וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היכנו לפקקי ענק בחגים: התחזית השחורה של משרד התחבורה

עודכן לאחרונה: 23.8.2023 / 18:13

בזמן שברשות לתחבורה ציבורית מזהירים מקריסת קווי האוטובוסים בגלל עומסי התנועה בחודשים הקרובים, שרת התחבורה מירי רגב הורתה לאנשי המקצוע לבחון הכנסת רכבים פרטיים עמוסי נוסעים לנת"צים

מירי רגב על רקע הרכבת הקלה והפקקים במדינה. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
שרת התחבורה מירי רגב. האם תוספת רכבים פרטיים לנת"צים תשפר את המצב?/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

בזמן שגורמי המקצוע מזהירים מקריסת מערך התחבורה הציבורית בחודשי החגים בגלל עומסי התנועה, שרת התחבורה מירי רגב הורתה ליחידות המשרד לבחון מתן אישור לרכבים פרטיים עמוסי נוסעים להתחיל לנסוע בנתיבי התחבורה הציבורית.

דו"ח של הרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה מזהיר כי בספטמבר, עם סיום חופשת הקיץ וחידוש הלימודים במערכת החינוך עומסי התנועה יוחמרו עד למצב של קריסת מערכת התחבורה הציבורית.

לפי הדו"ח עומסי התנועה בארץ יודעים עליות וירידות. אם בקיץ שעבר הצליחו חברות האוטובוסים להגיע למצב ש-70% מהנסיעות התנהלו לפי לוח הזמנים המתוכנן, בקיץ הנוכחי ירד השיעור ל-67.5%, כאשר היעד של משרד התחבורה הוא עמידה ב-60% מהלו"ז. אולם בספטמבר ואוקטובר חוזים ביחידית המחקר של הרשות, כי השיעור יירד לפחות מ-60% ויתאזן רק בדצמבר.

"גודש התנועה מציב שתי בעיות חמורות בפני משתמשי הדרך. הבעיה הראשונה היא כמובן הזמן המבוזבז על הכביש, עם זיהום האוויר והפגיעה באיכות החיים. הבעיה השנייה חמורה יותר - אי סדירות הגודש. להתעכב באופן קבוע חצי שעה בנסיעה זה לא נעים אך לפחות ניתן לפצות על כך ולצאת מוקדם יותר. כשהפקקים אינם סדירים המצב קשה בהרבה".

ובדיוק מהמצב הזה מזהירים אנשי המקצוע: "אחת לכמה ימים יופיע גודש ענק שיגרור עיכובים של שעה ומעלה. הן בתחבורה ציבורית והן ברכב פרטי זהו המצב המתסכל ביותר. מצב המשאיר אותנו ללא יכולת תכנון סבירה. ידוע לנו שעם תחילת הלימודים ובמהלך החגים נתקשה מאד לעמוד בלוחות הזמנים של התחבורה הציבורית. תכנוני לוחות הזמנים מקצים אוטובוסים ונהגים לבצע נסיעה אחרי נסיעה עם מרווח המאפשר יתירות. התכנון כולל את זמני הנסיעה בפקקים אך היתירות אינה מספיקה כשאי הסדירות חמורה. אנו נערכים לתקופה הבעייתית הצפויה, במקרים מסוימים נאלץ אפילו לבטל נסיעות מסוימות בכדי להפנות נהגים לתגבור קווים אחרים".

פקק תנועה בצומת אליקים, 21 בפברואר 2022. שלומי גבאי
תכינו את עצמכם: במשרד התחבורה מזהירים מפקקי ענק שיימשכו לפחות שעה/שלומי גבאי

עד כמה הנהלת משרד התחבורה לוקחת ברצינות את האזהרה של אנשי המקצוע? כפי שנחשף בגלובס, שרת התחבורה מירי רגב הורתה ליחידות המשרד לבחון את הפיכת נתיבי התחבורה הציבורית בערים לנתיבי רכב עתיר תפוסה (תר"ת), במתכונת של נתיב פלוס. גורם במשרד הסביר לוואלה כי רגב מבקשת לוודא ניצול מלא של השטח המוקדש לנת"צים, שכיום לטענתה "ריקים בחלקם". בין השאר משתתפים בבדיקה הרשות לתחבורה ציבורית והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

טענה דומה של רגב הובילה להחלטתה לאשר גם לרכבים עם נהג ונוסע אחד לנסוע בשעות העומס בנר"ת בכביש מספר 1 לירושלים, במקום נהג ושני נוסעים לפחות, כפי שנקבע כאשר נחנך הנתיב בתקופתה של שרת התחבורה הקודמת, מרב מיכאלי. התוצאה: לנתיב נכנסו הרבה יותר מכוניות במבער, והאוטובוסים שזמני הנסיעה שלהם בשעות העומס היו במקור מהירים בכ-20 דקות משל המכוניות הפרטיות, איבדו כ-15 דקות בעל העומס שנותר בנר"ת.

בדיקה שערכה הרשות לתחבורה ציבורית פני השינוי, העלתה כי בנתיב הרב התפוסה נסעו בכל שעה כ-5,000 נוסעים בכ-140 אוטובוסים, בזמן שבכל אחד משני נתיבי הרכב הפרטי נסעו כ-2,400 מכוניות, שהסיעו כ-2,700 איש. כך שגם כאשר הנתיב נראה ריק, בפער שבין אוטובוס לאוטובוס, הוא עדיין העביר הרבה יותר נוסעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully