וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עידן חדש: מה למדנו מהפיגוע החשמלי הראשון

עודכן לאחרונה: 28.8.2023 / 14:45

הפיגוע שבו נהרגה בת-שבע ניגרי ז"ל היה הראשון שבו פגעה אש המחבלים ברכב חשמלי, שגם סייע לשב"כ להגיע אליהם במהירות. הזינוק במכירות חשמליות לא נעצר בקו הירוק

בוידאו: פיגוע ירי ליד חברון: אישה נרצחה, גבר נפצע קשה/שלומי הלר

פיגוע הירי בכביש 60 לפני שבוע, שבו נהרגה מול עיני בתה הגננת בת שבע הגרי ז"ל, היה אחד משורה פיגועים בתקופה האחרונה בכבישי השומרון. אבל הוא היה חריג בכמה היבטים אחרים.

זאת הייתה הפעם הראשונה שבפיגוע שמכוון נגד האוכלוסיה היהודית בשטחים מעורבת מכונית חשמלית - ג'ילי גיאומטרי C, אחת החשמליות הפופולריות בארץ. בעל הרכב שהסיע את האם ובתה, אריה לייב, גם הוא כמוהן תושב בית חגי, נפצע באורח קשה, ומאושפז מאז בבית החולים סורוקה בבאר שבע.

המכונית סייעה גם בפיענוח האירוע ובהגעה המהירה של השב"כ אל המחבלים שביצעו את הפיגוע, ונעצרו בידי הימ"מ בהכוונת השב"כ. חוקרי השב"כ נעזרו בין השאר בסרטון שצילם הרכב כדי לזהות את רכבם של המחבלים.

לג'ילי של לייב, כמו לדגמי טסלה, למשל, יש מצלמת DVR המותקנת עוד בפס הייצור, שמתעדת את המתרחש מסביב לרכב, ומתוכננת לשמור בזיכרון את הדקות האחרונות לפני תאונה, למשל. כיום נהגים רבים מתקינים מצלמות דרך כאלה אחרי הרכישה, שצופות לפנים, אבל מערכות מקוריות מאפשרות תיעוד של 360 מעלות.

עמדת טעינה מהירה של אפקון בגוש עציון. אפליקציית גריבו,
עמדת טעינה מהירה בגוש עציון. כ-3,000 חשמליות כבר רשומות ביישובי יהודה ושומרון/אפליקציית גריבו

לייב לא היה היחיד באזור שרכש מכונית חשמלית. לפני נתוני משרד הרישוי היו רשומות בתחילת אפריל כמעט 3,000 מכוניות חשמליות ביהודה ושומרון, 6 חשמליות לכל 1,000 תושבים ישראלים.

מדובר בשיעור כפול למשל מאשר בירושלים, 33% יותר מאשר בחיפה ובבאר שבע, ודומה לאשקלון, לכנרת ולגולן. אפשר שמדובר במודעות סביבתית, אבל גם מדובר בעיקר בפתרון כלכלי. רוב תושבי יהודה ושומרון עובדים בתוך הקו הירוק, ונוסעים עשרות קילומטרים ביום. מעבר לרכב חשמלי חוסך להם אלפי שקלים בחודש.

אפשר לראות את זה גם בתשתיות הטעינה המהירות הציבוריות, שכבר כוללות חמש עמדות: בשומרון מדובר בצומת אריאל ובבית אל וביהודה שתיים בגוש עציון ואחת בקריית ארבע. התחלה של פריסה, אבל עדיין מספר נמוך יחסית למספר החשמליות שם. בשומרון זכתה סונול EVI במכרז של העירייה להקמת והפעלת כ-40 עמדות טעינה ברחבי אריאל, מתוכן 4 עמדות מהירות, אחת מהן כבר הוקמה כאמור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully