וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

100 אלף בעלי סיאט בארץ צריכים לדאוג מהפסקת ייצור דגמי החברה?

עודכן לאחרונה: 10.9.2023 / 21:02

פולקסווגן מאשרת רשמית כי עד סוף העשור סיאט תפסיק לייצר את האיביזה, הלאון והאטקה, ותתמקד בייצור דגמי קופרה. איך זה ישפיע על הביקוש להם בשוק המשומשות ועל התמיכה הטכנית

סיאט ארונה איביזה. סיאט,
סיאט ארונה ואיביזה. לא יזכו למחליפים, אולי לעוד מתיחת פנים אחרונה/סיאט

עד עכשיו היו אלה שמועות ודיווחים לא מאושרים. אבל בשבוע שעבר אישר יו"ר סיאט, תומאס שפר, בראיון לשבועון הרכב הבריטי אוטוקאר כי לקראת סוף העשור תפסיק החברה הספרדית שבבעלות קונצרן פולקסווגן לייצר מכוניות תחת שמה.

לא מדובר על סגירה: החברה תמשיך להתקיים, אבל תייצר רק את דגמי קופרה, היקרים והרווחיים יותר. ייתכן שגם המותג סיאט ישרוד, ויתמקד בכלי מיקרו מוביליטי כמו קטנועים חשמליים ומכוניות חשמליות עירוניות זעירות, קוואדרוסייקלים.

פולקסווגן רכשה את סיאט ב-1986, ארבעה עשורים לאחר שהוקמה בידי ממשלת ספרד והתמחתה בייצור דגמי פיאט ברשיון. המטרה הייתה להתרחב באירופה עם מותג נוסף וזול יותר מפולקסווגן ואודי. אבל בשנת 2000 רכשו הגרמנים גם את מלוא הבעלות על סקודה הצ'כית, ומאז הם לא הצליחו ליצור מספיק בידול בין השתיים, כאשר סקודה זוכה להצלחה מסחרית גדולה יותר.

שפר אמר בראיון כי לסיאט יש היסטוריה ארוכה של הפסדים, ופוטנציאל הרווחים של קופרה הרבה יותר גדול, מה שסתם את הגולל את סיאט כמותג רכבי מיינסטרים. "מדובר בסוג של הימור, אבל לדעתי זו ההחלטה הנכונה", הוסיף. "כבר היום קופרה גדולה יותר מבחינת מכירות מאלפא רומיאו ומפולסטאר".

סיאט MO125 קטנוע. סיאט,
קטנוע סיאט MO 125. העתיד העירוני של המותג?/סיאט

קופרה שהחלה את דרכה כגרסאות הספורטיביות לדגמי סיאט, היא המותג הצומח ביותר באירופה. כבר היום הוא כולל גרסאות משלו לסיאט לאון ואטקה, את הבורן החשמלית, המבוססת על פולקסווגן ID.3, ואת הקרוסאובר פורמנטור. השנה נחשף הקרוסאובר קופרה טווסקאן החשמלי, המבוסס על פלטפורמת פולקסווגן ID.4, אודי Q4 איטרון וסקודה אניאק, ויכנס לייצור בעוד שנה, בסין. ובדרך נמצא הקופרה ראוואל, קרוסאובר חשמלי קטן שהוצג בינתיים כקונספט, ויהפוך ב-2025 לדגם תאום לפולקסווגן ID.2 העתידית, שאת שתיהן תייצר סיאט. עוד לפני כן צפויה קופרה להשיק עוד קורסאובר על בסיס אודי Q3.

קצב הפסקת הייצור של דגמי סיאט אינו ברור. ייתכן שייצור גרסת סיאט ללאון יופסק לגמרי כאשר הדור הנוכחי יעבור מתיחת פנים. סקודה, שמייצרת את האטקה לצד הקארוק התאום, צפויה להפסיק לייצרם ב-2024, כדי להשיק קרוסאובר חשמלי חדש, שלא יזכה לגרסת סיאט. האיביזה לא תזכה למחליפה כאשר יגיע יומה, אם כי ייתכן שתעבור עוד מתיחת פנים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
דגמי קופרה. קופרה,
דגמי קופרה/קופרה

בישראל נמסרו מתחיל השנה כ-4,700 דגמי סיאט לעומת כ-1,500 דגמי קופרה. במשרד הרישוי רשומים 99,500 דגמי סיאט בעלי רישוי, רובם מהעשור האחרון, שבו הגיעו מכירות החברה לשיא ב-2021, עם כ-11,500 מכוניות.

סיאט לא תהיה המותג הראשון שנעלם מכבישי ישראל. זה קרה בעשור הקודם עם ביואיק, לאחר הפסקת הייבוא בזמן שהייצור לארה"ב ולסין נמשך, ועם דייהטסו, שהחליטה לצאת מהשוק האירופי, ולהתמקד ביפן ובמדינות מזרח אסיה.

מי-רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק, אמר לוואלה כי "לדגמי סיאט יש דרישה בשוק היד השנייה, כשאיביזה ואטקה מובילות. מניסיון העבר, גם כשמפסיקים לייצר רכב הביקוש לו לא נעלם, בעיקר אם היה נחשב לפני כן מוצלח ומבוקש, וזה המקרה של דגמי סיאט. דייהטסו טריוס וסיריון מבוקשות גם היום, יותר מעשר שנים אחרי הפסקת הייבוא. לא תהיה פה התרסקות מחירים. אולי ירדו טיפה יותר מהיום, אבל זה גם יהפוך אותם מבוקשים יותר, כי מכוניות זולות יותר נדרשות יותר בשוק. אם כבר תהיה פגיעה זה בגלל שלא יהיו סיאט חשמליות, כשהשוק יעבור לכיוון הזה. קופרה בינתיים מוכיח את עצמו מבחינת ביקושים. הוא לא לבד בשוק, אבל כבר אפשר לזהות שיש לו את הקהל שלו והחישמול יכול לתת לו עדיפות בעיני לקוחות".

גורם ותיק בשוק הרכב שמכיר היטב את סיאט, אומר כי "דגמי סיאט מבוססים מכאנית על רכיבים שמשמשים את פולקסווגן וסקודה, כך שגם במקרה של הפסקת ייצור, הם ימשיכו להיות זמינים. כך גם המוסכים שמשמשים את שלושת המותגים. לסיאט יש ביקוש טוב כמשומשת, וקהל שמאוד אוהב את המותג. מי שנהג לרכוש סיאט מהניילונים יאבד את האופציה הזאת, אבל מי שרוכש יד שנייה ולא מחפש רכב חשמלי סביר שימשיך לחפש אותו בסיאט. מאחר וקופרה היא מוצר יקר יותר, והלקוחות יקשרו בין השניים, זה לא יפגע במחירי השוק של סיאט. היחידים שיפגעו הם מי שמחפשים רכב חדש שנותן תמורה לכסף כמו סיאט. ליצרנים האירופים נהיה יותר ויותר קשה להרוויח ממכוניות זולות, מה שרק יחמיר עם המעבר לחשמל, ויכול להיות שנראה מהלכים דומים אצל יצרנים אחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully