וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ההצלחה של קופרה היא הסוף של סיאט?

עודכן לאחרונה: 4.4.2023 / 18:44

בעוד קונצרן פולקסווגן ממשיך להשקיע במותג קופרה, מותג האם סיאט נותר בלי הצעה משכנעת בעולם שעובר להנעה חשמלית. האם זה מבשר על סוף דרכו של המותג הוותיק?

סיכום 2022 בסיאט וקופרה - שנת המהפך/יצרן

במבט רוחבי על ההיצע החשמלי בקבוצת פולקסווגן מתחילה להתברר תמונה די בעייתית מבחינת סיאט, לאודי יש את משפחת ה-e tron, בסקודה האניאק, אצל פולקסווגן דגמי ה-ID העכשוויים והעיתידיים וגם במותג הספורטיבי קופרה כבר מזמן עושים קולות של חשמל במתח גבוה.

למי לא נשאר? לסיאט, שהיא היום למעשה היחידה מבין המותגים בהיקפי היצור הגדולים יותר של הקבוצה הזו שפשוט לא מציעה שום מכונית הנעה חשמלית כלל. מעבר לזה, כיום בהיצע של סיאט יש כמה מהדגמים הוותיקים יותר בהיצע של הקונצרן כולו, וותיקים ומוגבלים יחסית לטווחי המחיר הנמוכים יותר של השוק, והפחות רווחיים.

אבל את הדבר הזה אנחנו יודעים כבר, מה זה אומר לגבי העתיד של המותג? פה מתחילות השאלות להדאיג בנוגע למוטיבציה של פולקסווגן להמשיך ולקיים אותו לאור המצב הזה. כך לפחות מתגלה מהדברים שאליהם התחייס מנכ"ל סיאט וקופרה ויין גריפית' בועידת העיתונות השנתית של סיאט.

אירוע חשיפת דגמים קופרה. אתר יצרן
הארמדה החשמלית של קופרה דוהרת/אתר יצרן

בדברים שנשא במהלך האירוע דיבר גריפית' על כך שקופרה תוציא "אופנסיבת דגמים" בשנת 2024. ואת המיקוד העיקרי בדגמים האלו ובשיח בנוגע לעתיד שלו תופסת ההנעה החשמלית, "העתיד הוא חשמלי, זה אומר עבור החברה שלנו שהעתיד הוא קופרה. קופרה היא לדור החדש".

בחברה אף בוחנים כניסה לשוק האמריקאי הענק עם הקופרה החשמליות החדשות, אם כי מדובר פה במהלך יקר, כי כדי ליהנות מההטבות שמעניק הממשל האמריקאי לרוכשי חשמליות, הן חייבות להיות מיוצרות בארה"ב, קנדה או במקסיקו.

ועם התייחסות מרובה למותג החדש הזה וכמעט בלי לדבר על סיאט כאשר נשאל מה המשמעות של ה"עתיד" הזה לגביה הוא השיב כי "אנחנו לא יכולים לחשמל את שני המותגים ביחד. סיאט וקופרה משלימות זו את זו במהלך תקופת המעבר, אנחנו לא צריכים להחליט לגבי סיאט כרגע".

וצריך לשים לב למונח "תקופת המעבר" כי בעוד קופרה תשגר את הטווסקאן, טרמר והאורבן-רבל שיצטרף ב-2025, שלושה דגמים חשמליים עם אוריינטציית ביצועים כחלק מאסטרטגיית הגדילה שלה, כרגע אין ממש תוכניות חישמול עבור סיאט עצמה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
לאון קופרה. אודי עציון, מערכת וואלה!
לאון קופרה - דגם משותף לסיאט וקופרה. זה לא יהיה בעתיד?/מערכת וואלה!, אודי עציון

התחזיות האלה מזהירות האלו בנוגע לעתיד המותג בן ה-73 מגיעות דווקא אחרי עוד שנה מצוינת של סיאט עם רווחים תפעוליים ומחזורים שהיו השניים בגובהם אי פעם למותג - אבל בעיקר בזכות דגמי קופרה.

בזמן שמכירות סיאט ירדו בשנה שעברה ב-18% במונחים כספיים, אלו של קופרה זינקו ב-93%, וכיום היא מהווה כמחצית מהייצור של סיאט כחברה. ב-2002 נמכרו יותר מ-150 אלף דגמי קופרה, לעומת 79.3 אלף ב-2021 - גרסאות קופרה ללאון ולאטקה והבורן החשמלית, שמייצרת עבורה פולקסווגן, לצד ה-ID.3 התאומה בגרמניה.

שנת 2023 גם תביא להשקעות עתק במפעלי סיאט דהיום במרטורל ופמפלונה בצפון ספרד, השקעות שאמורות להביא אותם להיות מהמתקדמים באתרי הייצור של קבוצת פולקסווגן כולה. פולקסווגן גם מקימה בספרד מפעל סוללות עבור החשמליות החדשות שסיאט תייצר עבור הקבוצה.

"אנחנו בתחילתה של שנה קריטית בהיסטוריה של סיאט" אמר גריפית', "אנחנו יודעים שהעתיד הוא חשמלי ויש לנו קבוצה עם חזון ומוטיבציה שנחושה לעשות את המעבר הזה. אם שנת 2022 הייתה זו שהזניקה את המהפך שלנו, 2023 תהייה שנת ההאצה שלו. בנינו את מרטורל לפני 30 שנים כדי לייצר עידן חדש של גדילה בסיאט. עכשיו אנחנו בעידן השני, אבן הדרך הגדולה הבאה בהיסטוריה של החברה הזו".

האם זו תהייה בהכרח סיאט או קופרה שתתפוס את מקומה בחזון העתיד הזה? כרגע תכניות הייצור של דגמי סיאט מגיעות עד 2028-2029. סיאט כמותג מתחרה ברוב השווקים מול סקודה, שמצליחה הרבה יותר, וכבר הרבה שנים בוחנים בקבוצת פולקסווגן את עתיד המותג הספרדי, שבעבר אף היו שמועות שתציע למכירה. אחת האפשרויות שנשקלות: להפוך את סיאט למותג רכב שיתופי חשמלי. באירופה סיאט כבר מוכרת קטנועים וקורקינטים חשמליים תחת שמה, אולי כהכנה למהלך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully