וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן ישראלי ראשון לחשמלית של פולקסווגן

עודכן לאחרונה: 21.11.2022 / 16:17

אלינו הוא התעכב לא מעט בהגעה, אבל בעולם, התשובה של פולקסווגן לעידן החשמלי כבר מוכרת למדי. האם הוא לא איחר את המועד?

פולקסווגן ID4 במבחן. קינן כהן
שומר על קשר עם המראה המוכר של פולקסווגן יחד עם שפת העיצוב החשמלית/קינן כהן

מבין היצרניות הגדולות, פולקסווגן היא זו שניגשה לעניין החשמלי באופן הרציני והמקיף ביותר. לג'נרל מוטורס ופורד יש את השוק האמריקני להישען עליו, רנו-ניסאן התחילה לעשות קולות של חשמל רק ממש לאחרונה, סטלנטיס קרועה בין הצורך להסב כמה שיותר כלים קיימים להנעה חשמלית לבין השוק האמריקני של האגף ההוא שלה, טויוטה טובלת בוהן זהירה עם ה-BZ4X ובינתיים חטפה מקלחת קרה, יונדאי עם פלטפורמה מעולה, אבל עם דגם יחיד בפועל - האיוניק 5.

לעומתן לפולקסווגן יש ייתרון גודל וחלישה על מספר חטיבות כמו קופרה, סיאט, סקודה, אודי וכמובן פולקסווגן כאשר כל אחת מהן מציגה וורסיות שונות של שימוש באותה פלטפורמה ומאפשרת לה לחלק את "החזר ההשקעה" על כמה שיותר מוצרים, שמשחקים במגוון הרחב ביותר של השווקים. החל בסין וכלה בארצות הברית.

פולקסווגן ID4 במבחן. קינן כהן
תא נוסעים מאובזר בצורה נאה, גם ברמת הכניסה לדגם/קינן כהן

ה-ID4 שאינו רכב חדש והושק לפני שנתיים בעולם, הוא קרוסאובר המתמקם לצד סקודה אניאק החשמלי ואודי Q4 ETRON במשפחת פולקסווגן המורחבת ומול יונדאי איוניק 5 בשוק המקומי. הפלטפורמה היא חשמלית ייעודית והמימדים דומים לקרוסאוברים קומפקטיים אחרים בשוק כמו פולקסווגן טיגואן או ניסאן קשקאי. המטראז' הוא 458 ס"מ לאורך ובסיס גלגלים של 277 ס"מ, נתון סביר ביחס לג'יפונים וקרוסאוברים אבל ממש זעום ביחס ל-300 הס"מ ביונדאי איוניק 5. תא המטען דווקא נדיב - 543 ליטרים.

בתרגום למרווח אובייקטיבי בתא הנוסעים, מלפנים התחושה אוורירית עם קו לוח מחוונים ודשבורד נמוכים יחסית. הם חוברים לתצוגה מינימלית מול הנהג, שטח חלונות גדול יחסית ותנוחת ישיבה גבוהה כך שמתקבלת פה תצפית טובה מאוד על הסביבה. התפעול של תא הנוסעים סך הכל בסדר, שזו ירידה לעומת מה שהורגלנו לקבל מפולקסווגן בתאי הנוסעים. עיקר הביקורת כלפי מערכת המולטימדיה החדשה - לשבור את האצבעות למהנדס שלה ולשלול ממנו את התואר. איטית, פעמים נכנסת ל"פריז", השליטה בבקרת האקלים דרך תפריט משנה ומסך המגע לא טובה, השליטה בטמפרטורה ועוצמת השמע דרך סליידרים לא נוחים לשימוש ולא מוארים בחשכה. ממשיך לכפתורי המגע על ההגה וכלה בפתחי המיזוג הנמוכים מדי והבחירה לשים רק שני כפתורי פתיחת חלונות וכפתור נוסף שמעביר את השליטה בין האחוריים והקדמיים (באמת, על מה חסכתם? שני כפתורים, קונקטור וחיווט של 80 ס"מ?). מעבר לזה יש כמות נאה ונאותה של תאי אחסון, פתרון חכם של מחיצות נשלפות בקונסולה המרכזית שמאפשרות לחלק את התא לפי הצורך ועוד.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
פולקסווגן ID4 במבחן. קינן כהן
זה לא נראה כך במפרט הטכני, אבל בפועל יש פה הרבה מקום ליושבים מאחור/קינן כהן

המושב האחורי שבמבט ראשון נראה צר מאוד מתגלה כנוח עם מבנה שטוח שמקל על התקנת מושבי בטיחות בלי קיפוח ילד שיידחק בין שניים כאלו באמצע. כולם ייהנו פה ממרווח רגליים, ברכיים וראש מצוינים. גם ברמת הגימור הבסיסית אותה קיבלנו "פרו" תקבלו ריפוד בשילוב עור-בד, יציאות מיזוג ושקעי טעינה לנייד.

תא המטען רחב ידיים, המיקום של הסוללות תחת תא הנוסעים מייצר רצפה נמוכה וכאמור המון מקום לציוד אותו אפשר לקשור ולעגן לטבעות פה. אפשר וכדאי היה לקבל כמה טיפים מהחברים בסקודה על איך להוסיף פטנטים שעודים חיים קלים ונוחים פה וגם שקע 12V היה מתקבל בברכה.

מכונית המבחן שהועמדה לרשותנו היא ברמת הגימור "פרו", זו גרסת הכניסה ומעליה יש עוד שתי רמות גמור advanced וה-premium. אבל התחושה פה היא לא של מכונית תקציב, נכון מסך 10 אינץ' ולוח מחוונים של 5 אינץ' הם כבר לא איזו בשורה מרעישה. ועדיין, יש פה מה שצריך ואפילו קצת מעבר, צימוד לאנדרואיד ואפל, כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת אקלים מפוצלת, חיישני חנייה מלפנים ומאחור, הריפודים כאמור משולבי בד ועור, משענות ידיים, טעינה אלחוטית וחימום למושבים הקדמיים. רמות הגימור הגבוהות יותר יעתירו גם מסך 12 אינץ', פיצול ל-3 אזורים בבקרת האקלים, כיוון חשמלי למושבים, דלת תא מטען חשמלית ועוד.

מערכות הבטיחות כוללות תיקון סטייה מנתיב, בלימה אוטומטית (גם בנסיעה לאחור), התרעה על רכב ב"שטח מת", בקרת שיוט אדפטיבית, מצלמת רוורס ועוד.

פולקסווגן ID4 במבחן. קינן כהן
תא מטען רחב ידיים, סקודה יכולים ללמד אותם דבר או שניים על פיצ'רים שימושיים פה/קינן כהן

ל-ID4 תצורת הנעה יחידה בישראל - מנוע חשמלי אחורי יחיד שמניע את הגלגלים האחוריים ומספק 204 כ"ס ו-31.6 קג"מ. התאוצה הרשמית היא 8.5 שניות ל-100 קמ"ש - נתון שכבר לא גורם לאף אחד התרגשות בעידן החשמלי. ועדיין בעולם האמיתי מגלים מכונית ש-2.2 הטונות שלה לא באמת מורגשים בנסיעה, היציאה מהמקום נחושה, תאוצות הביניים מספקות ומעלה.

בזכות ההנעה האחורית, ניתן להגיע לצידוד נדיב של ההגה, מה שמאפשר לה להשיג יכולת תמרון עירונית מפתיעה למכונית במימדים שלה. גם נוחות הנסיעה בעיר טובה, הפתרון פה היה למצוא איזון בין כיול בולמים שתומך בו על מנת למנוע נדנודי מרכב בשל המשקל ועדיין לא להפוך אותה לנוקשה מדי על שיבושים. הרמה הגבוהה הזו נשמרת גם מחוץ לעיר, שם גלי אספלט ושיבושים חולפים בסך מתחת לגלגלים שלה אם כי תמיד היה נחמד לרדת במידת החישוק מ-19 ל-18 אינץ' ואולי להגביה את הדופן מ-50 מאחור ו-55 מלפנים ל-55 ו-60 בהתאמה.

פולקסווגן ID4 במבחן. קינן כהן
ההנעה האחורית מאפשרת לו לשמור על קוטר סיבוב ותמרון טוב מאוד בעיר/קינן כהן

להגה משקל טוב והיענות מהירה להפנייה שלו. התגובה הראשונית של המכונית לפקודת ההיגוי משרת ביטחון וכל עוד לא מגזימים או שוגים באשליות על איזו אספרציה ספורטיבית בשל ההנעה האחורית, מקבלים פה פרטנר מצוין לכיסוי מרחקים. כן, תגזימו בשילובי בלימה חריפה ושינוי כיוון ותגלו שעם כל הטריקים האלקטרונים בעולם לפיזיקה של 2.2 טונות ולחוק הבסיסי של עיקרון ההתמדה יש תפיסת מציאות שונה משלכם. המערכת החשמלית לא מאפשרת "נהיגה בדוושה אחת", אלא רק מעבר למצב טעינה רגנרטיבית מוגברת בבורר ה"הילוכים". מהבחינה הזו היא נעדרת את אחד הפיצ'רים המצוינים של מכונית חשמלית ומה שמציעות חלק ממתחרותיה, מצד שני במצב הזה אחזור האנרגיה מרשים ומאפשר לנצל את ירידות ארוכות ומזדמנות להחזרת קילומטרים לטווח.

בפולקסווגן מצהירים על טווח נסיעה של 519 ק"מ מאוד שאפתניים מסוללות ה-82 קוט"ש שלה (77 קוט"ש נטו). לדברי היבואנית, בעתיד יקבל הרכב עדכון תוכנה שיאריך את הטווח עוד יותר. הרכב תומך בטעינה מהירה של עד 135 קילוואט מעמדת טעינה מהירה ושם הוא יגיע מ-5 ל-80 אחוזים ב-36 דקות. את הטענה הזו לא הזדמן לנו הפעם לאמת, אבל לגבי הטווח יש לנו מדידה מצוינת, אפילו כמה. במבחן שלנו נעה צריכת החשמל על בין 15.5 קוט"ש ל-100 ק"מ בנהיגה הכוללת ובפרקים הדינאמיים על קצת יותר מ-18 קוט"ש ל-100 ק"מ במשולב.

המשמעות היא שבנהיגה יום יומית אפשר לצפות לטווח ריאלי של 500 ק"מ או 430 ק"מ אם מדובר בשילוב של נהיגה תובענית לפני שנכנסים למצב פאניקה בחיפוש אחר עמדת טעינה. זה כבר טווח שבהחלט ראוי להתכבד בו, וכזה שמאפשר חיים עם מכונית חשמלית.

פולקסווגן ID4 במבחן. קינן כהן
נדרש מקצה שיפורים דחוף בהנדסת האנוש בסביבת הנהג, עם דגש על מערכת המולטימדיה/קינן כהן

סיכום

סיכום ה-ID4 יתחלק לשני חלקים. המאקרו והמיקרו.
במאקרו: פולקסווגן ID4 מגיע לשוק מקומי באיחור של שנתיים, אבל נהנה מההפקר, שכן בכל הנוגע לישראל, הצרכים הדחופים יותר של היצרניות הגדולות להנמיך את פליטות המזהמים שלהן בשוק האירופי כדי להימנע מקנסות ה-CAFE הביאו לכך שהכניסה המשמעותית יותר של מותגים חשמליים לישראל הייתה של כלים סיניים. מצד שני הוא בהחלט לא נהנה מתזמון ההגעה באחד מגלי הצונאמי הגדולים של מחירי המכוניות החדשות. מה שגורם לכך שהכניסה שלו לישראל נעשית עם תג מחיר שמתחיל ב-215 אלף שקלים לרמת הגימור הנבחנת ומאמיר עד 273 אלף שקלים לרמת הגימור הגבוהה. וכל זאת עוד לפני ההתייקרות הצפויה בינואר 2023, אז קופץ מס הקנייה על חשמליות ל-20 אחוזים ותקרת ההטבה יורדת ל-65 אלף שקלים (10% ו-75 אלף שקלים כיום) ולצערה של היבואנית, עיקר הכמות של ה-ID4 המוקצים לה צפויים להגיע החל ממרץ 2023.

פולקסווגן ID4 במבחן. קינן כהן
לא צעיר, ראשון, אבל עדיין מרשים ברמת המוצר/קינן כהן

במיקרו: ה-ID4 הוא טבילת האש הרצינית הראשונה של פולקסווגן בתחום החשמלי. בהיבטי השימושיות והמרווח הוא מקבל ציונים טובים מאוד. הנדסת האנוש טעונת שיפור, היא פשוט לא טובה מספיק. תחום ההנעה החשמלית טוב מאוד עם מערכת שאולי לא מגיעה עם פיצ'רים כשל האחרים, אבל עושה את העבודה בשורה התחתונה בהיבט הביצועים והטווח. נוחות הנסיעה טובה וכן ההתנהגות. כך שבסיכומו של טופס המבחן יש פה רכב מאוד מאוד מרשים - הבעיה שלו היא המחיר. ולמרות שמה שמנהל היום את שוק הרכב הישראלי הוא מלאי ולא בהכרח טיב, בסכום הזה יש לו מתחרים שעושים לא פחות טוב ממנו את העניין של הטווח וקצת יותר טוב ממנו את הסיפור של תא הנוסעים. כך שאת הלקוחות שלו הוא יצוד בעיקר על סמך הקצאות ומלאים שלו מול המתחרים.

פולקסווגן ID4 במבחן. קינן כהן
שלוש רמות גימור על בסיס זהה/קינן כהן

על הצד הטכני: פולקסווגן ID4

מנוע, הנעה: חשמלי, מנוע בודד, אחורית
סוללה: 77 קוט"ש
הספק (כ"ס): 204
מומנט (קג"מ): 31.6
תיבת הילוכים: אוטומטית יחס יחיד

מידות:
אורך (ס"מ): 458
רוחב (ס"מ): 185
גובה (ס"מ): 162
בסיס גלגלים (ס"מ): 277
תא מטען (ליטרים): 543

ביצועים:
תאוצה 0-100 (שניות): 8.5
מהירות מירבית (קמ"ש): 160
טווח (מבחן): 430-500 ק"מ

מתחרים:
סקודה אניאק, יונדאי איוניק 5

מחיר:
215 אלף שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully