וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה פולקסווגן מפסיקה לייצר את האפ! אחרי 12 שנה?

עודכן לאחרונה: 12.10.2023 / 10:13

בסוף השנה תצא מהמפעל בברטיסלבה המיני האחרונה של הגרמנים, לאחר שייצור סקודה סיטיגו וסיאט מי התאומות הופסק כבר לפני שלוש שנים. הסיבה: אחת המכוניות הוותיקות בשוק לא עומדת בתקן חדש וחשוב

מבחן סקודה סיטיגו 1.0. אתר יצרן
סקודה סיטיגו התאומה. הצליחה בארץ יותר מהאפ!/אתר יצרן

אחת המכוניות הוותיקות ביותר בשוק הרכב האירופי עוזבת אותו לתמיד. פולקסווגן תפסיק בשבועות הקרובים את ייצור האפ! הקטנה במפעל בברטיסלבה שבסלובקיה, 12 שנים אחרי שהחל. זאת, כשלוש שנים אחרי שהופסק ייצור שני הדגמים התאומים שלה, סקודה סיטיגו וסיאט מי.

האפ! הייתה יוזמה של מי שעמד אז בראש קונצרן פולקסווגן, נכדו של פרדיננד פורשה, פרדיננד פיאך. היעד המקורי של הנכד היה ליצור סוג של חיפושית מודרנית, עם מנוע אחורי לטובת הגדלת תא הנוסעים על חשבון תא המנוע הקדמי שהתייתר. אבל בסוף נמצא המהנדס האמיץ שיגיד לבוס שיעיל יותר יהיה להמשיך עם תצורת ההנעה הקדמית, ולא עם זו של סבא.

האפ! שרדה עד היום כי הייתה הדגם הזול ביותר בהיצע של פולקסווגן, ובעיקר אחת החשמליות הזולות באירופה. היא הושקה במקור עם מנוע 999 סמ"ק, שלושה צילינדרים, שפותח עבורה בגרסאות 60 ו-75 כ"ס, ונמכרה עם תיבה ידנית 5 הילוכים, או רובוטית חד מצמדית 5 הילוכים. ב-2016 הושקה גם אפ! GTI, עם מנוע 1,000 סמ"ק, 115 כ"ס. עם 0-100 קמ"ש ב-8.8 שניות ומשקל של פחות מטון היא הזכירה מאוד את הגולף GTI המקורית.

בסוף 2013 היא הייתה אחת החשמליות הראשונות מייצור סדרתי באירופה, כדי לסייע לגרמנים לעמוד בתקני הזיהום המחמירים שאיימו לקנוס במיליארדי יורו יצרנים שיחרגו מהם, עם סוללת 18.7 קוט"ש וטווח קצר של 160 ק"מ לפי התקן הקודם והנדיב. עניין הטווח טופל ב-2019, כאשר האפ! ואחיותיה קיבלו סוללת 32 קוט"ש וטווח של 260 ק"מ.

עוד בוואלה!

נהיגה ראשונה בסיטיגו בהשקה העולמית

לכתבה המלאה
מבחן סקודה סיטיגו. קובי ליאני
סביבת הנהג. במאמץ להוזיל עלויות נותרו חלקי פח חשופים בתא הנוסעים/קובי ליאני

שלוש מכוניות המיני יוצרו בגרסאות 3 ו-5 דלתות, ארבעה מקומות ישיבה, והיו מהקטנות הראשונות שהצליחו לקבל את ציון 5 הכוכבים המירבי במבחן הריסוק האירופי. זאת בין השאר הודות למערכת בלימת חירום אוטונומית במהירות עירוניות (עד 30 קמ"ש) מבוססת מכ"ם לייזר (ליידאר).

פולקסווגן מפתחת מיני חשמלית מודרנית, ה-ID.1, שתיכנס לייצור ב-2026 ואמורה לעלות באירופה 20 אלף יורו, 20% פחות מה-ID.2 סופר מיני שמפותחת במקביל. החברה הייתה ממשיכה לייצר עד אז את האפ! אם זה היה תלוי בה, אבל באמצע 2024 יכנס לתוקף תקן הגנת הסייבר החדש שהמיני הוותיקה לא עומדת בו. מול ייצור של פחות מ-40 אלף מכוניות בשנה מהדגם, בפולקסווגן החליטו שההשקעה בתכנון מחדש של מערכת המחשוב שלה, לא משתלם כלכלית והחליטו על הפסקת הייצור.

סיאט מיי 5 דלתות. אתר יצרן
סיאט מי. בלימת חירום אוטונומית כבר ב-2011/אתר יצרן

אפ!, כמו סיטיגו ומי יובאו לישראל עד 2018, רק בגרסאות הבנזין. בשנתיים האחרונות הגיעו כמה עשרות בודדות של האפ החשמלית בייצוא מקביל. דווקא הסיאט ובעיקר הסקודה הצליחו ממנה יותר מבחינה מסחרית בארץ היא היו זולות יותר, אבל שלושתן התקשו להתמודד עם הצלחת קיה פיקנטו ויונדאי i10, שהציעו לעומתן תיבת הילוכים אוטומטית אמיתית וחמישה מקומות ישיבה. לפי משרד הרישוי יש בארץ כיום כ-3,600 דגמי סיטיגו, כ-1,800 מי ומספר קטן יותר של אפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully