וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילון מאסק נגדנו? אם כך נבחר מכוניות נצטרך לחזור לסוסיתא

עודכן לאחרונה: 29.10.2023 / 3:14

מנכ"ל סטארלינק וטסלה הבטיח לסייע לארגונים בעזה, אחרי ששכבר נתפס כבר בשלל התבטאויות אנטישמיות. אבל לפני שנתחיל להחרים את החשמליות שלו יש לנו חשבון ארוך כמעט עם כל יצרני הרכב

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו ערכו סיור במפעל טסלה עם מנכ״ל טסלה והיזם אילון מאסק, פרימונט קליפורניה, 18 בספומבר 2023. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
מאסק הצטלם עם נתניהו רק לפני כחודשיים, אבל יחסו ליהודים בעייתי/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

אילון מאסק הבטיח אתמול להעניק לארגוני הסיוע בעזה גישה לתקשורת הלוויינית של חברת סטארלינק שהקים. זאת כתחליף להשבתת רשת הסלולר ג'אוול בעזה בידי צה"ל, כדי למנוע מאנשי החמאס לעשות בה שימוש בעת שכוחות שריון מעמיקים את הפשיטות לעזה.

זה לא היה ממש מהלך מפתיע, ממי שגדל בדרום אפריקה הגזענית, ורק אתמול צייץ גם מפה מומצאת של בסיסים צבאיים אמריקאים סביב איראן, כרמיזה שארה"ב היא זו שמחממת את הגזרה מול המדינה האסלאמית שמבטיחה שוב ושוב לחסל את ישראל, מממנת ומחמשת את חמאס וחיזבאללה. במפה צוירו עשרת דגלים אמריקאים כביטוי לבסיסים באזור איראן, רק שהם כללו בסיסים באפגניסטאן ממנה נסוגה ארה"ב לפני כשנתיים, ובסיסים רבים שלא קיימים במדינות המפרץ הפרסי.

מאסק אמר בספטמבר שיש לו יותר חברים יהודים מלא יהודים, חשבונאות מוכר בקרב אנטישמים, אחרי שיצא בשורת האשמות נגד הליגה למניעת השמצה, המובילה את המאבק של יהדות ארה"ב בשנאת יהודים. מאסק האשים אותה באחריות לאנטישמיות ב-X (לשעבר טוויטר) ולהפסדים של החברה מאז שרכש אותה, פיטר את רוב הצוות, ואפשר לצייצנים גזענים ושונאי יהודים לשגשג מחדש בפלטפורמה שלה. לפי ההערכות מספר הציונים האנטישמיים ב-X הוכפל מאז שמאסק רכש את טוויטר ושינה את שמה.

אז מאסק לא ממש ציוני. אבל האם זו סיבה שלא לקנות מודל 3? לפני שנתחיל להחרים את החשמליות שלו, יש לנו חשבונות היסטוריים כמעט עם כל יצרני הרכב הגדולים. אם נבחר את המכוניות שלנו לפיהם, נצטרך לחזור לרום כרמל ולסוסיתא, שכזכור, לא היו בדיוק כיפת ברזל. תשלימו פה לבד את בדיחת הפיברגלאס האהובה עליכם.

אודי, ב.מ.וו, מרצדס, פורשה, פולקסווגן ואופל: מי שצריך תזכורת על חלקם של היצרנים הגרמנים במכונה הנאצית, יוכל לקבל אותה בכתבה שפרסמנו ביום השואה האחרון. התקציר: אין יצרן גרמני שלא העסיק יהודים כעובדי כפייה, חלקם אף גזלו רכוש מיהודים.

הסינים: למרות שישראל קיבלה בידיים פתוחות ובעשרות אלפי העברות בנקאיות את הכניסה של BYD, ג'ילי, MG ועוד כ-15 מותגים סיניים שנמכרים כאן, קשה שלא לשכוח את הודעת משרד החוץ בבייג'ינג יום לאחר שמחבלי החמאס רצחו 1,400 ישראלים, חלקם במיטותיהם, תוך חטיפת תינוקות וקשישים לעזה. "אנחנו קוראים לשני הצדדים המעורבים לשמור על איפוק ולסיים את המתקפות", אמר, בזמן שבמתקפה נהרגו ארבעה פועלים סיניים ושלושה נעדרים. הוא לא הצליח להזכיר בהודעה את השם חמאס, לגנות את מעשי הרצח והאונס המחרידים, ופוסט של שגרירות ישראל ברשת החברתית הסינית Weibo שבו דרשה מסין לגנות את חמאס זכה לאלפי תגובות נאצה ואנטישמיות מצד מגיבים סיניים, ללא התערבות הצנזורה החזקה במדינה.

פרסומת של סובארו משנות ה-70. יפנאוטו, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
פרסומת של סובארו מאמצע שנות ה-70/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, יפנאוטו

הרוסים: לאדה, מישהו, אחרי שגם ממשל פוטין התקשה לגנות את מעשי החמאס ועבר לשימוש בנשק איראני נגד אוכלוסייה אזרחית באוקראינה?

היפנים: טויוטה, מאזדה, ניסאן, מיצובישי והונדה הגיעו לישראל רק מסוף שנות ה-80, אחרי שנים של כניעה לחרם הערבי, שאסר על חברות שמכרו במדינות ערב לקיים קשרים עם ישראל. סובארו הייתה כאן מ-1969, ודייהטסו וסוזוקי הגיעו בתחילת שנות ה-80, אבל שלושתן היו חברות קטנות, שזיהו שוק ריק מהמתחרים היפנים הגדולים ותוגמלו במכירות נאות. ישראל הפכה לשוק הייצוא הגדול ביותר של סובארו אחרי ארה"ב כבר ב-1973.

פרסומת רנו דופין מפעל קייזר אילין. קייזר אילין,
פרסומת לרנו דופין שהורכבה בישראל עד שהחברה החברה להיכנע לחרם הערבי/קייזר אילין

רנו: החברה הצרפתית אולצה ב-1959 לשלם פיצויים למפעל אילין תעשיות בחיפה אחרי שביטלה באופן חד צדדי את הפעילות המצליחה להרכבת מכוניותיה בישראל, כדי שתוכל לזכות במכרז להרכבתן במצרים. כניעה לחרם הערבי הייתה תנאי לעבודה אז עם מדינות ערב: רנו גם נכנעה וגם לא זכתה במכרז. פחות מעשור אחר כך הטיל נשיא צרפת שארל דה גול אמברגו נשק על ישראל בעקבות מלחמת ששת הימים, בחיל האוויר שמחו לעבור מהמטוסים הצרפתיים הלא אמינים לסקייהוק ולפאנטום העדיפים. מאז השתפרו העניינים: קרלוס גון מנכ"ל רנו הסכים לפני כ-15 שנה לייצר במיוחד עבור ישראל סדאן חשמלית עם סוללות מתחלפות עבור בטר פלייס ורנו-ניסאן-מיצובישי מחזיקה בארץ מעבדת חדשנות והיא לקוחה של חברות האוטוטק הישראליות.

פיאט, אלפא רומיאו ולנצ'יה: פיאט סירבה ב-1949 מטעמים פוליטיים להצעה של אפרים אילין להקים מפעל בישראל, והרבה שנים אחר כך, כשכבר החזיקה באלפא ובלנצ'יה סירבה להרחבת קשריה עם המדינה בתקופה שנשיא לוב מועמאר קדאפי היה בה בעל מניות משמעותי. אבל היום שלושתן הן חלק מקבוצת סטלנטיס, הכוללת את פיג'ו, סיטרואן, אופל, קרייזלר וג'יפ.

האמריקאים: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הוכיח שהוא ידיד אמת של ישראל, כמו רבים מקודמיו. אבל אנחנו גם זוכים שהסניפים הגרמניים של ג'נרל מוטורס, כלומר אופל ופורד גרמניה, לא התנהלו אחרת משאר היצרנים הגרמניים בשנים האפלות 1933-1945, תוך העלמת עין של הבעלים האמריקאים, שרק ספרו את הכסף. מצד שני פורד הרכיבה כאן בין 1966 ל-1985 עשרות אלפי מכוניות ומסחריות, וג'נרל מוטורס היא לקוחה גדולה של תעשיית האוטוטק הישראלית ומחזיקה בהרצליה את מרכז המחקר והפיתוח הגדול ביותר שיש כאן לאיזשהו יצרן רכב. אין לנו גם חשבון היסטורי מיוחד עם קרייזלר, ודגמי ג'יפ, כיום כאמור חלק מקבוצת סטלנטיס, הורכבו בישראל בגלגולים שונים בין 1952 ל-2016.

אז מה נשאר חוץ מהאמריקאים? אין לנו חשבונות היסטוריים עם יונדאי וקיה. מתעשיית הרכב הבריטית נשארו רק מותגי יוקרה, בבעלות זרה: רולס רויס בידי ב.מ.וו, בנטלי בפולקסווגן, יגואר ולנד רובר בידי טאטא ההודית. אסטון מרטין נמצאת בשליטת איש העסקים היהודי-קנדי לורנס סטרול (סטרולוביץ' במקור), אבל זה כנראה לא יספיק כדי להפוך אותה למכונית הלאומית החדשה שלנו, למרות שבימים אלה לא היה מזיק כאן איזה 007.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully