וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השימוש באופנועים עם אגזוזים רועשים להפחדה מחייב חשבון נפש

אביעד אברהמי

עודכן לאחרונה: 30.10.2023 / 17:56

אחרי שהמשטרה עצרה כבר עשרות רוכבים ערבים ישראלים שהטרידו ישובים יהודים ברעשים דמויי אזעקות ויריות, הגיע הזמן לעשות סדר בתחום. שהמדינה תקבע מגבלות רעש ברורות ושאנחנו הרוכבים נשאל אם באמת צריך אותן

משטרת ישראל פעלה נגד רוכבים ערבים ישראלים שהטרידו ישובים יהודיים ברכיבה רועשת על רקע המלחמה. משטרת ישראל, דוברות משטרת ישראל
האופנועים המוחרמים. מערכות הפליטה הרועדות מטרידות את הציבור גם שלא במלחמה/דוברות משטרת ישראל, משטרת ישראל

בלילות האחרונים נלחמת משטרת ישראל בתופעה מכוערת שקיימת זה תקופה ארוכה אבל בימים אלו מקבלת משמעות מפחידה נוספת: רעשים מכוונים של קבוצות רוכבי אופנועים עם מערכות פליטה ספורטיביות.

על התופעה הזו מתלוננים כבר תקופה ארוכה תושבים בכל רחבי הארץ ובמיוחד בצפון, כשלרוב היא מתרחשת בלילות של סופי שבוע. רוכבי אופנועים ערבים ישראלים נוסעים בקבוצות גדולות בסמוך ליישובים יהודיים, והרוכבים 'פותחים גז' במנועי ה-4 צילינדרים של אופנועיהם כדי להשיג אפקט רעש מקסימלי. לרוב מותקנות באופנועים מערכות פליטת תחליפיות ומשוחררות אשר מבטלות את הגבלת הרעש של האופנועים המקוריים כפי שמחויבות על-ידי תקנות זיהום האוויר, ולמעשה מגבירות את רעש המנוע.

למערכות הפליטה האלה יש אפקט כפול, במיוחד בימים אלה: בפתיחת גז ארוכה הרעש שבוקע ממערכת הפליטה דומה לרעש של אזעקה, ובסגירת המצערת נשמעים דולות פיצוצים שעלולים להישמע כמו פיצוצי טילים או יריות. הרעשים האלה נשמעים למרחוק. אם בימי שגרה הם מציקים, הרי שבימי מלחמה כבר מדובר במטרד שגורם לפחד אמיתי אצל התושבים.

ברמה הגבוהה שלהן, מערכות הפליטה המשוחררות משמשות לשיפור ביצועי המנוע, והן מיועדות למסלולי מרוצים, שבהם אין מגבלות רעש. ברמות הנמוכות מדובר בדודי פליטה זולים ובאיכות ירודה שמגיעים מסין ותפקידם הוא יחיד: להגביר משמעותית את רעש המנוע. בין לבין יש מנעד שלם של מערכות פליטה תחליפיות - החל מדודי פליטה ועד מערכות שלמות ויקרות. חלק מהדודים מותרים לשימוש, אך בעלי האופנועים מוציאים מהם את המשתיק. חלק מהמערכות מותרות לשימוש רק במירוצים ונכנסות לארץ ולאופנועי כביש בקומבינות.

משטרת ישראל פעלה נגד רוכבים ערבים ישראלים שהטרידו ישובים יהודיים ברכיבה רועשת על רקע המלחמה. משטרת ישראל, דוברות משטרת ישראל
האם רעש האגזוזים באמת משפר ביצועים? הדרכות רכיבה יהפכו אתכם לרוכבים מהירים ובטוחים יותר/דוברות משטרת ישראל, משטרת ישראל

אם כן, ישנם רוכבים שמנצלים את יכולות האופנועים שברשותם ואת הרעש שהם מפיקים על-מנת להפריע לתושבי שכונות ויישובים ואף להטיל אימה על אזרחים.

בסוף השבוע האחרון החלה משטרת ישראל לטפל בתופעה המטרידה - בעיקר בצפון הארץ ובשרון. לפי דיווחי דוברות המשטרה, במבצעים ממוקדים של אגף התנועה ושל המרחבים נעצרו בסדרה של פעילויות עשרות רוכבים בני המגזר הערבי שרכבו בקבוצות גדולות והרעישו בסמוך ליישובים יהודיים, וכן כמה בעלי מכוניות פרטיות. עשרות רוכבים קיבלו דו"חות תנועה, ולפחות 20 אופנועים קיבלו הורדה מהכביש בגלל שינוי מבנה רכב (החלפת מערכת פליטה - א.א). במקרה אחד בכביש 70 רוכב בן המגזר הערבי ניסה להימלט מהמשטרה, אך הוא נתפס ונעצר.

זהות הרוכבים מלמדת שבימים אלו של מלחמה יש לתופעה פן לאומני, וזו ככל הנראה אחת הסיבות שהמשטרה שמה דגש על התופעה המטרידה דווקא עכשיו. אם כי חשוב לציין שבימי שגרה התופעה מתרחשת גם בשאר הארץ על-ידי רוכבים מכלל החברה הישראלית.

אירועי 7.10 והמלחמה שהיא פתחה עשו ועושים שינוי מהותי בחברה הישראלית, ובכל תחום. המדינה כבר לא תיראה כמו לפני השבת השחורה, ואנשים יחשבו אחרת ויתנהגו אחרת. גם אנחנו, רוכבי האופנועים, נצטרך לעשות חשבון נפש ולהבין שדברים לא יכולים להיות כמו קודם, וזה אומר בראש ובראשונה לתת את הדעת על מערכות פליטה רועשות המותקנות באופנועים.

אם בימי שגרה רעש אגזוזים היה מטרד מציק, הרי שבימי המלחמה - וקרוב לוודאי שגם בימים, בחודשים ובשנים שאחרי המלחמה - הוא הרבה יותר ממטרד רעש, שכן כאמור הוא עלול ליצור חרדה ופאניקה בקרב אוכלוסיות שלמות. וזה כבר רחוק מאוד מתחום הלגיטימיות ונמצא עמוק בתחום הפלילי ואף הלאומני.

רוכבי האופנועים צריכים לשאול את עצמם האם רעש האגזוזים באמת משפר את ביצועי האופנוע ומקצר זמני הגעה מהבית לעבודה, ואם לא עדיף להשקיע את הכסף בהדרכות רכיבה ובשיפור היכולות האישיות שיהפכו אתכם לרוכבים מהירים ובטוחים יותר מאשר להשקיע במפגעי רעש סביבתי.

גם רשויות המדינה יצטרכו לתת את הדעת ולשנות תקנות ואכיפה. כך למשל, נכון להיום אין בתקנות התעבורה התייחסות לעוצמת הרעש שכלי רכב מורשים להפיק ממערכות הפליטה. עוצמות הרעש הן חלק מתקינת הכביש של כלי רכב - גם בתקינה האירופאית וגם בזו האמריקאית - כך שכל כלי רכב שנכנס ארצה מוגבל בעוצמות הרעש שהוא מפיק.

גם המשטרה לא ערוכה לבדיקות רעש, ואין בנמצא מדידה כזו. רכבים פרטיים ואופנועים מורדים מהכביש ובעליהם מקבלים דו"חות לא על עוצמת רעש, אלא על שינוי מבנה רכב. לתת כיום דו"ח על 'רעש מוגזם' לפי אוזן השוטר ולא לפי מכשיר מדידה יהיה שקול למתן דו"ח על מהירות מופרזת כי השוטר ראה בעיניו שהנהג נסע מהר, בלי מכשיר מדידה. דבר כזה לא יכול כמובן להתקיים, ולכן במשטרה מנסים להילחם בתופעה בכלים אחרים ומוגבלים יותר.

מלחמת חרבות ברזל היא הזדמנות טובה לכלל הנוגעים בדבר לעשות אתחול מערכות: על הרוכבים והנהגים להבין שמערכות פליטה רועשות חורגות מתחום הלגיטימיות ונמצאות בתחום הפלילי-לאומני, על המדינה ומשרד התחבורה לקבוע תקנות רעש בהתאם לתקינה האירופאית והאמריקאית, ועל המשטרה לייצר מנגנון אכיפה ישיר לרעש, הכולל מדידה אמפירית ולא 'לפי האוזן'. כשקולם יקבלו אחריות, התופעה המטרידה תיפסק.

הכותב הוא עורך אתר הדו גלגלי פול גז, מדריך לרכיבה מתקדמת ומורה למכונאות אופנועים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully