וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגב ממשיכה להסתבך בשקר לגבי ביטול הפעלת התחבורה הציבורית בשבת

עודכן לאחרונה: 9.11.2023 / 20:04

אחרי 4 שבועות רצופים החליטה שרת התחבורה להפסיק את הפעלת הרכבות והאוטובוסים בשבת במלחמה, בטענה שראש מערך ההיסעים במשרד הביטחון קבע שאין בכך צורך. ראש המערך בתגובה: מעולם לא פנינו אליהם בנושא (עדכון)

שרת התחבורה מירי רגב, שר הבטחון יואב גלנט. יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
רגב וגלנט. חיילים שיצאו לאפטרים ונטולי רכב שמבקשים לבקר פצועים בבתי החולים יתקעו בבסיס ובבית/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90

שרת התחבורה מירי רגב מסתבכת באי אמירת אמת. אחרי שבשבת שעברה ניסתה להסתיר את הפעלת קווי האוטובוס והרכבת בשבת, שנחשפה בוואלה, היום היא החליטה לבטל את הפעלת הרכבות, בנימוק שמשרד הביטחון הודיע במכתב למשרד הביטחון שאין בכך צורך.

דוברה של רגב סירב להציג את המכתב לתקשורת ובמשרד הביטחון הבהירו: "משרד הביטחון לא ביקש בשום שלב ממשרד התחבורה להפעיל או להפסיק להפעיל תחבורה ציבורית בשבת. ההחלטות בנושא הן אך ורק של משרד התחבורה".

לאחר שעה קלה הודתה רגב כי החליטה להפסיק כליל את הפעלת מערך החירום בסופי שבוע, וטענה שוב בתגובה רשמית של המשרד כי "בהערכת מצב שהתקיימה היום ובעקבות הודעת ראש מערך ההיסעים במשרד הביטחון למשרד התחבורה ובה הבהיר כי אין צורך בהפעלת תחבורה ציבורית בסופי השבוע, וכי משרד הביטחון הוא האחראי להיסעים לחיילים, הוחלט כי התחבורה הציבורית לא תופעל בסופי שבוע עד להחלטה אחרת בהתאם להערכות מצב ולצרכי הביטחון".

אולם לידי וואלה הגיע הודעת דואר אלקטרוני ששלח איתן אורי, ראש מערך ההיסעים במשרד הביטחון ובה הוא כותב: "מאז תחילת המלחמה לא נעשתה כל פנייה של חטיבת התובלה וההיסעים על משרד התחבורה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. כמו כן, לא הייתה פנייה של מרכז ההובלה להפעלה עתידית של קווי תחבורה ציבורית בשבת הקרובה".

גורמים במשרד הביטחון אמרו לוואלה כי "אנחנו לא מבינים מה הם רוצים מאיתנו ומה נזכרו עכשיו. אנחנו חודש בתוך המלחמה. משרד הביטחון מפעיל מערך היסעים עצמאי ענק של למעלה מ-4,000 אוטובוסים לחיילי המילואים. לא ביקשנו מהם דבר".

נוסעים בתחנת סבידור בשבת בצהרים. בני קוריץ, תמונות גולשים
נוסעים ברכבת בשבת שעברה. למרות ההפעלה המצומצמת והמחתרתית נסעו כמעט 2,000 איש/תמונות גולשים, בני קוריץ

תזכורת: לאחר הביקורת הקשה שספגה רגב על ההפעלה האיטית של מערך התחבורה הציבורית בפתיחת המלחמה, כך שגם בהפעלת חירום יצאה אז רכבת ראשונה דרומה רק ב-17:00, מה שעיכב הגעת כוחות מילואים לאזור עוטף עזה, החל המשרד להפעיל תחבורה ציבורית מהשבת השנייה למלחמה.

ההפעלה כללה קווי אוטובוס והפעלה של רכבת ישראל בין חיפה לבאר שבע ובין תל אביב לנתב"ג. בשבוע הראשון הופעלו חלק מקווי האוטובוס הרגילים בידי חברות התחבורה הציבורית השונות, ובשני השבועות הבאים הועברה ההפעלה לאגד היסעים. בשבוע שעבר שבה הפעלת האוטובוסים לחברות התחבורה הציבורית, אך אלו התבקשו להפעיל רק 13 קווים, בתדירות שירדה ברובם לאחת לשעתיים, ותדירות הפעלת הרכבת ירדה לאחת לארבע שעות.

למרות שמשרד התחבורה הקפיד שלא להודיע לציבור על מתכונת ההפעלה, בניסיון להפחית את מספר הנוסעים, כדי שלא יוכיח את הביקוש לתחבורה ציבורית בסופי שבוע שמקובל בכל העולם, נסעו בשירות שהיה כמעט מחתרתי יותר מ-1,700 איש.

לשם השוואה, בשירות נעים בסופ"ש שמפעילות העיריות במרכז בהובלת עיריית תל אביב, נסעו בשבוע שעבר 4,700 איש, לעומת 30 אלף איש בשבוע רגיל. שימוש בתחבורה ציבורית הוא עניין של הרגלים, כך שבהפעלה קבועה שלא מוסתרת מהציבור שממן אותה, הראתה השבת האחרונה שהפוטנציאל מגיע לעשרות רבות של אלפי נוסעים.

אולם למרות ההפעלה המוצלחת בשבת האחרונה, בחרה רגב לשנות שוב את מתכונת ההפעלה ולהסתיר אותה מהציבור. זאת באמצעות הוראה לאנשי רשות התחבורה הציבורית במשרד התחבורה שלא לשלוח עדכוני מידע לענף התחבורה, מה שמונע את הצגת הנסיעות באפליקציות התחבורה הציבורית.

אם אכן תיפסק השבוע הפעלת התחבורה הציבורית באמצע המלחמה, תפלה רגב בין חיילים שמשוחררים לחופשות קצרות הביתה ויש מי שיאסוף אותם משער הבסיס, לבין מי שתלויים בתחבורה הציבורית. עוד יענשו חיילים ואזרחים שמאושפזים בבית החולים לאחר שנפגעו במלחמה, ולקרוביהם אין רכב פרטי או מימון לנסוע אליהם במונית יקרה.

הרשות לתחבורה ציבורית, בעבר אחד מגופי הדגל של משרד התחבורה, שמגלגלת תקציב של 12 מיליארד שקל ומשפיעה על מיליוני ישראלים בכל יום, נמצאת במשבר גובר מאז שבה רגב למשרד. רגב עקפה והתעלמה מאנשי המקצוע המוערכים באגף והביאה לעזיבתו של ראש הרשות רן שדמי, שלא היה מזוהה פוליטית. במכרז להחלפתו בחרה למנות במקומו את עידן מועלם, לשעבר מנהל החברה הממשלתית לתיירות, חסר הניסיון בתחום התחבורה הציבורית. זאת למרות שוועדת המכרזים העניקה בתחילה דירוג גבוה יותר לניר משה, מנהל האגף לתכנון ולמדידה ברשות. משה הודיע השבוע על עזיבתו את המשרד, ומצטרף בכך גם לסגנית ראש הרשות, נעה אבירם, שזכתה גם היא להערכה רבה על עבודתה.

מעמותת הנוסעים "תחבורה בדרך שלנו" נמסר בתגובה: "מקומם לשמוע שמשרד התחבורה במקום לדבוק בהחלטה החשובה שלו עם פרוץ המלחמה, ולהמשיך להפעיל את התחבורה הציבורית המצומצמת בסופי שבוע במתכונת חירום, עושה הכל כדי למסמס את השירות. קודם על ידי הסתרת המידע לגביו, ועכשיו על ידי ניסיון להציג כאילו אין בו צורך, ועל ידי כך לפגוע בציבורים רבים בישראל, בהם באנשי מילואים שצריכים לחזור לבסיסים, משפחות מפונים שפזורות ברחבי הארץ, משפחות עם רכב בודד או ללא רכב ועוד. אנו קוראים לשרת התחבורה מירי רגב להציב את השירות לציבור בראש סדרי העדיפויות, ולהפעיל את שירות החירום התחבורתי הדרוש בשעת מלחמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully