וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גפני מאיים על האוצר בדרישה לדחיית העלאת המס על רכב חשמלי

עודכן לאחרונה: 19.12.2023 / 14:44

לאחר שרשות המסים והאוצר הודיעו כי הם מסרבים לעכב את הכפלת מס הקנייה הכריז יו"ר ועדת הכספים: "כל חברי הוועדה תומכים בדחייה. אפנה לשר האוצר ואם נקבל תשובה שלילית נבחן את כוחה של הוועדה"

משה גפני ועדת כספים. נועם מושקוביץ דוברות הכנסת,
ח"כ גפני: "מישהו באוצר צריך לעצור את התהליך הזה"/נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

ועדת הכספים נגד משרד האוצר: יו"ר הוועדה משה גפני (יהדות התורה) הודיע לפני שעה קלה כי יפנה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולמנכ"ל משרדו שלומי היייזלר בדרישה לדחות את העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי שמתוכננת ל-1 בינואר.

"לאור התמיכה של כל חברי הוועדה בדחייה, אפנה במכתב לראשי האוצר. אם נקבל תשובה שלילית אנחנו נכנס לעניין הזה ונבחן את כוחה של ועדת הכספים כשהיא דנה ומחליטה פה אחד. אנחנו לא רוצים את המס הזה בטח שלא בעיתוי הזה", סיכם גפני.

הדיון שכונס לבקשת חברי הכנסת ששון גואטה וניסים ואטורי מהליכוד, זאב אלקין, אורית פרקש הכהן, שירן השכל ומיכאל ביטון מהמחנה הממלכתי, בועז טופורובסקי, רון כץ ומיכל שיר מיש עתיד ונעמה לזימי (העבודה), דרש לדחות את העלאת מס הקנייה מ-20% ל-35% והקטנת הנחת המס המירבית ל-60 ל-50 אלף שקל.

השוואתי BYD דולפין מול MG4. קינן כהן
"הרכב החשמלי לא התייקר בעקבות העלאת המס הקודמת", טענה בדיון בכירה באוצר, למרות שהמחירים עלו באלפי שקלים/קינן כהן

בדיון הביעו כל חברי ועדת הכספים, מהקואליציה ומהאופוזיציה תמיכה בדחיית המהלך. חברי הכנסת יוראי להב הרצנו ומתי צרפתי הרכבי (יש עתיד) סיפרו שבחרו לקבל רכב חשמלי מהכנסת כרכב צמוד והם רוצים שהאופציה הזו תעמוד לרשות כל רוכש רכב חדש, מה שלא יקרה אם המס יועלה.
ח"כ אליהו רביבו (הליכוד) אמר כי "ככה לא מעודדים רכב חשמלי, בייקור שלו. למה לא בוחרים בערוצים אחרים כדי להביא את הכסף, במס גודש או נסועה?".

מנכ"ל משרד האנרגיה קובי בליטשטיין התייחס לבעיית ההובלה הימית על רקע המשבר הימי והמלחמה: "יש יבואנים שרצו להגיע עם הרכבים לפני הטלת המס, וכרגע כל הרכבים האלה מתעכבים בים. השקענו כסף רב בנושא של עמדות טעינה, זה חלק מלווה חשוב מאוד ומכריע של המהפכה, ואנחנו הולכים להמשיך בכך. בתקציב 23 הוקפא הנושא הזה, וב-24 אנחנו מכינים תוכנית מקיפה של עמדות טעינה, ואנחנו בשיחות עם האוצר. לעניין המיסוי באוצר לא מוכנים לשנות מעמדתם".

גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה: "40% מפליטות זיהום האוויר בישראל, מקורו בכליי רכב. בדיוני התקציב העלנו את זה בפני אגף תקציבים, הם לא היו מוכנים לדבר על הנושא. בעולם נעשה עידוד לנושא, באירופה אומרים ליבואן יש לך אחוז של פליטות, אל תביא לנו את הגרוטאות, אלא תדאג לתמהיל נכון של כלי רכב, אם לא תעמוד בזה תקבל קנסות. אנחנו משמידים את הכלי שתמרצנו באמצעותו, כך ייצרנו מצב שמדינת ישראל תמשיך לייבא רכבים ישנים ומזהמים. הצענו גם להתמודד בצורה של תמהיל כלי הרכב בדומה לאירופה, כי אנחנו מעודדים היום להביא רכבים מזהמים".

מירי סביון ממשרד האוצר ונטליה מירנצ'וק מרשות המסים התקשו לענות לשאלת יו"ר הוועדה האם התנהל דיון מחודש לגבי ההעלאה, לאור העיכוב בהגעת אלפי חשמליות לארץ בגלל הצורך של אוניות לעקוף את הים האדום ומתקפות החות'ים, שבגללו יחויבו במס החדש והכבד יותר.

"זאת ההחלטה ואנחנו הולכים איתה, "אמרה סביון. "יש גידול בחדירה של רכב חשמלי לשוק גם בשנה האחרונה וגם אחרי העלאת המס בינואר שעבר המחירים לא ממש עלו", טענה, בניגוד למצב בשטח שבו חשמליות עממיות התייקרות בכ-10,000 שקל.

גפני: "מה קרה למגמה לעידוד רכב חשמלי? מה עם עידוד אלה שנפגעים כעת מהחות'ים, והולכים לעשות סיבוב ארוך בים כדי לעקוף את האיום? מישהו באוצר צריך לעצור את התהליך הזה".

גם מירנצ'וק התחמקה: "רכב חדש נרכש בידי מי שיש לו, זה לא מוצר חיוני, גם חשמליות מייצרות גודש ומשתמשות בתשתיות. אנחנו לא שוקלים לדחות ההעלאה".

לסיכום הודיע גפני: "מכיוון שלא אקבל סעד מכן, אני אפנה לשר האוצר ולמנכ"ל. אבקש תשובה. אם התשובה תהיה שלילית אנחנו נכנס לעניין, לראות מה כוחה של ועדת הכספים כשדנה ומחליטה פה אחד. אנחנו לא רוצים את המס הזה בטח שלא בעיתוי הזה. לא רבים כך עם ועדת הכספים, במיוחד שהיא מחליטה ככה פה אחד".

בינתיים הגישו כבר חברי הכנסת ינון אזולאי (ש"ס) ואחמד טיבי (חד"ש-תע"ל) הצעות חוק לעיכוב העלאת המס וגם בועז טופורובסקי (יש עתיד) יגיש אחת. הוועדה תוכל לקדם אותן אם האוצר יתמיד בסירובו לדחייה, אם כי הם מחייבות גם אישור של מליאת הכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully