וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך נדחתה הפעלת המטרו ל-2040 והפתרון הדרמטי שעשוי לשנות

עודכן לאחרונה: 16.1.2024 / 8:59

בניית 14 תחנות תת קרקעיות לרכבת הקלה בסביבות תל אביב, אפילו לא בו זמנית, החמירה מאוד את הפקקים במרכז. למטרו צריך לחפור 109 תחנות כאלה. יש פיתרון שיכול לחסוך חלק גדול מההפרעה, אם למדינה יהיה האומץ להשתמש בו. פרשנות

פרויקט המטרו סרטון על הצורך בו ומה הוא יכלול/מנהל התכנון

בשבועות האחרונים החלו את עבודתם החברות שזכו במכרז לניהול שלושת קווי המטרו בגוש דן, ושמו את החותמת הסופית: כפי שנחשף אתמול בוואלה רכב, לא תהיה כאן רשת רכבת תחתית מלאה לפני שנת 2050. הפקקים לא הולכים לשום מקום וגם לא זמני ההגעה שלנו הארוכים שלנו ממקום למקום באזור המרכז.

איך קרה שמועד הפעלת המטרו זז ל-2040 וגם זה רק לחלק מהרשת, כאשר עד לפני שנה וחצי דובר על 2032? ועוד דווקא לאחר שהסתיים שלב אישור תוואי שלושת הקווים ללא שינוים דרמטיים.

תזכורת: פרויקט המטרו כולל רשת של שלושה קווים תת קרקעיים באורך כולל של 150 ק"מ ובהם 109 תחנות, המכסה 24 רשויות מקומיות ברחבי גוש דן. בקווים אלה צפויים לנסוע כשני מיליון נוסעים ביום.
קו המטרו הראשון (M1), באורך 85 ק"מ, ינוע בציר צפון-דרום וישרת את הערים רעננה, הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, הוד השרון, תל אביב, בת ים, חולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד, וכן אזורי פיתוח עתידיים ובהם תע"ש השרון, צומת גלילות, חולון וצריפין.

קו המטרו השני (M2) יהיה באורך 25 ק"מ וינוע בציר מזרח-מערב. הקו ישרת את הערים פתח תקווה, רמת-גן, בני ברק, גבעתיים ותל אביב, וכן אזורי פיתוח עתידיים, בהם אזור סירקין.

קו המטרו השלישי (3M), באורך 39 ק"מ, יהיה קו חצי טבעתי שיחבר בין כל הקווים וישרת את הערים בת ים, חולון, אזור, אור יהודה, גבעת שמואל, קריית-אונו, פתח-תקוה, תל-אביב, רמת השרון והרצליה, ואזורי פיתוח עתידיים ובהם גליל ים, מערב רמת השרון, תל השומר ואור יהודה.

ב-2040 אמורה להתחיל ההפעלה בין גלילות שמדרום לתל אביב, תחנת הראשונים בראשון לציון, נתב"ג וקריית אונו. עשר שנים אחר כך אמורה להתחיל ההפעלה המלאה, כולל את הפעלת קו M1 של המטרו במלואו, עד לרחובות, רמלה ולוד בדרום גוש דן ועד להרצליה, רעננה והוד השרון, כולל קישור ישיר בין בקעת אונו לרמת החייל, רמת השרון וגלילות.

הרכבתם של שני מחפרים שיסייעו בכריית המנהרות של הרכבת התחתית בתל אביב, 4 בדצמבר 2016. ראובן קסטרו
הרכבת מכונת חפירה לקו האדום. חפירת מנהרה גדולה יותר שתכיל את התחנות תקטין את ההפרעה בפני הקרקע/ראובן קסטרו

חיים גליק, מנכ"ל נת"ע, שמתכננת ותהיה אחראית על ביצוע המטרו, אמר אתמול בפומבי את מה שנלחש עד עכשיו במסדרונות החברה. אין התכנות לסיים הפרויקט בלוח הזמנים שהוצג עד כה לציבור.
חפירת המנהרות נחשבת לחלק הפשוט יותר. מכונות חפירה ענקיות שמופעלות 24/7 ועובדות מנקודה לנקודה. בזמן השיא יופעלו מתחת לגוש דן יותר מ-20 מכונות כאלה.

החלק המורכב יותר הוא בניית התחנות עצמן, חפירת הבור הענק מעל המנהרה והמילוי שלו בתחנה. זה החלק שמורגש היטב מעל פני הקרקע בסגירת שטחים, כבישים וביטול חניות. רחוב אבן גבירול בתל אביב, שמתחתיו יעבור החלק התת קרקעי של הקו הירוק של הרכבת הקלה, הוא תמונת מצב, ומדובר בקטע שלאורכו רק שלוש תחנות כאלה. כדי לפתוח את השלב הראשון של המטרו צריך להשלים 59 תחנות כאלה.

נת"ע עוד לא התחילה את השיחות עם העיריות והרשויות המקומיות לגבי לוח הזמנים לעבודות, אבל חוץ מרון חולדאי אין עוד ראש עיר שיסכים שכל כל הרבה רחובות בעיר שלו ייחפרו בו זמנית, תוך שיבושי תנועה קשים. וחולדאי אמור להתמודד בחודש הבא הפעם האחרונה על ראשות עיריית תל אביב.

לכן העבודה תצטרך להיפרש על פני יותר שנים. על הנייר זה גם יקל על תקציב המדינה, אבל בפועל זה יעלה לנו הרבה יותר בגלל נזקי הפקקים ואובדן שעות עבודה והפנאי. כ-31 מיליארד שקל בשנה, ליתר דיוק, לפי דוח מבקר המדינה שפורסם אתמול.

יש פתרון אחד שעשוי להקל מאוד על המצב, אבל יחייב תכנון מחדש של המטרו: במקום בניית שתי מנהרות מקבילות ותחנות ביניהן, כמו שמתוכנן כעת, בנייה של מנהרה אחד גדולה, שתכיל גם את תנועת הרכבות לשני הצדדים וגם את התחנות. אז ההשפעה על פני הקרקע קטנה הרבה יותר, רק בניית הכניסות והיציאות לתחנות, כאשר התחנות עצמן נבנות "מלמטה".

בנייה כזאת תביא לשימוש בפחות מכונות חציבה, אבל גדולות הרבה יותר. קצב העבודות יהיה מהיר יותר, אבל הדבר מחייב אישור מחדש של תכניות התוואי. לא צריך לאשר את כל הפרויקט מחדש: התוואי הוא אותו תוואי, מיקומי התחנות הם אותם מיקומים, וכך גם מיקומי מוסכי הרכבות, הדיפואים. כל השינוי הוא בחלק בתת קרקעי. את הזמן שיתבזבז באישור מחדש ירוויח הפרויקט בזמן הביצוע ואף יוכל לקצר את לוח זמני הפתיחה.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, רעייתו שרה, שרת התחבורה מירי רגב , שר התשתיות כץ, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' משיקים את הרכבת הקלה, 17 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
השקת הרכבת הקלה. האם הפוליטיקאים שלנו מסוגלים לקבל כעת את ההחלטות הנדרשות?/ראובן קסטרו

האם לנת"ע ולמשרדי התחבורה והאוצר יש את הכוח להתחיל את הכל חצי מהתחלה? שרת התחבורה מירי רגב הבהירה לאנשי האוצר את דעתה על הפרויקט כאשר הציעה במהלך דיוני התקציב בימים האחרונים לדחות שוב את המטרו מטעמי מימון, כדי לשמר פרויקטים שביקשה לקדם בשטחים. באוצר הבהירו כי אין לכך התכנות ומנסים לקדם את אישור חוק המטרו כבר בחודש הבא כדי להימנע מעיכובים נוספים.

אפשר להסתכל על הקו האדום של הרכבת הקלה כלקח: שם דבקה המדינה בתכנית מלפני 30 שנה, וסירבה לעדכן אותה גם כאשר היה ברור שמפת הביקושים ומוקדי התעסוקה השתנתה מאז. התוצאה: הקו האדום עובד, אבל רחוק מלעמוד בתחזיות של 230 אלף נוסעים ביום. למעשה, נוסעים בו פחות ממחצית מהמספר הזה. המטרו עוד נמצא בשלב שאפשר להימנע מטעויות כאלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully