וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שילמתם באוטובוס? פראיירים: משרד התחבורה מגביל את הפקחים

עודכן לאחרונה: 22.1.2024 / 20:10

הפקחים לא יוכלו עוד להזמין שוטר במקרה של נוסע שמסרב להזדהות, יידרשו להתקשר גם להורה של נוסע בן 18 לפני מתן דו"ח, ויצטרכו לפעול בצוותים מוקטנים. משרד התחבורה: "צוותי הפקחים משרים אווירה מפחידה"

נוסע אלים תוקף את המבקרת באוטובוס של חברת אגד/שימוש על פי סעיף 27א

אף אחד לא אוהב לשלם באוטובוס, מה שיביא הבוקר לדיון מיוחד בוועדה לפניות הציבור של הכנסת בנושא תלונות נוסעים נגד פקחי הכרטיסים.

לפי הערכת גורמים בתחום, כ-20% מהנוסעים לא משלמים על הנסיעות, מה שגורם לכך שהם הופכים את שאר הנוסעים לפראיירים, ופוגעים בבקרה של המדינה על הנסיעות ובזיהוי עומסים וצרכים של הנוסעים. על הנייר האוטובוסים נראים עמוסים פחות, ואין הצדקה להוסיף נסיעות נוספות, ואין בקרה על נקודות העלייה והירידה של הנוסעים, שיכולה ללמד את מתכנני התחבורה הציבורית על ביקושים שעליהם אפשר לענות באמצעות קווים נוספים, או שינוי מסלולי הקווים הקיימים.

ההכנסות מהתשלומים באפליקציות וברב קו מהוות כ-30% מתקציב התחבורה הציבורית. יותר כסף מאפשר הפעלת יותר קווים ובתדירות גבוהה יותר, מאשר היו פועלים רק במימון שהחליטה הממשלה להעניק לתחום.

הכסף שמשלמים הנוסעים על טעינת רב קו והתשלומים באפליקציות מועבר ישירות למשרד התחבורה, שמשלם לחברות התחבורה הציבורית לפי הקילומטראז' שהן מבצעות. הפקחים שמחויבות החברות להעסיק והביקורות שהן נמדדות על היקפן, נועדו להבטיח את ההכנסה הזאת למדינה.

מבצע אכיפה עטיית מסכה באוטובוס 10 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
פקחים באוטובוס בימי מגיפת הקורונה/ראובן קסטרו

כבר הרבה שנים מבטיחים במשרד התחבורה חוק שיגדיל את סמכויות הפקחים באוטובוסים, כדי להבטיח שיוכלו לתת דוחות לנוסעים שלא שילמו על הנסיעה. בינתיים, עושים במשרד את ההיפך.
נוהל מעודכן לגבי סמכויות הפקחים שהופץ לחברות התחבורה הציבורית ויכנס לתוקף באפריל הקרוב מציג פגיעה משמעותית בסמכויות שלהם. כך למשל, מגביל משרד התחבורה את מספר הפקחים שיכולים לפעול יחד בצוות באותו אוטובוס.

כיום חלק מהחברות מפעילות 4-5 פקחים ביחד, כדי שיוכלו לגבות אחד את השני במקרה שיותקפו, מה שקורה יותר ויותר, וכדי לאפשר בדיקה מהירה יותר של הנוסעים, ומניעת בריחה של מי שלא שילמו מהדלתות בתחנה הקרובה.

אולם הנוהל החדש קובע כי מספר הפקחים יהיה "כמספר הדלתות באוטובוס", בזמן שברוב האוטובוסים יש 2-3 דלתות.

במקרה שנוסע שמסרב להזדהות בפני פקח, הוא רשאי להזמין שוטר, שבפניו יהיה חייב להזדהות. אולם הדבר מחייב המתנה של האוטובוס להגעתו ועיכוב יתר הנוסעים. אולם הנוהל החדש אוסר על פקח לעכב אוטובוס, מה שמבטל מעשית את היכולת להמתין לשוטר.

זאת ועוד: הנוהל קובע כי מעתה כדי לתת דוח לנער שלא שילם יהיה חייב הפקח לבקש ממנו את מספר הטלפון של הוריו, ולדווח להם על הדוח. הנוהל חל על בני 12 עד 18. מילדים בני 12 אין ממש דרישה לאכוף שישלמו על הנסיעה.

גורם בתחום התחבורה הציבורית אמר לוואלה רכב: "הדבר היחיד שהשינויים האלה יעשו הוא ירידה של מיליונים בהכנסות המדינה מהגברת אי התשלום על הנסיעות. מצד אחד מחייבים את החברות לבצע אכיפה וקונסים אותם אם הן לא מבצעים זאת, מצד שני מפחיתים בסמכויות של הפקחים לבצע את העבודה שלהם. הציבור יבין את המסר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
נוסעים עולים לאוטובוס של אגד. Roman Yanushevsky\ Shutterstock, עיבוד תמונה
נוסעים עולים לאוטובוס. מי מהם ישלם ומי יתחמק/עיבוד תמונה, Roman Yanushevsky\ Shutterstock

כח לעובדים: "משרד התחבורה עולה שלב בהתרת דמם של הפקחים"

יוסי אוזן, יו"ר ועד הפקחים בחברת סופרבוס וחבר באיגוד התחבורה בכוח לעובדים, אמר בתגובה כי: "משרד התחבורה עולה שלב בהתרת דמם של עובדי התחב"צ. דווקא לנוכח העליה באלימות כלפי פקחים, מחליט המשרד להחליש ולהשפיל את הפקחים והפקחיות. בכך מבטיח משרד התחבורה כי עוד עובדות ועובדים יעזבו את המקצוע. אנחנו קוראים למשרד התחבורה לחשב מסלול מחדש, לעבור לעבודה קבועה של פקחים בזוגות, להעניק להם יותר סמכויות אכיפה לפקחים והכרה בעובדי התחבורה הציבורית כעובדי ציבור. אנו שוקלים את המשך צעדנו לנוכח השלב החדש והחמור במעמד עובדי התחב"צ". לפי נתוני איגוד התחבורה בכוח לעובדים, קרוב ל-40% ממקרי תקיפת עובדי החבורה הציבורית בשנה האחאונה כוונו כלפי פקחים ופקחיות.

משרד התחבורה: "מענה לתלונות הציבור"

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה עושה כל שביכולתו על מנת מחד, לבקר ולפקח אחר עבודת הפקחים המבוצעת בשטח במטרה לאפשר לציבור משתמשי התחבורה הציבורית רמת שירות גבוהה וראויה והגעה למחוז חפצם בבטיחות וביעילות ומאידך, נושא פועל להרחבת סמכויות הפקחים בפן המשפטי לתיקון החוק בשיתוף פעולה עם משרד המשפטים.

"במסגרת זאת, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מקדם בימים אלה נוהל פקחים מעודכן שעתיד להיכנס לתוקף בחודש אפריל 2024, למען מתן זמן סביר להטמעתו על כל רבדיו כולל פיתוחים טכנולוגיים מצד מפעילי התחבורה הציבורית.

"מטרתו של הנוהל לתת מענה לסוגיות בעייתיות שעלו בעקבות תלונות שהתקבלו בפניות הציבור ולהסדיר נושאים רגישים, ובהם פקחים שעולים בקבוצות ומבצעים את עבודת הפיקוח באוטובוסים ומשרים אווירה מאיימת על ציבור הנוסעים, פקחים שמעכבים את זמני הנסיעה של קווי השירות, פקחים שבאים בדין ודברים עם נוסעים שאינם משתפים עימם פעולה והדבר מגיע לכדי אלימות מילולית ו/ או פיזית, מתן תעריף מוגדל לנערים עד גיל 18 ללא יידוע הוריהם כך שמודעים למתן דרישת התשלום עם קבלת מכתב טרם נקיטת הליכים משפטיים בגין אי תשלום הדו"ח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully