וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי פריז הכריעו: מכוניות גדולות ישלמו על חנייה פי 3 מאחרות

עודכן לאחרונה: 5.2.2024 / 10:14

השתתפות של 6% בלבד מהתושבים הספיקה כדי להעלות מחיר שעת החנייה לעד 18 יורו לשעה, במהלך שנועד להילחם בעיקר ברכבי כביש שטח גדולים ויקרים ובנהגיהם

רכבי כביש שטח בפריז/רויטרס

האם מכוניות קטנות וגדולות צריכות לשלם מחיר זהה לשעת חנייה? תושבי פריז החליטו אתמול שלא.

ברוב של 54.6% בלבד, ותוך השתתפות של רק מ-5.7% בעלי זכות ההצבעה, אישרו תושבי בירת צרפת את הצעתה של ראשת העיר אם הידלגו לגבות מרכבים גדולים מחיר גבוה פי 3 לשעת חנייה.
התקנה, שקיבלה את הכינוי "מס הג'יפים", קובעת כי מכוניות בנזין ששוקלות יותר מ-1.6 טון ומכוניות חשמליות ששוקלות מעל 2 טון, ישלמו מספטמבר הקרוב על שעת חנייה במרכז פריז 18 יורו לשעה במקום 6, ו-12 במקום 4 יורו בפרברים.

החשמלית קיבלו הקלה בהיותן מראש כבדות יותר בגלל משקל הסוללה, ומשום שאינן פולטות זיהום מהאגזוז. וכך בעוד שמכוניות כמו טסלה מודל 3 ומודל Y יחויבו במחיר הנמוך, טסלה מודל S ו-X ורוב החשמליות של מרצדס, ב.מ.וו ואודי, ישלמו את התעריף הגבוה.

ברכבי בנזין גם קרוסאוברים כמו פיג'ו 3008 וטויוטה ראב4, ובטח שניסאן ג'וק וטנדרונים כמו סיטרואן ברלינגו, ישלמו את התעריף הרגיל. אבל טויוטה לנד-קרוזר או היילנדר ישלמו את התעריף הגבוה.
"הפריזאים עשו בחירה ברורה. ערים אחרות יבואו בעקבותיו", אמרה בתגובה הידלגו, שנימקה את היוזמה כמהלך שנועד לשנות את התנהגותם של נהגי מכוניות יקרות, כבדות ומזהמות שטרם ביצעו שינויים בהתנהגותם כדי להתמודד עם משבר האקלים.

רכבי כביש שטח בפריז. רויטרס,
18 יורו לשעת חנייה? עלות שבעלי רכבי הכביש שטח היקרים יוכלו כנראה לספוג/רויטרס

הידלגו נלחמת להקטין את מספר המכוניות בפריז מאז שנבחרה, באמצעות העלאת תעריפי החנייה, איסור הדרגתי על כניסה של רכבי דיזל והרחבת רשת שבילי האופניים בעיר הפקוקה. העירייה צמצמה את מספר מקומות החניה ברחוב כדי להעביר יותר נסיעות למטרו, והביאה לזינוק של 71% בשימוש באופניים מאז 2021.

עם זאת המספרים שבהם עברה התקנה נמוכים יחסית. בהצבעה דומה בשנה שעברה לגבי איסור על פעילות חברות השכרת קורקינטים השתתפו 100 אלף איש, 7% מהמצביעים הרשומים.

את דמי החנייה משלמים רק מי שאינם תושבי פריז ומגיעים אליה לצרכי עבודה, קניות ובילויים. לפי הערכות העירייה מדובר בכ-10% מכלי הרכב בעיר, שיניבו לפריז הכנסות של כ-35 מיליון יורו בשנה.
ארגוני נהגים בצרפת ביקרו את ההחלטה, בטענה שהיא פוגעת בחופש הבחירה בכלי רכב וכי מדובר במהלך שמאחוריו "מיעוט אולטרה-עירוני ומתנגד למכוניות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully