וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המטרו מתקדם: נת"ע מתחילה להפקיע שטחים לתחנות הרכבת התחתית

עודכן לאחרונה: 6.2.2024 / 8:18

בימים הקרובים יקבלו 11 אלף בעלי נכסים מסחריים בגוש דן הודעה על הפקעתם, ותחילת דיונים על פיצויים. כמה תשלם להם המדינה כדי שלא לפנות לבית המשפט ומה תאריך ההפעלה המעודכן לרכבת התחתית לפי נת"ע?

פרויקט המטרו סרטון על הצורך בו ומה הוא יכלול/מנהל התכנון

בזמן ששרת התחבורה מירי רגב מקדמת הקמת עוד חברה ממשלתית עם מאות ג'ובים שאליה תעביר את האחריות לפרויקט התשתית היקר והמסובך בתולדות המדינה, ממשכה נת"ע לקדם את המטרו בגוש דן.

בימים הקרובים יקבלו 11 אלף בעלים של 800 נכסים מסחריים לאורך 150 הקילומטרים של רשת הקווים התת קרקעיים הודעה על הפקעתם לטובת בניית 109 התחנות של שלושת הקווים. רגב חתמה על צווי ההפקעה עוד הקיץ, לאחר השתהות ארוכה, אבל המהלך הוקפא מאז ה-7 באוקטובר. גם כעת הוחלט בינתיים לצאת רק להפקעת נכסים מסחריים ומגרשים ריקים, אך לא בתי מגורים.

תזכורת: הפרויקט כולל שלושה קווים, M1, M2, ו-M3 , אשר ירחיבו וישלימו את שלושת קווי הרכבת הקלה ואת מסילות רכבת ישראל בין כפר סבא בשרון לרחובות בשפלה. הפרויקט עובר בשטחן של 24 רשויות מקומיות ואמור להסיע כ 2 מיליון נוסעים ביום. רשמית אמור הפרויקט לעלות 150 מיליארד שקל, מעשית עומדות כבר ההערכות בענף על עלות של 200 מיליארד שקל לפחות.

עד לאחרונה הכריזה נת"ע כי השלב הראשון של הפרויקט יתחיל לפעול בשנת 2034 והשני ב-2037, אבל היום היא מצהירה לראשונה על דחייה של שלוש שנים בשלב הראשון. זאת אחרי שכפי שנחשף בוואלה רכב, הודה מנכ"ל נת"ע, חיים גליק, כי להערכתו תידחה פתיחת השלב הראשון ל-2040 והשני ל-2050. גליק הודיע מאז על עזיבתו ויישאר בתפקידו על למינוי מחליף.

בנת"ע מבטיחים כי פרויקט המטרו, כולל הפקעת השטחים עבורו, יתבצע תוך הפקת לקחים מבניית שלושת קווי הרכבת הקלה. בשלב הראשון יופקעו קרקעות במרכז הרשת, לטובת הקמת קו m1 וקו m3 בערים תל אביב, פתח תקווה, חולון, בת ים, אור יהודה, קריית אונו וראשון לציון.

לפי ההערכות מיליארדי שקלים מתקציב הפרויקט ישמשו לפיצוי בעלי הנכסים שיופקעו. חישוב ערכם יתבסס בעיקר על שווים בעת אישור תכניות המטרו ב-2022, כך שהבעלים לא יפוצו על העלייה הצפויה במחירי נכסים באזור תחנות המטרו. בנוסף תשלום דמי הפקעה מעניק פטור של 50% מדמי מס שבח.

מפת קווי המטרו בגוש דן. נת"ע,
מפת קווי המטרו/נת"ע

עם זאת, בשיתוף שתי חברות הנדל"ן הממשלתיות, דירה להשכיר והרשות להתחדשות עירונית, תציע המדינה לבעלי הנכסים לקבל תמורתם אחוזים ב-22 פרויקטי נדל"ן שיזמו שתי החברות לאורך תוואי המטרו, פיצוי שכן אמור לכלול את שווי עליית המחירים, אולם עדיין בשלבי תכנון.

בניסיון להקטין את מספר הערעורים לבית משפט על קביעת השמאי, תציע נת"ע לבעלי נכסים שלא יגישו ערעור תוספת של 25% לסכום שייקבע אם יסכימו להצעה, עד לתוספת מירבית של מיליון שקל. קצב פינוי הנכסים ייקבע בהתאם לקצב העבודות על הפרויקט. בנוסף להפקעות קבועות תפקיע נת"ע גם שטחים עבור אחסנת ציוד וחומרי גלם לבנייה, שיוחזרו לבעליהם לאחר סיום העבודות.

עו"ד ענבל קנקה, סגנית מנהלת חטיבת מקרקעין בנת"ע אמרה לוואלה רכב כי "מדובר באירוע מורכב שאנחנו מבטיחים לנהל ברגישות ותוך הפקת לקחים מפרויקט הרכבת הקלה. נת"ע תתפוס את הנכסים רק בצמוד לתחילת העבודות, כך שיהיה לבעליהם זמן למצוא מיקום אלטנרטיבי. נשלם פיצויים הוגנים, אבל רק לפי שימושים חוקיים בקרקע".

במקביל צפויה נת"ע להתמודד עם תביעות קבות של בעלי נכסים שלא יופקעו, אך ממוקמים בסמוך לתחנות, בגלל הרעשים בזמן העבודות, והגדלת מפגעי הרעש ותנועת האנשים לאחריהן. עו"ד קנקה: "נכס מסחרי או פרטי בסמוך לתחנת מטרו צפוי ליהנות מעליה בערכו, בירושלים מחקרים שבדקו את השפעת הקו האדום של הרכבת הקלה אחרי יותר מעשור של פעילות הציגו עלייה של 2 עד 26 אחוז במחירי הנדל"ן סביבו. תנועת הרכבת היא תת קרקעית והיא תביע להפחתת תנועת רכב פרטי ואוטובוסים".

חיים גליק, מנכ"ל נת"ע, מסר במה שעשוי להיראות כעקיצה לרגב, כי "נת"ע מביאה עימה ניסיון רב ובלעדי בישראל, והיא ערוכה לאתגר הגדול לאחר השלמת גיוס חברות בין לאומיות לניהול הקווים. אנו גאים במשימה ובזכות הגדולה לשפר את חייהם של מיליוני נוסעים במדינה. המטרו עתיד להסיע כשני מיליון נוסעים ביום, אל גוש דן והחוצה, ללא פקקים, בנוחות ובצורה אמינה ונגישה".

פרויקט המטרו במספרים. נת"ע,
הקווים, התחנות והתאריכים/נת"ע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully