וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מירי רגב מציגה: 5% עלייה בהרוגים בתאונות, קיצוץ של 10% ברלב"ד

עודכן לאחרונה: 15.2.2024 / 8:38

לדיון בכנסת על העלייה במספר הילדים שנהרגו בכבישים בשנה החולפת שלח משרד התחבורה רק נציגה זוטרה. בזמן שתקציב משרד התחבורה גדל השנה למרות המלחמה, תקציב הרלב"ד קוצץ. ח"כ בועז טופורובסקי: "הטיפול בתאונות - מחדל"

ח"כ בועז טופורובסקי בוועדה לזכויות הילד/ערוץ הכנסת

מתחילת השנה נהרגו 41 ישראלים בתאונות דרכים, עלייה של 5%, שמתווספת לעלייה של 2% בשנה שעברה. למרות זאת תקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) קוצץ ב-10% ל-62.5 מיליון שקל בלבד.

אמנם גופי ממשלה רבים ספגו קיצוץ בתקציב 2024 בגלל המלחמה, אבל תקציב משרד התחבורה למשל גדל מ-500 ל-515 מיליון שקל, עלייה של 3%. תקציבם של גופים אחרים שבאחריות המשרד קוצץ, אבל בשיעור נמוך יותר מזה של הרלב"ד: תקציב רשות התעופה האזרחית קטן ב-7.5%. תקציב רשות התחבורה הציבורית קוצץ ב-8%.

אפילו לדיון שהתקיים אתמול בכנסת, בוועדה המיוחדת לזכויות הילד, שעסק בזינוק של 30% במספר הילדים שנהרגו בשנה החולפת בתאונות דרכים, שלח המשרד רק נציגה זוטרה ממחלקת תקציבי הפיתוח, שהקריאה דף מסרים. ב-2023 נהרגו בתאונות דרכים בארץ 35 ילדים.

למרות ששרת התחבורה מירי רגב, שטסה להודו ולסרי לנקה באמצע המלחמה, מינתה יו"ר חדש לרלב"ד, ניצב בדימוס יורם הלוי במקום אבי נאור שהתפטר, היא טרם מינתה מנכ"ל במקום ארז קיטה שהתפטר גם הוא. מ"מ מנכ"ל הרלב"ד, יעקב זכריה השתתף גם הוא בדיון.

בהשוואה למרבית מדינות ה־ OECD ילדי ישראל מצויים בסיכון גבוה להיפגעות. מספר הילדים הולכי הרגל שנפגעו בתאונות דרכים בישראל, למשל, הוא פי 2.4 מהמספר הממוצע במדינות החברות בארגון. על פי נייר עמדה של עמותת אור ירוק, ישראל נמצאת במקום הרביעי והגרוע מבין כל מדינות אירופה במדד שינוי מספר הילדים ההרוגים. מספר הילדים ההרוגים בתאונות דרכים נותר ללא שינוי במשך עשור, בעוד שברוב מדינות אירופה הצליחו להפחית ולצמצם את מספר הילדים ההרוגים.

ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) אמר בדיון כי: "האנשים כאן הם אנשים מעולים שזהה בנפשן ואכפת להם, אבל אנשים ימשיכו למות בתאונות דרכים כי לממשלת ישראל ואנשים גם בבניין הזה לא אכפת. יש תוכניות ברורות גם לבטרם, גם למערכת החינוך אבל הם לא מתוקצבות. הממשלה בחרה שלא להחליט. הנושא מטופל בצורה שערורייתית".

טופורובסקי, יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, שהשתתף בדיון, תקף את רגב: "הטיפול בתאונות הדרכים, בפרט בילדים - סקנדל! שערורייה! מחדל! אף אחד ממשרד התחבורה לא יכול להגיד שהוא לא יודע את זה, כולל השרה. רגב נפגשה עם היו"ר החדש? עם מ"מ המנכ"ל? היא נפגשה עם היו"ר הקודם שהתפטר? עם המנכ"ל שעזב? יש ילדים שנהרגו ב-2023, וילדים שיהרגו עוד מעט, בעוד שהאנשים שאחראים על זה יכלו למנוע את המוות שלהם. ביום שתהיה ועדת חקירה, ואני אדאג שתהיה, אביא את כל הפרוטוקולים, נראה לכולם שהכתובת הייתה על הקיר".

טופורובסקי התייחס לקיצוץ בתקציב הרלב"ד: "העלויות למשק הישראלי לטיפול בתאונות הדרכים, בממוצע כ-17 מיליארד שקל בשנה. למרות מאות ההרוגים בתאונות דרכים מדי שנה, ועליה מדאיגה במספר ההרוגים ב-2023, המדינה שוב הזניחה את המלצותיה העיקריות של ועדת שיינין, לשיפור מצב הבטיחות בדרכים"

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

יו"ר הוועדה ח"כ אלי דלל (הליכוד) סיכם: "הנתונים של 2023 חייבים להטריד את מנוחתו של כל הורה ולהטריד את מנוחתם של כל נבחרי הציבור וגורמי המקצוע. למעשה התופעה הזו צריכה להטריד כל אחד. במשרד התחבורה, משרד החינוך, והרשויות נוספות מגבירים את המודעות ההולכת וגוברת לסיכונים בכביש אך לצערנו הרב כמות תאונות דרכים בהם ילדים נפגעים נותרת גבוהה מאוד. באפשרותנו ומחובתנו למגר את התופעה של פגיעת ילדים בתאונות דרכים".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "הפניה תמוהה שכן אין קיצוץ תקציבי ייחודי לרלב"ד. במסגרת קיצוצי התקציב לטובת המאמץ המלחמתי, נעשה קיצוץ רוחבי לכלל משרדי הממשלה והרשויות. יצוין כי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים החליט על שורת שינויים בפעילות הרלב"ד ולאחרונה מונה יו"ר חדש שיוביל את הרפורמה ואת הפעילות מתוך מטרה להצעיד את הרלב"ד קדימה ולהביא להורדת מקרי תאונות הדרכים בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully