וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ההצפה של סיניות זולות גובה מחיר בעלויות הביטוח של כולנו?

עודכן לאחרונה: 10.3.2024 / 17:32

אם גם אתם גיליתם שעלויות הביטוח של המכונית שלכם זינקה משמעותית בשנה האחרונה, אתם לא לבד, לא בישראל ומסתבר שגם לא בעולם. בבריטניה מסמנים בין השאר את הפלישה הסינית כאחד הגורמים

ביטוח רכב. ShutterStock
במכוניות החדשות, גם פגיעת פח קלה עשויה להשבית את המכונית כליל, למה?/ShutterStock

חשיפת וואלה רכב אודות היקף הגניבות של מכוניות בשנה האחרונה והמשך הגילויים על כך שבעוד שעליית המחירים הינה תופעה עולמית, בישראל משלמים עליה הרבה יותר ביוקר, מקבלת כעת מבט מעמיק יותר על חלק מהסיבות שמביאות את השוק למצב בו בעוד באירופה התייקרו מחירי הביטוח בשיעור של 12% בשלוש השנים האחרונות, אנחנו בישראל ספגנו עליות בשיעור של 33%.

שבועון הרכב הבריטי אוטו אקספרס מביא שורת טענות למה שמוביל לכשל שוק רחב שאחד התוצרים שלו הוא התייקרות במחירי הביטוח של מכוניות חדשות, במיוחד חשמליות - ועוד יותר של חשמליות סיניות.

אחת הטענות העיקריות היא שעלויות התיקון הגבוהות יותר של כלי רכב חשמליים, בעיקר בשל הסוללות שלהם, מייקרות את עלויות הביטוח של כל המכוניות. זאת שכן המבטחות מעלות את מחירי הפרמיות באופן רוחבי לכל הלקוחות.

מכיוון שידע הוא כוח וכמו בקזינו, גם בביטוח - הבית תמיד זוכה - חברות הביטוח נמנעות מלפרסם את תמהיל הגניבות, שיעור התאונות ועלויות התיקונים של המכוניות המבוטחות על פי יצרניות ודגמים, מה שמותיר את הצרכנים בחוסר וודאות לגבי התעריפים הצפויים, ובנוסף מעקר אותם מיכולת מיקוח במידה והמכונית שלהם אינה בקבוצת הסיכון הזו.

הסינים באים. אתר יצרן
הטענה: הסיניות מציפות את השוק בחדשות זולות, אבל לא דואגות לאספקת חלפים/אתר יצרן

אצבע מאשימה מופנית גם ליצרניות עצמן, שלא מספקות למוסכים או סדנאות התיקונים מידע אודות עמידות הסוללות עצמן במקרה של פגיעה בהן, כלומר, עד כמה חבלה בסוללה הינה בסדר גודל המצריך פסילה שלה ומה ניתן לתקן מבלי לסכן את המשתמשים. במקרה כזה, מעדיפות החברות פשוט להחליף את מכלול הסוללה וזאת כמובן בעלות גבוהה בהרבה מאשר זו של תיקון או לחלופין להשבית כליל את המכונית. מה גם שבניגוד לחלפים מכאניים של מנועי בנזין רגילים, שאותם ניתן לקבל גם מספקיות חלופיות ו/או להשתמש בחלפים משופצים, תחום המכוניות החשמליות אינו מפותח מספיק כדי לספק את השירות הזה. הסברה היא שלמעשה, המידע הזה הוא בבחינת נעלם גם עבור אותן יצרניות של כלי רכב חשמליים, שעבורן, כמו גם לצרכן, מדובר באירוע חדש במונחים של תעשיית הרכב.

ואותה החלפה מביאה לנושא הבא שנמצא במוקד הביקורת - זמינות החלפים. מי שחשב שמשבר האספקה שחווה עולם הרכב אחרי הקורונה נגמר, יצטער לגלות כי בעוד בהיבטים מסוימים היצרניות וספקיות המשנה שלהן כבר הצליחו לצמצם פערים, והודעות על השבתות מפעלים בשל מחסור בחלקים כבר הופכות לנדירות מאוד - בכל הקשור לאספקת חלקי חילוף למכוניות סיניות, המצב שונה לגמרי. לטענת התחקיר, היצרניות הסיניות מפנות את עיקר המשאבים והמאמצים שלהן לייצור מכוניות חדשות ומכירה שלהן, מה שיוצר "בור" באספקת חלקי חילוף למכוניות שכבר נעות על הכבישים.

חוקי ההיצע והביקוש ברורים וכאשר ישנו ביקוש שעולה על ההיצע - המחירים עולים בהתאם. פתרון אחד לתסבוכת הזו בכל הקשור לסוללות לפחות, יכול להיות האחדה של שיטת ייצור ובניית הסוללות כך שעלויות ומשך התיקון של סוללות יהיה קצר יותר ולא ייחודי לכל יצרנית או ספקית סוללות, אבל הסיכוי לכך נמוך מאוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מערכות בטיחות חדשות מבית וולוו. אתר יצרן
מערכות הבטיחות המתקדמות הופכות פגיעה קלה יחסית לכזו שיקרה מאוד לתיקון/אתר יצרן

במרכז המחקר והמידע הטכני של חברות הביטוח בבריטניה מגדירים את זה כך: "המסר לחברות הסיניות, ההודיות והוויאטנמיות צריך להיות 'אל תביאו את המכוניות שלכם לשוק הבריטי ותחשבו שאתם צריכים רק למכור אותן. תדברו איתנו, קבלו הבנה של השוק, של הצעדים הנדרשים לכך שכאשר תביאו את המכוניות שלכם לשוק, תהייה לכם את היכולת הלוגיסטית לתמוך בהם ולהבטיח את הקיימות שלהם בשוק".

אולם גם אם ייסגרו פערי האספקה של חלפים, בין אם על ידי האצה והרחבה של פעילות היצרניות, ישנה בעיה נוספת הצפויה ללוות את שוק המכוניות החדשות והמשומשות בשנים הקרובות. הטכנולוגיה המתקדמת והשונה משמעותית במכוניות חשמליות חדשות. בעוד בתחום מנועי הבעירה הפנימית נוצר בסיס משותף רחב של ידע אודות הטיפול בהן, בתחום החשמל יצרניות רבות "חוצבות" לעצמן נתיב מובחן משלהן - המשמעות היא שכל מותג דורש ידע ספציפי מאוד בטיפול בו או שימוש בכלים ייעודיים.

מעבר לכך, הכניסה (המבורכת, יש לציין) של מערכות בטיחות מתקדמות כמו רדארים, לייזר ומצלמות דורשים גם הם סט מומחיות שחורג בהרבה ממכונאי הרוכן מעל תא מנוע של מכונית ומכוון את תזמון ההצתה של המנוע. הוסיפו לכך את העובדה שברוב המכוניות, הרכיבים האלו נמצאים בחזית הרכב או מתחת לשמשה הקדמית וקיבלתם שילוב בו גם תאונות קלות גוררות עליות תיקונים לא זולים ומומחיות שאינה נמצאת בתפוצה רחבה דייה.

במילים אחרות, אם בשנים עברו, להגיע לרכב החונה ולגלות שמישהו נסע אחורה ועיקם לכם את הפגוש היה נגמר בעוגמת נפש ותיקון של כמה מאות עד אלפי שקלים בודדים - כעת, נזק למערכות מתקדמות או יחידות התאורה המודרניות המתוחכמות עשוי להסתכם בעשרות אלפי שקלים.

סוללה מכונית חשמלית. וולוו, אתר יצרן
חוסר בהירות בנוגע לאבחון סוללות וההשלכות של פגיעה בה על התפקוד שלה/אתר יצרן, וולוו

5 פתרונות אפשריים

באתר הבריטי, בו רואינו אנשי חברות ביטוח וארגונים המייצגים את המוסכים במדינה, מציינים כי ההתמודדות עם האתגרים האלו טמונה בין השאר ביישום מספר צעדים. הראשון בהם מופנה כלפי היצרניות הסיניות, מהן וממי שמייבאים אותן לאי נדרש להתאים את הפעילות שלהן לצרכים של השוק בהיבט של אספקת חלקים וגם פתיחת המידע למרכזי השירות על מנת לתקן את המכוניות שלהן. על אלו שלא "יישרו קו" עם הסטנדרט המקובל יושתו פרמיות ביטוח גבוהות יותר או במקרים אחרים סירוב לבטח את כלי הרכב מתוצרתן. באופן הזה הנטל של עלויות התיקונים לא יושתו באופן רוחבי על בעלי כל המכוניות.

פעולה נוספת נועדה למנוע את המצב המגוחך בו חברות הביטוח נאלצות להגדיר כאובדן גמור מכוניות חשמליות להן נגרם נזק קל לסוללה רק בשל חוסר מידע מהיצרנית אודות מידת ההשפעה של הנזק על ביצועי הסוללה או הסיכון שהיא מייצרת. נדרש לפתח ולהציג פרוטוקול אבחון ותיקון אחיד לכל היצרניות. ובטווח הארוך יותר - האחדה או דרך מופחתת עלות לטיפול במחזור ותיקון סוללות פגומות שיוזיל את העלויות הנוכחיות.

שני תושבי לוד נעצרו בחשד לגניבת רכבים באיירפורט סיטי. חטיבת דובר המשטרה
האזרחים מופקרים כל עוד גניבות רכב נתפסות כ"פשע ללא קורבן"/חטיבת דובר המשטרה

אודות הנקודה השלישית יסכימו גם מי שאינם בעלי מכונית חשמלית או סינית - מלחמת חורמה במגיפת גניבות הרכב, שאינה נחלת ישראל בלבד, אלא נתפסת גם במדינות אחרות כ"פשע נטול קורבן" וכתוצאה מכך נמצא בתחתית סדר העדיפויות של כוחות השיטור. וזה לפני שהוספנו את התקלה המתמשכת ב"מאבק" הזה בישראל.

הנקודה הרביעית מפנה זרקור לשינוי המשמעותי שחייבים לעבור מכוני התיקון והמוסכים בכל הקשור לצבירה של ידע, מיומנויות וכוח אדם מתאים להתמודד עם האתגרים הטכנולוגיים שצפויים לחלחל מאולמות התצוגה של המכוניות החדשות, לכבישים ואז גם לפתחם של המוסכים. הכשרות מתקדמות, שכר תואם והכרה כי העמדת כוח אדם מיומן ומתוגמל הוא ערובה להמשך הפעילות של הענף.

הנקודה האחרונה היא קריאה לממשלה והרשויות להתערב במצב בשל העובדה שהתופעה של התייקרות פראית במחירי הביטוח משמעה פגיעה ישירה באיכות החיים של כמה מהמגזרים היצרניים והחשובים ביותר להנעת הכלכלה. טענה אחת שגם קוראים רבים בישראל יזדהו אותה היא שנדרשת חקירה מקיפה האם שוק ביטוחי הרכב עובד באופן המיטיב עם הלקוח שברוב המוחלט של המקרים הינו למעשה "שבוי" בשל האילוץ החוקי לבטח את המכונית שלו.

יש לכם מכונית סינית ונתקלתם במחסור בחלפים? שתפו אותנו בתגובות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully