וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יונדאי איוניק N5: החשמלית שלה חיכינו

ניר בן ארי

עודכן לאחרונה: 29.3.2024 / 5:53

אין כמעט מכונית ספורט שניר בן ארי לא בחן או התחרה בה במירוצי ראליקרוס. רק חשמלית ספורטיבית אמיתית הוא עוד לא פגש. האם יונדאי איוניק 5N תצליח להרשים את אחד מנהגי המירוצים האהובים שגדלו כאן?

יונדאי איוניק N5/יונדאי
כשהייתי סטודנט בתחילת שנות ה-80, כיכבו שתי כאן מכוניות: אוטוביאנקי אברט ופיאט 127 ספורט. רק 70-75 כ"ס, אבל עבורנו הן היו אז מכוניות על איטלקיות. ליונדאי 5N יש 650 כ"ס

מחיר משוער: 420 אלף שקל
מתחרות: טסלה מודל 3 פרפורמנס העתידית
אהבנו: תחושות, היענות לפקודות נהג, ביצועים ולא על חשבון שימושיות
לא אהבנו: יכולת דריפטים, מחיר

כשהייתי סטודנט בתחילת שנות ה-80, כיכבו שתי כאן מכוניות: אוטוביאנקי אברט ופיאט 127 ספורט. רק 70-75 כ"ס, אבל עבורנו, בטח יחסית למה שנסע אז בכבישי ישראל, הן היו מכוניות על איטלקיות.

נקפוץ בערך 20 שנים קדימה והכוכבות היו סובארו אימפרזה WRX/STI ומיצובישי לאנסר EVO, כבר עם 200-280 כ"ס והנעה כפולה, ששמטו אז לסתות. כה התרגשנו אז אל מול הפלא היפני.

קפיצה נוספת של שני עשורים והקוראנים, שלא ממש ספרנו עד לפני כמה שנים בתחום הספורטיבי, קוראים תיגר על מכונות הנהיגה, עם הבטחה לחשמלית ספורטיבית כמו שלא ראינו מעולם. ביצועים כבר ראינו בחשמליות, אבל ספורטיביות היא עניין אחר לגמרי. האם יונדאי 5N היא המכונית שתראה לנו ולעולם מה זה?

גודש מכוניות חשמליות שוטף אותנו וכולן מתהדרות בהספקי מנוע גבוהים יחסית למכוניות המצוידות במנועי בעירה פנימית. אבל בינן לבין מכוניות ספורט המרחק גדול. הן כבדות, גמלוניות, נטולות כל תחושה.

ביונדאי נכנסו לעולם הזה לאט וביסודיות. אחרי שהקימו חטיבת ספורט, הם נכנסו לאליפות הראלי העולמית. עם ההצלחה באה ההחלטה להמשיך ולהתפתח למכוניות מייצור סדרתי. הגרסאות הספורטיביות קבלו את הכינוי N, שלו משמעות כפולה: על שם המחוז שבו הוקם מרכז הייצור של מחלקת הספורט, נמיאנג בדרום קוריאה, ועל שם מסלול נורבורגרינג שבגרמניה, שם יש ליונדאי מרכז ניסוי ופיתוח. בנוסף, הדרום קוריאנים מציינים שהאות N מרמזת על שיקיין, המונח המתאר סידרה של פניות הדוקות מפותלות בכביש או במסלול.

יונדאי שחררו גרסאות N ל-i20 ול-i30, מכוניות ספורט עממיות בעלות מנועי בעירה פנימית. המכוניות נחלו הצלחה בלתי מבוטלת. אבל, הן "כמו כולם". לפיג'ו, לפורד ולעוד אחרים יש כאלה.

יונדאי חיפשו ייחודיות. מכונית ספורט חשמלית - עוד אין. יש מכוניות חזקות, מפוארות ומרשימות אבל אף אחת מהן אינה מכונית ספורט, כזו שתצליח גם במסלול המרוצים.

יונדאי איוניק N5. יונדאי,
חזית אגרסיבית ותיעול זרמי האוויר לקרור הסוללה והבלמים/יונדאי
אם במהלך המרוץ, או סתם בכביש, הגעתם לרכב שמלפנים ואתם צריכים עוד קצת כוח כדי לעקוף, לחיצה על הכפתור האדום שבימין ההגה תוסיף עוד 41 כ"ס על ה-609 כ"ס שישנם בבסיס, למשך 10 שניות

כל רכב שאינו מותאם ויעודי למסלול, מגלה את כל החולשות שלו על המסלול. תת היגוי, דעיכת בלמים, איבוד תכונות שיכוך הבולמים וקושי בשליטה בעקומות וסיבובים הם תופעות בולטות כשמכונית טובה ככל שתהיה, עולה על המסלול.

נקודות הפתיחה של מכונית חשמלית הן שליליות: משקלן הגבוה, הסוללת מוגבלות בטווח ומתחממות תחת מאמץ.

אבל יש גם יתרונות: היכולת לשלוט בכוח ובמומנט בנפרד על כל אחד מהסרנים באמצעות מחשב ולהוסיף אלמנטים שונים ומגוונים לתפקוד המכונית. יונדאי כיוונו לשלוש אבני דרך: תקיפת פניות, יכולות מסלול והתנהגות יומיומית כמכונית ספורט וזאת יחד עם התנהגות מהנה לנהיגה.

ואיך הם עשו זאת? 650 כ"ס מאפשרים להאיץ את ה-2,200 ק"ג של האיוניק 5N, מ-0 ל-100 קמ"ש ב-3.4 שניות. סדרה של אמצעים אלקטרונים יכיילו את המכונית למסלול.

חשמלית סטנדרטית מכוילת כך שהרפייה מדוושת הגז תקנה האטה מועטה,כדי שלא לטלטל את הנוסעים. באיוניק 5N קיימת הפונקציה שנקראת N Pedal: הנהג יכול לבחור בלחיצת כפתור על לוח בקרת ה-N, באחת משלוש דרגות האטה מוגברת בעת עזיבת דוושה. הדבר מקנה התנהגות Turn-in מצוינת, כך שאף המכונית שואף להיכנס ולצלול לתוך הפנייה, כדי לפנות יותר בקלות.
.
מכונית ספורט או מרוץ בעלות הנעה כפולה מכוילות מראש חד פעמית לחלוקת המומנט בין הסרן הקדמי לאחורי. באיוניק 5N יש לנהג בחירה בין 11 אפשרויות שונות לחלוקת מומנט בין הסרנים.
באמצעות הפונקציה NTD - N Torque Distribution שבבקרת ה-N הנהג יכול לכוון את חלוקת המומנט בהתאם לאופי המסלול והנהיגה.

בחשמליות סדרתיות, אין הילוכים. באיוניק 5N קיימת פונקציה הנקראת N e-Shift שבהפעלתה מתקבלת התנהגות של מכונית עם תיבת בעלת 8 מהירויות. בבקרת ה-N מופעלת הפונקציה והנהג יכול להחליף הילוכים באמצעות שתי ידיות מאחורי ההגה ולהתאים את ההילוך למהירות, ממש כמו במכוניות עם מנועי בעירה פנימית ותיבת הילוכים.

הורדת הילוך בבלימה בכניסה לסיבוב תורמת להאטת הרכב ולהאצה ביציאה מהסיבוב. בהאצה מעבר לסל"ד, תתקבל תופעה של כמו ניתוק הצתה. ממש כמו בחיים האמיתיים.

אם נוסיף ונפעיל עוד פונקציה: N Active Sound+, ישמע בתא הנהג קול, כמו של מנוע בנזין בשרני, מסונכרן למהירות ובמיוחד בעת החלפת ההילוכים, שמגיע מתוך רמקול ענקי מלפנים. אפשר לבחור בין צליל עמוק, צליל יותר גבוה וצרחני וצליל סילוני. הדבר מקנה פידבק לנהג ממש כמו מצב אמיתי.

זאת ועוד, אם אתה נוהג בניחותא, במצב נורמל ולפתע הכביש מתפתל, המצלמה באיוניק 5N תזהה תמרור שמתריע על פנייה כפולה, מערכת N Road Sense (NRS) תעביר אוטומטית את הרכב למצב N ותגביר את ההנאה מהנהיגה.

אם במהלך המרוץ, או סתם בכביש, הגעת לרכב שמלפנים ואתה צריך עוד קצת כדי לעקוף אותו, יש מוצא. לחיצה על הכפתור האדום שבימין ההגה, עליו כתוב NGB N Grin Boost, תוסיף עוד 41 כ"ס על ה-601 כ"ס שישנם בבסיס, למשך 10 שניות. האפשרות הזו קיימת רק במידה ואתה נמצא המצב של יותר מ-30% טעינת סוללה.

ויש גם מערכת N Launch Control. המערכת ניתנת למימוש רק ממצב עמידה, ומעניקה קדם מומנט למנוע בעמידה כדי לספק תגובה מידית להזנקת הרכב מעמידה ל-100 קמ"ש ב-3.4 שניות המירביות.

ויש גם N Drift Optimizer, המאפשר ביצוע סחיפות כוח. המערכת מפעילה כמה בקרות יחדיו כמו בקרת משיכה, דיפרנציאל מוגבל החלקה (e-LSD), בזמן שהמנועים, ההגה והמתלים מתכווננים למצב אופטימאלי המאפשר ביצוע דריפט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
יונדאי איוניק N5. יונדאי,
ההיגוי מעולה. אין צווחות מהצמיגים. הרכב נכנס לסיבובים בשמחה ויוצא ברינה/יונדאי
למרות גובה של 1.585 מטר, לגמרי קרוסאובר, אין זווית גלגול. אפשר לכוון את המכונית הזאת ממש על הנקודה. ה-N מתנהגת כמו קומפקטית חמה טובה, לא כמו ג'יפון. בלי תת היגוי ועם תגובות מצוינות

איך כל זה עובד על הכביש? חייב להודות, נפעמתי. האיוניק 5N מרשימה ביותר. התוספות שמבדילות אותה מאחיותיה הסטנדרטיות אינן רק אסטטיות אלא מהוות כחלק במכלול של ספורטיביות, אווירודינמיות או יכולות הבלימה.

בעיצוב ישנה חזית אגרסיבית עם פגוש שחור ורשת המכסה פתחי אוויר עם מדפים שמכוונים את זרימת האוויר לאווירודינמיות ולקירור המצברים ומערכות הבלימה.

מאחור ספויילר עליון, דפיוזר תחתון ויציאות האוויר החם לאחר שקירר את מה שקירר.
צמיגים רחבים בחתך נמוך על ג'נטים בקוטר 21 אינץ'.

בתא הנוסעים, מלפנים ישנם שני מושבי באקט, כשהלוגו N מואר. גלגל ההגה מרשים, כאשר בצד שמאל ממתין לחצן לבחירת מצבי הנהיגה ובצד ימין לחצן אדום - NGB.

פרק הנהיגה החל בנהיגת כביש מהיר כ-100 ק"מ מברצלונה אל מסלול Parcmotor Castelloi. עד כמה האיוניק 5N מהירה יעיד נהג הפורשה 911 קאררה S שאותו תקפו שתי איוניקים ישראליות על האוטוסטרדה. הוא לא ממש הבין מאיפה זה בא לו ולא הצליח לנער אותנו מעליו, למרות שבהחלט ניסה לעשות זאת.

לי זו הייתה הרמיזה הראשונה על כך שיש משהו ב-N. הכל קורה במכונית הזו בקלות והתוצאה מעולה. והנהיגה בכבשי המהיר, בעיקר זו בחזרה אחרי המסלול, הזכירה גם שמדובר במכונית שמצוידת בכל אמצעי הבטיחות המתקדמים: בקרת שיוט אדפטיבית עם שמירה על נתיב הנסיעה, התרעה על רכב שטח מת, מצלמות קדימה ואחורה ובקיצור, הכל. זו לא מהמכוניות ספורט האלה שנוחתות בארץ עם די-אן-איי מצויידים, ואז פה מתקינים בהן מובילאיי. פה יש ממש הכל, חוץ מכיוונון חשמלי למושב הנהג שהיה לי חסר. וספוילר: במחיר שהמכונית הזאת עומדת לעלות, זו לא בקשה מוגזמת.

חזרה למסלול. 4.5 ק"מ אורך, שתי ישורות, אחת ארוכה יותר והשניה קצרה, הרבה סיבובים מגוונים ושינויי גובה.

ושם ה-N באמת הרשימה. הכוח מאפשר נהיגת מסלול אינטנסיבית, החלפת ההילוכים יחד עם הפסקול שמדמה מכונית מרוץ זוללת דלק, ההיגוי מעולה, אין צווחות מהצמיגים וכמעט שלא נשמע אפילו ציוץ. הרכב נכנס לסיבובים בשמחה ויוצא ברינה. אפילו סחיפות כוח התקבלו פה ושם.

כלום לא התחמם. הבלמים לא דעכו. גם ההתנסות בזינוק מהמקום בעזרת ה - N Launch Control, עבדה מצויין. ובאמת, כמו שציינתי קודם, הכל קורה בקלות, היה ממש מהנה.

למרות גובה של 1.585 מטר, לגמרי קרוסאובר, אין זווית גלגול. אפשר לכוון את המכונית הזאת ממש על הנקודה. סביר שהסוללה הכבדה בתחתית הרכב מסייעת לשמירת מרכז הכובד נמוך. ה-N מתנהגת כמו קומפקטית חמה טובה, לא כמו ג'יפון. בלי תת היגוי ועם תגובות מצוינות.

יונדאי איוניק N5. יונדאי,
כלום לא להתחמם. הבלמים לא דעכו./יונדאי
רק בנקודה אחת נחלתי אכזבה: בדריפטים. יש לי הרבה ניסיון בנהיגת ראלי במכוניות הנעה אחורית. עשיתי דריפטים עוד לפני שהספורט הזה הומצא והתמסד. אבל היונדאי איוניק 5N סירבה להתמסר

רק בנקודה אחת נחלתי אכזבה. בניגוד לעונג והחוויה החיובית ביותר על המסלול, ההתנסות בביצוע דריפטים הייתה פחות מוצלחת. יש לי ניסיון מועט בנהיגת דריפט והרבה ניסיון בנהיגת ראלי במכוניות בעלות הנעה אחורית. עשיתי דריפטים עוד לפני שהספורט הזה הומצא והתמסד.

אבל היונדאי איוניק 5N לא רצתה להתמסר. קבלנו מעט ניסיונות, רק חמש פעמים. בשלוש מהן עשיתי ספינים ובשניים האחרים התנדנדתי בין היגוי יתר לתת היגוי. לא מראה מרנין ולא אחיד. יאמר לזכותי שלא רק אני התקשיתי.

השורה התחתונה: אהבתי מאוד את האיוניק 5N ואני מאד אקנא במי שיוכל להרשות לעצמו לקנות אותה כאן בארץ. תג המחיר נופל כבר בקטגוריית הגבייה של מס יוקרה, שמצטרף למס הקנייה על רכב חשלי שהתייקר השנה, לתג מחיר משוער של יותר מ-400 אלף שקל. הראשונות יגיעו לארץ. לקראת סוף השנה. אז יונדאי, רק בקשה אחת: הוכחתם שאתם יכולים ליצור חשמלית ספורטיבית שלא מורידה לנהג את החיוך גם על המסלול, מה שאף יצרן לא הצליח קודם. עכשיו תעשו לנו עוד Nים, גם אם קטנים יותר ופחות חזקים, אבל עדיין מהנים - והרבה פחות יקרים.

הכותב היה אורח יונדאי בספרד

יונדאי איוניק N5. יונדאי,
יש אפילו התרעות על חום סוללה והמנועים. חבל שלמושב הנהג אין כיוונון חשמלי/יונדאי

על הצד הטכני: יונדאי איוניק 5N

מנוע: שניים, הספק מירבי 650 כ"ס, מומנט מירבי 77 קג"מ
תיבת הילוכים: אוט', תמסורת ישירה. 8 הילוכים מלאכותיים
הנעה: כפולה
סוללה: 84 קוט"ש
קצב טעינה מירבי: 350 קילוואט

מידות:
אורך (מטר):
4.715
רוחב (מטר): 1.94
גובה (מטר): 1.585
בסיס גלגלים (מטר): 3.0
משקל: 2,200 ק"ג
צמיגים: 21R275/35

ביצועים (יצרן):
0-100 קמ"ש (שניות):
3.4
מהירות מרבית (קמ"ש): 260
טווח משולב: 448 ק"מ

בטיחות:
ציון מבחן הריסוק האירופי:
5 מ-5 כוכבים
בטיחות אקטיבית: בלימת חירום אוטונומית בנסיעה לפנים ולאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב, התרעה על רכב בשטח מת ומניעת סטייה אליו, התרעה על פתיחת דלת לכביש לא פנוי

אחריות:
5 שנים או 100 אלף שקל לרכב, 7 שנים או 160 אלף שקל לסוללה

  • עוד באותו נושא:
  • יונדאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully