וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויטמין N: יונדאי i30N במבחן מקומי ראשון

עודכן לאחרונה: 23.7.2023 / 9:42

הגרסה החמה של יונדאי i30 לא נראית קרבית במיוחד, יש לה תא נוסעים שרחוק מלהרשים, התאוצות שלה כבר לא מרשימות בעידן החשמל, אבל ברגע שמניעים אותה... או הו

יונדאי i30N. קינן כהן
i30N הייתה פרויקט הביכורים של חטיבת N, מה עשו לה השנים?/קינן כהן

מחיר: 270 אלף שקל
מתחרות: רנו מגאן ספורט, קופרה לאון VZ, פולקסווגן גולף GTI, הונדה סיוויק טייפ R
אהבנו: התנהגות כביש, בולמים, בלמים, הגה
לא אהבנו: תא נוסעים, מחיר
ציון: 9/10

מצמצמים טווח לעיקול המוכר, מצערת מעוכה לרצפה, אורות חיווי החלפת ההילוך מהבהבים, הופכים מכתום לאדום, מאותתים שמתקרב הרגע לשלב את ההילוך הבא. אני לא רוצה להעביר הילוך, אני רוצה עוד מזה, עוד קצת. הסל"ד מטפס בעוד 100, 150, 200, 300 סל"ד בעוד המרחק לפניה מתקזז באותו קצב, רק הפוך ובעשרות מטרים. הנה הנקודה, שם שיא הפנייה, המבט כבר שלוח ליציאה ממנה מה שנקרא "האקזיט המוטורי" שאליו כמו לכל אקזיט אתם רוצים להגיע עם כמה שיותר תנופה. ואז בלימה! הרגל עוברת לדוושה השמאלית, מה שנוגע בה זו הנקודה ברגל שנמצאת בחיבור בין כרית כף הרגל והאצבעות, ו... ללחוץ!

כאשר זה מגיע למכוניות ספורטיביות, לכל אחד יש את הנקודה שלו, הדבר המסוים שהוא עבורו מה שעושה את העסק הזה למלהיב, מרגש, משמח, לחוויה. לאחד זו תהייה הופעה מוחצנת כמו דג קרב יפני - כמה שיותר זימים, כנפונים, חצאיות, ספוילרים, כונסים וניפוחים (כן הונדה סיוויק טייפ R, אנחנו מדברים עליך), לאחר זה יהיה הרעש, אצל אחרים זה יקום ויפול על המושבים, המנוע, המתלים, ההגה, אבל עבורי אלו הבלמים, דווקא הבלמים.

יונדאי i30N. קינן כהן
לא מראה שמושך מבטים מלפנים, בטח לא בלבן/קינן כהן

כי מבחינתי המקום בו מכונית מגלה באמת את כל הסודות שלה, זה תחת בלימה, ומעט מדי אנשים שמים לזה לב. זו לא רק העוצמה ולא רק הרגישות ומהלך הדוושה או המשוב ממנה. זה איך כל המעטפת שנקראת מכונית מתנהגת תחת הכוח הכי גדול שאפשר להפעיל עליה - תחשבו על זה, זה יותר מתאוצה, יותר מפניה.

שם, במופעים הקצרים והאינטנסיביים של בלימה, הן פותחות את כל הקלפים, שם אי אפשר להסתתר מאחורי מנוע גדול, קשה להחביא עם בולמי זעזועים מתוחכמים ובטח לא מערכות פליטה מוזיקליות. שם, תחת העומס מגלים מי יוצאת מאיזון, מי מאבדת עשתונות והופכת לא צפויה, מי משחקת איתכם תופסת ישבנים ומי מעניקה לכם את הביטחון למשוך את החגיגה הזו עוד קצת לתוך הפנייה.

אבל רגע, אני כבר צולל איתכם לשיא הדרמה של העלילה כשבכלל עוד לא הצגנו את השחקנית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
יונדאי i30N. קינן כהן
איכות החומרים והמראה הכללי כבר לא עדכניים מספיק/קינן כהן

ביולי שנת 2011 מושקת בישראל ברוב עם והדר יונדאי i35, מכונית שהרטיטה נפשות, המיסה לבבות, שהשם שלה לבדו היה מביא למבט מצועף וחולמני בעיניים, כזו שאתה פשוט נכסף אליה - אלא אם כן אתם לא קציני רכב או חברות ליסינג - ואז תשכחו מכל מה שאמרתי.

באמת שזו הייתה מכונית יעילה להפליא, אבל מרגשת? בואו, נתקלתי בצ'ולנט בקופסת שימורים שעשה לי יותר חשק. אממה, פחות משנה מאוחר יותר וכאילו ביקום מקביל, כינסה יונדאי חבורת חוד של מהנדסים ואמרה להם - אנחנו חייבים להיות יותר מגניבים מקופסת שימורי צ'ולנט! לכו ובנו לנו מותג ספורטיבי.

זה לקח להם שנתיים עד שהם החליטו שהם צריכים שחקן חיזוק וגייסו אחד אלברט בירמן - האב ורוח הקודש מאחורי דגמי M של ב.מ.וו, לפחות הטובים שבהם. ב-2017 הם מוציאים את המכונית הראשונה הרשמית של המותג - ה-i30N. למה כל הסיפור הזה? קודם כל כדי לעשות לכם קרייבינג לקופסת שימורים של צ'ולנט וגם כי המכונית שאתם רואים פה, היא האבולוציה של אותה i30N, זו המכונית שהיא אבן היסוד בחטיבה הזו ויש לזה משמעות.

אלברט בירמן. אתר יצרן
אלברט בירמן, מב.מ.וו ליונדאי?/אתר יצרן

עיצוב: במבט ראשון ושני ה- i30N לא נראית מאוד מיוחדת, לפחות לא מהחזית, בטח שלא בגוון הלבן הספציפי הזה שנקרא "לבן-רכב-חברה". מהפרופיל אולי אלו החישוקים השחורים והגדולים, עם הקאליפרים האדומים שקצת יתפסו לכם את העין. אבל למעשה רק מאחור היא נראית שונה מאוד מכל יונדאי אחרת בפקק. אני לא בטוח אם זו הייתה הכוונה, אני לא בטוח שבעולם של דימויים חזותיים זה הטריק המנצח. אם אתם רוצים שזה כן יעבוד, קחו אותה בכל צבע אחר.

תא נוסעים: מקטב, זה פחות או יותר מה שיש לי לומר עליו. מצד אחד, יש פה מכונה מוצלחת מאוד בכל נקודות המגע של הנהג עם המכונה; מושבים מצוינים, הגה נעים לאחיזה, הנדסת אנוש פשוטה וקלה לתפעול, כפתור לכל דבר.

מצד שני, חלק מהסיפור הזה של הנדסת אנוש פשוטה וכפתור לכל דבר זה כי היא פשוט מאוד מאוד מבוגרת במונחים של תעשיית הרכב. למעשה, למעט הרנו מגאן כל המתחרות שלה צעירות ממנה בהרבה.

התוצאה היא תא נוסעים שאתה מסתכל עליו ואומר - ככה לא אמור להיראות, וכזו תחושה לא אמורים להעניק חומרים בתא נוסעים של מכונית ביותר מ-200 אלף שקלים, ביותר מ-250 אלף שקל ובטח שלא ב-270 אלף שקל. זה גם מגיע לכל מיני דברים קטנים כמו שקע USB יחיד ושני שקעי 12V, לוח מחוונים אנלוגי, גלגלות סגירת פתחי מיזוג ארכאיות למראה. רק על בלם היד הידני אני מבסוט, כפרה על בלמי יד אמיתיים.

זה ככה גם במושבים האחוריים, המושב עצמו טוב, אבל המרווח כבר לא ב"תקן" העדכני, כך גם איכות החומרים וגם יציאות מיזוג או אפילו שקע טעינה אין פה.

יונדאי i30N. קינן כהן
המרווח מאחור סביר, אבל מה עם יציאות מיזוג?/קינן כהן

תא מטען: זה תא מטען של יונדאי i30 בסדר? 381 ליטרים, פתח טוב, סף הטענה בגובה הנכון, גם הרוחב בסדר גמור, יש גלגל חלופי קטן, שקע 12V, וו תליה ו... מה זה? למה יש מוט ברזל ענק לרוחב התא?

תכירו, strut bar. בגדול, המוט הזה שאתם רואים פה "יושב" על ראשי הבולמים ובעצם מונע מהזעזועים שאיתם מתמודד הבולם להשפיע על גוף המכונית בכך שהוא נותן מה שנקרא "קונטרה" לראשי הבולמים, מאלץ אותם לעבוד בספיגה במקום לגלגל את האנרגיה הקינטית לגוף המכונית. במילים אחרות, כשאתם פותחים תא מטען של מכונית סדרתית ורואים את זה שם? זו המקבילה לרגע שקלטתם קעקוע קטן על העקב של מישהי שפגשתם (או מישהו, אנחנו בסדר עם הכל), זה בדרך כלל סימן שמשהו טוב מחכה בהמשך.

יונדאי i30N. קינן כהן
אם יש שם מוט כזה, יש לזה סיבה מצוינת/קינן כהן

אבזור: בגדול הגברת מגיעה מצוידת היטב, כאן נעבור על האבזור הרגיל, כי יש גם את זה שקשור לנהיגה ובו נטפל בנפרד. אז מסך 10.25 אינץ' עם תאימות לאפל ואנדרואיד, אבל יותר חשוב - מפה אפשר לשלוט על הסל"ד בו תהייה המכונית בבקרת הזינוק, יש בו גם מסכים על מסכים של נתוני נהיגה עם כל מידע שתרצו מכל מיני טמפרטורות נוזלים, תיעוד של כוחות ה-G, ניטור ותצוגה גרפית של המהירויות/כוח/מומנט על גרף זמן (הייתי שם תמונה, אבל מעדיף לחכות שתהייה התיישנות). טעינה אלחוטית לנייד, מראות מוטות מטה אוטומטית בשילוב לרוורס, בקרת אקלים מפוצלת, גג פנורמי, מושבים חשמליים ומחוממים, חימום להגה, ריפודי עור ואלקנטרה ועוד. התמיהה בחסרונה: בקרת שיוט אדפטיבית.

יונדאי i30N. רמי גלבוע
תנהג אותה חלק, תזרוק אותה לפניות - היא תאכל הכל/רמי גלבוע

ביצועים: על ההנעה של i30N נמצא מנוע ה-2.0 ליטרים טורבו שגם היה איתה בסיבוב הקודם של המכונית הזו בישראל, אז עם 275 כ"ס והיום עם 280 סוסים, נתון המומנט הוא 40 קג"מ. זה מנוע שמח, מבדח וקולני מאוד, אולי יהיה קולני מדי בעיני שכנים שלכם ובוודאות קולני בעיני השכנים של השכנים של השכנים שלכם במצב N grin (grin בתרגום חופשי: "לגחך").

ברגע שלוחצים על הכפתור הזה, השסתום הפרפרי באגזוז נפתח לרווחה, בכל עזיבת דוושה נורית סדרת פיצוצי בק-פייר ששולחים אנשים להסתכל לשמיים ולהגיד "מי האידיוט שיורה זיקוקים באמצע היום?" (קטע אמיתי, תשאלו מי שמשרת או גר בגדה המערבית).

תיבת ההילוכים, ההבדל המשמעותי ביותר בינה לבין הסיבוב הקודם של ה-i30N בישראל, היא כפולת מצמד עם 8 יחסי העברה. היא רהוטה, מדויקת, בזכות ההספק הגבוה לא נאלצת לדפדף בין הילוכים ללא הרף במהירות זחילה או עירונית, כך שבהחלט מדובר בשיפור באיכות החיים. הוספת מצב hold שימנע ממנה להתדרדר יהיה מבורך.

הכניסו אותה למצב בקרת הזינוק, העלו סל"ד ושחררו בלמים - אם עשיתם את זה נכון, היא תגיע ל-100 קמ"ש ב-5.4 שניות. זה מהר יותר מהמתחרות שלה במצב הזה וזהה לנתון של הונדה סיוויק טייפ R שחזקה ממנה ב-49 סוסים ויקרה ממנה ב-44 אלף שקלים. אני מתעכב על זה כי עכשיו חופש גדול ומסתבר שזמני 0-100 מאוד חשובים להרבה ילדים שעכשיו בבית וקוראים את זה, לא לכולם, אבל להרבה.

צריכת דלק: צריכת הדלק נמדדה פעמיים. הראשונה אחרי כ-100 ק"מ של נהיגה מאוד מנהלתית ומדודה, בו היא עשתה 12.8 ק"מ לליטר, שזה מעולה לספורטיבית ורע לבריאות שלי. המדידה השנייה הייתה בשקלול קטעים דינאמיים ונהיגה מנהלתית ושם היא כיסתה 5.9 ק"מ לליטר, לא מאוד נורא ביחס לביצועים, ואני? ממש מרגיש כבר יותר טוב.

יונדאי i30N. רמי גלבוע
התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 5.4 שניות/רמי גלבוע

נוחות והתנהגות: בואו נתחיל מזה שמכוניות ספורטיביות הן לא נוחות בבסיס שלהן. אתם לא קונים או מתיישבים במכונית כזו ומתלוננים על נוחות הנסיעה, בדיוק כמו שלא תתלוננו על רמת האינטיליגנציה של משתתפי האח הגדול (והצופים בתוכנית הזו), או איכות בדוכן נקניקיות (והרוכשים שלהן) - כי זה חלק מעסקת החבילה. ועדיין, בעולמות ומושגי קומפקטיות חמות, ה- i30N על בולמיה האדפטיביים עושה עבודה לא רעה מבחינת הנוחות. אם היה אפשר לפחות בבחירה לעמעם קצת את צליל האגזוז זה היה נחמד, אבל אולי זה רק הגיל שלי.

אבל יש מקום בו המכונית הזו ממש זורחת - בכביש המפותל. זוכרים שהפרדתי את סעיף האבזור בין זה של תא הנוסעים והמכונית עצמה? זה בגלל שהמכונית הזו מקבלת רשימת מכלולים שעושים אותה למה שהיא; בלמים גדולים יותר, בולמי זעזועים אדפטיביים, דיפרנציאל אלקטרוני מוגבל החלקה, כפתור בורר מצבי הנהיגה על ההגה משמאל ומימין כפתור ה-N grin ובקרת השיגור. באחרונה כבר נגענו, אבל כל האחרות, כל אחת בתחומה מתחברות למכונית שפשוט מציגה יכולות פנטסטיות על הכבישים הנכונים.

יונדאי i30N. קינן כהן
מול כביש מפותל המכונית הזו מתעוררת לחיים/קינן כהן

שימו אותה בכל אחד ממצבי הנהיגה שלה ותקבלו מכונית שונה בכל פעם, שימו אותה במצב ה-N ותגלו מכונית שפשוט עושה חיוך ענק. שם היא מפחיתה את ההתערבות של בקרת המשיכה, הופכת את העברת ההילוכים לאגרסיבית, כזו ששולחת בעיטה של חידוש כוח בכל העברת הילוך ובולמים שמתקשחים לרמה שעל כביש סלול היטב גורמים לה לצמצם זוויות גלגול למינימום, דוחקים את צמיגי הפירלי P זירו לאספלט בעוצמה, דיפרנציאל מוגבל החלקה שפשוט "מושך" את האף פנימה לכל פניה כשחוזרים לגז אבל בלי לייצר לוחמת הגה מתסכלת. היא יכולה להינהג נקי, חלק, טכני ואלגנטי. אבל היא יכולה גם להפוך לכזו שיכולה לעשות את זה עם דרמות של כניסה לפנייה עם הרבה משקל לפנים וכשכוש שמח של הזנב. והבלימה? זו שאני אוהב במכוניות כאלו, היא בדיוק מה שהיא עושה כל כך טוב.

המקום היחידי, היחידי, בו היא קצת פחות הצליחה לשמור על הרמה הגבוהה הייתה בפניות הדוקות, קשה לשים את האצבע על הסיבה המדויקת, האם זו תיבת ההילוכים או המנוע, אבל במקומות האלו של שילוב שינוי כיוון צפוף ואיטי והאצה החוצה יש שיהוי בהיענות שלה לגז, ביכולת שלה למשוך את 1,455 הק"ג שלה החוצה. גם ניסיון לנהוג אותה בטכניקה של בלימה תוך כדי שמירה על דוושת הגז לחוצה לא שינתה משהו. יכול להיות שזו תיבת ההילוכים כפולת המצמד, בחלק מהן, ברירת המחדל הוא ניתוק של המצערת ברגע שנוגעים בבלמים. יונדאי, אני אצטרך עוד חודש עם המכונית, תודה.

יונדאי i30N. קינן כהן
יונדאי i30N/קינן כהן

השורה התחתונה

פרויקט N של יונדאי הוא תעודת כבוד ליצרנית הזו. שלא נטעה, היא יכלה להסתדר מצוין עם כל המנעד של i10, i20, אלנטרה, באיון, קונה, טוסון, סנטה פה, סונטה, איוניק 5 ו-6 ומה לא. אבל השאיפה שלה לייצר גם חטיבת ספורט והאופן בו היא מגשימה את השאיפה הזו עם ה-i30N היא מרשימה מאוד. אם המכונית הזו שהוצגה לראשונה בדיוק לפני 6 שנים (13 ביולי 2017) עדיין מצליחה להיות קומפקטית חמה מעולה, משהו במתכון הבסיסי שם היה חייב להיות ממש טוב.

על המצוינות הזו מעיבות שתי בעיות. הראשונה היא שעל אף המחמאות בסעיפי ההתנהגות, תא הנוסעים שלה הוא פשוט משהו שקשה לקבל במכונית במחיר הזה, השני הוא המחיר עצמו. כשאת עולה 270 אלף שקלים, 20 אלף שקלים יותר מלאון קופרה ZS המעולה, 15 אלף שקלים מגולף GTI ורנו מגאן ספורט RS טרופי, את מנטרלת מראש קהלים שהיו שוקלים אותך כחלופה למרות היעדר המוניטין. אני יודע, מוניטין הוא לא רכיב אובייקטיבי ומדיד, אבל בעולם של קומפקטיות חמות, מה לעשות - שם טוב חשוב לא פחות משמן מנוע טוב.

ככל הידוע לנו, נכון לשנת 2023, הוקצתה לשוק הישראלי כמות זעומה של 17 יחידות מה-i30N. מצד אחד, אין לנו ספק שכולן ימצאו להן בעלים, האם שיווקית זו הדרך לייצר מותג בעל נוכחות, ואת אותה הילה נחשקת כלפיו? אני מסויג מאוד.

יונדאי i30N. קינן כהן
מיודעת לזן מאוד מסוים ונכחד של נהגים/קינן כהן

על הצד הטכני: יונדאי i30N

מנוע, הנעה: 4 צילינדרים, טורבו, קדמית
הספק/מומנט: 280 כ"ס/40 קג"מ
תיבת הילוכים: רובוטית, כפולת מצמד, 8 הילוכים

מידות:
אורך (מ'):
4.34
רוחב (מ'): 1.76
גובה (מ'): 1.45
בסיס גלגלים (ס"מ): 265
תא מטען (ליטרים): 381

ביצועים:
תאוצה 0-100 (שניות):
5.4
מהירות מירבית (קמ"ש): 259
צריכת דלק (מבחן משולב): 9.3 ק"מ לליטר

בטיחות:
ציון מבחן ריסוק אירופי: 5 כוכבים (i30 רגילה)
בטיחות אקטיבית: בלימה אוטומטית, תיקון סטייה מנתיב, התרעת רכב ב"שטח מת" כולל התערבות בהיגוי, התרעה על רכב חולף בפתיחת דלת, חיישני חניה.

זיהום אוויר:
דרגה 15/15

אחריות: 3 שנים או 100,000 ק"מ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully