וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פי 2 הרוגים בכבישים מאשר בעזה בחודש מרץ, איפה מירי רגב?

עודכן לאחרונה: 2.4.2024 / 21:10

גם אחרי ש-43 ישראלים נהרגו בכבישים בחודש החולף, לעומת 16 לוחמים שנפלו באותה תקופה בעזה, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים נמנעה מלהגיע היום לדיון בכנסת בנושא. רגב: שלחתי נציגים שיביאו את עמדתי

מירי רגב שרת התחבורה בזירת תאונת דרכים. צילומי גולשים, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מירי רגב שרת התחבורה בזירת תאונת דרכים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, צילומי גולשים

חודש מרץ האחרון היה חודש קשה בכבישים, עם 43 הרוגים, יותר מפי שניים ממספרם של חיילי צה"ל שנהרגו במלחמה באותה תקופה. מתחילת 2024 נהרגו 102 הולכי רגל, נהגים ונוסעים, זינוק של 12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

אבל שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב נמנעה היום מלהגיע לדיון של ועדת הכלכלה לקידום הבטיחות בדרכים, בוועדת המשנה לבטיחות בדרכים בראשות ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד). גם מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן נמנע מלהגיע לדיון, וכך גם יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ניצב בדימוס יורם הלוי. בלשכת רגב טענו כי לשכת השרה עדכנה מראש שאת עמדתה יביאו מנכ"ל הרלב"ד בפועל יעקב זכריה, מנהלת חטיבת החינוך וההסברה נחמה לאור דרורי וראש אגף תכנון מדיניות. כל אלו נכחו בדיון כפי שסוכם.

הוועדה התכנסה לדיון בעקבות חשיפת וואלה רכב, כי רגב לא מנעה קיצוץ חריף של כ-40% בתקציב החינוך התעבורתי בתיכונים, הזדמנות אחרונה במערכת החינוך ללמד נערים ונערות על הסכנות בכביש והדרכים להימנע מהן, שבסיומה ניגשים התיכוניסטים לבחינת תיאוריה.

"אני רוצה לשמוע מה אתם עושים כדי שבאפריל לא יהיו הרוגים. אני אשאל את כולם את השאלה הזו, כי זה ביזיון. לא אכפת לכם ממה שקורה, אתם מנותקים. אנשים מתים ואתם חושבים שזה לא קשור אליכם. האחריות והאשמה היא עליכם. תשכנעו אותי ואת אזרחי ישראל מה אתם עושים להציל את חיי אזרחי ישראל? תהיה ועדת חקירה ואנשים יהיו בכלא מה אתם עושים לנוכח הרבעון הנורא הזה", זעם היו"ר טופורובסקי.

את האש חטפו הפקידים הבכירים שרגב ובן זקן שלחו במקומם לחטוף את הביקורת. הנציג הבכיר של משרד התחבורה בדיון, ראש אגף תשתיות ראיק סאלם, השיב: "אני לא יכול לענות על הכל, יש את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) ויש עוד גופים". ח"כ טופורובסקי הגיב: "עד עכשיו הייתי נחמד, מה אתם עושים? מי הבכיר מהרלב"ד? מה אתם עושים כדי להציל חיים? מה עשיתם בקיץ האחרון שלא הצליח ומה אתם עושים בפועל? מה לעזאזל אתם עושים? מה אתם עושים באפריל חוץ מלהוציא מכרז ביו"ש לשלטי חוצות?". המנכ"ל בפועל של הרלב"ד, יעקב זכריה ניסה להשיב: "הרלב"ד מקדמת תכניות בשטח, פועלת באשכול ערי המפרץ והתכנית בשלבים מתקדמים".

ח"כ בועז טופורובסקי בדיון. "אנשים מתים ואתם לא חושבים שזה קשור אליכם"

ח"כ בועז טופורובסקי תוקף את מחדלי הממשלה במאבק בתאונות הדרכים/נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

נציג משרד החינוך, מקס אבירם, חשף את משמעות הקיצוץ בתקציב החינוך התעבורתי: "מבחינתנו המשמעות של הקיצוץ היא שבתחילת שנת הלימודים הבאה אנחנו לא פותחים את החינוך התעבורתי". וכך עשרות אלפי תיכוניסטים יגשו לבדם לבחינות התיאוריה, אחרי לימודים מספר, במקום שנה של שיעורים בבית הספר.

מ"מ מנכ"ל הרלב"ד זכריה אמר כי "בשנים קודמות הרשינו לעצמנו לא לפגוע בחינוך תעבורתי, למרות הקיצוצים. אבל הקיצוץ האחרון שמוריד אותנו לסף נמוך כל כך של תקציב שוטף הביא אותנו להחלטה לקצץ גם בזה. אני מרגיש שאנחנו עושים את הטוב ביותר במה שמגיע אלינו".

בדיון נחשף גם סדר העדיפויות של המשטרה, שבגלל מחסור בתקצוב אגף התנועה, הביאה לכך שבכל משמרת יש בכבישים הבין עירוניים רק 60 ניידות של אגף התנועה. זאת אחרי שלפני כמעט 20 שנה אישרה הממשלה את המלצות ועדת שיינין להגדיל את מספר הניידות שהיה אז כפול, 120, ל-450.

התוצאה: המשטרה לא מסוגלת במגבלות כוח האדם והניידות להתמודד עם עברייני הכביש הכבדים.
את הנתון סיפק נצ"מ עמיר ג'יבלי, ראש מחלקת מחקר ופיתוח באגף התנועה, בתשובה לשאלת יו"ר הוועדה. "אז אין אכיפה", אמר בתגובה ח"כ טופורובסקי. "הממשלה מודיעה דה פקטו על סוף המאבק בתאונות הדרכים והרמת ידיים. זה מה שאני מבין. זה נס שיש רק מאה הרוגים מתחילת השנה. אין טעם לצלול לנתונים".

טופורובסקי הוסיף כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מפר כבר שנה שנייה ברציפות את חוק הרלב"ד, לפיו עליו להגיש בסוף כל חודש מרץ את דוח פעילות הממשלה למען הבטיחות בדרכים.

מנכ"ל עמותת אור ירוק, עו"ד יניב יעקב, ציין בדיון כי "זה הרבעון הראשון הכי גרוע ב-15 שנים אחרונות למרות מאות אלפי מפונים וכבישים סגורים אנחנו בדרך ל-400 הרוגים בשנה, מספר שהיינו בו ב-2008. אנחנו מדרדרים. הקיצוץ ברלב"ד משמעותו מוות מיותר. אולי צריך שיביאו את משפחות ההרוגים ומי שמקצץ שיעמוד מולם".

נציג משרד התחבורה סאלם העיר כי "מה שאפשר לעשות מידית זה אכיפה, וחינוך זה לטווח ארוך. אנחנו משקיעים הרבה כסף בתשתיות בטיחות והאוצר לא קיצץ לנו מזה". זכריה הוסיף: "ברלב"ד ישנה בשלות מקצועית עם תכניות שחלקן קורות בשטח וחלקן יוכלו לקרות כשיתקבלו תקציבים. הירידה ל-70 מיליון שקל והיום ל-63 מיליון שקל זה קו אדום רחוק ממה שהרלב"ד יכול לעשות. אם יוכלו להחזיר לנו את הקיצוץ האחרון, שיאפשר לנו להחזיר תקציב למשרד החינוך ולרשויות, נוכל לעשות יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully