וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר הרלב"ד עצר מימון המיזם שבו נהגים מצלמים עבירות של אחרים

עודכן לאחרונה: 15.4.2024 / 16:30

ניצב בדימוס יורם הלוי דורש שמיזם "שומרי הדרך" יפסיק לתעד עבירות בריונות ויתמקד ברשימת עבירות שייקבע לו, וטרם חתם על הסכם הפעלה חדש עימו. האוצר השיג מימון לפרויקט בסך 5.4 מיליון שקל לשנה הקרובה, אך בינתיים נעצרה הפעילות

סרטון של נהג משתולל שתועד בידי מיזם שומרי הדרך/הרלב"ד

אחד המיזמים האזרחיים ההחשובים במאבק בתאונות דרכים נמצא על סף סגירה, בגלל שינוי מדיניות של יו"ר הרלב"ד החדש, ניצב בדימוס יורם הלוי.

מיזם שומרי הדרך מתבסס על מתנדבים שמתעדים באמצעות אפליקציה יעודית בסלולרי שלהם עבירות של נהגים אחרים. התיעוד נשלח אל מרכז הבקרה של שומרי הדרך, שם נבחן האם המקרה מצדיק דוח תנועה, ומכיל את כל הפרטים הדרושים לכך, ואם כן מועבר לאגף התנועה במשטרה, שבסמכותו להחליט האם להפיק דוח תנועה. במקרה שהאירוע לא עובר את רף הדוח, שולחים שומרי הדרך "מכתב יידוע" לנהג המצולם, עם תיאור הבעיה והמלצות כיצד להימנע ממנה.

ב-2023, עם 1,200 מתנדבים, קיבל הארגון 38 אלף סרטונים, מהם הועברו להמשך הטיפול במשטרה כ-20 אלף. יותר מ-90% מאותם סרטונים הפכו לדוחות תנועה, בעבירות מסוכנות של חציית פס לבן, נסיעה באור אדום ועוד. המיזם שהוקם ב-2016 מסייע למשטרה הנאבקת במחסור קבוע בניידות ובשוטרים להגביר את האכיפה הכבישים, וזוכה לתמיכת בכירי אגף התנועה.

ב-2017 אישרה הממשלה את השימוש בסרטונים בידי המשטרה, ובשנה שעברה הוא זכה בתקציב מיוחד של 4 מיליון שקל לפיחוח והשקת אפליקציה מעודכנת. עוד נקבע בשנה שעברה כי עובדי עמותת נתיב בטוח הם שיבצעו את הסינון המוקדם של המשטרה כדי להקל עליה את הטיפול בהם, והיא מעסיקה כיום 10 עובדים, ביניהם שלושה על הרצף האוטיסטי שמועסקים בבדיקת הסרטונים.

יורם הלוי. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
יורם הלוי בתקופת שירותו במשטרה/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

הלוי, מקורבה של שרת התחבורה מירי רגב, אותו מינתה לאחר שהביאה להתפטרותם של שני אנשי מקצוע מוערכים, היו"ר הקודם אבי נאור, והמנכ"ל ארז קיטה, דורש לשנות את אופי המיזם. הלוי החליט להורות למתנדבים אילו עבירות לתעד, לההתחייב על מספרי דוחות ל-10 עבירות מצילות חיים, ולהפסיק להעביר למשטרה תיעוד עבירות בריונות בדרך, כמו עקיפת פקקים דרך השוליים, או גניבת פנייה שמאלה, בטענה שאינן מסכנות חיים. מדובר בעבירות שמטרידות נהגים נורמטיבים, והמשטרה אינה מגיעה לאכוף אותן.

מחקר שערכו ב-2021 גילה אלברט, דמיטרי בוקצ'ין ותומר טולדו מהמכון הטכנולוגי ובחולון ומהטכניון, קבע כי המיזם משלים את האכיפה המשטרתית, ומתרכז בעבירות בריונות כביש, שהמשטרה מתקשה לאכוף בשל מחסור בשוטרים וניידות שמכתיבים פריסה מוגבלת בשטח. לפי המחקר כיום כ-90% מהסרטונים מוסבים בידי המשטרה לדוחות, אך המיזם סובל מעייפות החומר של המתנדבים, וצריך להשקיע יותר בהדרכה שלהם.

התקציב המיוחד שאושר בשנה שעברה איפשר גם לשנות את מתכונת גיוס והדרכת המתנדבים, שמספרם עלה השנה ליותר מ-5,000. אולם בתחילת החודש, לאחר שמתחילת השנה לא העבירה הרלב"ד לעמותה את תקציב ההפעלה ל-2024 היא הודיעה על סגירת מרכז הבקרה שלה. ברלב"ד נימקו בתחילה בפני העמותה את המהלך בקיצוצי תקציב הרשות, אך התקציב מגיע ישירות ממשרד האוצר ללא קשר לתקציב הרלב"ד. הדרג המקצועי באוצר, שתומך בהמשך פעילות המיזם, הקצה לפעילותו השנה 5.4 מיליון שקל.

לאחר שאתמול פנה וואלה רכב לרלב"ד לתגובה, כתבה הבוקר העמותה למתנדבים: "בוקר טוב לכולם, מעדכנת שנפתח ערוץ ישיר עם יו'ר הרלב"ד יורם הלוי, לדיון לגבי הסכם 2024 . אנחנו אופטימיים כי חשים שכל הצדדים מעוניינים להגיע לפתרון ולצאת לפעילות מואצת השנה. נמשיך כמובן לעדכן".

מהרלב"ד נמסר כי הגופים הגיעו להסכמות וכי ההערכה היא שהסכם ייחתם בקרוב. עם זאת ברלב"ד טענו שקיבלו מהאוצר רק 4 מיליון שקלים, וסירבו לחשוף באילו עבירות תנועה תמוקד פעילותו.

יצוין כי מתחילת השנה נהרגו בכבישי ישראל 115 בני אדם, עלייה של 7%.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

תרם להפחתה או הטרדה? מה אתם חושבים על המיזם?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully