וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך חומץ, אלכוהול ואקדח עיסוי יעזרו לכם לנקות את האוטו לפסח

עודכן לאחרונה: 15.4.2024 / 14:57

תעשיית חומרי הניקוי והטיפוח הייעודיים לרכב מגלגלת הרבה מאוד כסף בשנה ממכירת חומרים ייעודיים, אבל זה לא אומר שלכם בבית אין משהו שיעשה עבודה טובה לא רעה בכלל. וגם: מה החומר שיהרוס לכם את המכונית

ניקוי רכב. אתר יצרן
התמונה להמחשה בלבד, בזה גם אנחנו לא נוגעים/אתר יצרן

אביב הגיע פסח בא שרו ילדי הגן עד לפני כמה ימים, נותנים את האות לשעתם הגדולה של מוצרי הניקוי הביתיים, כי בכל זאת, אתה לא מרגיש בן חורין בליל הסדר אם לא שברת את הברכיים ופרקי האצבעות בשפשוף חמץ מדומיין.

עבור חלק מבעלי המכוניות, לנקות את כלי הרכב הוא לא אירוע יוצא דופן, אלא הרגל כמעט קבוע, אירוע שבועי מקודש שבו מתבצע מסדר מדוקדק לכל אמצעי וחומרי הניקוי, המכונית מוחנית מבעוד מועד באיזור מוצל וקריר, דליי השטיפה הייעודיים נוקו, המטליות כובסו (בנפרד לפי סוגי השימוש בהן, ברור) וכן הלאה טקסי הכנה לקראת המאורע. ובכן, אם אתם נמנים על הקבוצה המובחרת הזו, דלגו הלאה - הכתבה הזו לא בשבילכם ואף עשויה לגרום לבעיות בריאות ולחץ דם גבוה.

אבל אם אתם בצד השני של הסקאלה, אלו שניקוי הרכב מסתכם אצלם בריקון שלו משאריות חטיפים ומזון שיכל לכלכל כפר קטן בניז'ר, סומכים על הגשם לשטיפה חיצונית והמגב בתחנת הדלק הוא הכי קרוב לטיפוח מבחינתם - טוב, הנה מדריך בשבילכם.

רגע לפני שניגש לטיפים והחומרים שאתם יכולים להשתמש בהם לניקוי הרכב נבהיר - תעשיית חומרי הניקוי הייעודיים היא לא חבורת שרלטנים מעדות תוספי הדלק. יש בהן גם כאלו שבאמת מייצרות חומרי טיפוח ושימור שהם פרי מחקר והשקעה, ובכל זאת, כל עוד לא מדובר בדרישות שהן יוצאות דופן, הרבה מאוד מהבסיס בהם הם עושים שימוש זהה ולפחות לתוצאות סבירות, מוצרי הניקוי שיש לכם בבית יספיקו בהחלט.

ועוד הבהרה אחת, מכונית מודרנית ובעיקר תא הנוסעים שלה מורכב מלא מעט חומרים במרקמים וסוגים שונים. בדים, עור, עור סינטטי, פלסטיק, גומי ועוד - כל חומר עשוי להגיב באופן שונה לחומרי הניקוי, כך שהעצות פה הן כלליות בלבד ובכל מקרה, אם זו הפעם הראשונה - בדקו את עמידות החומר והתגובה שלו לתכשיר בפינה נסתרת לפני יישום על כלל התא.

איזופרופיל אלכוהול. ShutterStock
בכל בית מרקחת וסופר/ShutterStock

אלכוהול רפואי

נכון שאנחנו לא מעודדים לערבב אלכוהול ורכב, אבל הפעם זה יכול להיות מאוד שימושי.ניתן להשיג אותו בחנויות הפארם וגם בסופרים והוא מגיע במספר ריכוזי אלכוהול, באופן כללי ככל שאחוז האלכוהול יהיה גבוה יותר הוא יהיה "אלים" יותר, זה בעיקר אומר שצריך לשים לב טוב טוב במה הוא נוגע. בחלק מהמקרים אפשר לדלל את האלכוהול על מנת לעדן אותו.

מגבים ושמשות: מעבר עם מטלית טבולה באלכוהול על להבי המגבים גם מנקה אותם וגם מסייעת להסיר שאריות גומי יבש, זה אגב מה שגורם הרבה פעמים לצליל החריקה של המגבים על השמשה ולניגוב הלא אחיד שלה. בדילול אלכוהול ביחס של 1 ל-4 עם מים מזוקקים (במקרה של אלכוהול 91%) או 1 ל-3 (במקרה של אלכוהול 70%) אפשר לקבל נוזל ניקוי שמשות עוצמתי מאוד. קניתם רכב שהשמשה שלו מעוטרת מבפנים ומבחוץ במדבקות - אלכוהול בריכוז גבוה יהיה יעיל ביותר בהסרה שלהן.

שרף עצים: שרף עצים, מטה בחירות מוניציפלי ומתרימים לקבר רחל הם שלושת החומרים הדביקים ביותר הידועים לאדם. לגבי השניים האחרונים תעזור אלת בייסבול, אבל היי, לגבי שרף העצים אלכוהול רפואי יכול לעשות עבודה מצוינת. איך עושים? הניחו מטלית ספוגה באלכוהול בריכוז גבוה על השרף למשך כמה דקות והוא יתרכך ובכך יקל על ההסרה שלו.

כתמי דיו: עט שנשאר פתוח על הריפוד, בסך השמש, על הדשבורד או בתא הכפפות והשאיר בריכת צבע? איך עושים? אפשר להעלים את האירוע הזה באופן יסודי לחלוטין באמצעות שימוש באלכוהול. למקומות ולחריצים שלא תגיעו עם מטלית השתמשו בקיסם אוזניים.

בקבוק חומץ. ShutterStock
בקבוק חומץ, אם אין לכם בעיה עם הריח/ShutterStock

חומץ לבן

חומץ, הדבר הזה שנמצא בכל בית הינו תכשיר ניקוי רב עוצמה, גם בפני עצמו ובשילוב עם סודה לשתייה (בהמשך). רק שני דברים לפני שאתם מתחילים להשפריץ חומץ על כל פינה ברכב. 1. כמו שמבינים מהשם שלו הוא חומצי - כלומר יש דברים שאתם לא רוצים שהוא ייגע בהם בעיקר רכיבים חשמליים. 2. ריח, הוא משאיר ריח חריף ולכן הקפידו על המינונים ועבדו במקום מאוורר.

אריגים ושטיחונים: החומץ יהיה יעיל מאוד בהסרת כתמים מריפוד ובד (חוץ מדם, לא משנה למה אני יודע את זה). איך עושים? ערבבו חומץ ומים חמים ביחס של 1 ל-5, לתוך שפריצר והתיזו על מקום הכתם עד שהוא ספוג. שפשפו בעדינות ותנועות סיבובות עם מברשת עד שהלכלוך מוסר. כתמים עקשים יותר ידרשו שימוש ביותר חומץ. טפיחות עם מגבת יבשה יזרזו את הייבוש. זה יעיל מאוד גם בפני כתמי מלח שנשארים על הריפוד כאשר חוזרים מהים ומתיישבים רטובים על כסאות הרכב.

כתמי מים: לעיתים ישנם "כתמי מים" על הצבע החיצוני של המכונית כתוצאה מטיפות מלוכלכות שלא נוגבו או גשם מטונף. חומץ הוא חומר יעיל מאוד להסרה שלהם מפח הרכב. איך עושים? ערבבו חומץ ביחס של 2 ל-1 עם מים מזוקקים או מים מטוהרים. טבלו מטלית בנוזל ונגבו את הטיפות בתנועות ישרות.

שמשות: במקום לבזבז כסף על נוזלי שמשות מפונפנים בתחנה, הכינו בבית את נוזל ניקוי השמשות המושלם. איך עושים? ערבבו מים וחומץ ביחס של 1 ל-3 בשפריצר, רססו על השמשה ונקו עם מטלית. האגדה מספרת שנייר עיתון עושה פלאים. לא נבדק מדעית, אולי בעצם תלוי בעיתון.

חלקי מתכת: רוצים לשמור על יצאות האגזוז וחלקי המתכת מבריקים? חומץ לבן הוא תכשיר מעולה לשימושים כאלו. איך עושים? ערבבו חומץ לבן עם מים ביחס שווה והשפריצו על חלקי המתכת עד לרמה שהם הורטבו היטב. נגבו עם מטלית מיקרופייבר. בקרה של יציאות אגזוז מטונפות במיוחד, אפשר להשתמש גם בצמר פלדה בעדינות.

כלב עם מגב. קינן כהן
ברי כבר יודע שיוצאים לנסיעה כשלוקחים את המגב.../קינן כהן

מגב מטבח

חוץ ממעבר על שמשות הרכב, למגבים הקטנים עם שפת הגומי שבדרך כלל מחזיקים על השיש הביתי יש שני שימושים מאוד יעילים ברכב. הראשון ברור מאליו ונפוץ השני מפתיע למדי.

שמשות: טוב, לא שוס גדול, מעבר עם המגב הזה מאפשר להגיע לפינות הרחוקות של השמשה, אלו שהמגבים לא מטפלים בהם בשל טווח התנועה שלהם. איך עושים? טכניקת העבודה היא בחפיפה של הניגוב על מנת לא להשאיר פסים רטובים על השמשה.

הסרת פרווה ובד: המגבים האלו גם יעילים מאוד באיסוף שאריות פרווה אם איתרע מזלכם להסיע בעלי חיים שלא על משטח ייעודי. אבל זה גם יעיל מאוד במקרה של סיבי בד שנשארים מסוודרים, אריגים ושיער. איך עושים? הניקוי עם המגב הוא תמיד פעולה משלימה אחרי שאיבה ראשונית ויש להקפיד לעבוד לאותו הכיוון, על מנת "למשוך" את הלכלוך לאותו מקום ולא לפזר אותו. אגב, גם אבן ספוג כמו זו המשמשת להסרת עור יבש או כפי שהיא לעיתים מכונה "פומיס" תהייה יעילה מאוד לשימוש הזה.

מי חמצן

למרות שהשם שלהם בלועזית - hydrogen peroxide נשמע כמו משהו שצריך להצטייד בו כדי להכין פצצה ביתית, מי חמצן הם בסך הכל תמיסה שכל אחד יכול לקנות בבתי מרקחת. לרוב הם מגיעים בריכוז של 3% חומר פעיל שמוכן לשימוש וגם יתאים לרוב הצרכים (אגב, זה ממש יעיל בהסרת כתמי דם, לא משנה איך אני יודע את זה). אם החומר בריכוז גבוה יותר הוא עשוי כבר להזיק לאריגים שונים ובכל מקרה, העצה של בדיקה במקום נסתר חשובה פה שבעתיים.

הסרת כתמים: כאמור החומר מגיע בריכוז שמתאים לשימוש, אבל רצוי בכל זאת למהול אותו במים. היחס הוא 1:1 של מים פושרים. איך עושים? יש להקציף את החומר על גבי הכתם באמצעות מברשת עם שערות ניילון גמישות ואז לספוח אותו בטפיחות עם מטלית מיקרופייבר לחה.

מנטרל ריחות: ניתן להתשמש במי חמצן גם לניטרול ריחות רעים בחלל או על גבי אריגים. איך עושים? ערבבו מי חמצן ומים ביחס של 1 ל-1 והתיזו.

משחת שיניים להעלמת שריטה ברכב. mag.toyota.co.uk, אתר רשמי
לא באמת מתקנת שריטות, אבל תעלים את הקלות בהן/אתר רשמי, mag.toyota.co.uk

משחת שיניים

בריאות השן זה משהו שלא מתעסקים איתו, אבל משחת שיניים היא בהחלט מוצר שאפשר לעשות בו שימוש גם מחוץ לחלל הפה. במקרה של טיפול קוסמטי לרכב לשלושה שימושים. פנסי חזית עכורים, העלמת שריטות קטנות והרחקת טיפות ממראות.

פנסים: חלק גדול ממשחות השיניים עושות שימוש בחומרים שמנקים את ציפוי השן באמצעות שחיקה של הלכלוך ממנה. זה יעיל גם במקרה של שכבה דקה של התחמצנות הפנסים הקדמיים ומניעה של המראה העכור שלהם. איך עושים? שמים כמות קטנה (גודל של גולת משחק) על מטלית מיקרופייבר ומשפשפים את עדשת הפנסים בתנועה מעגלית. חשוב להגיד - זה לא ימנע מהפנס לחזור להיות עכור והטיפול הוא זמני בלבד, אבל אם רוצים להאריך את משך הזמן שהעדשה תישאר במראה הצלול - כדאי לשים שכבת וקס או ציפוי כדי להאט את חזרת העכירות בשל קרינת השמש.

העלמת שריטות: אז קודם כל בואו נבהיר דבר אחד - משחת השיניים לא "מעלימה" שריטות. היא בטח לא תעשה את זה כאשר השריטה היא עמוקה מספיק לחדור את שכבת המגן והצבע העליונה. מה היא כן עושה? היא מנקה את שאריות הצבע מהגדר או הרכב האחר ששפשפתם קלות בצורה די יסודית ובמקרים מסויימים גם תשייף את השכבה העליונה של אותן שאריות צבע. איך עושים? מנקים היטב את מקום השריטה, מורחים מנה נדיבה של משחת שיניים על מטלית מיקרופייבר ומשפשפים בעדינות ובתנועה מעגלית (רק את זה עושים על פח בתנועה מעגלית, בשטיפה למשל זה יוצר שריטות). מניחים למשחה להתייבש 5 דקות ואז מנגבים עם מטלית לחה.

הרחקת טיפות: זה פחות טיפ ניקוי ויותר תחזוקה, אבל אם אתם כבר ליד הרכב עם משחת שיניים ומטלית...

נקו את הראי היטב בשלב הראשון, ואז שימו כמות קטנה של משחה על המטלית, לא יותר מגודל אפונה. מרחו את המשחה בתנועות סיבוביות על פני הראי עד שכולו יהיה מכוסה במשחה. המתינו כמה דקות לייבוש ואז עברו עליו בעדינות עם מטלית יבשה או אפילו מעט לחה. ציפוי המשחה שנותר על הזכוכית פועל כדוחה מים ולא יאפשר לטיפות להצטבר על הראי או להתעבות עליה בבקרים קרים.

כף עם סודה לשתיה. ShutterStock
סודה לשתיה, מישהו באמת שתה את זה פעם? מה הסיפור איתה?/ShutterStock

סודה לשתייה

אף אחד לא השתמש בזה באמת לשתייה, אבל סודה לשתייה היא אחד מחומרי הניקוי היעילים ביותר שיש כמעט לכל אחד בבית. יש לה סגולות גם כסופחת ריחות רעים ומסירת כתמים, למעשה חלק גדול אם לא כל משחות השיניים עם יכולות ההלבנה והסרת הכתמים עושות בה שימוש. בלי להיכנס להסבר הכימי (אך המרתק) של התפרקות הסודה לנתרן וביקרבונט וההפיכה שלו להידרוכסיד במגע עם מים. נתמצת את זה כך - מכיוון שאבקת הסודה היא בסיס שמגיב לחומצה ומכיוון שלא מעט לכלוכים מכילים יסוד חומצי, מריחה של סודה לשתייה על לכלוך גורמת לתגובה כימית של "סיבון" הפיכה של הלכלוך לסבון שאותו קל לשטוף או לנגב. ערבוב של האבקה (בסיס) עם חומץ (שהוא חומצי) שנהוג כטיפ לניקוי כללי פחות יעיל במקרים קשים, אבל יהיה שימושי לבדים למשל.

הסרת כתמים: כתמים על דיפוני הדלתות, שטיחוני הרכב או ריפוד בד ניתן להסיר באמצעות ערבוב של סודה לשתייה וחומץ. איך עושים? מלאו שפריצר או מרסס אחר בחומץ והתיזו על הכתם, המתינו כמה דקות ופזרו עליו אבקת סודה לשתייה. החומץ משמש במקרה הזה כזרז לחומצות שבלכלוך ויחד עם התגובה לאבקת האפייה מקלים את הניקוי. שפשפו את החומץ ואבקת האפיה לתוך הבד עם מברשת ואז נגבו בעדינות.

נטרול ריחות: קפה שנשפך, ריח עשן, דלק, המרק של הדודה, גויאבה שנשכחה במכונית (סיפור ארוך ועצוב, אל תשאלו) - לא משנה איזה ניחוח אתם רוצים לסלק מהמכונית - סודה לשתייה כנראה תהייה הפתרון לזה. איך עושים? פזרו בנדיבות סודה לשתייה על הבד שמריח רע, המתינו לפחות 15 דקות ואז שאבו אותה עם שואב אבק.

עוד בוואלה!

עכשיו נזכרים? כך תנקו את הרכב לפסח

לכתבה המלאה

סבון כלים

לפני הטיפים, אזהרה - סבון כלים הוא הדבר האחרון שאתם רוצים לשטוף בו את הרכב שלכם. הרכיבים שבו שמיועדים להסרת שומן הם ממס שהורס שכבות צבע במכוניות. ואחרי ההבהרה הזו, יש פעמים שבהן בזהירות המתבקשת, בדילול רב ועם נקיטת פעולה משלימה, שימוש בסבון כלים עשוי לסייע. ותמיד זכרו, לאחר כל מגע של סבון כלים בצבע החיצוני יש לשטוף אותו הייטב ולחתום בשימוש בשמפו ייעודי לרכב על מנת להסיר את כל השאריות.

שטיפת רכב: שוב נדגיש, סבון כלים הוא חומר אלים מאוד, אבל לפעמים נדרשת שטיפה יסודית במיוחד. לפעמים כדי להסיר שאריות דבק או שכבת ווקס ישנה. איך עושים: ערבבו כ-30 מיליטר סבון ב-4.5 ליטרים מים כדי ליצור חומר שטיפה חזק אבל כזה שלא יזיק באופן טרמינלי לשכבת הצבע שלכם. לשימוש נקודתי להסרה של לכלוכים בעייתיים במיוחד כמו לשלשת ציפורים יבשה או חרקים שעברו כמה ימים חמים על הרכב הכפילו את המינון והשתמשו במטלית רכה ספוגה בנוזל נקודתית על המקום ושטפו היטב מיד. אם אתם רוצים בכל זאת להפחית את הסיכון לצבע, אפשר לעשות שימוש בסבון שמיועד לתינוקות, הוא פחות אלים מסבון כלים ובעל יכולות ניקוי פחותות.

הסרת כתמים: אני לא מתערב בסוגיות של הורות גרועה, אבל אם אתם מאפשרים לילדים שלכם לאכול במכונית, אז שאריות אוכל וכתמי שתיה הם בטח כבר חלק מהמראה של הריפוד אצלכם. תופתעו לשמוע שסבון כלים טוב גם בהסרה של שאריות אוכל מעוד דברים חוץ מכלים. איך עושים? כפית וחצי-שתיים של סבון כלים בליטר מים חמימים בתוך מרסס או שפריצר, כמה התזות על הכתם ושפשוף באמצעות מברשת ואז ניגוב של החלק המלוכלך במטלית מיקרופייבר.

דפי ספוג הפלא - סנו סושי. טל אזולאי,
לא סומך על מוצרים שמוצמד אליהם כינוי "הפלא" הפעם זה עובד/טל אזולאי

ספוג הפלא

ממש כמו אנשים שאחרי השם הפרטי שלהם מכיע הכינוי "קומבינה", בדרך כלל, כל תכשיר או מוצר שאל שמו מוצמדת המילה "הפלא" הוא סימן שיש להתרחק ממלכודת הפתאים הזו. אבל לכל כלל יש יוצא מן הכלל, כמו שאתה רוצה רס"פ שהכינוי "קומבינה" שייך לו, גם ספוג הפלא הוא במקרה הזה אמצעי ניקוי מאוד מוצלח. אלו הספוגים הלבנים בדרך כלל שעשויים במרקם שבין גומי לספוג, והיתרון הגדול שלהם הוא שהם מאפשרים לנקות מגוון רחב מאוד של משטחים בשימוש במים בלבד. אלא שליכולות הגבוהות האלו יש מחיר - הוא לא באמת מנקה כמו שהוא משייף. לכן השימוש בו ברכב חייב להיות מאוד מתון ועל חלקים מסוימים בלבד.

הסרת כתמים: במידה ויש כתם על ריפוד או מושב וניסיונות ההסרה האחרים לא עובדים, ניתן לנסות להסיר אותם בזהירות רבה באמצעות ספוג הפלא. איך עושים? הרטיבו את הספוג במעט מים ושפשפו ב-ע-ד-י-נ-ו-ת. אם הכתם אינו יורד אל תפעילו לחץ נוסף ופנו להסרה מקצועית. אם עשיתם כל פעולה כזו על גבי עור, בצעו טיפול משלים עם חומר מגן ייעודי לעור על מנת לשמור על הברק והמראה החלק שלו.

הסרת צבע: בניגוד לשריטות שחורצות לתוך הצבע, כתמי צבע על מכונית יושבים עליו ולעיתים מתערבבים בו. בנקיטת הזהירות המתבקשת ואחרי ניסיונות הסרה בחומרים אחרים אפשר, שוב - ב-ע-ד-י-נ-ו-ת להסיר אותו עם ספוג פלא רטוב. התנועה חייבת להיות קדימה-אחורה, או למעלה-למטה ומאוד עדינה, אם אין שינוי ניתן להוסיף מעט משחת שיניים. אבל אם שני אלו לא מביאים לשיפור עצרו מיד. זה לא שווה את הנזק לצבע המקורי.

חישוקים: חישוקי הרכב שלנו, בעיקר אם לא מדובר בכאלו מבריקים או עם ניקל וכרום, כנראה בנויים לעמוד בתנאים הכי קשים שהכבישים זורקים על הרכב שלנו יכולים לעבור טיפול באמצעות ספוג הפלא בלי יותר מדי אמצעי זהירות. מעט מים ומעבר עליהם יגרום להם להיראות חדשים דנדשים ברגע. איך עושים? מוצאים ילד עם אצבעות קטנות, נותנים לו 5 שקלים, מראים לו שיש עוד מטבע בדיוק כזה אצלכם ביד והוא יקבל אותו אם הכל יהיה טיפ טופ.

כך תמלאו נכון תבנית קוביות קרח. טיקטוק, צילום מסך
כמה פשוט, ככה יעיל/צילום מסך, טיקטוק

קרח

קרח? כן, לא חומר ניקוי של ממש בלי יותר מדי חוכמות פשוט קרח. מה הוא יכול לעשות? ובכן כמה פשוט ככה הוא מנצח את אחד הלכלוכים העקשים ביותר - מסטיק. איך עושים? מניחים את קוביות הקרח בשקית (על מנת לא להרטיב את הריפוד), ממתינים דקה או שתיים עד שהמסטיק ממש קר וקשה ואז מסירים אותו תוך "צביטה", בתקווה שתצליחו לעקור את כולו בחתיכה אחת.

אקדח עיסוי דגן C506 של אמריקן קומפורט. יח"צ,
אקדח עיסוי, במקרה הזה של אמריקן קומפורט, אבל כל אחד עם אופציית רטט יתגלה כשימושי מאוד/יח"צ

שונות

מלבד החומרים עצמם, יש לא מעט אביזרים ביתיים שיכולים לעשות עבודה לא רעה בניקיון הרכב. נכון, לא טובה או מצוינת כמו כלים ייעודיים, אבל בהחלט ברמה מניחה את הדעת. כך למשל רולר דביק שמשמש לניקוי בגדים משערות כלבים למעבר על המושבים או בנקודות אליהן קשה להגיע, לפעמים אפילו חתיכת מסקינגטייפ תעשה עבודה לא רעה. מייבש שיער יכול להיות יעיל מאוד אם רוצים לייבש מקומות שלא מגיעים אליהם עם מטלית או לסייע בקילוף מדבקות - דקה-דקה וחצי של חימום והיא יורדת בקלות עם קצת עזרה של אלכוהול. מברשות שיניים שסיימו את תפקידן הדנטלי גם הן מתגלות ככלי יעיל מאוד להגיע לחריצים ולחיבורים בין פאנלים מפלסטיק או פתחי יציאות המיזוג. ואחרון חביב ואחד שגיליתי רק לאחרונה - אקדח עיסוי - מסתבר שכאשר הוא מופעל בעוצמה המקסימלית שלו, כאשר הוא מוצמד לשטיח הרצפה, הרטט שהוא מייצר "מקפיץ" את החול שלכוד בשטיח והופך את השאיבה שלו לקלה ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully