וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ'רי תייצר מכוניות בברצלונה. ההוזלות בדרך?

עודכן לאחרונה: 24.4.2024 / 3:13

רמבלס פינת בייג'ין: יצרנית הרכב הסינית צ'רי חתמה על הסכם לייצור דגמי האומודה שלה במפעל בברצלונה. המשמעות: הוזלה משמעותית של מחיר המכוניות בישראל לו יגיעו ממנו

צ'רי טיגו 7 פרו. קינן כהן
צ'רי FX ותאומו מבית אומודה מיובאים על ידי שתי יבואניות/קינן כהן

יצרנית המכוניות הסינית צ'רי חתמה על הסכם לייצור הדגמים שלה במפעל בספרד תוך שיתוף פעולה עם יצרנית מקומית קטנה בשם EV MOTORS, המייצרת אופנועים חשמליים במקום. המפעל שהיה בעבר בבעלות ניסאן נסגר בשנת 2021 וכעת ישוב לפעילות ייצור מכוניות. ב-2027 הוא מתוכנן לבנות 50 אלף מכוניות וב-2029 לגדול ל-150 אלף. במפעל ייבנו דגמי מותגי היוקרה הצעירה של החברה הסינית, אומודה ו-JACOO. הראשון יהיה הקרוסאובר החשמלי אומודה 5.

המהלך הזה מגיע על רקע תקופה די סוערת באירופה בכל הקשור ליחסי המערב וסין בכלל ובנוגע לתעשיית הרכב בפרט. תעשיית הרכב הינה אחד העוגנים הכלכליים המרכזיים של אירופה, שמביטה בחשש על מלחמות המחירים שכופות היצרניות הסיניות עליהן, כולל חקירות של האיחוד האירופי בנוגע לסובסידיות שבאיחוד מגדירים כ"בלתי הוגנות" שמעניקה הממשלה הסינית ליצרניות. במקביל נאלצות יצרניות הרכב לבצע התאמות מהירות בהסבת ההנעה שלהם לחשמלית על מנת להימנע מקנסות של מכסות זיהום האוויר.

צ'רי אומודה 5. אתר יצרן
אומודה 5. הדגם הראשון שיגיע מהמפעל החדש/אתר יצרן

אולם השיקולים האלו פחות מטרידים את ממשלת ספרד, שמחפשת דרכים להגדיל את התעסוקה במדינה: המפעל החדש-ישן יעסיק 1,250 איש.

ספרד הינה יצרנית המכוניות השנייה בגודלה באירופה (אחרי גרמניה) ונמצאת מזה מספר שנים בתהליך של חיזוק וביסוס יצרניות הרכב שכבר פועלות בה, כמו קבוצת פולקסווגן וסטלנטיס וחיזור אחר יצרניות חדשות דוגמת רנו, לא רק לייצור כלי רכב אלא גם סוללות. זהו ניסיון שני של צ'רי להשיג מאחז ייצור ביבשת אירופה, אחרי ששיחות למהלך דומה עם ממשלת איטליה לא הגיעו למימוש. והיא תהייה יצרנית סינית משמעותית שנייה לעשות זאת אחרי BYD שמקימה מפעל בהונגריה.

כיצרנית סינית, צ'רי, שמותגיה מיובאים לישראל על ידי פריזבי (לשעבר קרסו) ובקרוב על ידי כלמוביל תחת השמות JACOO ואומודה לא נהנית מהסכמי הסחר שיש לישראל עם אירופה ומזכים סחורות ממנה במס מופחת, כמו גם האפשרות לשנע את המכוניות בנתיבי שייט קצרים יותר ופחות מאוימים מאלו של ים סוף. השילוב של ביטול המס בגובה 7% יחד עם עלויות השילוח עשוי להצטבר לשיעור של עד 10% מהמחיר. יחד עם זאת, לא היינו ממהרים להמר על העניין. ניסיון העבר מלמד שהפחתות כאלו, השפעתן אם בכלל - קצרת טווח בלבד. לראיה, הסכם הסחר שנחתם בין ישראל לדרום קוריאה ונכנס לתוקפו בפברואר 2023 לא שינה משמעותית את פני הדברים כאשר הן היבואניות והן היצרניות מיהרו "לכייל" מחדש את מחירי המכוניות שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully