וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המלחמה: הנהגים שילמו ב-2023 כ-14 מיליארד שקל מס קנייה

עודכן לאחרונה: 1.5.2024 / 19:43

בשנה שבה מסירות הרכב עלו ב-0.7% זניחים רשות המסים הצליחה לגבות מיליארד שקל יותר מנהגים, חלקם כאלה שרכביהם ניזוקו במתקפת החמאס, ומתלוננת שהייתה גובה יותר אלמלא ההטבות לרכב חשמלי

פריקת טויוטה C-HR חדשים בנמל חיפה. דוברות נמל חיפה,
משלוח טויוטה C-HR היברידיות בחיפה. לראשונה מזה שנים ירד ייבוא ההיברידיות, בגלל עליית החשמליות/דוברות נמל חיפה

הפרה החולבת של המשק ממשיכה לתת עבודה: רוכבי המכוניות החדשות ב-2023 שילמו למדינה 13.95 מיליארד שקל במסי קנייה, כמיליארד שקל יותר מאשר ב-2022. כך עולה מנתוני רשות המסים שפורסמו היום.

העלייה בשיעור של 3.3% בגביית מסים התרחשה בזמן שמכירות הרכב בידי היבואנים עלו רק ב-0.7% בלבד, בשנה שהרבעון האחרון שבה התנהל בצילה של המלחמה, שהביאה לקריסה במסירות הרכב החדש.

זאת ועוד: ברשות המסים דווקא לא מרוצים מההישג של עלייה בגביית המסים מרוכשי הרכב גם בשנה של מלחמה. "העלייה המתונה יחסית בהכנסות ממס קנייה בהשוואה לערך הייבוא נובעת מעלייה במשקלם של כלי רכב חשמליים, שהמיסוי עליהם אמנם עלה אך עדיין נמוך מהממוצע", מציינים ברשות.

ב-1 ינואר 2023 הוכפל מס הקנייה על רכב חשמלי מ-10% ל-20%, לעומת 83% וניקוי של עד 16 אלף שקל במסגרת "המס הירוק", וחשמליות הפכו יקרות יותר. מאז אגב כמעט הוכפל המס שוב, כאשר ב-1 בינואר 2024 עלה המס מ-20% ל-35%, מה שיסייע השנה לאזן את הירידה במסירות רכב ב-2024.

טסלה מודל 3 היילנד ראשונות באשדוד. ערוץ טסלה ישראל בטלגרם, תמונות גולשים
מכוניות טסלה חדשות בנמל אשדוד. 48 אלף חשמליות עלו לכבישים בשנה החולפת/תמונות גולשים, ערוץ טסלה ישראל בטלגרם

כפי שכבר פורסם בוואלה, נמסר ב-2023 מספר שיא של מכוניות חשמליות בארץ, 48 אלף מכוניות, והן הגיעו לנתח שוק של 18%. בדצמבר שבו הצטיידו יבואני הרכב במלאי חשמליות לשנה הקרובה תוך תשלום המס בשיעור שלפני ההתייקרות, זינק ייבוא החשמליות והגיע ל-56% מסך ייבוא הרכב באותו החודש, והעלה את הממוצע השנתי ל-25%. הפער בין הנתון האחרון לנתח השוק בשיעור 18% במכירות הוא המלאי שחלקו עדיין ממתין ללקוחות במחסני הערובה של היבואנים.

אולם עוד הוכחה לכך שהגידול במכירת רכב חשמלי לא ממש פגע בהכנסות המדינה, הוא שמס הקנייה הממוצע לרכב זינק ב-7.5% ל-46 אלף שקל, ואליו מצטרף עוד מכס בשווי ממוצע של 3,000 שקל.

לצד השיא במכירת חשמליות נרשמה ב-2023 ירידה ראשונה במכירת מכוניות היברידיות, ב-7%, ל-48,414 מכוניות. ייבוא רכבי פלאג עלה ב-6% ל-16,800 מכוניות, לקראת ביטול הטבות המס עליהן השנה.

יצוין כי למרות ההבטחות של המדינה לשיפור התחבורה הציבורית, שנת 2023 הוכיחה שוב את נחיצותו של הרכב הפרטי: התחבורה הציבורית צומצמה משמעותית מאז פרוץ המלחמה וחלפו חודשים עד ששבה למתכונתה המקורית, ושרת התחבורה מירי רגב קטעה לאחר חודש בלבד ניסיון להפעיל תחבורה ציבורית מצומצמת לטובת חיילים ואזרחים. מי שאין לו גישה לרכב פרטי בסוף שבוע, עדיין מתקשה לנסוע לבקר בני משפחה וחברים, כך שהמדינה ממשיכה לעודד אזרחים לרכוש רכב, חדש או משומש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully