וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התחבורה יתיר ייבוא אופנועים עם שלושה גלגלים

עודכן לאחרונה: 22.5.2024 / 7:33

במשך שנים הודרו אופנועים בעלי שלושה גלגלים (טרייקים) מישראל, כעת במשרד התחבורה עומדים לאשר ייבוא ושיווק של הכלי הייחודי שנולד בארה"ב. מה זה וכמה זה יעלה?

טרייקים של הארלי דיווידסון/יצרן

טרייק, או באנגלית trike הוא אחד מיצורי הכלאיים המוזרים שיש לעולם המוטורי להציע. על פניו, השילוב הזה בין חלק קדמי של אופנוע אבל צמד גלגלים מאחור ברוחב של מכונית, מייצרים את השילוב של הרע בשני העולמות - היעדר הנוחות של מכונית יחד עם כל המגבלות שלה מבחינת רוחב. לאלו אפשר להוסיף גם משקל רב, כושר תמרון מוגבל, ביצועים בינוניים בחלק מהמקרים והרשימה עוד ארוכה. ועדיין, בארץ האפשרויות הלא מוגבלות ומולדתו הרוחנית של הטרייק - ארצות הברית - יש להם מעמד קאלט ועדת מעריצים אדוקה ואדירה.

לאחרונה, החלו במשרד התחבורה בהליך אישור מזורז לתקינה עבור כלים מסוג זה, מה שיאפשר ייבוא סדיר שלהם לישראל. הצפי בשוק האופנועים כי אישור כזה ואף תחילת שיווק צפויים להתרחש עוד השנה.

יום הדרכה יחידת האופנועים במד"א. קינן כהן, ניר בן טובים
בשונה מקטנועים בעלי שלושה גלגלים, בטרייק שני הגלגלים מאחור/ניר בן טובים, קינן כהן

נכון להיום אנחנו מכירים בישראל שלושה סוגי כלי רכב העושים שימוש בשילוב של כידון ושלושה גלגלים - סטנדרטיים, מיוחדים ומחדליים. הראשון הסטנדרטי והנפוץ ביותר הם קטנועים בעלי שלושה גלגלים דוגמת פיאג'ו MP3, ימאהה טריסיטי או אופנוע כמו ימאהה ניקן. הסוג השני והמיוחד הוא אופנועים או קטנועים עם סירה - תחליף המכונית ההיסטורי הזה כבר לא נפוץ כיום, אבל יש עדיין אספנים המשמרים את היופי הזה. והשלישי הם ה"מחדליים" - אלו כל אותם כלים חשמליים חסרי רישוי ורישיון הנפוצים בעיקר בתל אביב מקו רחוב הרכבת ודרומה. בונוס - ברישולם של משרד התחבורה והמשטרה, הכלים האלו פטורים מכל חובת ביטוח וכפי הנראה גם מציות לחוקי התנועה.

אולם ישנו סוג שלישי של כלי רכב תלת גלגליים הקרויים "טרייקים" - שילוב בין "טרי" - שלוש ל"בייק" - אופנוע. הכלים האלו עושים שימוש בחלק קדמי של אופנוע, שאליו מחוברת תת שלדה אחורית עם שני גלגלים. הכלים האלו שנוצרו באופן סדיר במקור על ידי הארלי דייווידסון כבר בראשית שנות ה-30 כפתרון לרכב שירות פרקטי בימי השפל הכלכלי הגדול, הפכו לסוג של תופעה כאשר אנשים החלו לבנות בעצמם מכונת כלאיים שתשלב בין חווית הרכיבה על אופנוע עם יציבות ויכולת נשיאת מטען גבוהה יותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
טרייק של BOOM. טל רייר,
ה-BOSS הגרמני, עם מנועים של מיצובישי בנפח 1.5 או 2.0 ליטרים/טל רייר

במשך עשרות שנים הכלים האלו נבנו על ידי סדנאות קטנות יחסית בעיקר בארצות הברית, אבל גם באופן מצומצם באירופה, בעיקר בגרמניה. שם אפשר לראות כלים כאלו מתוצרת BOSS עם מנועי 1.5 ו-2.0 ליטר של מיצובישי ותיבת הילוכים אוטומטית ותאי מטען שיביישו גם מכונית סופר מיני - עד 350 ליטרים. בשנת 2009 מחליטה הארלי דייווידסון, להיכנס לאירוע הזה באופן רשמי כיצרנית. אם גם ככה האופנועים שלנו משמשים כבסיס ויש לדבר הזה ביקוש במחירים שלו - למה שלא נרוויח גם כן? שאלו וניגשו לתכנן אחד כזה בעצמם.

טרייק של הארלי דיווידסון. יצרן, אתר יצרן
ה-FreeWheeler גרסת הכניסה לעולם הטרייק של הארלי דיווידסון/אתר יצרן, יצרן

עם היצע שמשתרע בין ה-FreeWheeler הבסיסי יחסית ועד מפלצת כמו ה- Tri Glide אולטרה. רק כדי לעשות סדר בראש: אורך של 2.67 מטרים, משקל של 550 ק"ג, מנוע 1.8 ליטר עם כ-90 כ"ס שמכוון למומנט ופחות להספק, ותא מטען של 192.5 ליטר - שהם רק 50 ליטרים פחות מאשר לקיה פיקנטו למשל. המחירים גם הם מרשימים מאוד, בארצות הברית הם מתחילים ב-38 אלף דולר - כלומר שווים במחירם ליונדאי איוניק 6 שם. הערכות ראשוניות מדברות על כרבע מיליון שקלים ומעלה, לאחד מכלי הרכב הכי מיוחדים ומסובבי ראשים על הכבישץ

ועד כמה שהכלים האלו מדליקים למראה וייחודיים מאוד, יש לא מעט פשרות בשימוש בהם. הם לא הפתרון התחבורתי שמספקים הקטנועים התלת גלגליים, אלא בעיקר כלי פנאי וטיולים טהורים. מנגנון ההיגוי שלהם מסורבל, ושונה לחלוטין מזה של אופנוע רגיל, חניה הוא תופס כמו כל רכב ועל השתחלות בפקק בכלל אין מה לדבר. אבל היי, מי אמר שכיף חייב להיות הגיוני או מעשי.

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully