וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר הרלב"ד: אנחנו בדרך ל-450 הרוגים בתאונות דרכים השנה

עודכן לאחרונה: 5.6.2024 / 13:28

ניצב בדימוס יורם הלוי בהופעה ראשונה בכנסת כיו"ר הרלב"ד, בעקבות דוח מבקר המדינה על תאונות הדרכים: "אין סיבה לקיומנו ללא סמכויות ותקציב הולם". נציג המבקר: "התנהלות המדינה - חלמאות"

עימות בכנסת בין ח"כ בועז טופורובסקי לאבנר פלור סמנכ"ל משרד התחבורה/הוועדה לביקורת המדינה

דיון לא שגרתי בוועדה הבוקר בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, על דוח מבקר המדינה בעניין מחדל תאונות הדרכים.

"אין סיבה לקיום הרלב"ד במתכונתה הנוכחית, ללא תקציב מספק, ומבלי ששאר הגופים מעבירים לה מידע. בקצב הנוכחי אנחנו בדרך ל-450 הרוגים בתאונות דרכים השנה", הודה ניצב בדימוס יורם הלוי, יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בהופעה ראשונה בכנסת מאז מונה. ב-2023 נהרגו בכבישי ישראל 361 בני אדם, ושנה לפני כן - 350.

הלוי, שהופיע עטוי זקן בעקבות נפילתו של בנו, לוחם הימ"מ רפ"ק ייטב הלוי ז"ל, בקרב בטול כרם שבו חוסלו 5 מחבלים, התייחס למסקנות הדוח לפיהן המדינה לא דאגה להעברת סמכויות בנושא בטיחות בדרכים ממשרדי התחבורה, ביטחון הפנים והמשפטים, וקיצצה שוב ושוב את תקציבה. "אני די חדש פה, אבל מתברר שאנחנו משלמים מיליונים כל שנה לחברות אזרחיות כדי לקבל את המידע הזה", הודה הלוי. "הרלב"ד אמורה לנתח נתונים ולהוציא תובנות וזה לא קיים. הרלב"ד גם צריכה לקבל גם סמכויות נוספות וגם אחריות, אם לא תעמוד ביעדים שהממשלה תקבע לה".

צחי סעד, מנהל החטיבה לביקורת תחומי כלכלה ותשתיות לאומיות במשרד מבקר המדינה, אמר כי "התנהלות המדינה בתחום הזה היא פשוט חלמאות. כבר לפני 20 שנה החליטה הממשלה על התקנת טכוגרף דיגיטלי בכלי רכב כבדים אבל הצפי שזה יקרה רק ב-2025".

הטכוגרף הדיגיטלי, שמחליף את הטכוגרף המיושן המתעד על דיסקיות קרטון קלות לחבלה ולזיוף, בודק את שעות העבודה הרציפה של הרכב, ואת מהירויות הנסיעה שלו, עניין קריטי לאור שיעור המעורבות הגבוה של משאיות ואוטובוסים בתאונות קטלניות. ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד), ראש ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, תקף את העיכוב ואת אבנר פלור, סמנכ"ל התשתיות במשרד התחבורה שייצג את המשרד בדיון, והיה אחראי לקידום הטכוגרף בתפקידיו הקודמים.

לפלור היה תירוץ: "הטכוגרף הדיגיטלי התעכב במשך שנים לא בגלל משרד התחבורה, אלא בגלל הצורך להתאים את שעות העבודה המנוחה של נהגים מקצועיים בארץ לאלה של אירופה".

ניצב בדימוס ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), יו"ר הוועדה, השיב לו באיפוק: "עם כל הכבוד למאמצים שלכם, התוצאות לא מספיק טובות".

נצ"מ אמיר גיבלי, ראש מחלקת מחקר ופיתוח באגף התנועה במשטרה, אמר כי בארבע השנים האחרונות האגף תוגבר ב-23 שוטרים בלבד, ואישר את מסקנות דוח המבקר, כשציין כי בכל משמרת יש רק 120 ניידות במקום 400 שעליהן המליץ דוח שיינין ב-2005: "אנחנו עושים הכי טוב שאפשר עם מה שיש לנו".

רפ"ק איילת סוטו מאגף תכנון במשטרה חלקה עליו ואמרה כי ב-2017-18 נוספו לתחום 315 תקנים במשטרה. אבל מיקי לוי, שמכיר היטב את המשטרה, עלה מייד על הטריק: "את נוקבת במספר שכולל תובעים ותפקידים אחרים, לא רק שוטרים בשטח".

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל אור ירוק: "אנחנו בשיא של 20 שנה במספר ההרוגים והכל בגלל הרעבה של התקציבים. בשנת הלימודים הבאה החינוך התעבורתי החשוב לתיכוניסטים ייסגר, והנה אנחנו כבר עכשיו עם 33 נהגים צעירים הרוגים - עלייה של 88% אחוז - שיא של 28 שנה. מה היעדים של ישראל ב24 להפחתת הרוגים? התשובה שאין כאלו יעדים. שרת התחבורה צריכה למצוא את פורום הנכון לבוא ולהציג מה היא עושה. לא ייתכן שכאן היא לא תופיע ולא בשום פורום".

ד"ר משה בקר, מומחה ותיק לבטיחות בדרכים, אמר כי "צריכים לבדוק את התרומה של חברות הביטוח למצב. 13 מיליארד שקל בשנה נהגים משלמים להן, זה תורם במשהו לבטיחות? למה הן לא מממנות הדרכות בטיחות למבוטחים שלהן, זה יפחית תאונות ותביעות נגדן?".

יו"ר הוועדה מיקי לוי סיכם: "הדם זועק מהאספלט. המדינה עבריינית, היא צריכה להתנצל בפני כל ההרוגים. אזום חקיקה חדשה שתחייב משרדי ממשלה להטמיע את המלצות דוחות מבקר המדינה תוך פרק זמן מוגדר. לא ייתכן שהמלצות הנוגעות לחיי אדם יישארו על המדף. הגיע הזמן לשים קץ לרשלנות הממשלתית שגורמת למותם של אנשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully