וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז רגב וסמוטריץ' הבטיחו: התחבורה הציבורית מתייקרת בעד 33%

עודכן לאחרונה: 19.6.2024 / 19:25

עיקר הפגיעה תהיה בנוסעי הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן, שיאלצו לשלם 8 שקלים במקום 6 לכל נסיעה. משרד התחבורה: "עדכון מחירים שנתי". עמותת תחבורה היום ומחר: "לא לדחוק את מי שידם אינה משגת לשלם יותר לעומת האלטרנטיבות"

מירי רגב, בצלאל סמוטריץ/, הרכבת הקלה בגוש דן. רובי קסטרו, אוליביה פיטוסי, מערכת וואלה
רגב וסמוטריץ'. בירושלים ביטל משרד התחבורה קווי אוטובוס שהתחרו ברכבת הקלה, שתהיה כעת יקרה יותר/מערכת וואלה, רובי קסטרו, אוליביה פיטוסי
"כשר אוצר אני מחויב למאבק ביוקר המחיה ולהמשך שירותי התחבורה הציבורית באופן מיטבי וללא התייקרויות", הבטיח בצלאל סמוטריץ' ביולי האחרון

"כשר אוצר אני מחויב למאבק ביוקר המחיה ולהמשך שירותי התחבורה הציבורית באופן מיטבי וללא התייקרויות", הבטיח בצלאל סמוטריץ' ביולי האחרון.

"מהיום הראשון הודעתי שלא אאפשר את העלייה במחירי התחבורה הציבורית. בימים אלה כאשר הציבור כורע תחת יוקר המחיה, צריך לעשות הכל על מנת לפעול להוזיל את השירותים לאזרח", הודיעה באותה הזדמנות שרת התחבורה מירי רגב.

רגב וסמוטריץ' התגאו אז שבלמו התייקרות מתוכננת בתעריפי התחבורה הציבורית, אבל ללא מקורות תקציביים של ממש, ותוך שהאוצר דורש ומקבל בתמורה התייקרות עתידית במחירי הנסיעה ברכבת הקלה בירושלים ובגוש דן בתמורה. השניים הבטיחו למצוא מימון שימנע זאת, אבל החודש כבר לא נראה אותם מתגאים שבלמו גל התייקרויות, בעיצומם של מלחמה ומשבר כלכלי.

"מהיום הראשון הודעתי שלא אאפשר העלייה במחירי התחבורה הציבורית. הציבור כורע תחת יוקר המחייה", הודיעה רגב לפני שנה

בסוף החודש יזנקו מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית בכ-9% עד 33%. מחיר נסיעה בודדת באוטובוס יעלה מ-5.5 ל-6 שקלים ומחיר נסיעה ברכבת הקלה בירושלים ובתל-אביב מ-6 ל-8 שקלים. מחירי מסלולי חופשי יומי, שבועי וחודשי צפויים להתייקר בשיעור דומה לזה של נסיעה באוטובוס, אך משרד התחבורה מסרב לפרסם אותם בינתיים, מחשש לביקורת ציבורית.

את המכה הגדולה יחטפו כאמור נוסעי מאות אלפי נוסעי הרכבות הקלות. בירושלים נוסעים ברק"ל יותר מ-150 אלף איש ביום ובמרכז נוסעים בקו האדום פחות מ-100 אלף ביום. למשתמשים בירושלים למשל לא תהיה ברירה אלא לשלם את הסכום המוגדל: משרד התחבורה ביטל קווי אוטובוס שנסעו במסלולים דומים לאלה של הרכבת הקלה.

וכך כדי להגיע לאתרים מרכזיים בבירה, כמו שוק מחנה יהודה ומרכז העיר, לא תהיה ברירה לירושלמים הוותיקים הרבים שעושים את הקנייה השבועית בשוק, לשלם עוד 2-4 שקלים יותר לכל ביקור, תלוי אם יספיקו לרוץ עם עגלת הקניות ולסיים את הביקור בפחות מ-90 דקות.

במרכז נאבקת כעת נת"ע להעלות את מספר הנוסעים בקו האדום, שרחוק מאוד מהתחזיות ליותר מ-200 אלף ביום, והעלאת מחיר הנסיעה לבטח לא תסייע.

מבחינת נוסעי האוטובוסים מדובר בעוד פגיעה בתקופת הכהונה של רגב. מהרגע ששבה למשרד התחבורה לפני כשנה וחצי נאבקת רגב באכיפה נגד נהגי רכב פרטי שמקצרים את הדרך בנתיבי התחבורה הציבורית ומאיטים בכך את תנועת האוטובוסים. רגב הורתה גם לשנות את הסיווג של הנתיב רב התפוסה המוצלח בכביש מספר 1 לירושלים מ-3+ ל-2+, כדי לאפשר ליותר נהגים פרטיים לנסוע בו, מה שהאט לפי דיווחי נהגי אוטובוס שמשתמשים בו את זמן הנסיעה לבירה בכ-10-15 דקות.

הרכבת הקלה בירושלים. אריאל זנדברג, אתר רשמי
הרכבת הקלה בירושלים. יותר מ-150 אלף נוסעים ביום, לעומת פחות מ-100 אלף במרכז/אתר רשמי, אריאל זנדברג

ממשרד התחבורה נמסר כי "בהתאם למנגנון צו הפיקוח ובהמשך לסיכומים תקציביים משנים קודמות, תעריפי התחבורה הציבורית צפויים להתעדכן בסוף החודש. מדובר בעדכון המתרחש מדי שנה בהתאם למדד התשומות שעומד השנה על 4.82%. יצוין כי מדובר במדד התשומות של התחבורה הציבורית שמורכב בין השאר מעלות רכיבי הדלק, שכר, ביטוח והוצאות אחרות. עם זאת, יודגש כי בעקבות המצב המדיני וכתוצאה מהמלחמה, השרה רגב פועלת בימים אלה מול שר האוצר, במטרה למנוע פעם נוספת את העלייה במחירים, לטובת משתמשי התחבורה הציבורית".

מקס מורוגובסקי, יו"ר עמותת "תחבורה בדרך שלנו", אמר לוואלה כי "כמו תמיד כשמדברים על מחיר התחבורה הציבורית, חייבים להזכיר כי המדיניות הרצויה היא קודם כל שיפור אמינות התחבורה הציבורית, כי אם האוטובוס לא מגיע או מגיע בתדירות נמוכה, אין כל נחמה בכך ששילמת חצי שקל פחות על הנסיעה. יחד עם זאת, שמירה על מחיר אחיד, ברור ומשתלם זה הכרח בכל רשת תחבורה ציבורית טובה. שוני בין התעריף של רכבת קלה לבין תעריפי האוטובוסים אינה מומלצת ואינה מקובלת בעולם מכיוון שמדובר ברשת אחת של כלי תחבורה עירוניים שאמורים לאפשר חופש תנועה לנוע בכלי התחבורה המתאים ביותר, ולא לדחוק את מי שידם אינה משגת לשלם מחיר גבוה יותר על כלי תחבורה שהם צריכים אל עבר אלטרנטיבות מאולצות וארוכות יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully