וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיעור שלימדה אותי הפורשה הכי חזקה בהיסטוריה

דני קושמרו

עודכן לאחרונה: 28.6.2024 / 2:23

זה היה רגע של אושר. ואז התחילו להגיע הפושים שהזכירו שיש דברים יותר מרגשים אפילו מאשר ללחוץ על דוושת התאוצה בפורשה טייקן עם 1,100 כוחות סוס

פורשה טייקן GT ויסאך/דני קושמרו
אתה ממש מרגיש את המוח זז בגולגולת לאחור בהאצה - עור הפנים נמתח לאחור, שטף אדרנלין, רעד בגוף, אפילו סוג של כאב

לחצתי על דוושת הבלם והתאוצה יחד. וידאתי שהמכונית במצב ספורט פלוס. צליל רחש חשמלי קל נשמע כשהמערכת טענה את הסוללות העצומות של הפורשה והתכוננה לשגר את הטייקן GT Weissach (או "וואססאח" בעברית מדוברת), גרסת הקיצון המשופרת עד לקצה ג'נטיה. אחת שהיא גם הפורשה הסדרתית החזקה ביותר בהיסטוריה שכבר שברה שיאים במסלולי הנורבורגרינג והלגונה סקה, כזו שיודעת עם אלף ומאה סוסיה לשגר את המכונה הזו למאה קמ"ש תוך 2.2 שניות. שתי שניות וממש קצת ואתה במאה קמ"ש. אחת, שתיים וזהו.

ואז שחררתי את דוושת הבלם ו-
"*#$&@)@!!!"
כי קשה לתאר במילים את התחושה הזו אולי בגלל שצריך כל-כך הרבה מילים סותרות -
אלם, הלם, צרחות, פחד, התלהבות, שמחה, חשש וטירוף מוחלט, כמו ירידה ענקית ברכבת הרים משוגעת, תאוצה חזקה כל כך שהיא מהירה מנפילה חופשית, כלומר שאם תקפוץ ממטוס יקח לך יותר זמן להגיע למאה קמ"ש.

ארבעת הצמיגים הענקיים ניצלו כל סניטימטר מהגומי שלהם, כוח שהיה קורע מין הסתם צמיג פחות איכותי ושיגרו את המפלצת הזו קדימה בעוצמה בלתי נתפסת שבה אתה ממש מרגיש את המוח זז בגולגולת לאחור - עור הפנים נמתח לאחור, שטף אדרנלין, רעד בגוף, אפילו סוג של כאב.

מה אומר לכם - אושר גדול, ומה שעוד יותר מדהים שהפורשה הזו עשתה את הסבב הזה של מאוץ, בלימה כוחנית, וסלאלום אגרסיבי בנסיעה חזור לעשרים עיתונאים במשך אולי מאה פעם - שוב ושוב ושוב ושום תלונה לא נשמעה, שום בקשה של "תן לי רגע להתקרר", חוץ מכמה חתיכות גומי שנותרו על האספלט הוואסאח פשוט הייתה מוכנה לשיגור הבא.

פורשה טייקן GT. פורשה,
קווים עגלגלים אבל גם כוחניים במקביל/פורשה
המכונית שמחה לראות אותי ופשוט מקפצת כמעט 8 סנטימטרים למעלה. פטנט נחמד למכונית ספורט שרוצה להיות נמוכה על הכביש אבל להקל על הנהגים הבדרך כלל מבוגרים יחסית שיכולים לקנות אותה

הייתי שם בטייקן הראשונה שהושקה לפני חמש שנים במה שהסתבר להיות אירוע היסטורי - משום שהייתה זו מכונית הספורט החשמלית הסדרתית הראשונה אי פעם. חוויתי שם בפעם הראשונה את התחושה הזו של תאוצה חשמלית כשעף לי הטלפון במכונית בניסיון לתעד את התאוצה הזאת.

בשנים האלו הפורשה הזו נותרה באופן מפתיע די לבדה בפסגת הסגמנט הזה של ספורט סדאן חשמלית - טוב, חוץ מאודי איטרון GT התאומה - והנה עכשיו היא מגיעה חזקה יותר מהירה יותר עם טווח ארוך יותר. ואפילו - כן, גם יפה יותר כשהיא מגיעה בשלוש גרסאות עיצוביות - שהן יותר שתיים, אחת בגרסה המוכרת והשנייה עגולה הזנב של הקרוס/ספורט טוריסמו.

פגישה ראשונה והדלתות מנחשות אותי ומקפיצות ידיות החוצה, ובעיקר, וזה חדש - המכונית שמחה לראות אותי ופשוט מקפצת למעלה, כן כן - מתרוממת בשיעור של כמעט 8 סנטימטרים. זה פטנט נחמד למכונית ספורט שרוצה להיות נמוכה על הכביש אבל להקל על הנהגים אלו שבדרך כלל יכולים לקנות אותה והם לא פעם - הממ - מבוגרים יחסית וקל הרי יותר להיכנס למושב שנמצא קצת יותר למעלה בלי האקרובטיקה הלא פעם מביכה שמבקשות מכוניות ספורט.

היא נותרה מכונית יפה ועכשיו אפילו עוד קצת, מעין בגד ספורט אלגנט שכיף לראות בחניה על הבוקר עם קווים עגלגלים אבל גם כוחניים במקביל, כשבגרסת הטורבו אזור כונסי האוויר מעוצב שונה במעט כדי להבדיל בין הדגמים, כך שידעו כולם שהרשיתם לעצמכם את הדגם החזק יותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
פורשה טייקן GT. פורשה,
סביבת הנהג מאוד פורשאית, אבל הכוונון החשמלי של פתחי האוורור פחות מוצלח/פורשה
יש שלושה מסכים גדולים – אחד מהם לרשות הנוסע. הכל נראה יעיל ואיכותי ויש ירידה לפרטים, כמו ידית האחיזה המרופדת לנוסעים, והשעון האנלוגי בחזית שהוא הדבר היחיד כאן שיש לו ממש מחוגים

הפנים נאה ומאוד "פורשאי" ויש שלושה מסכים גדולים - אחד מהם לרשות הנוסע. הכל נראה יעיל ואיכותי ויש ירידה לפרטים, כמו ידית האחיזה המרופדת לנוסעים, והשעון האנלוגי בחזית שהוא הדבר היחיד כאן שיש לו ממש מחוגים. מערכת הסאונד נעה בין BOSE הסבירה בטייקן "הבסיסית" לבין בומסטר הממש מעולה, יש גג פנורמי שיודע להתכהות בנגיעת כפתור. וחייבים להתלונן על משהו אז אומר שפחות אהבתי את הכוונון האלקטרוני של פתחי האוורור ומשענת האמצע קשה לפתיחה.

טווח הנסיעה שודרג משמעותית בכ-35 אחוזים ועשוי להגיע עד 678 ק"מ. בנהיגה האגרסיבית עד מאוד (מאוד!) שלנו הוצאנו טווח מרשים של כ-400 ק"מ, למעשה סוללה שגדלה ב-12 קוט"ש ל-105 קוט"ש, מה שמוסיף עוד כ-100-180 ק"מ לדגם הקודם. ויש עכשיו גם טמפרטורת סוללה על הצג, כשבמקביל הטעינה נהייתה מהירה יותר אבל מצריכה מערכות טעינה מהירה שעדיין כמעט ואין בישראל.

פורשה טייקן GT. פורשה,
גם אחרי אולי 100 פעמים של מאוץ, בלימה כוחנית, וסלאלום אגרסיבי ושום תלונה לא נשמעה מהאוטו/פורשה
מאיצים שוב ושוב ומשתעשעים במחשבה שיש חוק נגד מהירות אבל אין נגד תאוצות. מתענגים על השקט החשמלי ונהנים מדי פעם מהסאונד הסינטטי שהושתל במצב הספורט

ואז יצאנו לדרך. מאיצים שוב ושוב ומשתעשעים במחשבה שיש חוק נגד מהירות אבל אין נגד תאוצות, נהגנו בטורבו תחילה עם ההנעה הכפולה מתענגים על השקט החשמלי ונהנים מדי פעם מהסאונד המדומיין הסינטטי שהושתל לו במצב הספורט. מדהים בכל פעם לחוות מחדש את התאוצה שגורמת לך כך נדמה ממש לקפוץ קדימה בזמן, למשל כשטור מכוניות משמים שנוסע לאט וחוסם אותך הופך בלחיצת כפתור השיגור המיוחד שעל ההגה ובמעיכת דוושה ברגל לאיזה זיכרון רחוק של זילות המהירות וזילות התאוצה.

כי גם כשאתה כבר לא סבירות היא בועטת אותך עוד בעוצמה הלאה למעלה כשצריך להיזהר ולהיות ערני למכוניות שנוסעות להן בשלווה שלא יחשבו בכלל לצאת לעקיפה משום שמאחור מתקרב מאחור טיל בליסטי בצורת טייקן.

וזה די מוזר כשאני חושב על זה משום שהרי ברישיון לאופנוע יש קטגוריות. אתה מתחיל בקטן ולאט לאט עם הבגרות והניסיון מתקדם קדימה. קצת לא סביר שנהג חסר ניסיון יוכל לקבל לידיו את ההגה של הטייקן. לא סתם יש יותר תאונות במכוניות חשמליות חזקות, זה כוח חדש שלא הכרנו בעבר שצריך להיות מיומן אליו.

ועדיין - תאוצות באזור של פחות מארבע שניות למאה קמ"ש זה דבר נפלא ומרגש שפעם היית מקבל רק מאיזו מכונית ספורט קיצונית של כמה מיליוני שקלים והיום יש שפע של קופסאות שיודעות לעשות את זה בסינית או בטסלאית.

אבל זו פורשה והיא יודעת לתת בקרת טילט ופיץ' שזו טכנולוגיה שמשפיעה על זווית הרכב בעיקול מהיר או בבלימה חדה, מערכת אקטיב רייד שמחסלת הרמת אף בהאצה והורדה שלו בבלימה, וכמעט כל זווית גלגול.

מכונית שיודעת לעשות עוד כמה דברים חוץ מלחבר כמה מנועים חשמליים בטור, זו מכונית שמיועדת למי שיודע להעריך את החיבור של ההגה לכביש, את הרגש שהיא מעבירה לנהג לגבי כל אחד מהצמיגים, זו מכונית שמכוונת לנהג שיודע להשתמש ביכולות האלו, מותג שבמשך עשרות שנים זה מה שהוא עושה - הנדסת מכוניות ספורט כמו שנדמה רק בפורשה יודעים לעשות.

פורשה טייקן GT קרוס טורסימו. פורשנה,
וישנה גם הטייקן טורבו קרוס טוריסמו, למי שמחפש מראה קצת יותר משפחתי-סטיישני, או סתם לבלבל את המשטרה/פורשנה
ואז הגיעו הפושים לנייד שסיפרו לנו על "חילופי אש עזים בנוציראת", מה שהסתבר להיות מבצע החילוץ לשחרור ארבעת החטופים. השילוב הזה של הנהיגה המרגשת לחדשות המרגשות לחלח את העין

יש מנעד של סוסים וכוחות בתשעת הדגמים של הטייקן אבל הכיף הורגש אפילו יותר דווקא כשלקחנו לסיבוב את הדגם ה"חלש" בסדרה של קצת יותר מארבע מאות סוסים שמאובזר עכשיו גם הוא במתלי האוויר הממוחשבים, הדגם היחיד שמגיע רק עם הנעה אחורית כי גם שם לא באמת חסר כוח ותאוצה ואולי אפילו קצת יותר כיף כי קל יותר לזרוק את הזנב החוצה בעיקולים במשחק הנפלא הזה שבין אדם למכונה.

יומיים נהגנו בקרואטיה שפעם הייתה סוג של מזרח אירופה מיושן שהיו אצלנו שקצת זלזלו בו, ותהינו למה אצלנו הרשויות אצלנו לא סוללות אספלט משובח כזה (ומיד גם ענינו לעצמנו גם את התשובה אבל זה לא לכאן). נהגנו סך מצטבר של כ-600 ק"מ בטייקנים על דגמיהם במה שהוא פאר הטכנולוגיה המודרנית של מהנדסים שהעבודה שלהם היא לעשות את העולם טוב יותר.

ואז תוך כדי הגיעו הפושים לנייד שסיפרו לנו על "חילופי אש עזים בנוציראת" מה שהסתבר להיות מבצע החילוץ לשחרור ארבעת החטופים, והשילוב הזה של הנהיגה המרגשת לחדשות המרגשות לחלח את העין כי גם שאתה נוהג רחוק באמצע חוויה גדולה אי אפשר באמת להשתחרר מהמקום שהוא חלק ממך.

גם כשזו פורשה חדשה שהיא מכונית מעולה ממש.

על הצד הטכני: פורשה טייקן GT ווייסאך

מנוע: שניים חשמליים, 1,108 כ"ס במצב שיגור (עד 2 שניות), 1,034 כ"ס (ל-10 שניות) 789 כ"ס במצב רגיל. מומנט מרבי 134 קג"מ
תיבת הילוכים: אוט', תמסורת ישירה, 2 הילוכים, הנעה כפולה

חשמל:
סוללה:
105 קוט"ש
טעינה איטית: 22 קילוואט
טעינה מהירה: 320 קילוואט

ביצועים:
0-100 קמ"ש (שניות):
2.2
0-200 קמ"ש (שניות): 6.4
מהירות מרבית (קמ"ש): 305
טווח נסיעה משולב יצרן (ק"מ): 555
טווח נסיעה מבחן (ק"מ): לא נבדק

מידות:
אורך (מטר):
4.97
רוחב (מטר): 1.99
גובה (מטר): 1.38
בסיס גלגלים (מטר): 2.9
תא מטען (ליטר): 366
משקל: 2,095 ק"ג

בטיחות:
ציון במבחן הריסוק האירופי:
טרם נבחנה
בטיחות אקטיבית: בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים, בקרת ערנות נהג, זיהוי תמרורים

אחריות:
3 שנים או 100 אלף ק"מ לרכב, 8 שנים או 160 אלף ק"מ לסוללה

הכותב היה אורח פורשה בקרואטיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully