וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אודי e-tron GT RS: ידידותית לסביבה? ידידותית לסיבוב

יתיר דוידוביץ'

עודכן לאחרונה: 6.9.2023 / 8:13

זאת לא חשמלית שנועדה להציל את העולם, אלא להבטיח שהנאה מנהיגה תשרוד גם בעידן הגמילה מנפט. נכון שהיא שוקלת 2.4 טון, אבל היא הבטטה הכי נמרצת שתפגשו. באחריות

אודי e-tron GT RS. יתיר דוידוביץ, מערכת וואלה!
מו-שלמת? תיכף נראה/מערכת וואלה!, יתיר דוידוביץ

מחיר: 1.2 מיליון שקל
מתחרות: פורשה טייקן, טסלה מודל S פלייד
אהבנו: ביצועים, עיצוב, אחיזה, טכנולוגיה, יוקרה
לא אהבנו: בלימה רגנרטיבית, טווח
ציון: 9/10

בתחרות על התואר - המכונית החזקה ביותר של אודי - המאבק צמוד. במקום השלישי מתייצבת ה-R8, מכונית העל שמתגאה ב-620 כוחות סוס שמגיעים ממנוע בנזין V10 עם סאונד שמימי. לפניה ברשימה ניצבות שתי מכוניות דנדשות, ה-RS6 וה-RS7 פרפורמנס שמרסנות 630 סוסים מוגדשים. ובמקום הראשון ניצבת לה מכונית חשמלית, אודי RS e-tron RS על 590 סוסיה.

שנייה, מה?

כן, המכונית החזקה ביותר של המותג מבליחה ל-2.5 שניות במצב Boost בו ההספק מזנק לכ-646 כוחות סוס והמפלצת החשמלית מזנקת ל-100 קמ"ש ב-3.3 שניות. האם זה משנה? לא ממש. גם כשהיא לא על סטרואידים ה-RS GT מרגישה מפלצתית, בקו ישר.

ופה ניצב סימן השאלה הגדול. יש פער אדיר בין מכונית מהירה למכונית ספורטיבית טובה. מכונית מהירה תביא אתכם מ-A ל-B בפחות דקות ממכונית אחרת. מכונית ספורטיבית תגרום לכם לחייך בדרך.

את הסיפורים על היותה מכונית GT נפלאה צריך לטאטא הצידה, אם חפצה נפשכם במכונית GT חשמלית מעולה, תחסכו כמעט מחצית המחיר ותקנו GT רגילה, תקבלו 100 כ"ס פחות, תחסכו 412 אלף שקל ותזכו בעוד 6 ק"מ של טווח. על כל סוסיה ובגרסה מוזלת של פורשה טייקן האחות העוד יותר מיוחסת של נ-GT, שחולקת עימה את רוב הרכיבים המכאניים. אודי שומרת את האותיות RS לגרסאות הספורטיביות באמת לדגמים שלה, והמטרה של ה-RS החשמלית הראשונה היא להוכיח שהחוויה שהיא מספקת על כביש מסולסל טובה לפחות כמו הביצועים שלה מהמקום ל-250 קמ"ש.

עוד במדריך קניית הרכב לחגים של וואלה:
החשמליות הזולות במבחן השוואתי: MG4 מול MG EHS
עמדות טעינה מהירה חדשות וטיפים לבעלי חשמליות
מה שווה הגרסה המוזלת של טסלה מודל Y

אודי e-tron GT RS. יתיר דוידוביץ, מערכת וואלה!
כוח אדיר לא חייב לבוא עם סאונד נפלא. או סאונד בכלל/מערכת וואלה!, יתיר דוידוביץ

על העיצוב אולי נרחיב אחר-כך ואת הסיפורים על מערכת המולטימדיה הנהדרת תוכלו לקרוא בכל מבחן על מכונית אודי אחרת. גולת הכותר ב-RS GT היא מערכת ההנעה.

יחידת ההנעה כוללת הנעה כפולה ושני מנועים חשמליים. המנוע החשמלי מלפנים מספק 238 כ"ס והאחורי מחזיק אורווה שלא הייתה מביישת את שלמה המלך, עם 456 סוסים. איכשהו הכל מסתכם ל-590 (646) כ"ס ולא פחות מ-83 קג"מ. אבל עם כל הכוח הזה, אנשי השיווק שכחו להוסיף כמה אזהרות. כי כמו סיגריות, סמים או אלכוהול, לחיצה על דוושת התאוצה עלולה לגרום לפגיעה בלתי הפיכה בשרירי הצוואר, לזעזועי מוח (תודה על משענות הראש הרכות) ובעיקר להתמכרות.

ממש כמו מעצמות גרעיניות, חלק ניכר מהביטחון שיחידת ההנעה הזאת מספקת לא קשור בהפעלת האיום האולטימטיבי (שמתבטא ברמיסה של הדוושה) אלא דווקא בידיעה שהפוטנציאל נמצא שם.
אך ממש כמו תוכנית הגרעין הישראלית (לפי גורמים זרים) יש גם מימד של עמימות. התרגלנו שכוח אדיר מגיע עם סאונד נפלא. לא בכדי הוזכרו פה מכוניות אחרות של אודי, כאלו שגורמות לחלקיקי גז שרוף לשיר. ה-RS החשמלית אולי מספקת נעימה חשמלית לצד הזינוקים הבין כוכביים קדימה, אבל היא לא מביאה את הסנסציה האקוסטית יחד איתם.

מבאס? כן, עד שמגיעה הישורת הבאה ושוב אתם מצליחים להבהיל את עצמכם באמצעות דריכה חזקה של רגל ימין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
כבישי הנהיגה הטובים באירופה סילברטה פאס. יתיר דוידוביץ, מערכת וואלה!
כביש רטוב? איכות סלילה גרועה? שיפוע הפוך? כל אלו פשוט לא מדגדגים לה את גבולות המעטפת/מערכת וואלה!, יתיר דוידוביץ

ההפתעה מגיעה כשהסיבובים מתחילים להתרגש עליכם, כי האודי החזקה מפתיעה עם נכונות מרגשת לפנות. כל נגיעה בהגה מזיזה את ה-RS ממסלולה בקלילות מעוררת השתאות. ידידותית לסביבה? המכונית הזאת ידידותית לסיבוב. היינו צריכים לחזור אל המפרט של הרכב מספר פעמים כדי לוודא את נתון המשקל. קשה להאמין שמכונית שפונה בכזאת נחישות שוקלת 2.4 טון. ואכן, זאת הבטטה הכי נמרצת שתפגשו, באחריות.

זה מתחיל קודם כל בהגה. העיגול הקטן והקטום בתחתית מספק מגע מושלם, דיוק של שוויצרי בדרכו לראיון עבודה ואפילו מעט משקל. ברכב המבחן זכינו גם בהיגוי לכל הגלגלים כך שגם הגלגלים האחוריים משתתפים במלאכת ההזזה של ה-RS החשמלית ממסלולה.

ומעל כולם, כרגיל באודי, ניצבת הנעה כפולה האמונה על העברת הכוח לגלגל הנכון בזמן הנכון בכניסה או ביציאה מהפנייה. ההתמכרות הזאת לאחיזה אבסולוטית פשוט מתעלמת מכל משתנה אחר. כביש רטוב? איכות סלילה גרועה (אם תמצאו כזאת באוסטריה)? שיפוע הפוך? כל אלו פשוט לא מדגדגים לה את גבולות המעטפת.

אך אליה וקוץ בה, ואם אתם מכירים את המשמעות של הפתגם, אז ממש מילולית, כי הזנב מסרב בתוקף להצטרף לחגיגה. כלומר, יש סיכוי שבשלב כזה או אחר מספיק כוח והעברת משקל נכונה תוציא אותו לפירואט יפה לרוחב הפנייה, אבל את זה הוא שומר למהירויות ומגבלות שמציעים מסלולי נהיגה ייעודיים. על הכביש הציבורי האודי הזאת מגיבה ראשית בתת היגוי עדין אך מאוד החלטי ורק אז מתחילה להעביר כוח לציר האחורי. עם מעקה גדול בצד אחד ותהום גדולה אחריו, כבישי הנהיגה במבחן פשוט לא נועדו להשתובבות שכזאת. ואם כבר עמימות, היינו שמחים לעוד תקשורת, מההגה או מהשלדה, כי בטוח ששיח אינטימי על מצב האחיזה מלפנים ומאחור היה מאפשר לנהוג אותה יותר מהר ובעיקר בביטחון.

ויש בזה משהו מעט מבאס כי האודי RS e-tron GT מבריקה בדרכה בכבישים מפותלים ומספקת כמויות הנאה דמיוניות, אבל רק בסגנון ניטראלי ומסלולי אותו היא מאפשרת. עם רוחב של אוטובוס, שדה ראייה גבולי ומהירות שתגרום לסופרמן לשים חגורה, אולי עדיף ככה.

וכשצריך להאט פתאום צצים להם אותם 2.4 טון. הבלמים נקראם לדגל ועושים עבודה הרואית בניסיונות לקזז קמ"שים אבל לא קל להם. אם תחליטו לשים את כספכם על המכונה הזאת עדיף לשלם עוד קצת על בלמים קרמיים. מצד שני, מהלך הדוושה הארוך, שנדרש קצת זמן להתרגל אליו, מאפשר למכונית הכבדה לאחזר כמויות חשמל אדירות וגם לספק דיוק רב בבלימה.

אודי e-tron GT RS. יתיר דוידוביץ, מערכת וואלה!
סביבת הנהג כמעט זהה לזו של פורשה טייקן התאומה/מערכת וואלה!, יתיר דוידוביץ

לעומת כבישים מפותלים ומסלולי מירוצים האוטובאן בגרמניה שבה אנחנו נוהגים כעת נמצא בכל מקום ועוזר לנו לגלות את הצד השני של המכונית הזאת. כי היא אולי RS אבל בסוף השם הארוך יש גם GT. וכגרנד טורר היא אמורה לכסות מרחקים בקלילות מפנקת.

בואו נתחיל בנוחות. קודם כל צל"ש למתלי האוויר המעולים. מי שיכול להסתדר עם חישוקי 21 אינץ' ברחובות משובשים יוכל להסתדר עם 5 ילדים באוגוסט. ולא, זה לא אומר שה-RS לא עסוקה ולא מעבירה טלטלות פנימה, היא זזה רבה ומעבירה פנימה לא מעט, היא פשוט חוסכת לכם מכות וזעזועים קשים.

מצד שני, מחוץ לעיר, כמעט על כל משטח היא מרגישה נוחה ומבודדת כאילו מדובר במכונית מנהלים. לא רק שהיא מסננת הרבה מתלאות הדרך, היא מצליחה גם לבודד רעשים היטב, לפחות כל עוד לא פגשתם משטח ממש רעוע כמו היציאה משדה התעופה של מינכן. אם גם הבידוד לא עוזר, תמיד יש מערכת סאונד נפלאה של B&O שסוגרת את הפינה.

ולאלו מצטרפים מושבים מעולים. שני באקטים שמצליחים לתמוך בגוף בסיבובים ובאותו זמן, או כמה שעות אח"כ, לספק נוחות טובה לאורכה של טיסה נמוכה על האוטובאן.

אודי e-tron GT RS. אודי,
המושב האחורי. לא קל להיכנס ולצאת ואל תבנו על מרווח הרגליים. זו לא אודי מהסוג הזה/אודי

אבל לא הכל ב-RS e-tron תותים.

קודם כל, אם במקרה החלטתם לארח בטייסת יותר ממבוגר אחד, תצפו לחוויה לא ממש נעימה במושב האחורי. בגלל פתחה הצר של הדלת והגג שהולך ויורד עד ים המלח, הכניסה והיציאה מהמושב היא לא חוויה מרנינה. תוסיפו גם מרווח בינוני לרגליים ולראש.

ולכל אלו נוספה בלימה רגנרטיבית לא ממש מוצלחת. כלומר, אם בקרת השיוט צריכה לצפות מה קורה היא תדע לבלום בזמן ובמקום הנכונים ולהשיג את המקסימום מאנרגיית הבלימה. אך המצב הידני של הבלימה לא ממש מוביל להאטה משמעותית ובטח לא לנהיגה "בדוושה אחת" שזה כיף גדול במכוניות חשמליות.

ויש את העניין עם הטווח. רשמית מדובר בטווח משולב של כ-470 ק"מ, שהם תיאורטיים כמו חופשה במאדים. בשיוט רגוע יחסית על האוטובאן אולי תצליחו לחלץ ממנה 350-370 ק"מ מפתיעים לטובה. אם תחליטו לתת למנועים לעשות את מה שהם יודעים תמצאו את עצמכם מתחננים לעמדת טעינה כמו נרקומנים למנה. במקרה הזה אפילו 300 ק"מ עשויים להיות גבוליים.

דווקא בקטעים הדינמיים שם היו הרבה האצות אך גם המון בלימות חזקות היא הפתיעה עם אחזור יעיל של אנרגיה, שטענה באופן מרשים את הסוללה והובילה לצריכה ממוצעת די טובה, כ-22 קילוואט ל-100 ק"מ. הטעינה אמורה להיות מהירה - עד כ-270 קוט"ש, אבל אנחנו ראינו קצב של 250 קוט"ש רק מתחת ל-30% סוללה. ככל שהסוללה מתמלאת הקצב מואט ורוב הזמן היא בילתה על 150 קוט"ש. לא רע אבל רחוק מההבטחה.

אודי e-tron GT RS. יתיר דוידוביץ, מערכת וואלה!
לא מושלמת, אבל מוכיחה שההנאה מנהיגה לא תמות עם מנוע הבנזין/מערכת וואלה!, יתיר דוידוביץ

בסופו של יום קשה שלא לאהוב את האודי הזאת. לא רק שהיא פורטת על מיתרי הפאן, היא מוסיפה באס ודיסטורשן לחגיגה. העוצמות האדירות, לצד הזמינות של הכוח הופכות כל האצה לסנסציה. להיות הנוסע משול לצפייה בסרט אימה - המוזיקה מבהירה שמשהו הולך לקרות ואתם עדיין תיבהלו.

היא גם חוויית נהיגה מרגשת ומהנה. היא טסה בין הסיבובים, מגיבה כמו כלב נלהב לכל הפניית הגה ואוחזת באובססיה ממכרת. לכל אלו היא מוסיפה איכויות שיוט מעולות, נוחות טובה בכבישים מהירים ותא נוסעים מוכר ומצוין מבית אודי.

היא לא מושלמת, לא כמכונת נהיגה ולא כרכב GT. כמו הרבה אחיות מבית RS היא מעדיפה כוח מזוקק על פני אלגנטיות ותקשורת. היא לא המכונית שתסחף את הזנב או תשדר מההגה על תת היגוי מתקרב. היא גם מוגבלת בטווח, בטח אם תחליטו להנות מיחידת ההנעה המופלאה וזאת בעיה לתווית ה-GT.

יותר מהכל ה-RS החשמלית מגניבה לנו הצצה לעתיד של חוויית הנהיגה במכוניות מבוססות סוללה, והעתיד נראה ורוד. עם פחות משקל, יותר טווח וסאונד מבית מלחין הוליווידי זה או אחר - הדור הבא של המכוניות החשמליות יוודא שכל הכיף הזה שנקרא נהיגה בכביש מפותל לא הולך לשום מקום.

דרך אגב, לא כתבנו מילה על העיצוב, אבל אנחנו מקווים שהתמונות טובות מספיק וכך או כך נגמרו לנו המילים.

על הצד הטכני: אודי e-tron GT RS

מנוע: חשמלי, שניים. 590 כ"ס הספק משולב (646 במצב בוסט), 83.7 קג"מ מומנט
תיבת הילוכים: אוט', 2 הילוכים. הנעה כפולה
חשמל: סוללת 83.7 קוט"ש
מהירות טעינה מהירה מירבית: 270 קילוואט

ממדים:
אורך (מטר):
4.99
רוחב (מטר): 2.16
גובה (מטר): 1.39
בסיס גלגלים (מטר): 2.9
תא מטען: 350 ליטר מאחור ו-85 ליטר מלפנים

ביצועים:
0-100 קמ"ש (שניות):
3.3
מהירות מרבית (קמ"ש): 250
טווח משולב (ק"מ, יצרן): 472
טווח משולב (ק"מ, מבחן): 370

בטיחות:
מבחן הריסוק האירופי:
לא נבחנה
בטיחות אקטיבית: בלימת חירום אוטונומית בנסיעה לפנים ולאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב, מניעת פגיעה ברכב בשטח מת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully