וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טסלה לכל פועל: האם מודל Y הבסיסית היא הפיצוח החשמלי האמיתי?

עודכן לאחרונה: 22.3.2024 / 16:44

טסלה ממשיכה בהוזלת דגמיה ועכשיו היא משנמכת את מודל Y, עם גרסת RWD המוותרת על המנוע הקדמי ומכלולי ההנעה שלו. במחיר שפוי של 224,000 שקלים, האם זו עדיין 'טסלה כהלכתה'?

טסלה מודל Y RWD. רמי גלבוע
מרכב הקרוסאובר מעוגל ובועתי, זוהי תצורה נחשקת - אין לה את האלגנטיות של דגמי טסלה האחרים/רמי גלבוע

מחיר: 258 אלף שקל (מבחן), 224 אלף שקל (בסיס)
מתחרים: איוניק 5, קיה EV6, סקודה אניאק
אהבנו: ביצועי מנוע וטעינה, מרחב פנים ושימושיות, טכנולוגיה, בטיחות
לא אהבנו: נוחות נסיעה, בידוד רעשים, תפעול מסך מרכזי
ציון: 8.5/10

"אני נשבע לך כבוד השופט, לא התכוונתי להפעיל את מופע הפירוטכניקה והמוזיקה, וגם לא את קולות הנפיחה עליהם התלוננו השכנים; אלה הנכדים, הם הכריחו אותי להדליק את ה-Toybox של הטסלה", כך ניסיתי לחמוק מהעונש המוטל על מי שמפריע את מנוחת השכנים בהשמעת מוזיקה קולנית ווהפעלת אורות מסנוורים... האמת היא שלא הגעתי (הפעם) לבית המשפט אבל בזבזתי דקות יקרות מחיי על תצוגת להבות מרצדות על צג ה-15 אינץ', השמעת נפיחות מביכות, צלצול פעמונים ותצוגת רכב חלל... הנכדים השתגעו על זה כי עם כאלה גימיקים, מי צריך מנוע ונוחות נסיעה?

כך חושבים הנכדים אבל האמת היא שלאחר עשר שנות ייצור מכוניות חשמליות, אף אחד כבר לא מתייחס אל טסלה כאל גימיק יח"צני. טסלה שינתה את עולמנו המוטורי, ולא רק מבחינה טכנולוגית. היא העבירה את המכונית החשמלית משלב בוסר לסטטוס של טכנולוגיה בוגרת וחשוב מכך, נחשקת ומקובלת על צרכנים ברחבי העולם. היא עוררה סקרנות רבתי בין חבריי וידידיי: "יש לך טסלה, איזה מדליק! אפשר סיבוב?" שאלו אותי בהתלהבות שסחפה באותה מידה שועלי אספלט וותיקים, ופעוטות בני חמש. כולם מכירים 'טסלה', כולם מתייחסים אליה באמוציונליות מפתיעה בעוצמתה.

עוד במדריך הרכב המיוחד של וואלה לחגים:
קרב המשפחתיות החשמליות הזולות: MG4 מול BYD דולפין
חשמלית סדאן חדשה במחיר של טויוטה קורולה? נהגנו ב-EVEASY לימו
הדגמים החדשים שבדרך לארץ, חשמליים ואחרים

טסלה מודל Y RWD. רמי גלבוע
מבנה קרוסאובר שימושי, עם גג מוגבה יחסית. סומק הדובדבן יעלה לכם 20,000 שקלים/רמי גלבוע

מה חדש? הטסלה אותה אנו פוגשים היום אינה חדשנית או משודרגת, אלא להיפך, הולכת אחורה - תרתי משמע; גרסת ההנעה האחורית (Rear Wheel Drive) מוותרת על המנוע ומערכת ההנעה הקדמיים, מצמצמת את קיבולת המצבר מ-75 ל-60 קוט"ש, ואת טווח הנסיעה הרשמי מ-533 ל-455 קילומטרים WLTP. המחיר ירד מ-278,000 שקלים לגרסת Long Range, ל-224,000 שקלים לגרסת הנעה אחורית המוטלת לפנינו - זו הוזלה משמעותית של כ-54,000 שקלים. בימינו ועבור לא מעט לקוחות, 224 אלף אינם מחיר בלתי נגיש - זה קרוב מאוד למחיר של פורסטר או ראב4 היברידי, ועל כך מתווסף חיסכון משמעותי מאוד בהוצאות האין-תדלוק. והציבור מגיב בהתאם, מאז החלה לשווק פה את גרסה לפני ארבעה חודשים היא העלתה לכביש כמעט אותה כמות מכוניות שהעלתה גרסת ה-LR מתחילת השנה. רכב המבחן כולל שתי תוספות משמעותיות - צבע 'דובדבן מטאלי' העולה 20,000 שקלים, וחישוקי 20 אינץ' שיעלו לכם 14,000 שקלים. המתחרים הישירים הם איוניק 5 וקיה EV6 היקרים יותר. המספרים נשמעים מבטיחים, אז יצאנו לבדוק איך הם משתקפים במציאות הלוהטת של קיץ 2023.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
טסלה מודל Y RWD. רמי גלבוע
הישבן המוגבה מגולף ומוקפד, אהבתי/רמי גלבוע

עיצוב: גם בלילה נטול ירח אתם תזהו את המרכב המוכר של טסלה. מודל Y גבוה וארוך יותר מטסלה מודל 3, אבל החרטום של שתיהן כמעט זהה - הוא קצת מוזר וחתום, נטול כונסי אוויר ומשדר הבעה אטומה. למודל Y אין את האלגנטיות הזורמת של 3 אבל הוא שימושי ומרווח יותר, בעל מבנה קרוסאובר נחשק. גוון הדובדבן מוציא אותו מהאנונימיות של עדרי הטסלות הלבנות, אבל 20 אלף שקלים? על צבע?

תא נוסעים: בהיעדר בליטות ברצפה וללא ידית הילוכים מרכזית, תא הנוסעים של מודל Y מרווח ומסביר פנים. הישיבה גבוהה יחסית, המושבים נוחים ומתכווננים היטב, הגג המוגבה מעניק מרווח טוב מאחור. תאי איחסון גדולים יכילו בקלות את מה שאתה סוחב איתך ביום יום, או בטיול. תא הנוסעים נראה בדיוק כמו בגרסאות פרפורמנס ולונג ריינג' הבכירות - הוא נקי ומינימליסטי, נשלט על ידי צג ה-15 אינץ' המרכזי. נהרות של דיו נכתבו על המסך הזה ואני חייב להודות, שעם כל שימוש הוא הופך לקצת יותר מובן וידידותי. עדיין, הוא בעייתי - בוגרי 8200 ייתחברו אליו בכמה שניות, אצלי זה לוקח יותר זמן ותשומת לב יקרה, המחייבת להסיט את מבטי ימינה-למטה, לחטט בתפריטים... חבל שאין עוד מתגים פיזיים הנגישים אינטואיטיבית.

טסלה מודל Y RWD. רמי גלבוע
חומרי הדיפון אינם איכותיים למגע, אבל בסך הכל בסדר. שפע תאי אחסון, אין קישוריות אנדרואיד או אפל/רמי גלבוע

ניכרת בתא הנוסעים השקעה במגוון חומרי דיפון - פלסטיקים במרקמים שונים, פס דמוי עץ לרוחב החלק הקדמי, עור וזמש, זה קצת פשטני אבל יש משהו מרגיע בניקיון הויזואלי הזה. החומרים אינם נעימים למגע, חלקם נוקשה ובעל צליל חלול. זה לא 'פרימיום' אבל בואו, ב-224,000 שקל? אין סיבה להתלונן. עם 853 ליטרים, תא המטען נשאר ענקי ושימושי מאוד, כולל תא איחסון סמוי מתחת לרצפה. מדליקה לא פחות היא אמבטיית האיחסון הקדמית בנפח 117 ליטר, הייתי ממלא אותה בקרח וזורק שם כמה בירות. יש שקעי טעינה ופתחי מיזוג מלפנים ומאחור, משטחי טעינה לשני טלפונים, ומערכת צליל טובה. אציין כי איכות ההרכבה ברכב המבחן הייתה טובה מזו שפגשתי בטסלות אחרות - האם הוא מורכב טוב יותר, או שהוא פשוט חדש יותר?

טסלה מודל Y RWD. רמי גלבוע
יש מגוון גדול של טקסטורות וחומרים, אבל התחושה אינה איכותית במיוחד/רמי גלבוע

מה פחות טוב? יותר מדי מאמץ להיות מיוחד ייחודי וגימיקי, החל בפתיחת הדלתות (מבפנים ומבחוץ), הגלגלות הפשטניות על ההגה, והתחכום הכללי של צג ה-15 אינץ'. מוזר גם לנסוע בלילה ולמצוא עלטה מוחלטת מאחורי גלגל ההגה, זה היפוך של כל מה שמקובל. יש שתי בעיות מטרידות יותר - החלון האחורי קטן, ואינו מאפשר תצפית טובה לאחור. בעיה לוהטת יותר היא היעדרו של וילון גג. חלון הגג הפנורמי נחמד אבל בקיץ ישראלי, הוא לוהט כמו מחבת רוחשת, ומטגן לך את המוח - גם כאשר המזגן פועל במלוא עצמתו. וילון נגלל היה מצמצם מאוד את הבעיה ודווקא בגלל היעדרו, אהבתי את האפשרות להפעיל מזגן בעזרת האפליקציה, 10 דקות לפני שאני יוצא לדרך.

טסלה מודל Y RWD. רמי גלבוע
אהבנו את תא המטען. בקיפול המושבים ניתן להכניס מאחור נפח אדיר של 2041 ליטרים/רמי גלבוע

ביצועי מנוע / תצרוכת אנרגיה: אצל כולנו צרובים ביצועי המנוע המדהימים של דגמי S החזקים: 1,020 כ"ס, 2.1 שניות מ-0 ל-100, 600 קילומטרים טווח... ה-Plaid היא ספינת דגל מדהימה, אבל היא עולה כמו שלושה מודל Y. אז אנחנו מורידים ציפיות ומנסים לבדוק, האם דגם ה-RWD מספיק טוב ללקוח שמנסה לחסוך קצת? האם הוא עדיין חזק, שקט וזריז? העידן החשמלי קצת בלבל את כולנו, עם נתוני תאוצה מסחררים שלא באמת נחוצים לנהג היומיומי. עד לפני שנים ספורות (וגם היום, עבור רוב הנהגים) הסתדרנו מצוין עם משפחתיות שאינן מאיצות כמו מכוניות-על.

טסלה מודל Y RWD. רמי גלבוע
יש פתחי מזגן ושקעי טעינה. גג השמש מקרין פנימה חום רב, היה צריך להיות כאן וילון נגלל/רמי גלבוע

עם כ-300 כ"ס וכ-43 קג"מ, ה-RWD מאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-6.9 שניות; זה נתון מצוין, רוב הנהגים יסתדרו נהדר גם עם פחות כוח. ה-RWD קלה בכ-250 קילוגרם מאחיותיה החזקות, והיא מאיצה ומשייטת מצוין. הזינוק מהמקום קצת הססני, יכול להיות שהוא מוגבל במתכוון, למניעת סחרור הגלגלים האחוריים. אבל תאוצות הביניים - זה מה שחשוב - חזקות וחריפות, נמשכות עמוק אל התחום התלת ספרתי, היצרן טוען למהירות מרבית של 217 קמ"ש, לא ניסיתי. ה-RWD היא הטסלה החלשה ביותר אבל ביצועי המנוע שלה מצוינים, בכל קנה מידה. ניקח כדוגמא את דגמי ספורטאז' החזקים ביותר; ה-1.6 טורבו 180 כ"ס מגיע ל-100 ב-8.8 שניות וההיברידי העולה כמו טסלה, נזקק ל-8 שניות לביצוע המיאוץ הסטנדרטי. בקיצור - הסירו דאגה מליבכם, הטסלה המשונמכת מאיצה מצויין, משייטת בזחיחות, לא יחסר לכם כוח! אהבתי מאוד את מצב Hold המאפשר נהיגת i-pedal נינוחה בדוושה אחת. לדוושות ההאצה והבלימה יש תחושה נעימה וטבעית מאוד, גם בזחילה עירונית.

טסלה מודל Y RWD. רמי גלבוע
הפרצוף נטול הבעה, בגוון הדובדבן הוא מקבל קצת חיים/רמי גלבוע

תצרוכת האנרגיה הרשימה לטובה למרות שהמבחן נערך בטמפרטורות 32-36 מעלות, שאינן מיטיבות עם מכוניות חשמליות. בנהיגה בינעירונית רגועה (110-130) צרכנו 13.4 קילוואט שעה ל-100 ק"מ, זה מייצג טווח נסיעה של כ-440 קילומטרים - קרוב מאוד לנתון הרשמי של 455 ק"מ. בנסיעה קצת יותר סוערת צרכתי 17.9 קילוואט שעה ל-100 ק"מ, המייצגים טווח ריאלי של 335 קילומטרים. ל-RWD יש קצב טעינה איטי במקצת מזה של ה-Y הבכירות, 170 קילוואט (לעומת 250). אל חוות הטעינה של טסלה הגענו עם 13% טעינה; ה'סופר צ'רג'ר' נזקק ל-39 דקות בלבד כדי למלא את המצבר ל-100% טעינה, זה טוב ומהיר. העובדה שלרשות לקוחות היצרנית לא מעט עמדות טעינה הבלעדיות להם ובפיזור מצוין, מאפשרות ביטחון רב בתכנון נסיעות ארוכות. מבחינת הבטיחות האקטיבית מצויידת ה-RWD בכל המערכות, מתפקדות היטב.

טסלה מודל Y RWD. רמי גלבוע
חישוקי ה-20 אינץ' נועלים צמיגים בעלי מראה ספורטיבי, אבל ממש פוגעים בנוחות/רמי גלבוע

נוחות והתנהגות: ככל שאהבנו את ביצועי המנוע והטעינה, אנחנו פחות מאושרים מנוחות הנסיעה. מלכתחילה, מכוניות טסלה נוקשות ומכויילות לנהיגה ספורטיבית יחסית, שלא תמיד מעניינת את הלקוחות. כך גם המצב ב-RWD שהיא אפילו קלה מאחיותיה הבכירות. מכונית המבחן צויידה בחישוקי 20 אינץ' אופציונליים, עם צמיגים נמוכי חתך במידה 255/40R20; החישוקים יפים למראה אבל הם פוגעים קשות בנוחות הנסיעה (וברמת הרעש הפנימי, ואפילו בטווח הנסיעה). הצמיגים הסטנדרטיים במידה 255/45 R19, מתאימים יותר לשימוש משפחתי 'נורמלי'.

טסלה מודל Y RWD. רמי גלבוע
שתי הגלגלות על ההגה משמשות כפקדים רב-שימושיים; זה נחמד, אבל עדיין מורכב לשימוש/רמי גלבוע

ערכתי נסיעת ניסיון עם חישוקי ה-19 אינץ' והם באמת נוחים יותר - אבל בשני המקרים, ה-Y אינה אוהבת כבישים משובשים. היא קשוחה ומעבירה לישבנך כל סדק אספלט, כל גדודית. בסעיף הנוחות, טסלה עוד לא שם, לצערי הרב. נוקשות המתלים דווקא מסייעת להתנהגות הכביש של ה-RWD; משקל ההגה נעים, בקרת המרכב טובה (מדי), ואחיזת הצמיגים גבוהה מכל מה שיבקש הלקוח הטיפוסי. אהבתי מאוד את התנהגות הכביש הקלילה של ה-RWD, לדעתי היא מהנה יותר מאשר אחיותיה החזקות והכבדות יותר. בטוב ליבי ניסיתי לבדוק את פוטנציאל הדריפטינג של ההנעה האחורית... נאדה, בקרת היציבות חונקת כל ניסיון החלקה, דריפטינג אינו הקטע של אילון מאסק.

טסלה מודל Y RWD. רמי גלבוע
לא חסר כאן כוח - טסלה Y RWD היא הצעה אטרקטיבית מאוד לרוב המכריע של הנהגים/רמי גלבוע

השורה התחתונה

טסלה מודל Y RWD עשויה להיות הקנייה המושלמת לשוחרי המכונית החשמלית; במחיר אטרקטיבי יחסית היא מאוד נחשקת על ידי הציבור הרחב, ממותגת ומוכרת הרבה יותר מהחשמליות הסיניות המציפות אותנו לאחרונה. ה-Y נראית טוב מאוד, בגרסת קרוסאובר יש לה אפקט הגעה מכובד ורמת שימושיות מצויינת. נוחות הנסיעה אינה מספקת אלא בכבישים משובחים, אבל ביצועי המנוע ומערכת הטעינה טובים מאוד - טווח ריאלי של 350-400 קילומטרים אמור לספק את הלקוח הטיפוסי. אז כן, לפעמים 'פחות הוא יותר' וגרסת ה-RWD תתאים ללקוחות רבים שיישמחו לחסוך למעלה מ-50,000 שקלים, בלי לוותר על שום דבר מוחשי. תוכלו לקבל חבילה דומה אך לא 'קרוסאוברית' בדמות טסלה 3 RWD, העולה 192,633 שקלים 'בלבד'.

טסלה מודל Y RWD. רמי גלבוע
תא המטען הקדמי הוא הברקה שיצרניות אחרות נכשלות ליישם/רמי גלבוע

על הצד הטכני: טסלה מודל Y RWD

מנוע: חשמלי, יחיד
הנעה: אחורית
הספק/מומנט (כ"ס/קג"מ): 42/כ-300
תיבת הילוכים: אוטומטית, תמסורת ישירה
סוללה: 60 קווט"ש
קצב טעינה מהירה: 170 קילוואט

מידות
אורך (מטר): 4.69
רוחב (מטר): 1.85
גובה (מטר): 1.44
בסיס גלגלים (מטר): 288
תא מטען קדמי/אחורי (ליטרים): 117/853

ביצועים
0-100 (שניות): 6.9
מהירות מרבית (קמ"ש): 217
טווח משולב (ק"מ, יצרן): 455
טווח מבחן (ק"מ): 335-440

בטיחות: 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי
מערכות בטיחות מתקדמת: בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, זיהוי ותצוגת רכב ב'שטח מת', בקרת שיוט אדפטיבית

אחריות: 48 חודשים / 80,000 ק"מ לרכב. 8 שנים / 160,000 לסוללה ויחידת ההנעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully