וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טסלה מודל S פלייד: טיל חשמלי

עודכן לאחרונה: 12.3.2024 / 22:41

הטסלה שהכי מייצגת את הגאונות וגם את השגעונות של אילון מאסק הגיעה סוף סוף לישראל ואנחנו לקחנו אותה לשדה תעופה נטוש כדי לבדוק מה היא מסוגלת לעשות עם יותר מ-1,000 כוחות סוס והגה של מטוס

מבחן תאוצה טסלה מודל S פלייד מול טסלה מודל 3 פרפורמנס/יער לוי פירסק
טסלה מודל S פלייד. אודי עציון, מערכת וואלה!
חישוקי ה-21 אינץ' האופציונלים משדרגים את ההופעה, בלי נזק לנוחות הנסיעה/מערכת וואלה!, אודי עציון

מחיר (בסיס/רכב מבחן): 825 אלף שקל/ 870 אלף שקל
אהבנו: ביצועי על, תפעול, נוחות ושימושיות
לא אהבנו: דומה מדי חיצונית למודל 3
ציון: 9/10


העבר את מצב דראג ל-ON. חכה שידלק הסימון שמצב ביצועי שיא מוכן. לחץ בו זמנית על דוושת התאוצה והבלימה. תרגיש את המתלים מתחילים להנמיך את החרטום למצב עמידת צ'יטה. חכה שידלק הסימון שמצב דראג מוכן. חכה שידלקו סימני "מצב צ'יטה" ו"מוכן לשיגור". שחרר את דוושת הבלם.

בום. האצתי כבר בכמה מכוניות חזקות בחיי, אבל אף אחת לא בעטה בי כמו טסלה מודל S פלייד. בזמן שלקח לכם לקרוא את הפסקה הפותחת עם הוראות היצרן כיצד להפעיל את מצב התאוצה המיוחד שלה, הספקנו להאיץ ליותר מ-200 קמ"ש, ולהתחיל לבלום לפני שנגיע לקצה המערבי והמחורץ של המנחת הדרומי הנטוש.

חוץ מהתיאורים של שיגור חללית לירח, בזמן ההאצה גם לוח המחוונים עובר לתצוגה שמחקה את הכוכבים המיטשטשים לקווים דקים שמראים לנו בסרטים. "פלייד" (אריג בעברית) כונתה התופעה הזאת בסרט הפארודיה על סרטי החלל "ספייסבולס" (שיגעון בחלל), ומשם הגיע שמה הרשמי של מכונית העל 4 גלגלים הזאת. חמוד? כן. מוגזם? לא במכונית שיש לה 19 כוחות סוס יותר מאשר לבוגאטי ויירון.

טסלה מודל S פלייד. אודי עציון, מערכת וואלה!
במקום הנמוך ביותר בעולם. היצרן מבטיח 600 ק"מ טווח, אנחנו הצלחנו 420 ק"מ/מערכת וואלה!, אודי עציון

באיחור אופנתי של 10 שנים מהשקתה מתחילה מודל S לעלות לכבישי ישראל, בידי לקוחות שהזמינו אותה לפני שנתיים, עם השקת היצרן בארץ. ב-2023 טסלה כבר מחזה די נפוץ בכבישי ישראל, עם קרוב ל-11 דגמי מודל 3 ויותר מאלף דגמי מודל Y, אבל ל-S שמור מקום של כבוד בהיצע דגמי החברה.

זה לא רק תג מחיר בסיסי של 825 אלף שקל, זה לא רק היותה המכונית הסדרתית החזקה ביותר שאפשר לקנות בארץ. זה בעיקר היותה הטסלה. המכונית הראשונה שהחברה של אילון מאסק פיתחה מאפס, זו שנכנסה לייצור ב-2012, וכמה דקות אחר כך כבר נרכשה לצורך ריגול תעשייתי בידי יצרני הרכב הוותיקים. לא הייתי שם בחדר, אבל מהיכרות עם החשמליות שתעשיית הרכב ייצרה אז, רנו זואי וניסאן ליף, היא הייתה כל כך מתקדמת שנראתה להם כמו משהו שבנו חייזרים.

עשר שנים אחר כך כבר העמידו לה יצרני הרכב הוותיקים תחרות, בעיקר פורשה טייקאן ואודי איטרון GT התאומות ומרצדס EQE. אבל גם מודל S התחזקה ועברה מתיחת פנים משמעותית ראשונה בשנה שעברה.

עוד בפרויקט המהפכה החשמלית:
דגמי 2023: החשמליות החדשות שאתם צריכים להכיר
ואם אין לי כסף לטסלה? המדריך לחשמליות יד שנייה
נהיגה ראשונה: ב-מ-וו i7 מבשרת חדשות רעות למרצדס
או כנסו ישירות לעמוד הפרויקט המיוחד

טסלה מודל S פלייד לוח מחוונים. אודי עציון, מערכת וואלה!
לוח מחוונים מול עיני הנהג. תענוג. נקווה שיאומץ גם ל-3 במתיחת הפנים/מערכת וואלה!, אודי עציון

העיצוב נשאר כמעט זהה. צריך מבט שני כדי להבדיל שלא מדובר בעוד מודל 3, אלא ב-S, כשבמכונית המבחן סייעו לכך חישוקי ה-21 אינץ' הענקיים (בתוספת תשלום) והחרטום שאינו אטום לגמרי כמו ב-3. הגרמניות המתחרות נאות ומיוחדות יותר.

כשהסמארטפון שלך רשום כבעל הרכב, הידיות השקועות קופצות החוצה מהדלתות, אלמנט אווירודינמי שהועתק מאז בידי יצרנים אחרים. כניסה פנימה מזכירה עד כמה מדובר במכונית ספורט 4 דלתות, עם דגש על ישיבה נמוכה, כחלק מעיצוב שהשיג מקדם גרר נמוך במיוחד של 0.21.

סביבת הנהג נקייה מאוד בעיצובה, יש מסך מולטימדיה ענק (17 אינץ') שמרכז אליו את עיקר תפעול הרכב, ואפילו את העברת ההילוכים בתחילת הנסיעה, מפארקינג לרוורס או לדרייב. כשמאותתים קופצת למסך תמונה ממצלמת הצד בכיוון הפנייה, מה שמאפשר לראות אם אין הולך רגל או רוכב אופניים בשטח המת. את המסך אפשר גם להפנות כלי הנהג או הנוסע שלצידו.

גם ידיות האיתות והפעלת הוישר הפכו לכפתורים על ההגה. לדלתות אין ידיות מבפנים, אלא כפתורי פתיחה. מה שעוד יש הוא לוח מחוונים דיגיטלי נפרד ולנהג, שמציג גם את הוראות הניווט מווייז. כל כך נוח וכל כך חסר במודל 3, מעניין אם יטופל במתיחת הפנים הקרובה לדגם.

טסלה מודל S פלייד סביבת נהג. אודי עציון, מערכת וואלה!
הגה ה-Yoke. עדיך היה להשאיר אותו למטוסים/מערכת וואלה!, אודי עציון

ויש את ההגה. במתיחת הפנים לפני שנה העביר אילון מאסק את המודל S להיגוי דמוי אחד של מטוס, לא עוד הגה עגול ו"משעמם". Yoke, קוראת לו טסלה. זה נראה עתידני, אבל זה גימיק בעייתי: בכביש מהיר ללא תנועות חדות זה עובד בסדר, והמבנה אפילו מחייב את הנהג להשאיר את שתי הידיים על ההגה.

במהירויות עירוניות ובחניות, כשצריך לבצע כמה סיבובי הגה, זה לא עובד, אין לידיים איך להפוך את המהלך לרציף ועגול. אני לגמרי מביןו את התלונות של הלקוחות בארה"ב, תוהה איפה היו הרגולטורים בארה"ב שאישרו לזה לעלות לכביש, ומעריך את טסלה שבהודאה בטעות הכריזה בחודש שעבר שמעתה יכולים רוכשי ה-S לבחור בין ה-yoke להגה רגיל, וכי מי שכבר קנה מכונית עם ההגה החדש, יוכל להחליף אותו באחד עגול, אם כי בתשלום נוסף.

מושב אחורי טסלה מודל 3 פלייד. אודי עציון, מערכת וואלה!
אין בעיה להושיב שלושה מבוגרים מאחור/מערכת וואלה!, אודי עציון

האיכות גבוהה משמעותית מזו שבתא הנוסעים של מודל 3 ובכלל, אבל אין כאן את תחושת העושר המופגן של המרצדס החשמלית, אלא אווירה יותר מינימליסטית בסגנון וולוו, בעיצוב יותר ספורטיבי.

המרווח מצוין מלפנים ומאחור, שם מחכה לנוסעים מסך נוסף, שמציג לשמחת הדור הצעיר גם חומרים מנטפליקס, לצד יציאת מזגן. הרצפה שטוחה, ואין בעיה להושיב שלושה מבוגרים מאחור, ויש תא מטען ענקי 700 ליטר ומבנה 5 דלתות שימושי כמו בסקודה אוקטביה מאחור - כולל עוד תא קטן מתחתיו, ועוד 150 ליטר בתא הקדמי.

האבזור כולל חלון שמש פנורמי ענקי, גם כאן ללא כיסוי, מה שעלול להכניס חום רב מדי בקיץ, ריפודי עור, סטריאו עם 22 רמקולים, מצלמת חנייה 360 מעלות, ומצלמת דרך ייחודית עם שירות סנטרי, שמתעד כל מגע או עובר אורח שמתקרב לרכב בזמן שהוא חונה.

אבזור הבטיחות כל את כל מערכות הביטחות האקטיביות המקובלות, כולל מצב האוטופיילוט של טסלה ואפשרות להוסיף 20 אלף שקל לאוטופיילוט משודרג (שמחובר לניווט ומאפשר החלפת נתיב באיתות וחנייה אוטומטית), או 37.5 אלף שקל עבור מצב נהיגה אוטונומית משודרג, שטסלה עדיין לא קיבלה אישורים רגולטורים למכור, ועוד לא ברור עד כמה הוא באמת אוטונומי.

טסלה מודל S פלייד. אודי עציון, מערכת וואלה!
יכולה לעקוף בכל מקום שמותר/מערכת וואלה!, אודי עציון

שלושה מנועים, אחד לציר הקדמי ושניים לאחורי אחראים להספק של 1,020 כ"ס, משהו שהיה מוכר עד לאחרונה רק במכוניות ספורט למסלול. גם סוללה של 100 קוט"ש עדיין נדירה היום, אם כי מתחילה להופיע גם אצל יצרני יוקרה אחרים.

יש בחירה בין 3 מצבי מנוע, צ'יל, ספורט ופלייד, כשכבר בספורט הנוף מתחיל להיטשטש מול העיניים כשמצמידים את הדוושה לרצפה. יש גם 3 מצבי טעינה, כך שאפשר לנהוג בעיר ובשיוט בכביש מהיר כמעט ללא שימוש בבלמים. עד כמה היא מהירה? זו מכונית שיכולה לעקוף בכל מקום ובכל עלייה.

לבדיקת התאוצות הצטרפה אלינו טסלה מודל 3 פרפורמנס, הדגם המהיר ביותר של ה-3, עם 3.3 שניות ל-100 קמ"ש, נתון שרוב הפרארי והלמבורגיני עדיין לא יודעות לספק. כשה-S הייתה במצב ספורט, האחות הקטנה הייתה מעט יותר מהיר. אבל ברגע שעברתי לפלייד היא הרגישה פתאום כמו טויוטה קורולה.

טסלה מודל S פלייד טסלה מודל 3 פרפורמנס בסופרצ'רג'ר בנווה זוהר. אודי עציון, מערכת וואלה!
במתחם הטעינה בנווה זוהר. חוץ מהגריל ה-S וה-3 דומות מאוד/מערכת וואלה!, אודי עציון

טסלה מבטיחה טווח של 600 ק"מ, אני הצלחתי להגיע לצריכה ממוצעת של 24 קוט"ש ל-100 ק"מ, כ-420 ק"מ בפועל. מי שיצליח לנהוג ברכב הזה בלי מצב פלייד ובלי ליהנות מדי פעם מהתאוצות שלו יוכל לעבור את רף ה-500 ק"מ, אבל בשביל זה צריך שליטה עצמית ברמה של מהטמה גנדי.

טסלה היא גם יצרנית הרכב היחידה שמשקיעה בהקמת רשת טעינה עצמאית, בישראל יש כבר 12 מתחמים, שבכולם בין 4 ל-8 שקעים המאפשרים טעינה של כמה מכוניות במקביל, ובקצב אולטרה מהיר של 250 קוט"ש. לנו זה הספיק להגיע מ-30 ל-90 אחוז ב-25 דקות.

מודל S גם מצוידת במתלי אוויר, שמאפשרים לה להיות נמוכה ומהירה יותר במצב פלייד, או להגביה אותה בנקודות ציון שתסמנו לה שבהן ממוקמים פסי האטה. התוצאה היא נוחות נסיעה טובה מאוד אפילו עם החישוקים המוגדלים ברכב המבחן, ותיקון נקודת חולשה של מודל 3.

עם הנעה כפולה, רוחב של כמעט 2 מטר, ויכולת לשלוט בהעברת הכוח לכל גלגל בנפרד, למודל S יש אחיזת כביש מצוינת, עם נטייה קלה להיגוי יתר נשלט. אבל מה שחסר לה הן תחושות מההגה בסיבובים.

מסך מושב אחורי טסלה מודל S פלייד. אודי עציון, מערכת וואלה!
המסך במושב האחורי. יש גם נטפליקס/מערכת וואלה!, אודי עציון

בשורה התחתונה מודל S היא מכונית שהיה שווה לחכות לה בארץ. בהיסטוריה של תעשיית הרכב היא תירשם תמיד כמכונית הראשונה שהראתה שחשמלית יכולה להיות גם נחשקת, לא רק ידידותית לסביבה, ואילצה את הרגולטורים ואת שאר יצרני הרכב להגיב. כרגע גם אפשר כבר למצוא מכוניות של לקוחות שהזמינו אותה עוד כשעלתה פחות מ-500 אלף שקל וקיבלו אותה בחודש שעבר, ומציעים אותה למכירה באתר יד2 ב-200 אלף שקל פחות מאשר היא עולה כעת כחדשה.

כך או כך, למרות שהפורשה והאאודי יכולים להתחרות בה בהתנהגות ובתחושות, והמרצדס בפאר ובנוחות, היא עדיין מציעה יכולת ואופי שאף מתחרה לא הצליחה לפצח.

אז כמו שאמר איתן סטיבה, אחד שמכיר מקרוב תאוצות כאלה משנותיו כטייס קרב ומטיסתו לחלל, אם אתם יכולים להרשות לעצמכם אחת, מודל S היא בהחלט מכונית מומלצת.

מנוע, הנעה: חשמלית, הנעה כפולה
הספק/מומנט: 1,020 כ"ס, 75 קג"מ
תיבת הילוכים: אוט', תמסורת ישירה
סוללה: 100 קוט"ש

מידות:
אורך (מ'): 4.97
רוחב (מ'): 1.96
גובה (מ'): 1.45
בסיס גלגלים (מ'): 2.96
תא מטען (ליטרים): 750

ביצועים:
תאוצה 0-100 (שניות): 2.1
מהירות מירבית (קמ"ש): 322
טווח (יצרן): 600 ק"מ
טווח (מבחן): 420 ק"מ

בטיחות:
ציון מבחן ריסוק אירופי: 5 מ-5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי
בטיחות אקטיבית: מלאה, כולל אפשרות לרכישת בקרת שיוט משודרגת

זיהום אוויר:
קבוצה 1 מ-15

אחריות:
4 שנים או 80 אלף ק"מ לרכב, 8 שנים או 240 אלף ק"מ לסוללה

מתחרים:
פורשה טייקאן, אודי איטרון GT

  • עוד באותו נושא:
  • טסלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully