וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך נמכרות בפייסבוק מכוניות שנגנבו מישראל לשטחים

עודכן לאחרונה: 5.7.2024 / 3:55

טויוטה ראב4 כמעט חדש ב-16 אלף שקל? סוזוקי ג'ימני וג'יפ רנגלר במחירים שוברי שוק? רק כנסו למארקטפלייס הסוער בג'נין וקבטיה. מוכרים אפילו לא חוששים לציין שמדובר ברכב "לא חוקי". פייסבוק: "בניגוד למדיניות שלנו, פנו למשטרה"

BYD אטו 3 חשודה כגנובה. צילום מסך, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
BYD ישראלית שמוצעות למכירה בג'נין. המוכר לא טרח להסיר את הלוחיות שמגלות שמדובר ברכב גנוב/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, צילום מסך

זקרנה מג'נין מציע למכירה טויוטה ראב4 היברידי. הרכב, מודל 2022, מצולם מכל הכיוונים, אבל משום מה לוחיות הרישוי פורקו ממנו. אולי משום כפי שהוא מציין במודעה שפרסם לפני 28 ימים במרקטפלייס בפייסבוק, מדובר ברכב "לא חוקי". סוחר ברכוש גנוב לכאורה, אבל הגון.

זקרנה העלה עוד מודעות מכירה לשוק של מארק צוקרברג. תוכלו לרכוש ממנו גם סוזוקי ג'ימיני, 2023, מאובזר היטב, שגם הוא איבד בדרך לסט הצילומים את לוחיות הרישוי שלו. גם על הרכב הזה הוא מציין: "לא חוקי", ומוכן גם להראות אותו למעוניינים בעיירה קבטיה, 7 ק"מ מג'נין. גם ישר וגם חרוץ, בחור להביא להורים.

אבל לא לכל המכוניות המשומשות שמוצעות למכירה בג'נין בדיוק נפל המספר. תושב ג'נין אחר מציע למכירה טויוטה ראב4 מהדור הנוכחי, בלי לציין שנה. הוא גם לא מציין שמדובר ברכב לא חוקי, אבל בדיקת לוחית הרישוי במאגר הרכבים הגנובים של משטרת ישראל, מגלה כי לא מדובר בבעלים הרשמי של הרכב. אבל מסכן, השוק קשה. המחיר המקורי שביקש על הרכב, 18 אלף שקל, היה כנראה גבוה מדי והוא הוריד אותו ל-16,200 שקל. רק 20 ק"מ משם, בעפולה, רכב כזה שווה יותר מ-150 אלף שקל.

סוזוקי ג'ימיני חשוד כגנוב. צילומי גולשים, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
סוזוקי ג'ימני חשוד כגנוב בקבטיה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, צילומי גולשים
טויוטה ראב4 חשוד כגנוב. צילום מסך, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
טויוטה ראב4, גנוב לפי לוחית הרישוי הישראלית/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, צילום מסך

ואלה רק מיעוט מהמכוניות שמצאנו אתמול בשיטוט במארקטפלייס בשטחים. לא מעט דגמי BYD אטו 3 חשמליים, ג'יפ רנגלר, טויוטה קורולה, ועוד ועוד מכוניות, שחלקן מצולמות עם לוחית רישוי שמסגירה את היותן גנובות, ואחרות מוצגות עם הלוחית הישראלית הצהובה, כאשר חלק מהספרות מוסתרות.

אין ישראלי שלא ספג בשנה האחרונה מכה בכיסו, כאשר חידש את הביטוח המקיף לרכב, וגילה שהוא התייקר בעשרות אחוזים. יותר מ-20 אלף איש פשוט גילו יום אחד שאין להם אוטו, לאחר שמספר הגניבות הוכפל בשנים האחרונות. ולפי נתוני חברות איתור והשבת הרכב, המספרים ממשיכים לעלות, ב-42% לפי פוינטר בהשוואת הקצב ברבעון השני של 2024 לרבעון הראשון השנה. בהשוואה לרבעון האחרון של 2023 מדובר בזינוק של 42%, אולם זה היה רבעון חריג, שבו פרצה מלחמת חרבות ברזל, ולראשונה מזה שנים הגנבים מהשטחים באמת חששו שמישהו יירה בהם.

הסחר במכוניות הגנובות מישראל כל כך קרוב לקו הירוק רק ממחיש את חוסר ההרתעה, ואת חוסר המעש המערכתי שמאפשר את המכה הכלכלית הזאת: הישראלים מוכים, הפלסטינים באמת עושים מכה, והביטחון שיש מי שמסייע לשמור על הרכוש שלנו מתאייד.

פוינטר, כמו איתוראן, שפעילותן משגשגת, בגלל הכישלון של כוחות הביטחון למנוע בכל יום מעשרות גנבים לחצות את גדר ההפרדה לשטח ישראל. חברות הביטוח הוסיפה השנה עשרות אלפי מכוניות לאלה הנדרשות להצטייד במערכת איתור פעילה בכ-2,000 שקל, ובדמי מנוי בשווי עשרות שקלים.

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה
רכב משטובה בחווארה, 4 בדצמבר 2021. נדב גולדשטיין, TPS
רכבי "משטובה" כפי שצולמו בחווארה/TPS, נדב גולדשטיין

החברות כאמור הזניקו את תעריפי המקיף לאחר שדיווחו על הפסדים כבדים מהפעילות בתחום, מה ששיפר את מצבן ברבעון הראשון השנה. לפי בדיקת כלכליסט, שש החברות הגדולות בתחום - מנורה מבטחים, מגדל, הפניקס, הראל, כלל וביטוח ישיר, עברו בשלושת החודשים הראשונים השנה לרווח של 314 מיליון שקל מביטוחי מקיף וצד ג', לעומת הפסד של 134 מיליון ברבעון המקביל אשתקד. הרווחיות בתחום מושפעת גם משיעור תאונות הדרכים, שזינק במקביל. לפי נתוני wobi יש ירידה קלה בתעריפים בחודשים האחרונים, כאשר חלק מהחברות החלו לבצע תיקון מחירים כלפי מטה.

למרות שמאז ה-7 באוקטובר נמצא צה"ל בכוחות גדולים ובפעילות יומיומית בערים פלסטיניות, משחטות הרכב בשטחים שאליהן מגיעות רבות מהמכוניות הישראליות הגנובות לפירוק לחלקים, ממשיכות לפעול ללא הגבלה. החלפים שהן "מייצרות" מגיעים הרבה פעמים למוסכים בישראל, למרות האיסור להשתמש בחלפים מהשטחים.

"אנחנו מתעסקים במניעת טרור, לא בפשיעה פלילית", אומר לוואלה רכב גורם צבאי. "תפסנו והורדנו בחודשים האחרונים כ-2,000 'משטובות' (מכוניות שהורדו מהכביש בארץ עקב גניבה או תאונה, וממשיכות לנסוע בשטחים - א.ע), אחרי שזיהינו שמחבלים משתמשים בהן לביצוע פיגועים. אבל לא נסכן חיי חיילים כדי למצוא מכוניות גנובות. אנחנו כן מאבטחים פעילות של המשטרה נגד גנבי רכב כאשר יש דרישה, ויש לנו שיתוף פעולה עם צוותי הרדיפה של חברות האיתור, אם כי גם הם לעתים חוצים את הקו הירוק ללא תיאום וכבר היו אירועים של כמעט ירי דו צדדי".

נעצרה כנופיית חשודים שהפעילו משחטות רכבים בשטחים לאחר שגנבו כלי רכב מישראל. דוברות משטרת ישראל
פעילות של המשטרה וצה"ל נגד משחטת רכב. ועדיין המשחטות ממשיכות לפעול/דוברות משטרת ישראל

ברוב המעברים בין ישראל והשטחים לא נבדקות המכוניות שנוסעות מהארץ לכיוון ערי הגדה, והגנבים יכולים לנסוע עם השלל ללא הפרעה. "רק אם אנחנו מקבלים הודעה מהמשטרה על רכב גנוב בדרך למחסום אנחנו עוצרים אותו", אומר הגורם. אבל גניבות רבות מתגלות רק כמה שעות אחרי שהאוטו כבר מזמן בשטחים.

יש עלייה דרמטית בגניבות רכבי שטח קשוחים כמו רנגלר וג'ימיני. אין חשש שמדובר בגניבות מוזמנות עבור מחבלים בשטחים, כדי לזכות ברכב שיש לו יותר יכולת לחדור לישראל, או לבצע פעילות נגד כוחות צה"ל ויישובים יהודיים?
"לא נתקלנו בשימוש עוין יוצא דופן ברכבים האלה. הפלסטינים נוסעים בהם כמו שהם נוסעים ברכבים גנובים אחרים. בשטחים נמכרות מעט מאוד מכוניות חדשות, רוב הרכישות הן של רכבים משומשים, בעיקר מירדן".

בניגוד לנתונים שמפיצות חברות האיתור, במשטרה טוענים דווקא לירידה במספר הגניבות השנה. מהמשטרה נמסר בתגובה: "במהלך כל השנה מתבצעת פעילות אכיפה, הן מניעתית והן מבצעית, לצמצום גניבות הרכבים ופעילות נחושה נגד גנבי הרכבים, ברובם תושבי שטחים ושוהים בלתי חוקיים בישראל".

לדברי המשטרה, "הפעילות המשטרתית הנחושה בשטחי איו"ש מתבצעת בשיתוף עם צה"ל וכלל מחוזות משטרת ישראל והינה רכיב נוסף בלחימה נגד גניבות רכבים בארץ. בנוסף, מתבצעת פעילות נגד המוסכים, בארץ ובתחומי איו"ש. פעילות זו הובילה מתחילת השנה לירידה של למעלה מ-22% אחוז בגניבות הרכבים, אל מול אשתקד".

בפייסקבוק לא מדווחים על כוונה להתחיל בפעילות יזומה להסרת המודעות. מהחברה נמסר בתגובה: "מכירת פריטים גנובים במרקטפלייס אסורה, והיא עומדת בניגוד למדיניות המסחר שלנו שזמינה באופן מקוון (כאן: https://www.facebook.com/policies_center/commerce). אם אתם רואים במרקטפלייס פריט שאתם חושבים שהוא גנוב, אנחנו ממליצים לפנות לרשויות החוק המקומיות על מנת להגיש תלונה במשטרה, ולשתף איתן צילומי מסך של המודעה ו/או של פרופיל המוכר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully