וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התחבורה מכחיש את המסמך שאסר לקנוס בעלי חופשי חודשי

עודכן לאחרונה: 16.7.2024 / 17:24

במשרד טוענים כי המסמך שהציג ח"כ פינדרוס אתמול בכנסת ונחשף כעת בוואלה לראשונה הוא "הנחיה פנימית" שאינה תקפה, וכי בעלי חופשי חודשי לסוגיו חייבים לתקף בכל נסיעה. אילו עוד הקלות לנוסעים ההסתתרו במסמך המוכחש?

הופ און - הטענת רב קו/מייקי לוי

משרד התחבורה מגיב לסערה בעקבות המסמך שחשף אתמול בכנסת ח"כ יצחק פינדרוס, לפיו אין לקנוס נוסעים שרכשו כרטיסי חופשי חודשי/שבועי/יומי או סמסטריאלי, ולא תיקפו אותו באמצעי התיקוף.

לוואלה נודע שמדובר במסמך שפירסם ב-31 באוקטובר 2018 דוד יוסף, ראש אגף הפיקוח, הבקרה ורמת השירות במשרד התחבורה, והפיץ למפעילות התחבורה הציבורית. לפי סעיף 2.4 במסמך אין לקנוס נוסע במקרה כזה, אלא להסביר שחובה לתקף בכל מקרה. התיקוף דרוש כדי שחברת האוטובוסים תקבל תשלום על הסעת הנושא, וגם לצרכי מדידת ביקושים מצד הנוסעים, לצורך תכנון קווים חדשים, שינוי קיימים ותדירויות.

הסעיף גם נותן מענה לתלונות נוסעים רבים שקיבלו דוחות בסך 100 שקלים על אי תיקוף למרות ששילמו על הנסיעה, ולא הבינו מדוע.

מסמך: הנחיות ראש אגף הפיקוח במשרד התחבורה שאוסרות מתן דוח למי שמחזיק בכרטיס חופשי חודשי לסוגיו ולא תיקף. משרד התחבורה, צילום מסך
המסמך המלא. למי להאמין: למשרד התחבורה, או למשרד התחבורה?/צילום מסך, משרד התחבורה

במסמך מסתתרות עוד התייחסות לתלונות נפוצות: למשל איסור על מתן קנס על אי תיקוף במקרה שהאוטובוס עמוס ולכן נמנע מהנוסע להגיע עם הרב קו אל מכשיר התיקוף. גם כאן מתלוננים נוסעים רבים על קבלת דוחות בנסיבות כאלה.

סעיף נוסף קובע כי אסור לפקח להחרים כרטיס רב קו מנוסע, פרקטיקה נפוצה בקרב פקחים, במקרה שהנוסע מסרב להזדהות. המסמך מתיר החרמת הכרטיס רק אם דווח שאבד או נגנב, כלומר מתבצע בו שימוש שאינו חוקי.

אולם בעקבות הפרסום אתמול מתנער היום משרד התחבורה מהמסמך. בהבהרה שהפיצה דוברות המשרד, ומייחסת אותו בטעות לאחד שנכתב בידי המפקח על התעבורה, טוענים במשרד כי "מסמך זה אינו 'נוהל', אלא הנחיה פנימית של המפקח על התעבורה למפעילי קווי השירות. ההנחיה כללה הוראות בדבר מתכונת פריסת הבקרה ואת ההוראה הפנימית האמורה. יודגש, כי ריענון זה אינו תקף".

במשרד התחבורה מציינים כי חובת כל נוסע לתקף את כרטיס הרב קו בכל נסיעה,ומציגים סעיף בנוהל בנוהל "הנחיות המפקח על התעבורה - פיקוח על תשלום דמי נסיעה בקו שירות", לפיו "נוסע שלא הציג את כרטיס הנסיעה או אמצעי הכרטוס לפי דרישה ו/או שלא שילם דמי הנסיעה (להלן ולעיל: "חייב בתשלום"), ישלם לבעל הרישיון תעריף מוגדל."

עוד מציינים במשרד, כי "בצו הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (מחיר הנסיעה בקווי השירות באוטובוסים וברכבת המקומית), שפורסם בשנת 2022, מובהר כי "תיקוף הינו תיאום בין אמצעי תשלום מתקדם או רב-קו או כל אמצעי טכנולוגי אחר להתקן שמותקן או שקשור באמצעי התחבורה הציבורית השונים לשם אישור הנסיעה, והתשלום בעדה, ובכלל זה סריקה של ההתקן, ולעניין יישומון סלולרי - תיאום כאמור וכן סימון יעד הנסיעה ביישומון, שעל הנוסע לבצע לצורך הנסיעה, לרבות נוסע שפטור מתשלום או נוסע שבידו הסדר נסיעה תקופתי".

יצוין, כי ב-25 באוגוסט יכנס לתוקף תיקון לגובה הקנס לנוסעים בעלי הסדר נסיעה תקופתי או שפטורים מתשלום שלא תיקפו עבור הנסיעה. במקרה כזה יושת תעריף מוגדל גלובלי על סך 50 שקלים, מחצית מהקנס הנוכחי, ונראה כי התיקון סוגר את הויכוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully