וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת: דוחות לא חוקיים לאלפי נוסעים. משרד התחבורה: לא נכון

עודכן לאחרונה: 17.7.2024 / 16:32

מסמך של משרד התחבורה שחשף ח"כ פינדרוס אוסר לקנוס בעלי חופשי חודשי שלא תיקפו בתחילת הנסיעה. המשרד: המסמך לא בתוקף. עוד התברר כי אגד גובה דמי טיפול בסך 153 שקלים ממקבלי קנסות, יותר מהדוח עצמו

נוסע אלים תוקף את המבקרת באוטובוס של חברת אגד/שימוש על פי סעיף 27א

לפי משרד האוצר המדינה מפסידה מדי שנה כ-600 מיליון שקל מנוסעים שלא שילמו על הנסיעה שלהם. אי התיקוף לא רק פוגע בתקציב התחבורה הציבורית, אלא גם ביכולת של הרשות לתחבורה ציבורית לזהות היכן עולים ויורדים הנוסעים, ולזהות שינוים בביקושים. אבל האם זה מצדיק פעילות בניגוד תקנות משרד התחבורה?

בישיבת מעקב שקיימה היום הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בראשות ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) התברר שב-31 באוקטובר 2018 פרסם משרד התחבורה מסמך תחת הכותרת "רענון פריסת פקחים בקווי עליה מכל הדלתות", אשר נשלח למנהלי מפעילי התחבורה הציבורית בארץ.
לפי המסמך, "אין לדרוש תעריף מוגדל מנוסע שלא תיקף כרטיס מנוי תקופתי (יומי/שבועי/חודשי/סטודנט סמסטריאלי/שנתי). במקרה כזה יש להסביר שחובה לתקף כרטיס בכל מקרה".

באותו נוהל נכתב עוד כי "כל מקרה של קבלת ערעור על דרישת תשלום תעריף מוגדל (קנס - א.ע) שתוגש למשרד, והחלטה בערעור יועבר עדכון למפעיל. יש לעצור הליכי גבייה, ריבית והצמדה עד להחלטה בעניין".

בעקבות פרסום המסמך:
משרד התחבורה: המסמך הוא "נוהל פנימי" שאינו תקף ובעלי חופשי חודשי לסוגיו חייבים לתקף

בפקודת התעבורה נקבע כי המפקח על התעבורה יקבע את התעריף המוגדל שיוטל על נוסע שלא שילם עבור הנסיעה. מכוח האמור קבע המפקח על התעבורה כי התעריף המוגדל יכלול רכיב של "דמי טיפול".

בנציבות תלונות הציבור התקבלו עשרות תלונות של נוסעים שקיבלו התראה מאגד ונדרשו לשלם מלבד התעריף המוגדל - דמי טיפול נוספים עבור גבייתו. למשל, עבור גביית חוב של תעריף מוגדל בסך 100 שקלים, דוח סטנדרטי על אי תשלום בתחבורה הציבורית, נדרש נוסע לשלם דמי טיפול נוספים בסך 153 שקלים. בינואר 2023 הוגשה לבית המשפט המחוזי בלוד בקשה לתובענה ייצוגית נגד אגד בנושא הדרישה לתשלום דמי טיפול.

אוטובוס אגד. יח"צ,
אוטובוס אגד. 153 שקלים דמי טיפול על קנס של 100 שקל, למרות שלפי התקנות הקנס כולל דמי טיפול/יח"צ

משרד התחבורה פירסם טויוטת נהלים חדשים שישנו את אופן פעולת הפקחים, אך זו טרם נכנס לתוקף. דוד יוסף, מנהל אגף פיקוח ובקרה במשרד התחבורה, אמר בדיון כי "הנהלים עדיין נמצאים במו"מ בין משרדי הממשלה והפקחים כעת עובדים לפי הנוהל הקיים, מקווים שבחודש הקרוב אנחנו נפרסם את הנוהל להערות הציבור. אנחנו נמצאים במו"מ מתקדם מול חברת אגד לשינוי של מודל ההפעלה והתגמול של הפקחים עבור דוחות שהם מחלקים ובודקים את האפשרות של העברת הפקחים לחברה חיצונית. יש הפעלה של כ- 850 פקחים בחברות התחבורה הציבורית השונות ברחבי הארץ".

ח"כ ירון לוי (יש עתיד): "כל מי שקיבל דוח בניגוד להנחיות של משרד התחבורה צריך לקבל החזר כספי על הקנס ששילם. לא יתכן שפקחים יתנהגו באגרסיביות כלפי נוסעים במטרה לתת דוחות לנוסעי התחבורה הציבורית. לפי איך שזה נראה לא יהיה נוהל מעודכן לפקחים בתחבורה הציבורית בזמן הקרוב. בנוהל של משרד התחבורה צריך להיות התייחסות אחידה לאופן חלוקת הדוחות של כל חברות התחבורה הציבורית, לא ייתכן שכל חברת תחבורה תקבע לעצמה תמריצים אחרים".

יצוין כי בימים האחרונים פירסם משרד התחבורה צו שקובע למי שרכשו חופשי חודשי אך לא תיקפו את הנסיעה קנס בסך מחצית מהסכום הרגיל, כלומר 50 שקלים.

בעקבות הדברים, ולאחר שבדיון קודם התברר כי אגד מעניקה בונוס לפקחים שמעניקים יותר מ-60 דוחות בחודש, ודן מעניקה להם 20 שקלים על כל דוח, אמר ח"כ יצחק פינדרוס, יו"ר הוועדה המיוחדת לפניות הציבור, כי "במצב כיום מבחינתי שלא יהיו פקחים במדינת ישראל. מדינת ישראל מתנהלת בנושא הפקחים בתחבורה הציבורית כמו רפובליקת בננות. הפיקוח על הפקחים לא מתנהל בצורה ראויה. כואב לי על הפקחים שעומדים בחזית. מבחינתי לא להעניק סמכויות לפקחים עד שלא נסדיר את הנהלים לפקחים כולל התגמולים על חלוקת קנסות. הלכה למעשה, מדינת ישראל היום משלמת את המשכורת לפקחים באמצעות חברות התחבורה הציבורית שמקבלות את המימון מהמדינה. תוכנית התמריצים של הפקחים לחלוקת דוחות לנוסעי התחבורה הציבורית צריכה להיות בתוך הנוהל המעודכן של משרד התחבורה. אנחנו עומדים על כך שהנהלים צריכים להיות ברורים ואחידים בין כל חברות התחבורה הציבורית. אנחנו מבקשים את עמדת משרד המשפטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully