וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוסעי התחבורה הציבורית שילמו 24 מיליון שקל קנסות בשנה. מי השיאנים?

עודכן לאחרונה: 11.3.2024 / 17:32

משרד התחבורה דיווח לכנסת כי בקווים שבהם הוגברה האכיפה ירד מספר הנוסעים שלא משלמים. אבל יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה), לא מרוצה: "אין לפקחים תודעת שירות מתאימה"

מבקרת כרטיסים של אגד מותקפת בידי נוסע. צולם ממצלמת גוף של מבקר אחר/אגד

במהלך 2023 חולקו לנוסעי התחבורה הציבורית 238,146 דו"חות על אי תשלום, בסך של יותר מ- 24 מיליון שקלים. 92% מהדוחות חולקו לנוסעי אגד, שהיא גם חברת האוטובוסים הגדולה ביותר, אולם לא בפער כזה.

הנתונים עלו בישיבת מעקב בנושא שקיימה היום הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בראשות ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) בנושא סמכויות והתנהלות פקחים בתחבורה ציבורית. הפקחים סובלים לא פעם מאלימות מצד הנוסעים, שיודעים שבניגוד להבטחות משרד התחבורה לשדרג את הסמכויות שלהם, אין להם יכולת לדרוש מנוסעים להזדהות, ומשרד התחבורה אף מתכוון לאסור עליהם לעכב אוטובוס עד להגעת שוטר, בצעד שיטיב עם נוסעים מתחמקים מתשלום. לכן קנס על אי תשלום באוטובוס עומד על 100 שקל וברכבות הקלות - על 180 שקל.

נוסעי אוטובוס סופרבוס. אבשלום ששוני, מעריב, אתר רשמי
לפי נתוני משרד התחבורה, יותר מ-20% מהנוסעים לא משלמים על הנסיעות (צילום אילוסטרציה)/אתר רשמי, אבשלום ששוני, מעריב

האכיפה מתבצעת בידי החברות לפי דרישת המדינה, כדי להבטיח את הכנסותיה מהנסיעות. המדינה מממנת כ-70% מעלות התחבורה הציבורית, ואת השאר משלמים הנוסעים באמצעות דמי הנסיעה. הסכומים שמשלמים הנוסעים בטעינת כרטיסי הרב קו שלהם, באפליקציות או בקופות בתחנות המרכזיות, לא נכנסים לקופת החברות, אלא מועברים ישירות למדינה.

החברות מעסיקות כולן יחד 977 פקחים, בעלות שכר של כ-10,000 שקל לחודש, לפי נתוני משרד התחבורה. 862 פקחים מועסקים ישירות בידי החברות ועוד 115 במימון המדינה.

ראש הרשות לתחבורה ציבורית, עידן מועלם, כתב לוועדה כי לא מדובר במקור רווח לחברות וכי הכנסות החברה מקנסות לנוסעים רחוקות מלממן את עלותם, וכי הן נדרשות להעביר 8% משווי הקנסות לקופת המדינה. לדבריו בקווים שבהם תוגברה האכיפה ירד מספר הנוסעים שלא משלמים על הנסיעה. אי תשלום פוגע בנוסעים שכן משלמים, מקשה על המדינה להוסיף נסיעות, לעקוב אחרי תנועת הנוסעים ולקבל מידע הדרוש לה כדי להחליט על תגבור קווים קיימים ויצירת חדשים. מערך האכיפה עולה לחברות 103.5 מיליון שקל בשנה במצטבר, וההכנסות שלהן לאחר העברת חלקו של משרד התחבורה מגיעות ל-16 מיליון שקל.

עו"ד עופר לוי מהלשכה המשפטית של משרד התחבורה, אמר בדיון כי "מספר נוסעים גדול - מגדיל את ההכנסות של המפעילים, בזמן שכמויות גדולות של קנסות מורידות את חווית הנסיעה ומקטינות את כמות הנוסעים. המפעילים לא יוצאים נשכרים מאכיפת החוק באמצעות פקחים. אנחנו נמצאים בתהליך לגיבוש והפצה של נוהל חדש לגביי חלוקת קנסות שאמור להתחיל בתחילת חודש אפריל. יש הבדל משמעותי בסמכויות של הפקחים באוטובוסים לבין הפקחים ברכבת הקלה. לבקר של הרכבת הקלה יש סמכויות נרחבות יותר מאשר למקביל שלו שעובד באוטובוס".

גל הרשקוביץ', יועץ ביקורת וגבייה בחברת 'אגד', אמר כי "כמות הדו"חות שמחלקים הפקחים של אגד משקפים 2.8 דוחות לפקח בכל יום. הפקח מחלק דוחות רק ל- 1.5% מכמות הנוסעים שהוא בודק. הפקחים שלנו בודקים כ- 800 אלף נוסעים בחודש, מתוכם מחולקים 15 אלף קנסות ומתקבלות כ-200 תלונות בלבד על התנהלות הפקחים. אם ההתנהלות של הפקחים באוטובוסים הייתה לא ראויה באופן גורף, היינו מקבלים מבול של תלונות. כל מבקר של חברת אגד עובר הכשרה על-ידי חברה חיצונית באמצעות מספר רב של סימולציות. העלות שאגד מוציאה על הכשרת הפקחים והמימון שלהם עולה על ההכנסות שהם מספקים לחברה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

לפי הנתונים של חברת כפיר שמפעילה את הרכבת הקלה בירושלים, מאז התחלת פעילותה באפריל 2021, סך הכספים שנגבו בגין קנסות מהווה רק כ- 43% מעלות הפעלת מערך הפקחים והגבייה. לפי הנתונים של תבל, מפעילת הקו האדום בגוש דן, ההוצאה החודשית הממוצעת בגין מערך הפיקוח היא כחצי מיליון ש"ח לחודש. מנגד, גובה הקנסות שנכנסים לחברה עומד על כ-75 אלף שקל בלבד.

יוסי אוזן, יו"ר ועד הפקחים בסופרבוס", אמר בדיון כי: "עובדים אצלנו פקחים מסקטורים שונים בחברה הישראלית, אך הם לא זוכים להכשרה והדרכה מספקת. הפקחים באוטובוסים נחשפים לאלימות כלפיהם בזמן שהן רק רוצים למלא את עבודתם נאמנה. אם לא נקבל את המעטפת המקצועית הראויה לא נוכל לעשות את העבודה שלנו. מעמד הפקח בישראל צריך להתרומם. לפני שאנחנו פקחים אנחנו נותני שירות".

למרות זאת היו"ר פינדרוס סיכם את הדיון: "הנוסעים בתחבורה הציבורית מרגישים שאין לפקחים תודעת שירות מתאימה. צריך לבחון לעומק אפשרות של פיקוח בתחבורה הציבורית על-ידי גוף שלישי שהוא לא החברה המפעילה. מבקש ממשרד התחבורה לבדוק את איכות ההכשרה של הפקחים בחברות האוטובוסים השונות ולבצע האחדה בין כולן. לפני שמשרד התחבורה מפרסם את הנוהל שלו לפקחים הוא מתבקש לפרסם אותו להערות לציבור".

החברות שגבו הכי הרבה קנסות

החברה | מספר הדוחות | סכומי הקנסות
אגד | 197,599 | 19,941,170
דן | 7,865 | 779,705
דן באר שבע | 6,939 | 693,560
קווים | 6,350 | 658,020
אפיקים | 6,090 | 619,235

נתונים: משרד התחבורה ל-2023

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully