וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהגנו בטסלה מודל 3 פרפורמנס: מלכת הביצועים החדשה

יתיר דוידוביץ'

עודכן לאחרונה: 19.7.2024 / 5:15

גרסת הביצועים של טסלה מודל 3 מציעה המון כוח. האם זה מספיק כדי להפוך אותה למכונית ספורטיבית מעולה? תלוי בעיקר מה אתם מחפשים בחיים

טסלה מודל 3 פרפורמנס/יתיר דוידוביץ'
במשך שנים המשוואה נשמרה. עוד מגדש טורבו, עוד שסתום, שדרוג של הזרקת הדלק, כל חברה הביאה את מיטב התוצרת בכדי לשמור על המקום בפסגה. ואז הגיעה טסלה

מחיר: 273 אלף שקל
מתחרים: אקספנג P7 פרפומנס
אהבנו: ביצועים ואחיזה, מולטימדיה, מרווח, התנהגות, רשת טעינה, מחיר
לא אהבנו: הנדסת אנוש, נוחות בעיר, התנהגות
ציון: 9/10

מכוניות ספורטיביות הן דרכם של יצרני הרכב לספר לכם כמה טובים הרכבים שלהם. הגרמנים, בעיקר, ידועים בחיבה היתרה שלהם לתחכום והתחכמות ככל שזה נוגע ליצירות מכאניות, מנועים ושאר אלמנטים שאמורים לגרום לכם לנסוע מהר.

זאת הסיבה שכל יצרן שמכבד את עצמו מחזיק חטיבת ביצועים שלוקחת מכוניות רגילות למדי והופכות אותן למכונות ספורט שיכולות להביך מכוניות מירוץ על המסלול. לאורך השנים הסדנאות האלו הפכו לתחרות "למי יש יותר גדול" בגרסת הבנזין מועשרי האוקטן.

וזה לא סיפור פשוט. מעבר לצורך באחזקה של סדנה מלאה במהנדסים יקרים וציוד יקר לא פחות צריך לתכנן פלטפורמות שלמות. התרגיל ההנדסי בדחיפת מנוע 3.0 ליטר לחזיתה של מכונית קומפטית תגרום לאריזת מזוודה בדרכה לחופשה להרגיש כמו טיול בפארק.

במשך שנים המשוואה נשמרה. עוד מגדש טורבו, עוד שסתום, שדרוג של הזרקת הדלק, כל חברה הביאה את מיטב התוצרת בכדי לשמור על המקום בפסגה.

ואז הגיעה טסלה.

טסלה מודל 3 פרפורמנס. טסלה,
הזווית שבה רובנו נראה את הפרפורמנס בכביש המהיר/טסלה
הביצועים הפסיכיים גורמים להרבה תגובות. כל יציאה חזקה מהרמזור זוכה להבהובים עצבניים מהרכבים שנותרו מאחור, אפילו אם לא המשכתם מעבר למהירות המותרת. שיאיצו הקנאים

כשטסלה הציגה את המכונית הראשונה שלה, הרודסטר, היא האיצה ל-100 קמ"ש בפחות מ-4 שניות, נתונים ששמורים לטובות שבמכוניות העל. את ההנעות הכפולות על שלל המצמדים ומכלולי העברת הכוח טסלה החליפה בעוד מנוע, וגם המנוע הזה לא היה גדול משמעותית מקופסת נעלים.

תצוגת הביצועים המשיכה לשאר המכוניות של היצרנית האמריקאית כשלמבחן הזה מתייצבת טסלה מודל 3 פרפורמנס המחודשת.

המושג Performance הוא הדרך של טסלה להגיד M (ב.מ.וו), AMG או RS. לשם המחייב נוסף עכשיו גם לוגו מחייב, משהו שנראה כמו פסים הנעים במהירות האור. ובואו נשים את זה על השולחן "ביצועים" זה אכן שם הולם למכונית הזאת. הנתון הרשמי לתקינה האירופית הוא כ-460 כוחות סוס (לעומת 510 כ"ס בארה"ב) ו-3.1 שניות ל-100 קמ"ש. רק בשביל הפרופורציה, מכוניות כמו פרארי רומא, אודי R8 וב.מ.וו M5 הנוכחית כולן איטיות יותר במיאוץ הזה.

כן, הביצועים הם גולת הכותרת של הטסלה, אולי לצד הצבע האדום המשגע של רכב המבחן.
ה-3.1 שניות של טסלה גורמות ל-3 שניות של יצרניות אחרות להרגיש איטיות. היציאה מהמקום מפעילה כוח ג'י שיכול לסדר מחדש איברים פנימיים. פתאום הלוגו של ה-Performance עושה היגיון, זאת האנטרפרייז מסטארטרק רק בצבע אדום.

הביצועים הפסיכיים גורמים להרבה תגובות בכביש. אנשים כנראה לא מבינים את החוק. כל יציאה חזקה מהרמזור זוכה להבהובים עצבניים מהרכבים שנותרו מזדחלים מאחור, כן, אפילו אם לא המשכתם מעבר למהירות המותרת. שיאיצו הקנאים. במהירויות גבוהות שהס מלהזכיר הביצועים מתמתנים כדרכן של מכוניות חשמליות, אבל היא עדיין תהיה אחת המכוניות החזקות על המסלול, כי רק שם תוכלו לנסוע במהירות כזאת.

הביצועים הם עניין חד וחלק, תרתי משמע, אבל בשאר המובנים טסלה מודל 3, בטח אחרי מתיחת הפנים, היא מכונית לא חד משמעית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
טסלה מודל 3 פרפורמנס. יתיר דוידוביץ', מערכת וואלה
העיצוב החיצוני הרמוני יותר/מערכת וואלה, יתיר דוידוביץ'
אם הגרסה הקודמת הייתה ערומה, במתיחת פנים מישהו בטסלה החליט לחסוך גם את עלה התאנה. הרעיון להיפטר מידיות ההילוכים והאיתות הזוי גם במונחים של אדם שקורא לילד שלו X Æ A-12

בעמדות הסופרצ'ארג' של טסלה קל מאוד להבחין בהבדלים בין הגרסה החדשה לאלו הקודמות. משהו בעיצוב מרגיש הרמוני ואלגנטי מבעבר אך זאת עדיין מתיחת פנים צנועה. מבפנים השינויים קטנים מאוד אבל מעצבנים מאוד.

קשה היה לחשוב על מכונית יותר מינימליסטית מהטסלה 3 הראשונה. אם הגרסה הקודמת הייתה ערומה, במתיחת פנים מישהו בטסלה החליט לחסוך גם את עלה התאנה. הרעיון להיפטר מידיות ההילוכים והאיתות הזוי גם במונחים של אדם שקורא לילד שלו X Æ A-12.

טסלה מודל 3 פרפורמנס. טסלה,
העברת ההילוכים עברה גם כן למסך, האיתות להגה. למה זה טוב?/טסלה

אז ההילוכים עברו למסך, קרוב ליד של הנוהגים ברכב. כדי להעביר הילוך נדרשת החלקה של האצבע למעלה (קדימה) ולמטה (אחורה) בהתאם לכיוון הנסיעה. נשמע פשוט? תנסו לעשות את זה בתמרון חנייה צפוף ואז נדבר. על האיתותים בכלל אין מה להרחיב. בכל העולם הקונספט עובד נפלא, אז בטסלה החליטו להעביר את זה להגה. נכון, מתרגלים, כשההגה ישר, אבל יותר מדי פעמים ביציאה מהכיכר כשההגה מסובב שווה פשוט לחסוך את הסטת תשומת הלב ופשוט לוותר על האיתות.

מעבר לזה מסך המולטימדיה 15.4 אינץ' לא ממש השתנה, הוא עדיין מושך המון תשומת לב ועדיין יש יותר מדי תפריטים ארוכים, מלאים טקסטים ולא אינטואיטיבים. ואחרי כל זה, הגרפיקות מרהיבות, העיצוב מוצלח, קצב העיבוד של המערכת הוא מהטובים שתמצאו והחוויה הטכנולוגית היא מהטובות שיש בנמצא.

צריכת האנרגיה די טובה, למרות הביצועים, עם טווח בפועל של כ340-400 ק"מ. זה רחוק מאוד מ-528 הק"מ הרשמיים אבל אם ננהג בכל המכוניות כמו שנהגנו בפרפורמנס, רק מעט יגיעו ל-350 ק"מ

המרווח לנהג ולנוסעים נותר כמו בעבר, כלומר מרווח לכולם. איכות ההרכבה טובה יותר מבעבר למרות שעדיין מצצאו רווחים לא אחידים פה ושם. איכות החומרים, בטח בגרסה היקרה ביותר, טובה מאוד במרבית הזמן, עם משטחי אלקנטרה, קצת עור ופלסטיקה נעימה סך הכל.

תאי המטען נותרו גדולים ומרווחים. הנוסעים מאחור ייהנו ממסך שליטה 8 אינץ' על מערכת המיזוג, שיכול לשמש גם להקרנת סרטוני יוטיוב. בגרסה הזאת תהנו מפרט נוסף, כיסאות ספורט מעולים שמחבקים את הגוף בחיבוק דוב.

נוחות הנסיעה תלויה מאוד בכביש שבו תסעו. על כבישים איכותיים ובעיקר בנסיעה מהירה טסלה מודל 3 פרפורמנס מרגישה נינוחה רוב הזמן למעט פגישה עם פסי חיבור באספלט. בידוד הרעשים טוב למדי. בתוך העיר ועל כבישים מאוד משובשים נחשף מהלך מתלה מוגבל ומעט מחסור בריסון שמוביל לתנועת יתר ולעיתים להעברת חבטות לתוך התא. חישוקי 20 אינצ' של הגרסה החזקה בהחלט לא מסייעים פה.

בטסלה כמו בטסלה צריכת האנרגיה די טובה. לאורך המבחן היא עמדה על 19-22 קילו-וואט ל-100 ק"מ. בפועל זה פחות או יותר 340-400 ק"מ בנהיגת המבחן שלנו. נכון זה רחוק מאוד מ-528 הק"מ הרשמיים אבל אם ננהג בכל המכוניות כמו שנהגנו בטסלה פרפורמנס נראה מעט מכוניות שמגיעות ל-350 ק"מ.

לזכות הפרפורמנס, כמו כל טסלה, עומדת גם רשת הסופרצ'ארג'רס, 23 מתחמי טעינה ברחבי בישראל, שבכל אחד מהם בין 6 ל-8 עמדות, מהירים יותר ועמוסים פחות מהמתחמים הקטנים יותר של חברות הטעינה האחרות משום שהרשת של טסלה פתוחה רק ללקוחות היצרן. מנגד, גם שלוש שנים לאחר תחילת השיווק בישראל, אנחנו עדיין נתקלים בתלונות של בעלי טסלה על המתנה ארוכה מדי לחלפים, בעיקר אחרי תאונות.

טסלה מודל 3 פרפורמנס. טסלה,
אחיזת כביש מצוינת, אבל ההגה מעורפל והתקשורת ממנו ומהשלדה היא לא ברמה של ספורט סדאן בנזין טובה/טסלה
בכניסה לסיבוב המודל 3 מרגישה קלה מאוד ובעיקר נלהבת לפנות. נטיית המרכב בסיבובים כל כך צנועה שלא נופתע אם היא תוכל לנסוע בשבת במאה שערים

בכביש המפותל ההפתעה הגדולה נרשמת עם סיבוב ההגה הראשון. במודל 3 יש בלימה רגנרטיבית קבועה אבל לא אגרסיבית, זה מעניק למכונית נטייה טבעית "להתיישב" על הגלגלים הקדמיים בהרפיית דוושה. בכניסה לסיבוב המודל 3 מרגישה קלה מאוד ובעיקר נלהבת לפנות. נטיית המרכב בסיבובים כל כך צנועה שלא נופתע אם הטסלה תוכל לנסוע בשבת במאה שערים.

ההתחלה מעולה אך ככל שהכביש מתארך כך הטסלה מרגישה פחות נינוחה. המתלים שיודעים לשלוט במרכב בסיבוב הראשון מתחילים לזייף כשהמשקל מתחיל לזוז מהר מצד לצד. גם התקשורת מהשלדה וההגה מוגבלת. ההגה קצת מעורפל והמשקל שלו כבד או קל בצורה מוחשית אך מלאכותית, לא משהו נורא, אבל בהחלט כיול שלא מתקרב לסטנדרט של מכוניות ספורט טובות.

בכלל, ככל שתנהגו יותר אגרסיבי ככה הטסלה תרגיש פחות בבית. בבלימה חזקה הנכונות לפנות פוחתת, התקשורת מהשלדה לא מבריקה. בהנחה שכיילת את העברת הכוח בתפריט מצבי הנהיגה ל-"הנעה אחורית" הזנב יצא ללא כל קושי להחלקה. זה כמובן לא מפתיע בהינתן כל הכוח שיש לחללית הזאת להציע. הבעיה היא בתקשורת מוגבלת משלדה, כך שעל מידת ההחלקה לא תלמדו מהתחושות של הגוף אלא מהזווית של הרכב.

השם, יותר מכל דבר אחר, מצביע על היעוד והכיול של מודל 3 פרפורמנס. ביצועים היא יודעת להעניק ומעניקה אותם בלב רחב ובנפש חפצה. הכוח של המודל 3 מגדיר חוקי פיזיקה מסויימים מחדש. בנינו, אם היינו אילון מאסק היינו שולחים את הגרסה הזאת לחלל.

מעבר לביצועים מדובר במודל 3 על כל היתרונות המוכרים: טווח, צריכת אנרגיה, מרווח וטכנולוגיה לצד כל החסרונות: הנדסת אנוש לא ברורה, נוחות נסיעה בינונית בעיר ואיכות הרכבה לא מושלמת.

סעיף הספורט וההתנהגות אולי לא חשוב להרבה אנשים, אבל במכונית הספציפית הזאת הוא קריטי כי איכשהו צריך לשמור את הסוללה הגדולה הזאת על הכביש. פה נחשף הפער הגדול בין הטסלה 3 למכוניות שכויילו על-ידי סדנת שיפורים יעודית כמו שרוב חברות הרכב הגדולות מציעות.

טסלה מודל 3 פרפורמנס. יתיר דוידוביץ', מערכת וואלה
המחיר מנחית את המכה האחרונה: אין בארץ אף מכונית אחרת עם ביצועים כאלה במחיר של הפרפורמנס/מערכת וואלה, יתיר דוידוביץ'
ביחס שבין שקל לביצועים יש מעט חוויות שמתקרבות לטסלה הזאת וגם הן חשמליות. ביחס שבין שקל להתנהגות, גם אם היא לא מהטובות ביותר, מודל 3 פרפורמנס היא עדיין אחת החוויות המהנות שתוכלו לקנות

ההתנהגות של מכוניות הספורט הטובות, גם החשמליות וכאלו ששוקלות יותר מהטסלה, עדיפה משמעותית והחיבור של המכוניות הללו לנהג ולכביש טובה בהרבה. ככל שאתם מחפשים חוויית נהיגה מוחלטת ובאמת משקיעים את זמנכם הפנוי בחיפושים אחרי כביש מפותל וריק, יש מכוניות טובות יותר בשוק. טובות יותר אבל לא חזקות יותר, אלא אם אתם.ן ממש עשירים.

ופה טסלה מנחיתה את החבטה האחרונה. כי במחיר שבו היא מוצעת לא תוכלו לקנות הרבה מכוניות שמציעות משהו שמגרד את היכולות של המודל 3 פרפורמנס. בטווח המחיר האלו בטח בישראל אולי תוכלו לקנות מכונית מרגשת אבל חלשה וצפופה כמו מאזדה מיאטה. אולי תשיג ידכם איזו אודי בגרסת בסיס עם מנוע 1.5 ליטר. ביחס שבין שקל לביצועים יש מעט חוויות שמתקרבות לטסלה הזאת וגם הן חשמליות.

ביחס שבין שקל להתנהגות כביש, גם אם היא לא מהטובות, טסלה מודל 3 פרפורמנס היא עדיין אחת החוויות המהנות שתוכלו לקנות.

על הצד הטכני: טסלה מודל 3 פרפורמנס

מנוע: 2 חשמליים
הספק מרבי (כ"ס): 460
מומנט מרבי (קג"מ): 74.1
תיבת הילוכים: אוט', תמסורת ישירה, הנעה כפולה

חשמל:
סוללה (קוט"ש):
78 ברוטו, 75 נטו
הנעה איטית (קילוואט): 11
הנעה מהירה (קילוואט): 250

ממדים:
אורך (מטר):
5.015
רוחב (מטר): 1.850
גובה (מטר): 1.431
בסיס גלגלים (מטר): 2.875
תא מטען (ליטר): 594 ועוד תא מטען קדמי 88 ליטר
צמיגים: R20 235/35
משקל עצמי (ק"ג): 1,851

ביצועים (יצרן):
0-100 קמ"ש (שניות): 3.1
מהירות מרבית (קמ"ש): 262
טווח משולב (יצרן, ק"מ): 528
טווח משולב (מבחן, ק"מ): 400

בטיחות:
ציון מבחן הריסוק האירופי:
5 מ-5 כוכבים
בטיחות אקטיבית: בלימת חירום אוטונומית בנסיעה לפנים, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור רכב בשטח מת ומניעת סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים, ניטור עייפות נהג

אחריות:
4 שנים או 100 אלף ק"מ אחריות לרכב, 8 שנים או 192 אלף ק"מ לסוללה ויחידת ההנעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully