וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העבירות שבהן יתמקד המיזם לתיעוד נהגים בריונים

עודכן לאחרונה: 19.7.2024 / 5:15

נחתם הסכם ההפעלה החדש של מיזם שומרי הדרך, שבו נהגים מתנדבים מתעדים עבירות. כפי שנחשף בוואלה, המיזם יעסוק הרבה פחות בבריונות והרבה יותר במתן דוחות. ואלה הן חמש העבירות מסכנות החיים שבהם תמוקד הפעילות

סרטון של נהג משתולל שתועד בידי מיזם שומרי הדרך/הרלב"ד

המדינה מגבירה את השימוש בנהגים מתנדבים כדי לתעד ולהעניק דוחות לנהגים אחרים. כך עולה מהסכם ההפעלה החדש בין הרלב"ד לעמותת נתיב בטוח, המפעילה את מיזם שומרי הדרך.

כפי שפורסם בוואלה, דרש יו"ר הרלב"ד החדש, ניצב בדימוס יורם הלוי, להסיט את פעילות המיזם מתיעוד אירועי בריונות והשתוללות בכביש, שהמשטרה בדרך כלל לא אוכפת בגלל המחסור בכוח אדם, לתיעוד מספר מצומצם של עבירות שהוגדרו בידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כמסכנות חיים.

בהסכם שנחתם רק לאחרונה למרות שהוא תקף מתחילת 2024, נקבע כי העמותה תקבל השנה 5.4 מיליון שקלים למימון פעילותה, והתחייבה להעביר לרלב"ד 16,980 דיווחים.

מיזם שומרי הדרך שהחל לפעול ב-2016 מתבסס על מתנדבים שמתעדים באמצעות אפליקציה יעודית בסלולרי שלהם עבירות של נהגים אחרים. התיעוד נשלח אל מרכז הבקרה של שומרי הדרך, שם נבחן האם המקרה מצדיק דוח תנועה, ומכיל את כל הפרטים הדרושים לכך, ואם כן מועבר לאגף התנועה במשטרה, שבסמכותו להחליט האם להפיק דוח תנועה. במקרה שהאירוע לא עובר את רף הדוח, שולחים שומרי הדרך "מכתב יידוע" לנהג המצולם, עם תיאור הבעיה והמלצות כיצד להימנע ממנה.

זירת תאונת דרכים בשפלת יהודה. מד"א
תאונת דרכים בשפלה. מספר ההרוגים השנה בכבישים יהיה השנה מעל 400 איש, לראשונה מזה יותר מעשור/מד"א

הלוי ביקש בתחילה לבטל לגמרי את מכתבי היידוע, כמעט האמצעי היחידי שמשמש את המדינה להרתעת נהגים אלימים בכביש, בנימוק שעל הרלב"ד לעסוק רק בעבירות שיש סבירות גבוהה שיביאו לתאונה עם נפגעים, וכי בבריונות צריכה לטפל המשטרה. ללא סיוע הרלב"ד לא הייתה העמותה יכולה לשלוח את המכתבים האלה, מה שמחייב קבלת כתובת עדכנית של הנהג המתועד.

בהסכם נקבע כי העמותה תוכל להמשיך לשלוח מכתבי אזהרה לנהגים שהמשטרה והעמותה החליטו של לתת להם דו"ח, ותקבל לשם כך את הסיוע הדרוש מהרשות, אולם לא תקבל מימון לכך.

מספר עבירות התנועה שאמורים מתנדבי העמותה לתעד ירד מ-32 ל-5 בלבד: מעבר באור אדום, נסיעה בניגוד לחץ בצומת וחצייתה מנתיב שלו יש אור אדום, כדי לעקוף עומס בנתיב שקיבל אור ירוק, אי עצירה בתמרור עצור, אי מתן זכות קדימה וחציית פס הפרדה רצוף (פס לבן).

לפי נתוני הרלב"ד מתחילת השנה נהרגו 251 בני אדם בתאונות דרכים בישראל, זינוק של 20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully