וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ הבטיח לחסל את המכונית החשמלית. למה מאסק תומך בו?

עודכן לאחרונה: 16.8.2024 / 4:46

אחד הסיפורים הגדולים של הבחירות בארה"ב הוא התמיכה של האיש העשיר ביותר בעולם במי שהבטיח לפגוע בטסלה: סגירת חשבונות אישיים עם ממשל ביידן ועם בתו הטרנסג'נדרית שמתנכרת אליו, או שמאסק מנסה לחבק יריב שאצלו הכל אישי?

סרטון AI של דונלד טראמפ ואילון מאסק שצייץ קמפיין טראמפ/לפי סעיף 27א של חוק זכויות יוצרים

40 דקות נמשך השבוע הראיון של אילון מאסק עם דונלד טראמפ ברשת X, לשעבר טוויטר. יותר מ-73 מיליון איש צפו בו, 4 מיליון פוסטים עסקו בו, והם צברו בעצמם 998 מיליון צפיות. מתנה שכל פוליטיקאי חולם עליה, בטח מועמד לנשיאות בארה"ב שלושה חודשים לפני הבחירות. עוד ביולי הודיע מאסק, הבעלים של הרשת החברתית הפופולרית, יצרנית החשמליות טסלה, ויצרנית מאיצי הלוויינים והחלליות ספייס X על תמיכה בטראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב.

הודעת התמיכה לא הפתיעה, אחרי שהגיעה לאחר עימות מתמשך בין מאסק לממשל ביידן, שבו תמך לנשיאות בבחירות הקודמות. ועדיין, החיבור הזה רחוק מלהיות מובן מאליו. האיש העשיר ביותר בעולם, שנולד וגדל בדרום אפריקה והגיע לארה"ב כמהגר עם כמה מאות דולרים לפני שהפך לאיש עסקים מהפכני וגורו טכנולוגי, ביחד עם איש העסקים הכושל שהפך לדמות טלוויזיונית ולנשיא ארה"ב, שנלחם במהגרים, ובמשבר האקלים, שבתשובה אליו דוחף מאסק את מהפכת הרכב החשמלי?

עוד לפני הכרזת התמיכה השתתף מאסק במפגשים סגורים של אנשי עסקים בכירים, וניסה לשכנע אותם לתרום למימון הקמפיין של הנשיא לשעבר. לפי הוושינגטון פוסט עוד לפני פרישת הנשיא ביידן מהמירוץ הזהיר מאסק שהנשיא יאפשר למיליוני מהגרים לא חוקיים לעבור את הגבול ממקסיקו לארה"ב, במה שיפגע בכלכלה האמריקאית ובסיכויים של המפלגה הרפובליקאית לשוב לשלטון.

מאסק הבהיר שהוא יודע בדיוק במי הוא תומך והתבטא בחשש שטראמפ ישתמש בכסף למימון הוצאותיו המשפטיות, ולכן צריך להעביר את הכסף לגוף חיצוני, ואכן סייע בהקמת גוף כזה. וול סטריט ג'ורנל פירסם כי מאסק הבטיח לתרום לקמפיין טראמפ סכום עתק של 45 מיליון דולר. לפרסום הייתה השפעה מיידית על מכירות טסלה בקליפורניה, שהיא גם שוק גדול לחשמליות וגם מדינה שבה רוב לדמוקרטים, ועם או בלי קשר, מאסק הכחיש את הפרסום.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במפעל שברולט בולט החשמלית של ג'נרל מוטורס ב-2021. GettyImages, GettyImages
הנשיא ביידן בביקור במפעל שברולט בולט החשמלית של ג'נרל מוטורס/GettyImages, GettyImages

בבחירות הקודמות זה נראה אחרת. ביידן הבטיח לקדם את הרכב החשמלי, כחלק מהמאבק במשבר האקלים. לאחר שניצח את טראמפ, הצליח להעביר סובסידיות נדיבות לרכישת רכב חשמלי, כמו הטבות מס בשווי 7,500 דולר לרוכשי חשמליות חדשות, כל עוד הן יוצרו בארה"ב, תנאי שטסלה ענתה עליו, אבל יצרניות כמו יונדאי קיה וטויוטה נאלצו בגללו להתחיל לייצר חשמליות בארה"ב במקום בקוריאה ויפן.

אבל לאירועים שליוו את המהלך ב-2021 הזמין הבית הלבן רק נציגים מג'נרל מוטורס, פורד וסטלנטיס, חברת האם של קרייזלר-ג'יפ. הוא אף הגיע לביקורים מתוקשרים במפעלים של שלוש החברות, וקיבל הסברים וסיבוב בחשמליות שלהם.

ביידן ידוע כחובב הגה. מי שאביו היה איש מכירות רכב, שעדיין מחזיק בשברולט קורבט סטינגריי 1967 פתוחה, שקיבל כחדשה מאביה של רעייתו הראשונה עם נישואיהם, חמש שנים לפני שנהרגה בתאונת דרכם ביחד עם בתם בת השנה נעמי.

אבל הוא גם מקורב לארגון עובדי תעשיית הרכב האמריקאית, ה-UAW, שמאסק מהווה עבורו סדין אדום, כמי שנלחם בהתאגדות עובדיו, ולטענת הארגון מונע ממנו דריסת רגל במפעליו.

מאסק צפה במתחרים שלו מקבלים חשיפה עם הנשיא, וזעם. הכעס שלו התגבר בהמשך אחרי שמנהל הבטיחות בדרכים בארה"ב, ה-NHTSA, גוף פדראלי אך עצמאי, פתח במספר חקירות נגד מערכת האוטופיילוט של טסלה, בעקבות סדרת תאונות קטלניות בעת השימוש בה. הוא גם אילץ את טסלה לבצע ריקול ב-2.2 מיליון מכוניות שמכרה בארה"ב, ולא הגבילו מספיק את השימוש של הנהגים ביכולות הנהיגה העצמאית.

עוד בוואלה

המהפכה של וואלה Fiber שתחסוך לכם בעלויות הטלוויזיה והאינטרנט

לכתבה המלאה
עוד ציוץ אנטישמי של אילון מאסק. צילום מסך, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
אחד הציוצים האנטישמיים של מאסק שעוררו את זעם הבית הלבן: "היהודים פועלים לדחיקת הגזע הלבן"/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, צילום מסך

בשנה שעברה הופיע ביידן במפגש עם תא כתבי הבית הלבן, שבו מקובל שהנשיא נושא נאום הומוריסטי. לאחר ביקורת מתמשכת של מאסק נגד ה-NPR, הרדיו הציבורי בארה"ב, שממומן בידי הממשל, והביקורת נגד התנהלות מאסק לאחר רכישת טוויטר ב-44 מיליארד דולר שהורידה את שוויה במהירות למחצית מהסכום, אמר בייידן שהדבר הכי טוב שמאסק יכול לעשות כדי לפגוע ב-NPR הוא לרכוש אותו. מאסק לא צחק מהבדיחה.

ב-2022, אחרי שמאסק ביקר את מצבה של הכלכלה האמריקאית וציין כי ייאלץ לפטר 10% מעובדי טסלה - מהלך שיצא לפועל השנה - הגיב ביידן שפורד דווקא משקיעה משאבים גדולים ברכב חשמלי ושוכרת עובדים, ואיחל למאסק "בהצלחה עם הטיול שלו לירח". מאסק צייץ בתגובה בטוויטר את דבריו של הנשיא ביחד עם הודעת נאס"א על חוזה בסך 2.5 מיליארד דולר לספייס X, לפיתוח החללית שתחזיר את האסטרונאוטים האמריקאים לירח. "תודה, אדוני הנשיא!", כתב, מזכיר שאנשי המקצוע בממשל ביידן דווקא רואים בחיוב את ה"טיול" הזה.

בנובמבר שעבר, לאחר סדרת ציוצים של אילון מאסק שטענה שיהודים פועלים נגד הלבנים בארה"ב, ומנסים להחליפם במהגרים, פירסם הבית הלבן גינוי חריף "לקידום המתועב של שנאה אנטישמית וגזענית, בניגוד לערכי הבסיס האמריקאים".

אבל נראה שלמאסק יש גם חשבון אישי יותר עם ביידן והדמוקרטים. בחודש שעבר אמר מאסק בראיון כי בתו נהרגה בידי וירוס התודעה הנאור ("Woke Mind Virus"). מאסק אמר כי הוטעה כאשר נתן את הסכמתו למתן מעכבי התבגרות לבנו קסבייר אלכסנדר שעבר התאמה מגדרית לבתו וויויאן ג'נה ווילסון. הוא אמר כי ניתוחי התאמה מגדרית, מהסוג שמזוהים עם תנועת ה-Woke המזוהה עם הדמוקרטים, הם "השחתה וניכור של ילדים", והוסיף כי "צריך לשלוח לכלא את האנשים שקידמו את זה, צריך להשמיד את התרבות הרעה שמאפשרת ניתוח לשינוי מגדרי". מאסק הקפיד בראיון לקרוא לוויוויאן קסבייר, שמה הקודם. הבת לא בקשר עם אביה.

אחרי שביידן פרש מהמירוץ לנשיאות, וסגנית הנשיא קאמלה האריס צפויה לקבל השבוע רשמית את מועמדות הדמוקרטים לנשיאות, שיתף מאסק סרטון שנוצר בידי תוכנית בינה מלאכותית, כדי לגרום לה להיראות אומרת שהיא אינה מבינה בניהול מדינה, ותהיה בובה של ה"דיפ סטייט", שלטון הפקידים שנגדו מסיתים הרפובליקנים. מאסק לא ציין שלא מדובר בסרטון אמיתי ורק ציין לגביו: "זה מדהים".
"מיליארדרים יהירים שמחפשים רק את עצמם הם לא מה שאמריקה רוצה, או מה שאמריקה צריכה", אמר בתגובה דובר הקמפיין של האריס, ג'יימס סינגר.

רק שלאיש העשיר בעולם הייתה במהלך השנים ביקורת על טראמפ. הוא זעם על החלטתו כנשיא לפרוש מהסכמי פריז, שנועדו להגדיל את פליטות המזהמים ולהאט את קצב התחממות האטמוספירה, ובתגובה פרש מהמועצה המייעצת לנשיא. "זה מהלך שאינו טוב לאמריקה, שינוי האקלים הוא אמיתי", צייץ אז.

טראמפ הוא אחד ממכחישי ההתחממות הגלובלית הבולטים, וגם מתנגד חריף למכוניות חשמליות שנועדו גם הן מבחינת מאסק לעצור את ההתחממות. בראיון לבלומברג בחודש שעבר ובועידה הרפובליקנית אמר כי "אין לי התנגדות למכוניות למכוניות חשמליות, הן נהדרות. אבל הן לא נוסעות מספיק רחוק, הן מאוד מאוד יקרות. אני אלחם בהונאה הירוקה. אני אסיים את המנדט של המכונית החשמלית ביום הראשון שלי בתפקיד. אציל את תעשיית הרכב האמריקאית מהכחדה שמתרחשת כעת ואחסוך לצרכנים האמריקאים אלפי דולרים למכונית. בזמן שאנחנו מדברים מפעלי ענק סיניים נבנים במקסיקו, כדי למכור אותן בארצנו ללא מס. ה-UAW צריך להתבייש בתמיכה שלו בדבר הזה והיו"ר שלו צריך להיות מודח ברגע זה. איגודים ולא איגודים צריכים להצביע עבור דונלד טראמפ כי אנחנו נחזיר את הייצור לארה"ב. אם הם לא יסכימו לזה נטיל מס של 100-200 אחוז על הרכבים האלה והם לא יהיו ניתנים למכירה בארה"ב".

יצוין כי BYD ו-SAIC, החברה האם של MG, אכן הביעו עניין בהקמת מפעלים במקסיקו, החתומה על הסכמי סחר מקלים עם ארה"ב. לכן גם יצרניות אמריקאיות הקימו בה מפעלים. אבל כרגע עוד אין מפעלי ענק סיניים לחשמליות בבניה במקסיקו, והנשיא ביידן כבר הטיל בעצמו מס של 100% על רכבים סיניים חשמליים ואפילו רכיבים סיניים למכוניות שמיוצרות בארה"ב.

כשנשאל בשיחה עם משקיעי טסלה על תמיכתו בטראמפ, אמר כי מאסק כי "אני יודע להיות מאוד משכנע. אני חושב שהרבה מחבריו (של טראמפ - א.ע) נוהגים בדגמי טסלה ואוהבים אותם. והוא מעריץ גדול של טנדר הסייברטראק. זה ישפיע בסופו של דבריו על מעשיו".

והחודש נשמע טראמפ מדבר בטון קצת אחר. בעצרת בחירות באטלנטה אמר כי "אני מאמין שחלק מאוד קטן משוק הרכב צריך להיות חשמלי. אני חייב לתמוך בזה, כי אילון מאסק תומך בי בעוצמה".
בראיון עם מאסק ב-X חזר טראמפ על מסרים דומים. "המוצרים שלך נהדרים", אמר הנשיא לשעבר לאיש העסקים. זה לא אומר שלכולם צריכה להיות מכונת חשמלית, אבל אלה כבר פרטים קטנים. המוצר שלך מדהים".

האם החיבוק שמעניק מאסק הוא בכלל עניין עסקי קר, שנובע מההבנה הרווחת שאצל טראמפ הכל אישי, ותרומה גדולה למענו יכולה להשפיע על החלטותיו? עוד נראה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully