וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מירי רגב ביקשה שנזכיר שהיא מתנגדת לאגרה במנהרות הכרמל. אז הנה

עודכן לאחרונה: 28.8.2024 / 17:29

דוברות משרד התחבורה הפיצה מכתב שעוסק בתמיכת השרה בביטול התשלום על הנסיעה במנהרות. רק שזה צפוי לעלות למדינה במלחמה כמיליארד שקל, והשקעה בתגבור התחבורה הציבורית במפרץ חיפה תחסוך לתושבים הרבה יותר כסף, זמן וזיהום אוויר

מנהרות הכרמל, כביש האגרה הראשון בישראל יפתח בקרוב/תאגיד כאן
התמיכה של רגב בביטול האגרה אינה חדשה, השרה הביעה אותה בביקור בחיפה לפני חודש. הדבר היחידי שהשתנה מאז הוא הביקורת הציבורית על טקס הזיכרון שהיא מארגנת

בימים שבהם גוברת הביקורת הציבורית נגד שרת התחבורה מירי רגב בשל אופן ניהולה את טקס הזיכרון הממלכתי ל-7 באוקטובר, הפיצה היום דוברות משרד התחבורה באופן חריג מכתב של מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן לראש עיריית חיפה יונה יהב. במכתב מדגיש בן זקן את תמיכתה של רגב בביטול גביית האגרה במנהרות הכרמל ומציין כי הנושא נמצא באחריות משרד האוצר.

התמיכה של רגב בביטול האגרה אינה חדשה, השרה הביעה אותה בביקור בחיפה לפני חודש. מאז לא השתנה דבר. רגב מעדיפה שהתקשורת תעסוק בניסיונות שלה להקל על הציבור, כמו המהלך הבעייתי לקיצור משך לימודי הנהיגה, בניסיון לעקוף את הביקורת הציבורית על טקס הזיכרון ועל אופן ניהול משרד התחבורה כפי שהשתקף בתחקיר היהלומים של רביב דרוקר בערוץ 13.

אבל האם מדובר פה בהקלה עם הציבור ושימוש יעיל בכספי ציבור? כביש המנהרות בחיפה נבנה בהשקעה של 1.25 מיליארד שקל ופועל מאז 2010. רכב פרטי שחולף בכביש משלם 11 שקלים בכל אחד משני המקטעים בכביש שאורכו כ-6 ק"מ לכל כיוון, בשתי מנהרות, שמקצר את חציית מפרץ חיפה למספר דקות לעומת כחצי שעה דרך העיר התחתית. מחיר הנסיעה הוכפל מאז פתיחת הכביש.

שרת התחבורה, מירי רגב חונכת את כביש 73. משרד התחבורה, אתר רשמי
מירי רגב חונכת כביש חדש/אתר רשמי, משרד התחבורה
יש צדק מסוים בטענה של החיפאים שהמדינה הפלתה אותם: כביש 16 הדומה בירושלים נבנה עשור אחר כך במימון מלא של המדינה. אולם הוא היה זול יותר וספק אם היה נבנה כיום, בטח במתכונת הזאת, כאשר ההבנה הגורפת היא שהמדינה חייבת להשקיע בתחבורה ציבורית ולא ברכב פרטי

לפי ההסכם בין בונת ומפעילת הכביש, חברת כרמלטון, שנמצאת בשליטת אלייד, שיכון ובינוי וגורמים מוסדיים, הכסף שמשלמים הנהגים נכנס לקופת החברה. אם מספר הנסיעות נמוך מהתחזיות המדינה משלימה את התשלום לזכיינית. אם הוא גבוה מהן, המדינה מתחלקת עימה בהכנסות.

כרמלטון שהשקיעה 1.25 מיליארד שקל בפרויקט לפני 20 שנה, אמורה להפעיל את הכביש עד 2040. לפי ההערכות בזמן ההפעלה כולה היא צפויה להכנסה של כ-2 מיליארד שקל. מאחר ואנחנו במחצית החוזה, כדי להקדים את ביטול האגרה והעברת השליטה בכביש למדינה כבר כעת, היא תצטרך לשלם לחברה כמיליארד שקל.

לא ברור האם באמצע מלחמה, כאשר תקציב המדינה בגירעון של עשרות מיליארדי שקלים, וכאשר המדינה עוד צריכה לממן את שיקום הדרום והצפון ובנייה מחדש של צה"ל, יש לה מיליארד שקל פנויים לנושא. כנראה שלא.

גם אם כן, האם זו ההשקעה הנכונה עבורו בתחום התחבורה? במיליארד שקל, אפילו בחלוקה ל-15 השנים שנותרו לגביית האגרה במנהרות, אפשר לתגבר את התחבורה הציבורית במפרץ חיפה בקווים חדשים, תדירויות נוספות ושעות הפעלה ארוכות יותר, שיחסכו לחיפאים את השימוש ברכב הפרטי. ייתכן שיישאר עוד כסף לתגבור קווים בין עירוניים וקווים לתחנות הרכבת, שיחסכו את השימוש במנהרות גם לתושבי הקריות וצפונה.

יש צדק מסוים בטענה של החיפאים שהמדינה הפלתה אותם. בירושלים נבנה עשור אחר כך פרויקט דומה, כביש 16, במימון מלא של המדינה. אולם כביש 16 היה זול יותר (כמיליארד שקל), וגם הוא ספק אם היה נבנה, בטח במתכונת הזאת, כיום, כאשר ההבנה הגורפת היא שהמדינה חייבת להשקיע בעידוד תחבורה ציבורית ולא רכב פרטי.

sheen-shitof

עוד בוואלה

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
זיהום רכב חשמלי. סטודיו וואלה, עיבוד תמונה
מפרץ חיפה הוא אחד האזורים המזוהמים בארץ. עוד נסיעות של רכב פרטי זה מה שחסר לו?/עיבוד תמונה, סטודיו וואלה
האם עידוד נסיעה ברכב פרטי יפחית עומסי התנועה בעיר? האם עידוד נסיעה במנהרות ברכב פרטי, שרובו מתודלק בבנזין ובסולר באמת יפחית את זיהום האוויר במפרץ חיפה? חבל שאי אפשר לתדלק את המכוניות בפופוליזם

במכתב אגב, מציין מנכ"ל משרד התחבורה, כי בהוראת שרת התחבורה, מירי רגב, הוא הנחה לכנס בדחיפות ישיבת סטטוס במשותף עם ראש עיריית חיפה, נציגי משרד האוצר ושאר הגורמים הרלוונטיים על מנת לקדם את הנושא החשוב שיתרום גם בעתיד להפחתת פליטת המזהמים, צמצום עומסי התנועה בעיר וזיהום אוויר.

האם עידוד נסיעה ברכב פרטי הוא שיפחית את עומסי התנועה בעיר ובסביבותיה? האם עידוד נסיעה במנהרות ברכב פרטי, שרובו מתודלק בבנזין ובסולר, ומיעוטו נטען בחשמל שמיוצר בעיקר מגז ופחם מזהמים באמת יפחית את זיהום האוויר במפרץ חיפה? חבל שאי אפשר לתדלק את המכוניות בפופוליזם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully