וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחליף שנבחן למס נסועה: מס קנייה מוגדל מעל 200 אלף שקל

עודכן לאחרונה: 3.9.2024 / 20:31

שר האוצר סמוטריץ' הודיע היום רשמית על הקפאת מס הנסועה על רכב חשמלי, כשברשות המסים ובאוצר כבר מתנהלים דיונים על התחליף: יצירת שתי רמות של מס קנייה, לחשמליות עממיות ויוקרתיות

מבחן השוואתי טסלה מודל 3, יונדאי איוניק 6, BYD סיל/יואב פולס

ברשות המסים ובמשרד האוצר בוחנים כעת מתווה חדש למס קנייה על רכב חשמלי. בניגוד למס האחיד של 35% שנגבה כיום במקום 83% לרכב בנזין ודיזל, ואמור לעלות ל-45% ב-1 בינואר 2025, יקבעו שתי רמות מס: נמוכה יותר לחשמליות עממיות וגבוהה יותר ליוקרתיות.

המהלך נועד לפתור את הפלונטר שנוצר לאחר שבאוצר וברשות המסים הגיעו למסקנה שחברי הכנסת לא יאשרו את מס הנסועה שנקבע בתקציב המדינה, משום שמדובר במהלך שאינו פופולרי. בנוסף, משום שבסוף השנה פג מתווה המיסוי על חשמליות, והכנסת טרם דנה ואישרה את המתווה המתוכנן, להמשך העלאה הדרגתית של מס הקנייה על חשמליות בשנים הבאות.

מס הנסועה נועד לאזן את העובדה שבעלי חשמליות לא משלמים מסים על החשמל שהם צורכים ברכב, בניגוד לשאר הנהגים, שמשלמים כ-65% ממחירו של ליטר בנזין וסולר כמס. לפי ההצעה שאושרה אמורה הייתה המדינה לגבות מבעלי החשמליות 15 אגורות לק"מ, סכום שנתי של 3,000 שקל למי שנוסע 20 אלף ק"מ בשנה, למשל. המס היה אמור להיות מחושב במועד הטסט השנתי, שבו מתועדת הנסועה בשנה החולפת, שבצעד שנקבע במקור כדי להיאבק בתופעת זיופי הקילומטראז' במכוניות משומשות.

BYD אטו 3
ג'ילי גיאומטרי C 
מבחן השוואתי. קינן כהן, מערכת וואלה
השאלה: האם תעריף המס הנמוך יותר יכלול להיטי מכירות כמו אטו 3 וג'ילי (מ-160 אלף שקל), או רק חשמליות זולות וקטנות יותר/מערכת וואלה, קינן כהן

באוצר תכננו להתחיל לגבות את מס הנסועה מ-2026, עם הכנסות של 1.4 מיליארד שקל כבר באותה שנה, שהיו אמורות לגדול ל-3.2 מיליארד שקל ב-2030. מחצצית מהכסף הייתה אמורה לספק חלק מהמימון הדרוש לפרויקט המטרו, וחלק משאר ההכנסה הייתה אמורה לממן תוספת קווים ותדירויות של התחבורה הציבורית.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר היום רשמית כי "לא יהיה מס נסועה", כאשר הציג את תכניתו לתקציב 2025, ואת סירובו להעלות מסים. הדברים הגיעו בזמן שהדרגים המקצועיים במערכת המס דנים בחלופה: מיסוי מדורג על חשמליות חדשות, שמצד אחד יגדיל את הכנסות המדינה, ומצד שני ייקר מדי את החשמליות העממיות, כדי לאפשר את המשך הגידול בחלקן בצי הרכב בארץ, שמגיע כבר לכ-25% מהמכוניות החדשות, שיעור גבוה אפילו לעומת ארה"ב ורוב מדינות אירופה.

ההצעה שנדונה כעת היא במתווה שהוצע בהצעת חוק פרטית שהגישו חברי הכנסת בועז טופורובסקי, ולדימיר בליאק, נאור שירי, מטי צרפתי הרכבי ומיכל שיר, רון כץ ויוראי להב-הרצנו (יש עתיד), זאב אלקין ושרן השכל (תקווה חדשה) ונעמה לזימי (הדמוקרטים), כאשר הצעות חוק דומות הוגשו לפני כן בידי ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) ואחמד טיבי (רע"מ-תע"ל).

לפי ההצעה על רכב חשמלי שמחירו הסיטוני עד 200 אלף שקל ייגבו 10% מס קנייה ועל רכב יקר יותר - 25% מס. רף דומה נשקל כעת בידי רשות המסים ווהאוצר, אבל עם שיעורי מס גבוהים יותר, ברף הנמוך וברף הגבוה.

קביעת 200 אלף שקל כרף תשאיר מיסוי נמוך יותר לחשמליות כמו BYD אטו 3 וג'ילי גיאומטרי סי הפופולריות, וגם לטסלה מודל 3 הבסיסית. אולם חשמליות כמו מודל Y, יונדאי איוניק 5, רוב דגמי זיקר, אקספנג, סמארט, ואלה של פולקסווגן, אודי, ב.מ.וו, מרצדס ולקסוס, יחויבו במס הגבוה יותר.

מרשת המסים נמסר בתגובה: רשות המסים ממשיכה לקדם את הצעדים הנדרשים בכפוף למה שנקבע בהחלטת הממשלה.

  • עוד באותו נושא:
  • רכב חשמלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully