וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ל-BYD אטו 3 יש בעיה גדולה. נהגנו בה

עודכן לאחרונה: 27.9.2024 / 11:18

לפני שנה שילמה סטלנטיס 1.5 מיליארד יורו כדי לרכוש 21% מסטארט אפ הרכב הסיני ליפ מוטור. נהיגה ראשונה בקרוסאובר החדש שלו, C10, מסבירה למה היא עשתה את זה, ולמה המתחרים צריכים לדאוג

ליפ מוטור C10. אודי עציון, מערכת וואלה
C10. רכב פנאי קלאסי ושימושי, גדול יחסית למחירו/מערכת וואלה, אודי עציון

מחיר משוער: 170-180 אלף שקל
מתחרים: BYD אטו 3, ג'ילי גלקסי
אהבנו: מרווח, אבזור, נוחות והתנהגות כביש, תמחור בחו"ל
לא אהבנו: הנדסת אנוש, טווח נסיעה, קצב טעינה מהירה

כשפיאט ופיג'ו בנו את המכוניות הראשונות שלהן, בסין עבדו בשדות האורז. אבל זה היה מזמן, בסוף המאה ה-19. במאה ה-21 יחסי הכוחות הכלכליים והטכנולוגים נראית אחרת לגמרי. זה היה מה ששלח בשנה שעברה את קרלוס טווארס, מנכ"ל קבוצת סטלנטיס, לחתום בסין על הסכם לרכישת 21% מליפ מוטור תמורת 1.5 מיליארד יורו.

סטלנטיס, החברה האם של פיאט ופיג'ו, מאגדת 14 מותגים, כולל ג'יפ, אלפא רומיאו, מזראטי ואופל, ומתגאה ב-130 שנות ניסיון בייצור רכב. ליפ מוטור הוקמה ב-2015 בידי ז'יאנגמינג ז'ו, איש עסקים בתחום הטכנולוגיה.

מה יש לקונצרן אירופי-אמריקאי ענק שמכר ב-2023 כ-6.2 מיליון מכוניות לחפש בסטארט אפ סיני שייצר בשנה שעברה רק 250 אלף מכוניות? ליפ מוטור הרבה יותר מתקדמת בטכנולוגיית הסוללות ומערכת ההפעלה שפיתחה

מה יש לקונצרן אירופי-אמריקאי ענק שמכר ב-2023 כ-6.2 מיליון מכוניות לחפש בסטארט אפ סיני שייצר בשנה שעברה רק 250 אלף מכוניות? ליפ מוטור הוקמה במתכונת טסלה: חברת הזנק לפיתוח מכוניות חשמליות, עם דגש עם תוכנה, פלטפורמות ומערכות משלו. למעשה 60% מרכיבי ה-C10 שבו ננהג היום מיוצרות על ידה באופן עצמאי, שזה יותר ממה שמשיגות פיאט ופיג'ו במכוניות שלהן. כמו ההשקעה של פולקסווגן בריביאן האמריקאית, מה שמשך את סטלנטיס לליפ מוטור היה ההתקדמות שלה במערכות הדיגיטליות של הרכב ובסוללות. פיג'ו ופיאט מבינות דבר או שניים בפיתוח מנועי שריפה פנימית וכיול שלדה: בעידן החדש הידע הזה רלוונטי בערך כמו ניווט לפי כוכבים. בתחומים שחשובים היום הרבה יותר, הן מתקשות.

ההסכם, שהעניק לליפ מוטור הקטנה הרבה אוויר פיננסי כדי שתימנע מגורלן של חברות דומות כמו איווייז, קבע שסטלנטיס תהיה אחראית לשיווק וייצור דגמי החברה מחוץ לסין, באמצעות חברה משותפת בשליטתה.

C10 הוא הדגם השני שמייצאת ליפ מוטור, אחרי ה-T03 הקטנה, שישראל הייתה לפני שנתיים אחת המדינות הראשונות שבהן הושק. זהו קרוסאובר משפחתי גדול כמעט בממדי טסלה מודל Y ואקספנג G6, אבל בסין וגם באירופה הוא מתומחר באגרסיביות, כמו BYD אטו 3 הקטנה יותר. זה לא הקרוסאובר היחיד שינחת כאן בשנה הקרובה עם האטו 3 על הכוונת, דגמים כאלה מג'ילי וסקייוול כבר מחממים סוללות. אבל עם כזה גב, הוא כרגע הבולט שבהם.

ליפ מוטור C10. אודי עציון,
נאה, אבל לא מסובב ראשים. יותר סטיישני מאשר קרוסאובר קשוח/אודי עציון

עיצוב: ה-C10 הוא רכב נאה, אבל לא מסובב ראשים. קווים עגלגליים, שקצת מזכירים פורשה קאיין פעם, עם חרטום נטול גריל, פסי גגון לא בולטים מדי. בלי מוזרויות סיניות, מוצר גלובלי שיתאים לכולם.

ליפ מוטור C10. אודי עציון, מערכת וואלה
סביבת נהג נקיה ויעילה, מלבד התפעול המסורבל ממסך המולטימדיה, מהמיזוג ועד מצבי הנהיגה/מערכת וואלה, אודי עציון
כל התפעול, כולל של בקרת האקלים וכיוונון פתחי האוורור, מצבי הנהיגה ועוד, נעשה מתפריטי המסך. זה מגושם, מעצבן, מושך רק באולם התצוגה ובאקסלים של מנהלי הייצור שחוסכים כאן המון צמות חשמל

תא הנוסעים: עם אורך של 4.74 מטר, רוחב של 1.90 מטר, גובה של 1.68 מטר ובסיס גלגלים של 2.825 מטר, מדובר בקרוסאובר גדול, אורך למשל בכ-30 ס"מ מאטו 3. וזה מורגש בחנייה, כמו שזה מורגש ברגע שנכנסים פנימה.

סביבת הנהג מתקדמת אך שגרתית, נקייה מאוד מאבזור, אך מצוידת במסך מולטימדיה גדול, בלוח מחוונים דיגיטלי וכמעט ללא כפתורים. כל התפעול, כולל של בקרת האקלים וכיוונון פתחי האוורור, מצבי הנהיגה ועוד, נעשה מתפריטי המסך. זה מגושם, מעצבן, מושך רק באולם התצוגה ובאקסלים של מנהלי הייצור שחוסכים כאן המון צמות חשמל. זו מחלה שהרבה חשמליות לוקחות בה, וחבל שגם הרכב הזה. בליפ מוטור מדגישים שרכב המבחן היה מסדרת טרום ייצור, ושעוד יהיו שיפורים עד להגעת המכוניות לאולמות התצוגה. עוד נראה.

המושב האחורי מציע מרווח ברכים וראש של מכוניות סאלון, כולל שקעי USB ופתח מיזוג ללא אפשרות לשליטה על הטמפרטורה.

תא המטען מעניק תחושה גדולה ממה שנוקבים המספרים, 440 ליטר, ויש מתחתיו תא נוסף, אך אין כיסוי. יש גם תא נוסף מתחת ל"מכסה המנוע", עם 32 ליטר נפח, לכבלי טעינה. פסי הגגון יכולים לשאת מטען במשקל 100 ק"ג.

ליפ מוטור C10. אודי עציון, מערכת וואלה
מושב אחורי סופר מרווח/מערכת וואלה, אודי עציון
המושב האחורי מציע מרווח ברכים וראש של מכוניות סאלון, כולל שקעי USB ופתח מיזוג ללא אפשרות לשליטה על הטמפרטורה. תא המטען מעניק תחושה גדולה ממה שנוקבים המספרים, ויש מתחתיו תא נוסף, אך אין כיסוי

אבל הישיבה גבוהה, הראות מצוינת, ומושב הנהג נע לאחור כשמכבים את האוטו, ממתין במצב הזה שנוח לכניסה ויציאה עד להתנעה מחודשת, כמו שעד לא מזמן היה אפשר לקבל רק ברכבי יוקרה. כבר הדגם הבסיסי מגיע עם מושבים חשמליים מלפנים ועם שפע אבזור שעוד נפרט לגביו. איכות החומרים והייצור טובה, אבל מוזר גם היעדרן של ידיות אחיזה, מלפנים ומאחור. יש בחירה בין צביעה פנימית חומה-כתובה בגווני טרקוטה, לכהה.

מלמעלה מאיר את התא גג פנורמי חשמלי גדול, שאמנם אינו נפתח להכנסת אוויר מבחוץ, אבל מצוידת בוילון חשמלי אטום לסגירה כאשר רוצים למנוע את התחממות התא. טכנולוגיה מתקדמת באמת שטסלה ו-BYD עדיין לא הצליחו לחקות.

ליפ מוטור C10. אודי עציון, מערכת וואלה
תא מטען גדול ושימושי, יותר ממה שמראים המספרים/מערכת וואלה, אודי עציון

אבזור: רמת קומפורט הבסיסית מגיעה עם חישוקי 18 אינץ', מסך מולטימדיה 14.6 אינץ', לוח מחוונים דיגיטלי 10.25 אינץ', מושבים קדמיים בכוונון חשמלי, בקרת אקלים עם יציאה למושב האחורי, חיישני חנייה ומצלמת 360, טעינה מהירה לנייד, 12 רמקולים למערכת השמע. רמת גימור דיזיין משדרגת לחישוקי 20 אינץ', מוסיפה פתיחה חשמלית לתא המטען, חלונות אחוריים כהים, הגה מחומם, ריפודי עור מלאכותי, מושבים קדמיים עם חימום ואוורור תאורת אמביאנט לתא הנוסעים.

בטיחות: 7 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב, ניטור רכב בשטח מת, התרעת פתיחת דלת לכביש לא פנוי, ניטור עייפות נהג.

ליפ מוטור C10. אודי עציון, מערכת וואלה
די גנרי מאחור, למרות הספויילר/מערכת וואלה, אודי עציון
221 כ"ס והנעה אחורית נשמעים מתכון מבטיח, אבל ה-C10 שוקל 2 טון. זה לא קרוסאובר שיעניק לכם ניצחון אוטומטי - ובחילה - בכל קרב רמזורים. התאוצות זריזות, אבל אין מכה בגב. אפשר לבחור בין מצב חסכון, רגיל וספורט, אבל גם הראשון יספיק כדי לעקוף את הבנזיניות שמסביב

ביצועים: 221 כ"ס והנעה אחורית נשמעים מתכון מבטיח, אבל ה-C10 שוקל 2 טון. זה לא קרוסאובר שיעניק לכם ניצחון אוטומטי - ובחילה - בכל קרב רמזורים. התאוצות זריזות, אבל אין מכה בגב. אפשר לבחור בין מצב חסכון, רגיל וספורט, שמזרז את העניינים, אבל גם הראשון יספיק כדי לעקוף את הבנזיניות שמסביב.

טווח: הסוללה לא גדולה יחסית לממדים, כמעט 70 קוט"ש, וכך גם הטווח המשולב הרשמי, 420 ק"מ, בדיוק כמו הנתון המוצהר של האטו 3. אבל בנסיעת מבחן מאזור שדה התעופה מלפנסה ליד מילאנו לאגם מג'ורה ולהרים שמעליו, נרשם טווח מעשי של 375-400 ק"מ. זה נתון קרוב יחסית למספרי היצרן וטוב בסך הכל, אבל ראוי שתהיה גם גרסה עם טווח ריאלי קרוב יותר ל-500 ק"מ, שכבר לא נדיר היום אפילו בחשמליות של רבע מיליון שקל. בכל מקרה, גרסת הנעה כפולה תושק בהמשך, אך תשפר בעיקר את הביצועים והעבירות בכבישים מושלגים ובוציים. מה שכן, הטעינה המהירה היא בקצב של עד 84 קילוואט, איטי מאוד כיום. יש יכולת V2L לספק כוח למכשירי חשמל מסוללת הרכב.

ליפ מוטור C10. אודי עציון, מערכת וואלה
בהחלט שקט מאוד בנסיעה/מערכת וואלה, אודי עציון
אנשי ליפ מוטור טענו בפנינו שמהנדסים מאלפא רומיאו ומזראטי השתתפו בכיול השלדה של גרסת הייצוא של ה-C10. זו הבטחה שיווקית מעניינת שאני לא יודע אם באמת יש לה כיסוי, וקשה היה לאתר כאן סימנים להתנהגות ספורטיבית. כך או כך, מי שכייל את האוטו הזה עשה עבודה טובה

התנהגות כביש: אנשי ליפ מוטור טענו בפנינו שמהנדסים מאלפא רומיאו ומזראטי השתתפו בכיול השלדה של גרסת הייצוא של ה-C10. זו הבטחה שיווקית מעניינת שאני לא יודע אם באמת יש לה כיסוי, וקשה היה לאתר כאן סימנים להתנהגות ספורטיבית. כך או כך, מי שכייל את האוטו הזה עשה עבודה טובה. למרות הממדים יש מעט זווית גלגול, והקרוסאובר החדש מעניק הרגשה פחות מגושמת ממה שאפשר היה לצפות. גם ההיגוי בסדר.

נוחות: גם כאן מתבלט ה-C10, מטפל יפה בשיבושים קטנים, אבל מעט קופצני בכביש גלי. הנסיעה שקטה מאוד ובידוד הרעשים טוב מהמקובל בקבוצת השוק שלו.

ה-C10 הוא קרוסאובר משפחתי מעשי ושימושי, סופר מרווח, עם בעיות תפעול והנדסת אנוש שמשותפות לחשמליות אם סמלת, היבואנית, תשמור על התמחור האגרסיבי מאירופה שמקביל ל-170-180 אלף שקל בארץ, יש פה להיט פוטנציאלי

השורה התחתונה: את החלק הטוב ביותר שמרו בליפ מוטור אינטרנשיונל לסוף. ה-C10 זכה באירופה לתמחור זהה לאטו 3, שעולה בישראל 168.5-176 אלף שקל. זה מחיר תחרותי מאוד לרכב שקרוב יותר בממדיו לאקספנג G6, שמתחילה ב-200 אלף שקל.

ל-C10 אין את הילת ה-G6 והמודל Y, למרות שהוא לא פחות מתקדם מהן טכנולוגית. הוא קרוסאובר משפחתי מעשי ושימושי, סופר מרווח, עם בעיות תפעול והנדסת אנוש שמשותפות לחשמליות רבות כיום. אפשר לטפל בהן ולהאריך קצת את הטווח, אבל גם כמו שהוא, אם סמלת, יבואנית פיאט, אלפא, ג'יפ וסובארו שאליה עבר הזיכיון ממטרו מוטור, תשמור בארץ על התמחור האגרסיבי מאירופה, יש פה להיט פוטנציאלי בשוק הזה. תמחור כזה גם חשוב להתמודדות עם העלאת המס על חשמליות המתוכננת לסוף השנה, כדי לשאיר אותן אטרקטיביות גם מול נזקי הפוליטיקאים ופקידי האוצר.

הכותב היה אורח ליפ מוטור באיטליה

ליפ מוטור C10: על הצד הטכני

מנוע: חשמלי, 221 כ"ס
תיבת הילוכים: אוט', תמסורת ישירה. הנעה אחורית

מידות:
אורך (מטר):
4.74
רוחב (מטר): 1.90
גובה (מטר): 1.68
בסיס גלגלים (מטר): 2.825
תאי מטען (ליטר): 440 מאחור, 32 ליטר מלפנים
משקל (ק"ג): 1,980
כושר גרירה (ק"ג): 1,500

חשמל:
קיבולת סוללה (קוט"ש):
69.9
טעינה איטית (קילוואט): 6.6
טעינה מהירה (קילוואט): 84

ביצועים:
0-100 קמ"ש (שניות):
7.5
מהירות מרבית (קמ"ש): 170
טווח משולב (יצרן, קמ"ל): 420
טווח משולב (מבחן, קמ"ל): 375

בטיחות:
ציון במבחן הריסוק האירופי:
טרם נבחן
בטיחות אקטיבית: בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב, ניטור רכב בשטח מת, התרעת פתיחת דלת לכביש לא פנוי, ניטור עייפות נהג

אחריות:
4 שנים או 100 אלף ק"מ לרכב, 8 שנים או 160 אלף ק"מ לסוללה

  • עוד באותו נושא:
  • רכב חשמלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully