וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחני ריסוק – חמישה כוכבים לאינסייט

26.8.2009 / 12:47

הונדה אינסייט וטויוטה פריוס זכו לחמישה כוכבים. גם רכבי הפנאי מצטיינים עם הצלחה לסורנטו. סיטרואן C3 מאכזבת

אתר רשמי

צילום: EURO NCAP

איגוד הבטיחות האירופאי 'יורו-נקאפ' הטמיע השנה שיטת ניקוד חדשה לפיה משוקללים פרמטרים קיימים גם באחוזים. אלו כוללים הסברים מפורטים על יתרונות או מגבלות כלי-הרכב על פי מבחני הריסוק הקיימים: חזית, היטל, הגנה על ילדים, הגנה על הולכי רגל וניקוד המוענק על בקרות אלקטרוניות.

שיטת הכוכבים המסורתית נשמרת כדי להמחיש בצורה ברורה את רמת הבטיחות במכוניות, אך בשל תקנות שייכנסו לאירופה בשנים הקרובות המחייבות המצאותן של עזרי בטיחות אלקטרונים, החלו השנה באיגוד להוסיפן למשוואה בסיומה מקבלת המכונית ציון מעודכן לעומת מבחני העבר. הנבחנות הפעם מחולקות על פי וותק. החלק הראשון עבור מועמדות טריות ואילו השני מוקדש למועדי ב' למכוניות שכבר נבחנו בעבר. אלא שעם השיטה החדשה מחוייבות הן להוכיח כי היצרניות הבינו את חשיבותן של המערכות ונערכו בהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות.

הונדה אינסייט

הופעת בכורה במבחני הריסוק לאינסייט ההיברידית וכבר היא עולה על הגל הבטוח. ההונדה החסכנית יוצאת מהמבחן חמושה בחמישה כוכבים ו-33 נק'. הגנה על מבוגרים בחלק הקדמי אובחנה כטובה אך בעיה לא זניחה נרשמה על הגנת איזור הגפיים. סיכון לפגיעה באיזור היירכים והברכיים נרשם אף הוא בהערות הבוחנים. מבחן הריסוק הצידי חשף כי לאינסייט הגנה סבירה ויעילה על איזור החזה, אולם הטחתה על העמוד הפחיתה מספר נק' בשל איזור צלעות חשוף לפגיעות.

בהגנה על ילדים מציינים הבוחנים בהונדה כי בובת הילד בן ה-3 כמעט ולא ספגה חבטות דרסטיות במושב הנוסע. הגנה מפני צליפת שוט הייתה טובה. ציון לשבח קיבלה האינסייט בסעיף ההגנה על הולכי רגל. קצה קצהו של מכסה המנוע אינו מהווה סכנה גדולה לפוגשים בו ועל כך זכתה בנקודות. עם זאת, חלקים מסויימים במרכב כן עלולים להוות סכנה ועל זאת נאמר על ידי האיגוד כי בעתיד יבחנו גם נתונים אלו בצורה עמוקה יותר. בקרת יציבות היא סטנדרטית בכל דגמי האינסייט באירופה, אולם בחלקים מסויימים היא נעדרת. הציון באחוזים עבור האינסייט: 90 אחוזים בהגנה על מבוגרים, 74 אחוזים בהגנה על ילדים, 76 אחוזים בהגנה על הולכי רגל ו86 אחוזים על בקרות אלקטרוניות.

טויוטה פריוס – חמישה כוכבים

הדור השלישי של הפריוס שנמכר בישראל מזה חודש ליקט חמישה כוכבים ו-32 נק'. הפריוס הדגימה יכולת להגן על נהגים ונוסעים בגדלים שונים בסיוע מבנה יציב בחלק הקדמי שלא סבל מחדירות משמעותיות אל איזור היושבים. מבחן הצד העניק לפריוס נקודות מקסימליות אך בהגנה בעת מבחן העמוד וכן עבור הגנה מפני צליפת שוט קיבלה הפריוס ציונים גבוליים בלבד.

הגנה על ילדים בהיברידית של טויוטה נרשמה כטובה. בעת התרסקות ראשי הבובות כמעט ולא נעו קדימה. בפריוס ניתן לנתק את כרית האוויר במושב הנוסע, והוראות על כך מוקרנות בבירור בסוכך השמש ועל כן ניתנו לה נקודות נוספות. גם הולכי הרגל לא מסתכנים במיוחד בפגישה לא נעימה עם הפרונט של הפריוס. בסעיף זה מקבלת טויוטה ציונים טובים מאוד בייחוד במשטחים היותר מסוכנים בתחתית החרטום ובאיזורי הצד. בקרת יציבות נכללת בפריוס בכל הדגמים. ציוניה באחוזים: 88 אחוזים בהגנה על מבוגרים, 82 אחוזים בהגנה על ילדים, 68 אחוזים בהגנה על הולכי-רגל, ו-86 אחוזים עבור מערכות ההגנה האלקטרוניות.

סיטרואן C3 – ארבעה כוכבים

הסופר מיני של סיטרואן רושמת אכזבה קשה לנוכח המתחרות עם ארבעה כוכבים בלבד ו-30 נק'. חלל התא הקדמי נותר שלם ללא חדירות קיצוניות לכוון היושבים. סיטרואן המחישה כי לא קיים הבדל בין מימדי היושבים מלפנים עם הגנה מקסימלית עבור כולם. מבחן הצד זיכה את ה-C3 במקסימום נקודות, אך חשף נקודות תורפה קלות עם חשש לפגיעות באיזור הצלעות והחזה.

ציון עלוב קיבלה הסיטרואן על הגנה מפני צליפת שוט. ה-C3 עברה שלושה מבחנים שונים עבור התאמת הציון אך נכשלה בכל אחד מהם. ריסוק החזית לא חשף שום כשלים הגנתיים על ילדים בני 3 עם הערה אחת על חוסר בהירות בנוגע למצב ניתוק כרית האוויר. הגנה על הולכי רגל הייתה גבולית מאוד בייחוד בעת פגיעות בילדים. ה-C3 מצויידת רק בחלק מדגמיה במערכת בקרת יציבות –ESP ולכן הופחתו לה נקודות חשובות במהלך המבחן. עם זאת תציע סיטרואן בעתיד מגביל מהירות כאופציה וכן כסטנדרט בדגמים הבכירים. ניקוד באחוזים: 83 אחוזים להגנה על מבוגרים, 74 אחוזים בהגנה על ילדים, 33 אחוזים על הולכי רגל ו-40 אחוזים בעבור עזרים אלקטרוניים.

סובארו לגאסי – חמישה כוכבים

הלגאסי החדשה (B4 אצלנו) הגיעה למבחן הריסוק במרכב סטיישן. הדור החדש צובר חמישה כוכבים ו-29 נק' במבחן החדש. תא הנוסעים בלגאסי הרשים בעמידותו, אך הערה שלילית ניתנה לסובארו על הגנה לקויה באיזור הברכיים והיירכיים. הגנה מצויינת הציגה הלגאסי במבחן ההיטל אך כשהוטחה בעמוד התגלו נקודות תורפה באיזורי הצלעות והגב התחתון. כך גם במבחן צליפת השוט עבורו הלגאסי קיבלה רק ציון עובר.

מבחן ההגנה על ילדים מראה כי הלגאסי רותמת את היושבים בעוצמה למושב. ראשי הילדים זכו להגנה טובה מאוד מפני התרסקות. הבוחנים מציינים כי את כרית האוויר ניתן לנתק אך אזהרה מפני סכנות מצויה בסוכך השמש העליון ואינה מכילה הוראות בכל השפות באירופה. על כך הורדו שברירי נק' בלבד.

הפגוש הקדמי בלגאסי סיפק הגנה ראויה להולכי רגל. אבל קצה החרטום לא העניק ללגאסי ולא נקודה אחת ועל כך ירדו לה נקודות. בקרת יציבות נכללת בכל דגמי הלגאסי. ציוני הלגאסי באחוזים: 79 אחוזים בהגנה על מבוגרים, 73 אחוזים בהגנה על ילדים, 58 אחוזים בהגנה על הולכי-רגל, ו-71 אחוזים עבור בקרות הבטיחות האלקטרוניות.

סקודה יטי – חמישה כוכבים

רכב הפנאי-כביש של סקודה מקבל במבחן הבכורה שלו חמישה כוכבים ו-33 נק'. היטי הרשים מאוד בהגנה חזיתית והותיר את תא הנוסעים בלא פגעים קשים. היושבים מלפנים שמרו על איבריהם העליונים והתחתונים מפני חלקים סדוקים ושבורים, הרבה מכך תודות להוספתן של כריות אוויר שנכחו גם במבחן הריסוק הצידי והרשימו. עם זאת חשוב לציין כי בארצות מסויימות באירופה הן אינן מוצעות כעת אך בסקודה ישלימו את הוספתן היכן שחסר. מבחן צליפת השוט זיכה את היטי בציון טוב.

הגנה על ילדים ביטי טובה עבור כל הגילאים הנבחנים – 3 ו-שנה וחצי. הבוחנים ציינו את יכולתה של היטי להגן על הנוסעים מפני חפצים מעופפים או חלקים מהקונסולה שעלולים להנתק אל תוך חלל התא. הערה חיובית מאוד קיבלה היטי על הסבר מפורט בנוגע לניתוק כרית האוויר במושב הנוסע והסכנות הטמונות אם לא ייעשה כך כאשר מושיבים בו תינוק.

ציון מרבי קיבלה היטי במבחני ההגנה על הולכי רגל. אך מבחנים חיצוניים (מחוץ למרכז האיגוד) הוכיחו כי עדיין קיימים משטחים חיצוניים מסוכנים לעוברי-אורח. בקרת יציבות נוכחת כמעט בכל דגמי היטי, עם חריגות מסוימות בארצות רחוקות שם היא מוצעת כאופציה בלבד. ציוניה באחוזים: 92 אחוזים בהגנה על מבוגרים, 78 אחוזים בהגנה על ילדים 46 אחוזים בהגנה על הולכי רגל ו-71 אחוזים עבור הבקרות האלקטרוניות.

פולקסווגן פולו - חמישה כוכבים

אחותה הקטנה של הגולף צברה חמישה כוכבים ו-30 נק' במבחן הריסוק. הסופר מיני של הקונצרן הציגה עמידות גבוהה מפני תאונות חזיתיות בעיקר עבור היושבים. אך הנהג נמצא בסיכון קל לחטוף חבטה לא נעימה ממוט גלגל ההגה שנע קדימה לאיזור החזה בצורה מעט מסוכנת. נקודות הופחתו לפולו במבחן ההיטל עם סיכוי לפגיעות באיזור החזה. הגנה מפני צליפת שוט נרשמה כגבולית.

מקסימום נקודות העניק האיגוד לפולו על הגנתה עבור ילדים בני 3 ושנה וחצי. את כרית האוויר במושב הנוסע ניתן לנתק אך ההוראות אינן מספיק ברורות למשתמשים. נקודות רבות זכתה הפולו עבור יכולתה לשמור על נזקים מינמאלים עבור הולכי רגל בייחוד באיזור הרגליים. הערה שלילית נרשמה על משטחים קדמיים המהווים סכנה לראשיהם של ילדים ומבוגרים. בקרת יציבות מופיעה כסטנדרט בכל חבילות האבזור של הפולו. ציוניה באחוזים: 90 אחוזים בהגנה על מבוגרים, 86 אחוזים בהגנה על ילדים, 41 אחוזים בהגנה על הולכי-רגל, ו-71 אחוזים עבור בקרות בטיחותיות.

קיה סורנטו – חמישה כוכבים

יומיים ומעט לאחר חשיפתו הרשמית, קיה סורנטו עולה למבחני הריסוק באירופה ולא מאכזב. הסורנטו החדש מקבל חמישה כוכבים ו-31 נק'. החלק החזיתי בסורנטו נשאר יציב ללא הפרעות או חדירות קשות לתא הנוסעים. מותחנים כפולים בחגורות הבטיחות הבטיחו כי בובות הריסוק רתומות בחוזקה למושבים והברכיים נשארות מרחק מה מאיזור הקונסולה. כאשר הטיחו את הסורנטו על צידו, התגלתה נקודת תורפה באיזור הצלעות ועל כן הורידו לו נקודות. מבחן צליפת השוט סיפק לסורנטו ציונים טובים.

בהגנה על ילדים ממשיך הסורנטו להרשים עם ציון גבוה עבור ילדים בני 3 ושנה וחצי. שוב חגורות הבטיחות העניקו לילדים קו הגנתי מצוין ומנעו מאיזורים בחלל התא להתקרב אל ראשיהם. בניגוד לכך הסורנטו נכשל נחרצות בהגנה על הולכי-רגל והסתפק בציון עלוב בשל זוויות מסוכנות במשטחי מכסה המנוע. בקרת יציבות מופיעה כסטנדרט בכל דגמי הסורנטו החדשים. ציוניו באחוזים: 87 אחוזים בהגנה על הולכי רגל, 84 אחוזים בהגנה על ילדים, 44 אחוזים בהגנה על הולכי רגל ו-71 אחוזים עבור מערכות הבטיחות האלקטרוניות.

אודי A4 – חמישה כוכבים

המשפחתית הגדולה של אודי רושמת לזכותה חמישה כוכבים ו-33 נק' בסיום המבחן. הגנתה על החלק החזיתי הרשימה עם פגיעות מינוריות לנוסעים תודות לכריות האוויר האדפטיביות המתאימות את עוצמתן על פי הפרמטרים המתקבלים. מבנה הקבינה שמר על צורתו ולא ספג פגיעות קשות ושני היושבים מלפנים יצאו בלא פגע.

מבחן הצד העניק לאודי נקודות מקסימליות. נעדרו מהמבחן הערות שליליות, והבוחנים אף שיבחו את חוזק המרכב בייחוד בהגנה על חלקי החזה החשופים. ציון לשבח ניתן גם למבחן 'צליפת השוט'. נקודות מרביות ניתנו לאודי A4 עבור הגנה על ילדים בני שנה וחצי ושלוש זולת הערה אחת שאובחנה לאחר שאזהרה בדבר השמת מושב תינוק במושב הקדמי מלפנים אינה נוכחת.

הגנה על הולכי רגל מפני פגיעה חזיתית לא הייתה טובה כל כך. הבוחנים ציינו שחלק מסוים במכסה המנוע מביא לפגיעות ראש קשות. מערכות הבטיחות האלקטרוניות קיבלו ציון גבוה בשל בקרת יציבות הנוכחת בכל דגמי ה-A4. על פי השקלול החדש (אחוזים), ה-A4 קיבלה 93 אחוזים בהגנה על מבוגרים, 84 אחוזים על ילדים, 39 אחוזים על הולכי רגל ו-71 אחוזים על מערכות הבטיחות האלקטרוניות.

אופל אינסיניה – חמישה כוכבים

האינסינה שנפקדת לצערנו מזירת הרכב הישראלית, משיגה חמישה כוכבים ו-39 נק'. מכונית השנה מאשתקד גילתה איתנות בפני פגיעות חזיתיות ובייחוד הדגימה יכולתה להגן על איזור הברכיים בהתאם למימדיו של היושב מלפנים. תא הנוסעים בלם היטב את ריסוק החלק הקדמי והקונסולה הקדמית שמרה מרחק מה מפני היושבים. ציון גבוה מאוד השיגה האינסינה גם במבחן הצד אולם הבוחנים מציינים כי האינסינה לא הבריקה בסעיף זה והסתפקה בציון טוב בלבד.

נקודות מרביות הייתה יכולה לקבל האינסינה בהגנה על ילדים בכל הגילאים, אילו הייתה מציידת את מושב הנוסע הקדמי באזהרה בנוגע להושבת מושב תינוק עם הפנים נגד הכביש. אבל למרות זאת, הגנה על ילדים וטף הרשימה מאוד באינסינה. הערות נרשמו רק בהסברה לקויה באשר לניתוק כרית האוויר ולעיגון מושבים בהתקני ה-ISOFIX מאחור. פגיעות בהולכי רגל העניקו לאינסינה ציון בינוני עם הגנה טובה על האגן, אך מאכזבת בפגיעות ראש במבוגרים. מערכת בקרת יציבות נוכחת בכל הדגמים. האינסינה מלקטת על פי המדרג החדש 94 אחוזים בהגנה על מבוגרים, 79 אחוזים על ילדים, 40 אחוזים על הולכי רגל והמערך הטכנולוגי בה זוכה ל-71 אחוזים.

הונדה סיוויק – חמישה כוכבים, עם סייג

הונדה מגיעה למבחן זה לאחר שב-2007 קיבלה 4 כוכבים בלבד. כעת היא משפרת את הישגיה ואוספת עוד כוכב בדרך להצלחה מלאה ובסיום המבחן עונדת חמישה ו-28 נק'. למרות הכוכב הנוסף, עדיין מתקשה הסיוויק לבלוט לטובה במבחני הריסוק. החלק הפרונטאלי אמנם נשאר יציב, אלא שכריות האוויר החדשות (אדפטיביות) לא הצליחו למנוע מראשי היושבים מלפנים לפגוש בגלגל ההגה ובחלקים אחרים בסביבת הקבינה. סיכון נוסף נרשם לחובתה בשל קונסולה שהוותה סכנה לנהג ולנוסע בשל פריצה לאיזור הצלעות. גם במבחן הצד, למרות החלפת כריות האוויר לדור החדש, הסיוויק קיבלה ציון סביר בלבד על הגנה מפני ריסוק ההיטל, ואף ציון שאינו משביע רצון בהגנה מפני צליפת שוט. הילדים בסיוויק לא ישמחו לשמוע כי גם השנה היפנית מתמודדת עם בעיות כמו מחסור בניתוק כרית האוויר במושב הנוסע מלפנים, וכן תגיות הסבר לקויות על אופן השמת עיגוני ה-ISOFIX.

הניקוד בהגנה על הולכי רגל שווה בערכיו לשנה שעברה. כך שמדובר בציון טוב יחסית עם סייג בהגנה על ראשי ילדים בפגישות מכאיבות עם מכסה המנוע המזוות. בקרת יציבות מגיעה כסטנדרט בכל דגמי הסיוויק. תוצאות השיקלול החדש – 79 אחוזים בהגנה על מבוגרים, 76 על ילדים, 67 על הולכי רגל, ו-86 אחוזים על מערכות בטיחות אלקטרוניות.

וולוו XC-60 – חמישה כוכבים

וולוו חגגה לפני כשבוע 50 שנה להמצאת חגורת הבטיחות, והנה היא מגיחה למבחן ריסוק מעודכן עם רכב הפנאי XC-60 שכבר סיפח לעצמו כל מערכת הגנה אפשרית בין אם אקטיבית או פסיבית. תא הנוסעים נותר חזק ומחוסם בפני פגיעות משמעותיות. הבוחנים מציינים כי קורה A (קדמית) נעה כ-3 מילימטרים בלבד לעבר היושבים, וכן משבחים את העובדה כי מוט ההגה קרס הרחק מגופם ואיפשר מרווח תנועה לחילוץ בובות הריסוק ללא חשש.

ריסוק הפרופיל בוולוו דירג אותה במקום גבוה מאוד במבחני הריסוק הנוכחיים, עם הערה אחת לא מחמיאה במיוחד על סיכון לפגיעה באיזור החזה. אולם זו באמת זניחה ברמתה. הגנה על ילדים בני 3 זיכו את הוולוו במקסימום נקודות אולם בהגנה על ילדים בני שנה וחצי הופחתה חצי נקודה על חוסר בהירות בנוגע לניתוק כריות האוויר מלפנים. בסעיף ההגנה על הולכי רגל נאלצה ה-XC-60 להסתפק בציונים עוברים בלבד. מגרעות נרשמו בייחוד בהגנה על איזור הגפיים במבוגרים ובפגיעות בראשי ילדים.

כצפוי, מערכות הבקרה הבטיחותיות של הוולוו נכללות בכל ההיצע לרבות בקרת יציבות ומכאן שהיא זכתה לציון גבוה מאוד. על פי השיקלול החדש נתוניה הם כדלהלן: 94 אחוזים בהגנה על מבוגרים, 79 אחוזים בהגנה על ילדים, 48 אחוזים בהגנה על הולכי-רגל, ולא פחות מ-86 אחוזים עבור מגילת הבטיחות האלקטרונית הנכללת בה.

סקודה סופרב – חמישה כוכבים

מכונית הדגל של סקודה צוברת חמישה כוכבים ו-32 נק'. כמו כל תוצרת פולקסווגן גם המותג הצ'כי ניחן באותם גנים מורשתיים ולכן ציוניה אינם מפתיעים. פרט להגנה מרבית על החלק החזיתי, הסופרב הדגימה בצורה מובהקת כי ניתן להגן על היושבים בחזית ללא הבדלה במימדיהם. כלומר ערכי הניקוד זהים עבור כל אדם, ובכל גודל. הערות לחיוב נרשמו בסעיף ההגנה על היירכים, האגן והראש.

נקודות מקסימליות ניתנו עבור הגנה מפני ריסוקי צד, וציון עובר להגנה מפני צליפת שוט. עבור ילדים בני שנה וחצי הסופרב מציעה הגנה טובה, קצת פחות לגביי ילדים בני 3, אולם בשני המקרים נאמר כי חסרה הבהרה בנוגע לעיגוני ISOFIX וכן לא מצויין בבירור מתי כריות האוויר מנותקת במושב הנוסע. הפגוש הקדמי בסופרב הוא לא משהו שמומלץ לפגוש בו בתאונה. הציון הכללי אינו מספיק טוב ונחשפה סכנה לראשי מבוגרים ולגפיים בילדים.

בקרת יציבות קיימת בכל דגמי הסופרב. אחוזים בתום המבחן – 90 אחוזים בהגנה על מבוגרים, 81 אחוזין על ילדים, 50 אחוזים על הולכי רגל, ו-71 אחוזים עבור מערכות
הבקרה הבטיחותיות.

פולקסווגן טיגואן - חמישה כוכבים

פרט לסיוויק היפנית, הטיגואן של פולקסווגן הוא הוותיק שבחבורת הנבחנים בסבב הנוכחי. רכב הפנאי הקומפקטי עמד למבחן ריסוק ראשון ב-2007, אלא שבניגוד לסיוויק כבר אז היו לו חמישה כוכבים. גם עתה הוא שומר על מעמדו, ובמקביל על מעמדה של פולקסווגן עם חמישה כוכבים מלאים ו-31 נק'. ה-SUV הקטן של הקונצרן גילה יכולת עמידות מרשימה בהגנה מפני ריסוקי חזית. הבוחנים מציינים כי פולקסווגן שיפרה באופן ניכר את ההגנה על היושבים מלפנים על ידי הרחקת הקונסולה ושאר הרכיבים מלחבוט בפני היושבים.

גם במבחן הריסוק הצידי זכה הטיגוואן לציונים לא רעים. הערה שלילית אחת נרשמה לאחר שמבחן העמוד התגלה סיכון לפגיעה באיזור החזה. בסעיפי המשנה נראה כי המושבים וחגורות הבטיחות סיפקו הגנה טובה מאוד על העורף מפני פגיעת צליפת שוט. הגנה על ילדים בסך הכול צויינה לחיוב. כמו מרבית הנבחנות, גם בטיגוואן קיים קושי להבחין מתי בדיוק כרית האוויר במושב הנוסע מנותקת. אילולא מגרעה זו, ייתכן כי הניקוד היה מקסימלי עבור ילדים. למרות זאת העניקו הבוחנים לטיגוואן ציון מרבי בהגנה על ילדים בני 3 ושנה וחצי.

הגנה על הולכי הרגל סיפקה את הבוחנים עם ציון עובר לפגיעות במבוגרים וציון סביר עבור ילדים. הטיגוואן כאמור חמוש בבקרת יציבות אלקטרונית בכל שורותיו. באחוזים מקבל הטייגואן ציונים שמציבים אותו בפלג האמצעי של הנבחנות. ציון של 87 אחוזים ניתן בהגנה על מבוגרים, 79 אחוזים על ילדים, 48 אחוזים על הולכי רגל, ו-71 אחוזים ניתנו לטיגוואן על המצאותן של בקרות בטיחות אלקטרוניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully