וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלזמה מגיעה למנוע המכונית שלך

ירון אדרי

6.10.2011 / 16:19

טכנולוגית הצתה מתקדמת תחליף את ניצוץ הפלאגים במנועי בערה בזרמי יונים עוצמתיים שיביאו לשיפור של עשרה אחוזים לפחות בצריכת הדלק

הוותיקים שביננו זוכרים שפעם היינו צריכים להחליף מידי פעם את הפלטינות במערכת ההצתה של המכונית. הטכנולוגיה שהתפתחה מאז החליפה אותן באלקטרוניקה מבוקרת מחשב והמונח פלטינות נותר רק במכוניות אספנות ובמערכון המפורסם של הגששים. המצתים (פלאגים) לעומת זאת לא השתנו יותר מידי ופרט לשינויים פה ושם, נותרו זהים למה שהכירו גם זקני הדור. מה בכל זאת עשוי להחליף אותם בעתיד?

חודש שלישי בשיפוץ מרצדס 190SL. קובי ליאני
איפה המנועים של פעם ואיפה המנועים של היום/קובי ליאני

בעבר דיווחנו לכם על פיתוח חדש לגמרי בשיתופה של פורד, שעשוי להחליף את ניצוץ המצתים בקרני לייזר סופר מדוייקים ויעילים שיודעים לפגוע בדיוק בנקודת ההצתה של תערובת הדלק-אוויר. פיתוח אחר מבית חברת 'פדראל-מוגול' אמנם נראה כי עושה צעד אחד אחורה לעומת הלייזר, אך עשוי אף הוא להביא לשיפור גדול ביעילות המנוע תוך צמצום ניכר בצריכת הדלק ופליטת המזהמים.

ה-ACIS (סימול ל-Advanced Corona Ignition System), נראה דומה למצת רגיל ולמעשה יכול לבוא במקומו ללא כל צורך בהתאמות מיוחדות. את הניצוץ בקצהו מחליפה קרן פלזמה (זרמי יונים) שעוצמתה ואופן התפזרותה בתא הבערה יכולה להביא להתלקחות תערובת בכל מצב גם אם היא ענייה מאוד בדלק. בשל הטכנולוגיה המתקדמת, ניתן גם לשלוט בתזמון הניצוץ ביעילות רבה יותר וגם אורך החיים של הרכיבים ארוכים בהרבה משל מצת רגיל. היתרון הגדול, בדיוק כמו בטכנולוגית הלייזר, הוא בכך שהניצוץ "מחפש" את נקודת ההצתה בתא הבערה בניגוד למצת רגיל בו הניצוץ קבוע במקומו.

מצת (פלאג) פלזמה של חברת פדראל מוגול. אתר יצרן
מצת הפלזמה מציע רק יתרונות לעומת המצת הרגיל/אתר יצרן

מפתחי ה-ACIS טוענים בניסויים שערכו עם מנוע טורבו בנפח 1.6 ל' מהדור הנוכחי, הופחתה צריכת הדלק בכעשרה אחוזים ושיפור דומה נרשם בפליטת ה-CO2, זאת ביחס למצת רגיל ולדבריהם הפוטנציאל אף גבוה יותר. עוד לטענתם יש למצת הפלזמה יתרונות נוספים רבים נוספים, אולם בשלב זה הם עדיין בוחנים את כל ההשלכות במסגרת הניסויים. מצת ה-ACIS אמנם נרשם כפטנט של פדראל- מוגול לאחרונה, אך הטכנולוגיה טרם התבשלה לכדי ייצור סדרתי המוני. כעת נותר לראות איזו טכנולוגיה תקדים להוולד ראשונה - מצתי לייזר, מצתי פלזמה ואולי בכלל לא נצטרך גם את הפלאגים בעתיד.


עוד טכנולוגיות בוואלה! רכב

בואו לדבר על זה בפורום הרכב של וואלה!

וואלה! רכב גם בפייסבוק

  • עוד באותו נושא:
  • פלזמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully