וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטח חורפי: הכן ג'יפך לחורף

31.10.2014 / 7:35

החגים כבר מאחורינו וירדו גשמים רציניים – זה אומר שעונת טיולי החורף מתקדרת מעלינו. מים, בוץ ושלג הם החומרים מהם עשויים טיולי השטח הטובים ביותר; בואו נבדוק שהג'יפ מוכן לגנרל חורף, בכביש ובשטח

נהיגת שטח בחורף. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
הפנטזיה היא לצלוח נהרות עם רכב שטח בעל שנורקל מוגבה וצמיגי בוץ אימתניים, אטום למים. במציאות, קרוב לוודאי שאנו נוהגים ברכב סטנדרטי שיתקשה לצלוח שלולית בעומק של מטר/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

יש ג'יפאים מורעלים שעבורם, תקופת החגים היא הזמן בו מתקנים קרעים בברזנט, מורחים סיליקון סביב החלון הקדמי ופותחים את פתחי הניקוז ברצפה. גם איש שטח מתון שאינו נוהג בסופה או דיפנדר פתוח, חייב להתכונן לעונת הגשמים. חלק מהפעולות נחוץ לכל רכב שטח, אחרות דרושות רק למי שמתכוון לצלוח נהרות ואגני בוץ. חלקן 'רק' שומר על תקינות הרכב, אחרות קריטיות לבטיחות הנהיגה.

על הכביש הרטוב

צמיגים: עם כל הכבוד לפנטזיות על צליחת הרוביקון, את רוב זמננו אנו מבלים על הכביש וכמו במשפחתומטית של השכן, יש לבדוק את מצב הצמיגים. בגלל הפרופיל האגרסיבי, צמיג שטח עשוי להציג חריצים עמוקים בסוליה אבל להיות גמור ו'יבש' לחלוטין. יש לבדוק את מצב דופן הצמיג (סימני יובש, צלקות חיצוניות), תאריך הייצור, וסימני שחיקה מוגברת בסוליה (המואצת לפעמים, בגלל נהיגת שטח בלחצי אוויר נמוכים). החלפת צמיגי שטח היא פיגוע יקר המצדיק התלבטות בדבר סוג הצמיג המתאים לך ביותר – AT או MT? אתם מוזמנים לחזור לכתבת הצמיגים המפורטת אותה פרסמנו בעבר.

בנהיגת כביש חורפי, נדרשת הקפדה יתרה על לחץ אוויר נכון בצמיגים. לחץ אוויר נמוך עלול לגרום לטלטלות מרכב חריפות, שיגדילו את סכנת ההחלקה. כמובן שמרחקי הבלימה גדלים משמעותית, בעיקר עם צמיגי שטח מלאים. ברכב מודרני, למדו ובדקו את מערכות בקרת היציבות וה-ABS - הן עוזרות מאוד אבל לא משנות את מגבלות הפיסיקה.

מגבים ומתזי מים: נהגי הראלי הטובים בהיסטוריה הפסידו את עולמם מכיוון שנגמרו להם המים בשפריצרים... המגבים חייבים לתפקד היטב בכביש גשום, אבל גם לפנות בוץ שניתז על החלון מנהיגה מהירה בשביל בוצי. החליפו את המגבים עכשיו (ולא בסוף החורף...), וודאו שהמתזים מסוגלים לנקות את החלון, גם בנהיגה בשביל מוצף או בשלוליות. וודאו שמפשיר האדים מסוגל לשמור על חלון קדמי נקי מאדים – גם עם ארבעה נוסעים ספוגי מים. הדרך הטובה ביותר להפשיר אדים היא עם מזגן אוויר פועל, על מצב 'חימום'. ליתר בטחון הצטיידו גם בסמרטוטים יבשים לניגוב ידני, תרסיס להרחקת אדים יוכל לסייע.

מצבר: יש לוודא שהמצבר אינו בסוף חייו ולבקש מחשמלאי ידידותי להציץ במערכת החשמל, לראות שאין חיבורים גלויים המועדים לפורענות. אם הרכבתם בקיץ פנסי ערפל או מצלמת רוורס, וודאו שהם מבודדים היטב; יכול להיות שהם לא יתפקדו תחת סופת גשם, או צליחת מעבר מים.

במשעולי בוץ ומעברי נחלים

חייזר כי יציץ במפת הנגב, יחשוב שהוא עומד לנחות באיסלנד; השטח חרוץ בנחלים, מפלים, ערוצים וקניונים עמוקים. אם החייזר ינחת כאן באוגוסט, יהיה בטוח שטעה בניווט כי הכל יבש וצחיח. אבל בחורף מתמלאים ערוצי הנחלים, המפלים גועשים והגבעות מוריקות. בארץ שחונה כמו ישראל, חורף הוא הזמן הנכון לצאת לטייל, אבל זה מחייב זהירות רבה. בקרוב נקדיש כתבה לנהיגת חורף, אבל נדגיש ונאמר כבר עכשיו – החורף עלול להפתיע ובכל שנה נסחפים ג'יפאים בשיטפונות, משפחות מבלות לילות ארוכים על מצוק מוקף מים, ואחרים מסיימים בחדרי המיון או אף גרוע מזה. הישמרו מטיולי החורף, צאו לדרך רק בליווי ג'יפאי מיומן או מדריך מוסמך.

ולמרות זאת – אל תוותרו על הנאת השטח בחורף. התארגנו בשיירה קטנה עם מוביל מקצועי, בחרו מסלול המתחשב בתחזית מזג האוויר. לפני שיוצאים להרפתקת שלג צחורה, העמיסו את הרכב בציוד המתאים – בגדים יבשים להחלפה, מגפיים, פנסי ראש, תרמוס חם ו/או ערכת קפה, מזון וחטיפים, חליפת סערה ומטריה, מטען לסלולארי... ספרו לחבריכם איפה אתם מתכוונים לטייל, והאזינו לעדכוני מזג האוויר.

אם התקנתם שנורקל, פתרתם בעיה אחת בלבד; במידה וההתקנה טובה, המנוע לא ישאב מים מפתח היניקה המקורי, העשוי להימצא באחת ה'כנפיים' או בקדמת המנוע. אם אין לכם שנורקל, בדקו היכן ממוקם פתח יניקת האוויר למנוע והקפידו לשמור אותו רחוק ככל האפשר מהמקום העמוק ביותר בשלולית שלפניכם. זכרו שנהיגה ממושכת (או תקיעה) במים עמוקים עלולה לגרום נזקים, ו/או לדרוש שיקום יקר יחסית; למשל, החלפת שמנים בסרנים ובדיפרנציאלים, שיקום מערכות חשמל בתא הנוסעים, אולי אפילו שיפוץ מנוע דיזל.

לצמצום הנזקים, בדקו את מצב הנ?ש?מ?ים בגחון הרכב; במכלולים מכאניים רבים – דיפרנציאלים, תיבות העברה, סרנים - יש פתחים המאפשרים זרימת אוויר, הנחוצה לחימום וקירור המכלול. פתחים אלו עלולים להחדיר מים אל קרבי המכלול, לזהם את השמן ולגרום נזק רב (אם כי לא מיידי).

יש לחבר לכל נשם כזה צינורית גומי, שתגביה את פתח האוויר. התייעצו עם מכונאי או בדקו בספר הרכב, כדי לזהות את הנשמים ברכבכם. בדקו גם את תקינות מחזירי השמן, דרכם עלולים לחדור מים. אם אתם מתגוררים באזורים הרריים או מתכננים טיולי שלג, בדקו שנוזל הקירור עמיד בטמפרטורות נמוכות, ושלא דיללתם אותו במים רגילים בתקופת הקיץ (החטא הקדמון).

עוד באותו נושא

טכנולוגיה בשטח: האמת מאחורי מרווח הגחון וזוויות המרכב

לכתבה המלאה
נהיגת שטח בחורף. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
צינורית פלסטיק/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

צנרת ומעטפת

בדקו שפתחי הניקוז בדלתות אינם סתומים בבוץ או עלים מהקיץ. הניחו שטיחי גומי בתא הנוסעים ותא המטען, למנוע זיהום הרכב בבוץ. אפשר למתוח ריפודים זמניים על המושבים (או כיסויי פלסטיק חד-פעמיים הנמצאים בשימוש המוסכים). במנועי בנזין מיושנים יש לאטום ולרסס את מכסה המפלג, כבלי הצתה ושאר מכלולים חשמליים. ניתן להיעזר בגריז דיאלקטרי ובשקיות ניילון עמידות לחום.

לאחר טיול חורף, הקפידו לנקות את הבוץ שדבק בכם; גושי בוץ עלולים לגרום לרעידות גלגלים (לפעמים מתחבא הבוץ בחלק הפנימי של החישוק), להצטבר על הדיסקים והקליפרים ולהקטין את יכולת הצינון שלהם, לסתום את מצנני המנוע, גיר ומזגן. הצטברות בוץ על הרדיאטור עלולה לגרום להתחממות המנוע גם ביום חורפי, שמרו עיין צופיה על מדי החום.

אם עשיתם פעולות אלה (ואחרות...) אתם מוכנים לחורף הישראלי, הצפוי להיות רטוב במיוחד השנה. בקרוב נעלה כתבה נוספת על נהיגת חורף מאתגרת ובטיחותית. כל שנשאר הוא לחכות לגשמים הגדולים.

עוד הרבה פנאי ושטח בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully