וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועד ב': ג'יפ צ'ירוקי 'אוטומקס' בגרסת 2X4 מוזלת ומאובזרת

20.8.2015 / 7:51

לפני שנה הכתרנו את צ'ירוקי 'טריילהוק' בתואר "הקרוסאובר בעל העבירות הטובה ביותר". היום אנו בוחנים גרסת כביש עם מנוע 2.4 ליטר ושואלים – האם מנוע הארבע-בוכנות מספיק חזק, והאם 250,000 שקלים ראויים להיקרא 'מחיר מוזל'?

ג'יפ צ'ירוקי 2.4 במבחן. קרדיט: רמי גלבוע,
ג'יפ צ'ירוקי 2.4 במבחן/קרדיט: רמי גלבוע

לקחנו למבחן את צ'ירוקי Latitude 2.4 ליטר, אבל לפנינו עמדו גם שאלות נוספות – האם כדאי ללקוח לשלם תוספת של 60,000 שקלים עבור מנוע גדול ויכולת שטח מרשימה, אותה אף אחד לא ינצל? ובמבט רחב יותר, האם כדאי לרכוש Jeep אצל היבואן הרשמי (מכשירי תנועה) או שאפשר לסמוך על ייבוא מקביל של חברה רצינית ומבוססת (אוטו-מקס)? רכב המבחןLatitude עולה אצל אוטומקס 250,000 שקלים ("מחיר השקה") כולל ריפודי עור וגג שמש פנורמי. ב'מכשירי תנועה' יעלה לכם צ'ירוקי Longitude 275,000 שקלים אבל אם תבקשו יפה, תקבלו אותו גם תמורת 250,000 שקלים. יוצא שבאותו מחיר מציע היבואן הרשמי רכב עם מנוע חזק יותר, אבל איבזור פחות מפואר.

האם יוריד הייבוא המקביל את מחירי היבואנים?

'אוטומקס' (כמו גם יבואנים מקבילים אחרים) מביאה לישראל מגוון גדול של דגמים, החל בפיאט 500 וקוריאניות בסיסיות, וכלה במרצדסים ולימוזינות פאר. הייבוא המקביל התפתח לאחרונה בישראל, מתבסס על אישורים ותקנות חדשות של משרד התחבורה. זהו ביזנס גדול בו מעורבים מאות מיליוני שקלים, ערבויות-ענק ומערכת אולמות מכירה; מספיק לבקר בסניף אוטומקס בראשון לציון, כדי לראות את רצינות האופרציה – אולם תצוגה מבריק ונרחב, תצוגה מרשימה של דגמים, צוות מכירות מקצועי. בעוד חודש אמור להיפתח סניף נוסף בירושלים ובתחילת 2016, גם בהרצליה. אוטומקס מחזיקה מלאי של עשרות מכוניות המוכנות למסירה מידית ותייבא לך דגם מיוחד, אם כך תרצה.

ג'יפ צ'ירוקי 2.4 במבחן. קרדיט: רמי גלבוע,
סניף ראשל"צ של אוטומקס מרשים, צוות המוכרים נותן טיפול אישי וזריז. הושקע מאמץ גם במעמד מסירת הרכב ללקוח/קרדיט: רמי גלבוע

שאלתי את גל לוי, מנהל הסניף בראשל"צ, כיצד מתאפשרים המחירים הנמוכים יחסית? גל, דור רביעי למשפחת משווקי מכוניות, מונה כמה סיבות – הארגון הנדרש לייבוא מקביל צנוע מזה של יבואן רשמי, ה'מקבילים' אינם צריכים לקזז 'הנחות ליסינג', הם גם מנצלים הזדמנויות; דילר אמריקני מציע הנחות מיוחדות, יש משבר בשוק הרוסי? היבואן המקביל ירכוש את המכוניות (חדשות ועדכניות לחלוטין) במחיר אטרקטיבי. נראה לכם אופורטוניסטי? קצת לא יציב? אכן, זה לא המסלול המסודר של יבואנים רשמיים אבל את התמורה תקבלו במחיר וברמת אבזור גבוהה יותר.

כדי להתגבר על הרתיעה הפסיכולוגית של קנייה שלא אצל היבואן, אוטומקס נותנת אחריות מורחבת, במוסכי היבואן הרשמיים. לטוב או לרע, תקבלו שם את אותו השירות, לא חשוב אצל מי קניתם את האוטו. מכוניות אמריקניות יגיעו עם מפרט עשיר יותר מאלה המגיעות מאירופה; כך למשל, ג'יפ רוביקון יגיע ל'אוטומקס' במפרט אמריקני הכולל צמיגים ומרווח גחון גדולים יותר, ופגושי שטח עמידים. כאשר אתם משווים בין מכוניות יבואן רשמי לבין ייבוא מקביל, בדקו בהקפדה את מפרט האבזור – לעתים קרובות אין קשר בין הגדרת הדגם, לבין המפרט המגיע בפועל.

ג'יפ צ'ירוקי 2.4 במבחן. קרדיט: רמי גלבוע,
ג'יפ צ'ירוקי 2.4 במבחן/קרדיט: רמי גלבוע

שמחנו לגלות סימן לכך שהייבוא המקביל משפיע על היבואן הרשמי; בבדיקה שערכנו עם 'מכשירי תנועה' למדנו שכבר היום ניתן לרכוש צ'ירוקי Longitude ב'הנחה מיוחדת' של 20,000 שקלים. בנוסף הודיעו מכשירי תנועה שלקראת סוף השנה יתחילו לייבא את הצ'ירוקי גם עם מנועי 2.4 ליטר חסכוניים וזולים יותר. האם זוהי תוצאת הייבוא המקביל? האם 'מכשירי תנועה' הייתה באה לקראת הלקוח בכל מקרה? לעולם לא נדע אבל אנחנו שמחים על כל גורם שיכניס תחרות בריאה, לשוק הרכב המונופוליסטי!

ג'יפ צ'ירוקי 2.4 במבחן. קרדיט: רמי גלבוע,
צ'ירוקי 'טריילהוק' של מכשירי תנועה מפגין יכולות שטח יוצאות דופן, עבור קרוסאובר. ה-לטיטוד של אוטומקס אינו מנסה להיות חיית שטח, זהו קרוסאובר עירוני קלאסי/קרדיט: רמי גלבוע

האם צ'ירוקי 2015 הוא עדיין Jeepאמיתי?

את השאלה העלינו כבר לפני שנה, כאשר בחנו את גרסת Trailhawk הקרבית. לא היה ספק שזהו קרוסאובר בעל יכולות שטח מופלגות כמו הילוך כוח, בקרת משיכה מצוינת ובעיקר, נעילה אחורית נשלטת. מצד שני, לאיפה נעלמו שורשי המותג האמריקני? הצ'ירוקי מתבסס על פלטפורמה משותפת לפיאט וקרייזלר, מעין רצפה מוארכת של אלפא רומיאו. הניחוח הבינלאומי ניכר גם בעיצוב החיצוני - בעיקר בחזית שאיבדה קשר ויזואלי עם הפרצוף של ג'יפ, המוכר מזה שישים שנה. לא אהבתי.

ג'יפ צ'ירוקי 2.4 במבחן. קרדיט: רמי גלבוע,
למרות שקרייזלר שמרה על כמה מאפיינים עיצוביים, היא עיבדה ואיבדה את המראה המשפחתי של Jeep. לשוחרי המותג, זה חבל. ללקוחות עירוניים, אולי זה בסדר?/קרדיט: רמי גלבוע

בגלל מחירו הגבוה, עיצובו החריג וחוסר המיקוד שלו (רכב שטח או קרוסאובר? אמריקני או אירופאי?), הצ'ירוקי לא מציף את כבישי ישראל; כ-100 יחידות נמכרו ב-2015, 94 על ידי היבואן הרשמי והשאר בייבוא מקביל. אוטומקס מתכוונת להעלות על הכביש כמויות גדולות, הודות לדגםLatitude הנבחן כאן. בגרסת 2X4 ויתר רכב המבחן על יומרות השטח, מנוע ה-2.4 ליטר 4-צילינדרים מציע יחידה חסכונית יותר. מצד שני, האבזור עשיר, בדומה לגרסת לימיטד – יש ריפודי עור, גג שמש פנורמי נפתח, פנסי קסנון ועוד צימוקים אותם אוהבים הלקוחות. יכולתי להזדעק על אובדן ה-4X4 אבל אני יכול לספק לכם שכבר בשנות השמונים, נמכרו באמריקה צ'ירוקים בעלי הנעה אחורית בלבד. אין חדש תחת השמש האינדיאנית...

אפשר כבר לצאת למבחן?

תא הנוסעים של הצ'ירוקי מפואר ומאובזר, גדוש במסכי מגע וצגים צבעוניים. הנדסת האנוש טובה בדרך כלל, תנוחת הישיבה מספקת, אבל קורת הגג המלוכסנת מקשה על הכניסה והיציאה מהרכב. תא הנוסעים הוא סביבה מפנקת ונעימה לבלות בה את הפקקים של הרכבת הקלה, וכאשר עומדים בפקק – את מי מעניין המנוע?... מושבי העור רחבים, אבל אינם מספיק ארגונומיים; אין תמיכה צדית, אתה קצת מרגיש כמו בכורסת סלון אמריקני. איכות הייצור מצוינת, מהודקת ומדויקת.

ג'יפ צ'ירוקי 2.4 במבחן. קרדיט: רמי גלבוע,
זה לא פרימיום מושלם, אבל תא הנוסעים של הצ'ירוקי Latitude עשיר ומפנק/קרדיט: רמי גלבוע

הצ'ירוקים של מכשירי תנועה חמושים במנועי פנטהסטאר 6V בנפח 3.2 ליטר, 271 כוח סוס. אלו יחידות הכוח של הרנגלר ועל הצ'ירוקי הקטן הן עושות נפלאות – מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.6 שניות, תאוצות ביניים נחרצות ו...חשבון דלק קטלני. בנהיגה חסכונית הוציא הטריילהוק 10-9 ק"מ לליטר אבל כאשר לחצנו על הדוושה? 6-5 יהיה מספר ריאלי יותר.

184 הסוסים של ה-2.4 מאיצים את הצ'ירוקי מעמידה ל-100 קמ"ש, בכ-9 שניות. חוסר הכוח מורגש בעיקר במטרים הראשונים, אבל גם בהמשך הדרך. האם ה- Latitude חלש מדי? מסתבר כי ה-2.4 ממש לא עצלן, לא מהוסס, וקל לזרום איתו בדרכים. יש לזכור כי הלקוח הטיפוסי של ג'יפ צ'ירוקי אינו מחפש ביצועים ספורטיביים קיצוניים; הוא קונה את הצ'ירוקי מכיוון שזה רכב מיוחד ושונה, בגלל לוגו Jeep הנכסף, ובגלל רמת האבזור העשירה. מנוע ה'מולטי-אייר' 2.4 חסכוני מה'פנטהסטאר' 3.2, אבל לא באופן דרמטי; נתוני היצרן מציינים פער של 5-10 אחוז בין שני המנועים. בשיוט 120-110 קמ"ש קיבלנו 11 קילומטרים לליטר, דומה לקרוסאוברים מקבילים. בנסיעה עירונית או ספורטיבית הידרדרנו ל-6 ק"מ לליטר - זה כבר הרבה דלק, יותר מרוב המתחרים.

עוד באותו נושא

קניון אר?נה, או קניון וורדית? מה בין ג'יפ לג'יפון

לכתבה המלאה
ג'יפ צ'ירוקי 2.4 במבחן. קרדיט: רמי גלבוע,
מנוע ה-2.4 ליטר ייתן תצרוכת דלק עדיפה, עד 10%. הוא שקט וחלק, אבל אינו מתקשר טוב עם תיבת ההילוכים./קרדיט: רמי גלבוע

אין מה להתלונן על המנוע אבל מאוד לא אהבתי את תיבת ההילוכים; זוהי ZF אוטומטית בעלת 9 הילוכים, המורכבת בדגמי צ'ירוקי, איווק ועוד. "תשעה הילוכים" נשמע מתקדם ומתוחכם, אבל ניהול התיבה בגרסת ה-2.4 אינו מוצלח. להילוך התשיעי לא תגיעו לעולם, אלא אם תרפו מהדוושה ב-150 קמ"ש; למעשה זוהי תיבת 8-הילוכים שאינה החלטית. ההילוך השמיני משתלב מעל 100 קמ"ש, חוסך בדלק אבל מתנהג בפלגמטיות מסוימת. עקיפה ב-90 קמ"ש מחייבת הורדה של 4-3 הילוכים, פעולה הדורשת כמעט שתי שניות המתנה; זה די מעצבן, ובוודאי לא משרה ביטחון בעקיפות בין עירוניות. גם העברות הילוכים ב'טיפטרוניק' לא קיצרו את תגובות התיבה.

הכנת הג'יפ לקיץ - כך תשרדו את השרב הגדול

ג'יפ צ'ירוקי 2.4 במבחן. קרדיט: רמי גלבוע,
נהג נינוח לא יתלונן על איטיות תיבת ההילוכים, אבל זמן התגובה שלה מטריד/קרדיט: רמי גלבוע

הצ'ירוקי מאוד נעים לנהיגה רגועה ונינוחה, הוא שקט ומעודן בעיר ובכביש המהיר – בין השאר הודות לצמיגים צנועים וצרים יחסית, 225/60R17 הסופגים חלק משיבושי הדרך ומספקים אחיזה טובה על הכביש. ההיגוי החשמלי מדויק למדי אבל חסר תחושה של ממש, הנסיעה מלווה בחוסר ריסון המרכב ובסך הכול – הצ'ירוקי מאוד לא מזמין לנהיגה ספורטיבית. תן לו לשייט בקצב מהיר אך לא מאתגר מדי, ותיהנה מנהיגה רגועה ונעימה. לחץ עליו והוא יתחיל להתקומם. מישהו רוצה שטח? אפשר, אבל רק בשבילים מסודרים מאוד. זה לא הטריילהוק המוכשר, נא לא להתבלבל!

ג'יפ צ'ירוקי 2.4 במבחן. קרדיט: רמי גלבוע,
הצ'ירוקי מתאים למי שרוצה לנהוג רגוע ומפנק, עם שפע איבזור. אין לו בעיה לתפור גם כבישים מהירים, אבל לא בקצב 'ספורטיבי'/קרדיט: רמי גלבוע

מחלקת חשבונות ופיננסים

בכל גרסה או צינור שיווק, ג'יפ צ'ירוקי הוא קרוסאובר יקר למדי; גם במחיר מופחת של 250,000 שקלים הוא עולה כמעט כמו סנטה פה 7-מושבים והוא יקר מדגמי הבסיס של מיני קאונטרימן, 3Q או 1X. מחיר זה מסביר מדוע נמכרו מתחילת השנה רק 100 צ'ירוקים, 94 על ידי היבואן והשאר בייבוא מקביל. אילו הייתי רוצה לקנות צ'ירוקי ב-250,000 שקלים, נראה שהייתי בוחר ב- Latitude של אוטומקס – מכיוון שאני יכול לחיות עם מנוע ה-2.4 ליטר ובמחיר הזה, אני מצפה לקבל ריפודי עור, גג שמש ושאר פריטי איבזור שאינם קיימים ב- Longitudeשל מכשירי תנועה. ובכל מקרה, אנחנו שמחים על פתיחת שוק הרכב בישראל – היבוא המקביל לא יחולל את המהפכה הנכספת אבל הוא מפעיל לחץ על היבואנים, ונותן לנו אלטרנטיבה – וזה תמיד טוב ליהודים.

ג'יפ צ'ירוקי 2.4 במבחן. קרדיט: רמי גלבוע,
ג'יפ צ'ירוקי 2.4 במבחן/קרדיט: רמי גלבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully