וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תופעה מסוכנת: רגליים על הדשבורד

21.8.2015 / 8:09

מניחים את הרגליים על הדשבורד במהלך הנסיעה במושב שליד הנהג? גם במקרה של תאונה קלה, אתם יכולים למצוא את עצמכם עם נכות לכל החיים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רגליים על הדשבורד, נוח? אולי. בטיחותי? תשכחו מזה/מערכת וואלה!, צילום מסך
כרית האוויר נפתחת בעוצמה של מאות קמ"ש

ישיבה ממושכת בכיסא הנוסע יוצרת אצל רבים תחושת אי נוחות. הצורך לשחרר את העצמות או לשנות את תנוחת הישיבה מחלץ כל מיני שיטות "הרפיה", כמו למשל הנחת הרגליים על הדשבורד. תנוחה זו, הדומה לעיתים יותר לשכיבה מאשר לישיבה, מאפשרת לנוסע להתרווח בכיסא. אולם נדמה, שאיש אינו מבין עד כמה התופעה הזו מסוכנת; עוצמת הפגיעה שהרגליים סופגות בשל פתיחת כרית האוויר, כמו גם החבטה האגרסיבית שנוצרת מפגיעת הרגליים בפנים – עלולה להסתיים בטרגדיה.

"הציבור רחוק מלהבין את הסיכון האימתני שהוא נוטל כאשר הוא יושב בצורה הזו", אומר דוקטור קיש בנימין, מומחה בכירורגיה אורתופדית וטראומה אורתופדית.סגן מנהל מחלקה אורטופדית בבית החולים מאיר. "הגיעה העת להסביר באופן הברור ביותר את ההשלכות הקשות של העניין: כרית האוויר נפתחת בעוצמה של מאות קמ"ש והפגיעה הישירה ברגל שמונחת על הדשבורד - משולה להנחת הרגל על פצצה. לא פחות מכך. האנרגיה שמשתחררת מפתיחת כרית האוויר והפגיעה שהיא יוצרת ברגל ובקרסול - כאילו הנפגע נפל משלושה מטרים".

ד"ר קיש מספר, כי "במהלך השנים, טיפלתי בלא מעט מקרים של נפגעים שחייהם השתנו בעקבות ההחלטה שהם קיבלו לשבת באופן הזה. מבחינה פיזיולוגית , החבטה יוצרת לרוב שברים בקרסול אולם לא מדובר על שברים קלים, אלא על מצב בו למעשה כף הרגל נדחקת לעבור הקרסול ושוברת אותו. פשוט קטסטרופה. המכה יוצרת נזק משמעותי הן לרקמה והן לעצם - פגיעה משולבת שמצריכה פעמים רבות חודשים ארוכים של החלמה, שבמקרים מסוימים, בסופו תיווצר לנפגע נכות צמיתה".

לא חושבים בהיגיון

הציבור לא לוקח בחשבון כי מבחני הריסוק שעוברים כלי רכב, אינם מורכבים מתרחישים של ישיבה באופן הזה

גם דוקטור ואדים בנקוביץ', מומחה לכירורגיה אורתופדית , מנהל יחידת השתלות מפרקים בבית החולים סורוקה, מצטרף לקריאה ולאזהרה החד משמעית ומבקש להתריע על הסכנה הטמונה בתופעה הזו; "הציבור לא לוקח בחשבון כי מבחני הריסוק שעוברים כלי רכב, אינם מורכבים מתרחישים של ישיבה באופן הזה, אלא נבנים על בסיס תנוחת ישיבה נורמטיבית. במקרים לא מעטים, הפגיעה מגיעה עד לכדי מפרק הירך שכן הרגל למעשה נפגעת כאשר היא ישירה ונעולה. הפגיעה במכתש האגן עלולה להוביל לכדי דימומים קשים ואת למוות, אולם גם במקרה "היותר טוב", קשה מאוד לשחזר את האנטומיה של מפרק הירך. משמעות הדבר היא אחת – פגיעה לכל החיים".

ביטוח לאומי מפקיר נפגעי תאונות דרכים

אולם, הנזק שנגרם כתוצאה מתאונה בנסיבות הללו, לא מסתכם תמיד רק בפגיעה ברגל. עו"ד אסף ורשה , מומחה לדיני ביטוח ונזיקין, מספר על מקרה בו נתקל, של בחורה צעירה בת 28, מתל אביב, שריסקה את פניה לאחר שהייתה מעורבת בתאונת דרכים בה חזית הרכב בה נסעה פגעה במהירות נמוכה יחסית של 40 קמ"ש בחלקו האחורי של הרכב שעצר ברמזור. לדברי ורשה, "כרית האוויר שנפתחה במהירות אדירה, דחקה באחת את הרגלים לעבר פניה, מה שהוביל לריסוק של עצמות ודן אותה לשנים ארוכות של ניתוחים פלסטיים מורכבים".

נזק בלתי הפיך, ומה אומר החוק?

השוטר בפרוש יכול להחליט שאופן הישיבה הזו מהווה משום חוסר זהירות

אם טרם השתכנעתם שמוטב לחדול מהמנהג המגונה, מומלץ להמשיך לשורות הבאות: רק לאחרונה פורסם מקרה של בחורה צעירה בת 22 מארה"ב, בו הרכב בה נסעה התנגש בחלקו האחורי של טריילר. כתוצאה מהפגיעה, הברכיים שלה נחבטו לכיוון העיניים - דבר שהוביל לפגיעה בעצם הלחי ובארובת העין ובנוסף כפי שתואר, לשברים רבים ברגליה. אך הפגיעה החמורה ביותר - נגרמה כתוצאה מהחבטה של הרגל בראש שיצרה דימום פנים גולגולתי ולנזק מוחי בלתי הפיך.


המורה מבית הספר ביקש מהתלמיד לדחוף רכב

נוכח חומרת העניין, עולה ובצדק, השאלה האם כלל חוקי לשבת ברכב ולהניח את הרגל על הדשבורד? לדברי עו"ד אלעד שור, מומחה לדיני תעבורה: "החוק לא אוסר באופן קונקרטי את הישיבה באופן הזה ואינו מגדיר בצורה מדוקדקת ישיבה חוקית מה היא. אולם , אין הדבר אומר כי המשטרה אינה יכולה לנקוט בסנקציות כלפי ישיבה כזו. לרשות שוטר התנועה עומד סעיף 21/ג שקובע כי "לא ינהג אדם רכב בקלות ראש או בלא זהירות, או ללא תשומת לב מספקת בהתחשב בכל הנסיבות ובין השאר בסוג הרכב, במטענו, בשיטת בלמיו ומצבם, באפשרות של עצירה נוחה ובטוחה והבחנה בתמרורים, באותות שוטרים בתנועת עוברי דרך ובכל עצם הנמצא על פני הדרך או סמוך לה ובמצב הדרך"
לפיכך, מסביר עו"ד שור כי השוטר בפרוש יכול להחליט שאופן הישיבה הזו מהווה משום חוסר זהירות, אף אם הנוסע ישב כך ולא הוא כמובן.

עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully