וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה ראשונה: לנד קרוזר עם מנוע 2.8 ליטר, חסכוני ופחות מזהם

3.9.2015 / 10:31

לפני כשלושה חודשים עימתנו לנד-קרוזר 3.0 ליטר מול פג'רו והנה מגיע מנוע חדש, נותן לנו תירוץ למבחן מחודש. מה השתנה?

טויוטה לנד קרוזר 2.8 במבחן דרכים. רמי גלבוע,
מינון מצוין בין שורשי שטח ויכולות כביש, מעניקים ללנד קרוזר מעמד של אייקון עולמי. מוניטין אמינות גבוה ושמירת ערך מצוינת, אינם מזיקים/רמי גלבוע

מה שהשתנה הוא תקן יורו-6 המחודש שייכנס לתוקף בקרוב, מכניס ללחץ את תעשיית הרכב. התקן מגביה את רף הזיהום והחיסכון ומחייב את היצרנים להרפות לרגע ממרוץ כוחות-הסוס, כדי להציג מנועים נקיים וחסכוניים עוד יותר. במקרה של לנד-קרוזר זה מתבטא במנוע 2.8 חלש מה-3.0 ליטר היוצא, ובתיבת 6-הילוכים חדשה. הספק ה-2.8 יורד מ-190 ל-177 כ"ס, והמומנט עולה מ-42.8 ל-45.9 קג"מ. רצועת הכוח מתרחבת מעט כלפי מטה.

טויוטה לנד קרוזר 2.8 במבחן דרכים. רמי גלבוע,
המנוע החדש קטן וחלש יותר, אבל הוא נקי ויתאים לתקן יורו-6. שימו לב למסנן האוויר הענקי, בצד שמאל/רמי גלבוע

תיבת 6-ההילוכים החדשה תורמת בעיקר לחיסכון בדלק, בעזרת שני הילוכי 'אובר-דרייב'; ארבעת יחסי ההעברה הראשונים כמעט זהים לאלה של הדגם היוצא, השישי ביחס 0.58 נמוך במיוחד. בעקבות זאת מסתפק המנוע ב-1800 סל"ד כדי לשייט את הקרוזר ב-120 קמ"ש, נמוך מהמקובל. היצרן טוען לירידה של 9% בתצרוכת הדלק ו-5% בפליטת מזהמים, אבל נסיעת המבחן שלנו לא הצביעה על חיסכון משמעותי שכזה; הקרוזר החדש נתן לנו ממוצע של 10-7 ק"מ לליטר, עם שיא של 12 ק"מ לליטר בנהיגה היפר-חסכונית. זה טוב אבל לא שונה מהותית ממה שהוצאנו מהמנוע הקודם, לפני שלושה חודשים. אני משער שלאורך זמן ובתנאי שימוש מגוונים, המנוע החדש יהיה באמת חסכוני יותר. מנוע D-4D החדש מניע גם את הקרוזר הקצר 3-דלתות, ויימצא את דרכו לחרטום היי-לקס שיגיע אלינו בקרוב.

עוד באותו נושא

השוואתי שטח: מיצובישי פג'רו נגד טויוטה לנד-קרוזר

לכתבה המלאה
טויוטה לנד קרוזר 2.8 במבחן דרכים. רמי גלבוע,
עם שני הילוכי-יתר, תיבת 6-ההילוכים החדשה מכוונת לחיסכון. תפעולה הידני מסורבל, רוב הסיכויים הם שתשאירו אותה ב'דרייב' ולא תתעסקו איתה – אלא לבלימת מנוע בכביש ובשטח./רמי גלבוע

הסוסים ברחו מהאורווה

בעולם תזזיתי המודד 'לייקים', סוסים ושברירי שניות, כבר הורגלנו למעשי כשפים טכנולוגיים - יצרני המכוניות חוזרים ומקטינים את תצרוכת הדלק, במקביל לעליית הספק המנועים. אבל גם לטכנולוגיה יש גבולות, והפחתה של 9% בתצרוכת דלק ו-5% בפליטת מזהמים לא יכולה לעבור בלי השפעה על ביצועי המנוע. לנד קרוזר 2016 מאבד 13 כ"ס מכוחותיו, והמאוץ הקלאסי מ-0 ל-100 מתארך מ-11.0 ל-12.7 שניות. פער של 1.7 שניות נחשב למשמעותי אבל על הכביש, לא הרגשנו עצלות חריגה; הקרוזר לא היה מעולם ארנבת רמזורים, והמנוע הנוכחי אינו מתסכל את הנהג. אנו משערים שבתחרות ראש-בראש בין שני קרוזרים נגלה פער מרשים, אבל עולם השטח אינו מורכב ממאוצי ארנבות. זה לא מטריד אותנו יותר מדי ובינינו, כמה פעמים בחודש אתם מזנקים מהרמזור ב'פול גז'? מצד שני, ציפינו לתוספת כוח ממשי בסל"ד נמוך אבל מסתבר ש-3 קג"מ אינם עושים הרבה רושם על רכב שטח השוקל 2250 קילוגרם; גם היום נוסק המנוע בקלות ל-4000 סל"ד, די גבוה עבור דיזל גדול.

טויוטה לנד קרוזר 2.8 במבחן דרכים. רמי גלבוע,
טויוטה לנד קרוזר 2.8 במבחן דרכים/רמי גלבוע

אז בואו נסכם – אם לא היו מודיעים לנו שהושתל מנוע חדש בחרטום הטויוטה, ספק אם היינו מרגישים בהבדל. המנוע החדש מסתובב שקט ו'חלק' יותר, תיבת ההילוכים אינה שונה מהותית עד מהירויות שיוט גבוהות, ותאוצות הביניים דומות. תצרוכת הדלק השתפרה, אבל לא במידה שתשפיע על החלטת קניה של מי שהולך להשכיב 300,000 שקלים על רכב שטח. שינוי משמעותי יותר היא מתיחת פנים הצפויה – כנראה - להגיע בשנה הבאה; האם ייתכן שמישהו בטוקיו קרא את מחאותיי על עיצובו המוגזם של הקרוזר הנוכחי? הייתי מת... שמועות עקשניות וצילומי ריגול ברשת מדברים על חרטום פחות מזוות ומלוכסן, עם קווים המזכירים במידת מה את חרטום ה-80 המיתולוגי. האמנם? נחיה ונראה.

טויוטה לנד קרוזר 2.8 במבחן דרכים. רמי גלבוע,
האם תוחלף החזית הכוחנית, בעיצוב רגוע יותר?/רמי גלבוע

מה לא השתנה?

המנוע החדש לא הפיל אותנו מהכיסא, אבל אנו שמחים לכל הזדמנות לצאת לשטח עם טויוטה גמלונית. כתבנו בעבר שאנחנו לא רוצים לשנות את המבנה הבסיסי של הלנד קרוזר; זוהי חוליה אבולוציונית אחרונה בשרשרת של 60 שנה, ומיליוני אקזמפלרים החורשים את פינות העולם הנידחות ביותר. כעכברי שטח אנחנו רק מקווים שלא יקלקלו לנו אותו, ושהקרוזר לא יהפוך להיות עוד עכבר עירוני. כמה סוסים יש למנוע, כמה עשיריות שנייה מאפס ל-100, זה באמת לא מעניין את מי שקונה לנד קרוזר כדי לטייל (או לעבוד) איתו בשטח.

לכן אנו יכולים להתבונן בחיוך בממשק המולטימדיה המיושן, במתג המכאני לשינוי תאורת לוח המחוונים, שריד לדורות קדומים. הקרוזר לא ינצח בתחרות פירוטכניקה ורשימת מפרטי הפינוק אבל היי – מי צריך את זה? גם ככה, יש בו יותר אלקטרוניקה מכפי שהיינו רוצים! בינתיים, הקרוזר משדר גישה רצינית לשטח, מכל פינה. ראו את מכלולי השלדה והסרנים המסיביים, התבוננו בפילטר האוויר הענקי בתא המנוע. ברור שהמהנדס שתכנן את המסנן הזה, חשב על שבילי מדבר וסופות חול. התצורה המכאנית של הקרוזר לא השתנתה ונראה שמהפך אינו נראה באופק, תודה לאל.

טויוטה לנד קרוזר 2.8 במבחן דרכים. רמי גלבוע,
תא הנוסעים מרווח ואוורירי, נוח ושמרני. אין פה צגים מודרניים וגימיקים מסחריים, הקרוזר אינו נכנס למאבק על מסך המגע המדהים ביותר/רמי גלבוע

שייט לווייתנים

כאשר יוצאים לדרך, אי אפשר שלא להתרשם מתנודות המרכב המוגזמות; בכל פניה מהירה, בכל גדודית, הקרוזר נוטה על צדו כמפרשית, מתנודד כלווייתן... על הכביש זה מצמצם יומרות ספורטיביות, עלול אפילו לעצבן. אבל ברגע שאתה יורד מהאספלט, החיים נראים אחרת – המתלים סופגים שיבושי שביל, גם כניסה מהירה לחריץ קרקע אינה 'גומרת' את המתלה. בנהיגת שביל רגועה ומשפחתית (40-30 קמ"ש) הקרוזר נוח למדי, למרות שהוא מתנודד יותר מכפי שהיינו רוצים. מי שמתכוון לנהוג בשטח בקצב מזורז יותר (לא ממש ספורטיבי, עד 40-60 קמ"ש), ייטיב להשקיע 8000-7000 שקלים בהרכבת מתלים משודרגים – יש אינספור רמות שדרוג, התקציב יוכל להגיע ל-15,000 שקלים או יותר. החלפת המתלים תשפר גם את הנוחות והיציבות בכביש.

טויוטה לנד קרוזר 2.8 במבחן דרכים. רמי גלבוע,
גם במצבו הסטנדרטי, הקרון הגדול מפגין יכולת שטח גבוהה מאוד. עבור טיילי שטח, מדרגות הצד פגיעות ומיותרות/רמי גלבוע

מבחינת עבירות, הקרוזר מרשים מאוד. אין לו נעילה נשלטת ובקרת המשיכה אינה מהמשובחות שפגשנו, אבל החבילה מתפקדת מצוין – מעל ומעבר לכל מה שצריך טייל שטח שאינו מחפש צרות. מי שרוצה את הטוב ביותר יוכל לשדרג בהגבהות, מיגונים, צמיגים ונעילות נשלטות. לנד קרוזר אינו חללית תצוגה אופנתית לעכברי עיר המחפשים פוזה, אלה ימצאו את מבוקשם במחלקת הקרוסאוברים. במנוע 3.0 או 2.8, לנד קרוזר הוא רכב למי שבאמת רוצה לרדת לשטח. יש לו פוזה טובה על המדרכה ברמת אביב אבל אנו מעדיפים אותו בנחלים הגדולים, או ב-רמת הגולן.

טויוטה לנד קרוזר 2.8 במבחן דרכים. רמי גלבוע,
אתה לא בונה מוניטין עולמי, רק על קמפיינים מסחריים ויחסי ציבור. הקרוזר הנוכחי מעודן ומתוחכם/רמי גלבוע

בישראל מסתובבים כ-19,000 לנד קרוזרים, ואני מאמין שעתידו אצלנו מובטח; עם מנוע זה או אחר, לפני או אחרי מתיחת פנים, זהו רכב לאנשים היודעים מה ערכו של פוטנציאל השטח והטיילות. 'על הדרך' יקבל הלקוח מוניטין אמינות גבוה, המביא לשמירת ערך גבוהה מאוד בשוק המשומשות. יבואני טויוטה מודעים לכך שה-2.8 לא יעשה שינוי גדול אצל הצרכן הישראלי ולכן, הם ממשיכים להציע את הלנד קרוזר במחירים שהיו בתוקף עד היום: דיזל קצר SELECT ב-299,900 ¤, דיזל ארוך SELECT ב-349,900 ¤, דיזל ארוך LUXURY – 369,900 ¤.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
טויוטה לנד קרוזר 2.8 במבחן דרכים. רמי גלבוע,
טויוטה לנד קרוזר 2.8 במבחן דרכים/רמי גלבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully