וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת שטח: הג'יפאים מתאגדים כנגד אכיפה דרקונית של תקנות משרד התחבורה

18.11.2015 / 8:03

קהיליית השטח רגילה להיות מותקפת מכל מיני כיוונים, אבל הפעם זה כבר ממשלתי – משרד התחבורה התחיל בצייד ג'יפים משופרים. לדעתנו צריך לאפשר לג'יפאים מידה של גמישות בשיפורי רכב, אבל גם לנו אסור להגזים

רכבי שטח. אתר יצרן
רנגלר הוא רכב השטח היחיד הנמכר בישראל, שיכול לצאת מאולם התצוגה היישר אל המדבר. ובכל זאת מוכרים כאן גרסת 'רוביקון' משופרת, שגם אותה ממשיכים לפעמים לשדרג... השמיים הם הגבול/אתר יצרן

כמו מכוניות כביש רגילות, גם רכבי שטח יוצאים מאולם התצוגה עם יכולות 'ממוצעות' – פשרה בין מחיר לאיכות, פשרה בין כביש לשביל, בין חיסכון בדלק לביצועים. אלו פשרות מסחריות אותן עושים היצרנים וברוב המקרים מתבקשים שיפורים מינימליים, כדי להתאים את רכב השטח לשימוש המיועד לו.

רכבי שטח. אתר יצרן
לנד קרוזר הוא רכב שטח מצוין, אבל הוא חייב מינימום צנוע של שינויים, כדי לצאת לשטח – הגבהה קטנה, צמיגים, מיגונים/אתר יצרן

לאחרונה התרחשה תאונת דרכים, עם ג'יפ שהיה משופר בצורה קיצונית; נרעש משרד התחבורה ושלף ממגירותיו את תקנה 131 מ-2014, הממריצה מכוני רישוי להחמיר בבדיקת שיפורים ברכבי שטח. במקביל פשטו פקחים על מוסך תל-אביבי המתמחה בשיפורים ועל לקוחות פרטיים, והחרימו כתריסר רכבי שטח שלטענת הפקחים, שופרו בניגוד לחוק. הבעלים עלולים להידרש להחזיר את הכלים למצבם המקורי, וקהיליית הג'יפאים כמרקחה.

רכבי שטח. אתר יצרן
לנד קרוזר בגרסה האיסלנדית – צמיגי 36 או 44 אינץ', סרנים מורחבים, הגבהות, הכול. עבורנו בישראל, זהו חלום ליל חורף/אתר יצרן

יצוין כי בעלי הג'יפים המשופרים, הם אלה המתגייסים ומתנדבים בעתות חרום – יש יחידות ג'יפאים המפנות מכוניות פגועות לאחר תאונה, בסופות שלגים מוזעקים ג'יפאים להובלת יולדות לבתי החולים, מתנדבים מסייעים בחיפוש אחרי נעדרים, ולעתים קרובות הם מסיעים ילדים בעלי מוגבלויות כאלה ואחרות. "אז אם אנחנו מספיק טובים כדי לחלץ אתכם בשלג" מתקוממים הג'יפאים, "למה תהפכו אותנו לעבריינים בבואנו למכון הרישוי? איך יכול להיות שאנחנו טובים בשעת חירום אך עבריינים בשוך הסערה"?

חילוץ בשטח. רפי כהן, ניר בן טובים
הזיבאר של עידו כהן מחלץ מהשלג טנדר שיטור עירוני, שלא הוכן לעבודת שטח. הג'יפאים מתנדבים בכל מקום אליו צריך להגיע/ניר בן טובים, רפי כהן

השאלה היא, מי מגדיר מהו שיפור חוקי? איך מבחינים בין שיפורים לגיטימיים וחוקיים, לבין הגזמה ההופכת את הרכב למסוכן? האם תקינה אמריקנית וגרמנית, אינה מספיק טובה עבורנו? כמי שבילה שנים ארוכות על 'סיקס' מיושן, אני מכיר היטב את תחושת הנ?רדפו?ת של בעלי רכבי שטח משופרים; אנו נתונים לחסדי מכוני רישוי קפריזיים, ניידות משרד התחבורה הנוברות בפרטים שוליים, וקציני משטרה שאינם מכירים היטב את החוק - ובוודאי לא את המכלולים המיובאים לישראל, על ידי יבואנים מורשים בידי משרד התחבורה.

רכבי שטח. אתר יצרן
טנדר משופר הנמכר באולמות התצוגה באירופה, רק תשלם ותצא לדרך/אתר יצרן

צעקה גדולה

בעקבות המהומה נערך בחולון כינוס אליו התקבצו כ-150 ג'יפאים מן השורה, אנשי סדנאות, שמאים, מוסכניקים וכל מי שמקורב לתחום. את המפגש יזם הג'יפאי יניב גולן, והדיון הנסער המחיש עד כמה הנושא בוער. מגוון השיפורים גדול והפיתוי אדיר, מהחלפת מתלים צנועה ועד מפלצת שטח שרירנית ומוגבהת. במצב היום, ג'יפאי שהגביה את הלנד-קרוזר שלו ב-2 אינץ' הוא עבריין באותה מידה, כמו מי שהגביה רוביקון ב-6 אינץ' והעמיד אותו על צמיגי 44 אינץ'.

רכבי שטח. אתר יצרן
מחאת הג'יפאים, אתמול בכינוס בחולון. היוזמה עדיין מחפשת כיוון, אבל אנו מקווים שתימ?צ?א הנהגה למאבק, פרקליטים וחברי כנסת שיירתמו להסדרת הנושא/אתר יצרן

לא במקרה אנו מדברים באינצ'ים, כי תעשיית השיפורים בארה"ב מובילה את השוק העולמי עם אלפי מוצרים שברוב המקרים גם משפרים את בטיחות רכבי השטח. משרד התחבורה מנסה לשלול את כל עולם השיפורים, ולהותיר את כולנו עבריינים בפוטנציה. הנושא קיבל דחיפה על ידי מספר תביעות שהוגשו לאחרונה כנגד משרד התחבורה; חברות ביטוח סרבו לכסות נזקים, ובעלי הג'יפים פנו למשרד התחבורה בקובלנה – איך זה שאתם מאשרים ייבוא של מערכות שיפורים לכלי רכב, אבל אוסרים על הרכבתם?

רכבי שטח. אתר יצרן
אנשי 'ספורטמוביל' בקליפורניה יודעים מה הם עושים, בצורה הכי חוקית ובטיחותית. אין שום סיבה שלא נוכל להרכיב את אותן מערכות, על רכבי שטח בישראל/אתר יצרן

מצד שני טוען רפי כהן, לשעבר בעל סדנת שיפורים מובילה – שיפורים אלה חוקיים, כי הם נכנסים תחת כנפי תקנות 313 ו-380 המאפשרות שינויים ברכב במשקל עד 3500 קילוגרם, ובלבד שלא יהיה גבוה מ-3.0 מטרים, ו/או רחב מ-2.55 מטרים. במסגרת זו, טוען רפי, הכול תקין. בוודאי התקנת מערכות של חברות מובילות כמו Mopar, רוביקון אקספרס ויצרני עילית אחרים.

רכבי שטח. אתר יצרן
ג'יפ רנגלר משופר בכבדות אבל בגבולות הטעם הטוב, המקצוענות והבטיחות. אין סיבה שלא יעבור תקינה פרטנית וינוע בחופשיות ובחוקיות בכבישי ישראל/אתר יצרן

כל ג'יפאי והצרכים שלו

את הג'יפאים אפשר לחלק לשלוש קבוצות עיקריות; הראשונה לא יורדת בכלל לשטח, ואין לה צרכים מיוחדים. חברים אלה ישאירו את הרכב כפי שיצא מהמפעל, או ישפרו אותו באופן מינורי ובעיקר חיצוני. בקבוצה השנייה נכללים טיילים, שאינם מסתפקים במפרט היצרן. אלה ירצו להכניס שיפורים מינימליים, לדוגמא הגבהת מרכב של 4-2 אינץ', והגדלת צמיגים ב-5% או 10%. לקבוצה זו אפשר לקבוע גבולות גזרה בהם יוכלו לשפר את הכלים, ובלבד שהעבודה תעשה על פי קריטריונים מקצועיים, בסדנאות מורשות ומסודרות.

רכבי שטח. אתר יצרן
טנדרי 4X4 הנמכרים בישראל, יכולים לנעול צמיגים הגדולים במידה או שתיים, מעל מידת המקור/אתר יצרן

מעל שתי קבוצות אלה נמצאים ג'יפאי אקסטרים, הרוצים לשפר את מכוניותיהם בסגנון המוכר לנו מארה"ב, אוסטרליה או איסלנד. שיפורים אלה קיצוניים יותר, אבל גם כאן ניתן לבצע תקינה פרטנית או לקבוע קריטריונים לשינויים מותרים – בדיוק כמו שמשרד התחבורה מאשר שינויי מבנה ושלדה לרכבי נכים, משאיות, רכבי ביטחון וכיו"ב. אם יבוצע התהליך באופן מסודר ובמקצועיות, כולם ייהנו והבטיחות בדרכים רק תגדל. עם זאת, צריך לקבוע גבולות הגיוניים – שינויים מעבר לגבול מסוים, לא יאפשרו המשך נסיעה על כביש ציבורי; זה בעיקר לטובת בטיחות הולכי רגל ונהגים אחרים בכביש, לאו דווקא בטיחות הג'יפאים.

עוד באותו נושא

טיול שטח, גם לג'יפונים: ממשאבי שדה לחולות עגור

לכתבה המלאה
חילוץ בשטח. רפי כהן, ניר בן טובים
לא כל מה שאפשרי טכנולוגית, צריך לעלות על הכביש הציבורי/ניר בן טובים, רפי כהן

לאיפה ממשיכים מכאן?

כמו בהתארגנות ראשונית לקראת טיול ג'יפים (מורידים לחץ אוויר, פורשים מפות, בודקים מכשירי קשר, מסתדרים מאחורי מוביל השיירה) הכינוס בחולון רק התניע תהליך ארוך ומורכב. התברר כי יש הרבה רצון ויכולות מקצועיות וכספיות, וכבר מתנהלים מגעים ראשוניים בין מובילי המהלך לבין משרד ושר התחבורה, בעלי סדנאות ועורכי דין המקורבים לנושא. שתי מעבדות רכב בישראל הביעו עניין להשתלב במאבק, ולתת גיבוי מקצועי לתהליכים.

רכבי שטח. אתר יצרן
למסלולי עבירות בלבד – רכבי מרוץ המשופרים מעבר לפרופורציה, אינם אמורים לנוע על הכביש או הציבורי/אתר יצרן

השאיפה היא לקבוע צוות שייפגש עם שר התחבורה ויציג בפניו את המצוקה, ואת הפתרונות האפשריים. בזמן שיגובש פתרון קבע, יוגדר פתרון זמני לכלים שכבר נוסעים על הכביש, ולאלה שעוד יעברו שיפורים. קרוב לוודאי שיינקטו גם פעולות משפטיות, להוצאת צו מניעה להורדת כלי הרכב המשופרים מהכביש. אנו מייחלים להצלחת המאבק ונלווה אותו לאורכו, זה לא יהיה קל. על הציר פזורים מכשולים בדמות דילמות מקצועיות, מנהלתיות, פוליטיקה פנימית ורשויות שאינן אוהבות לשנות דברים ולקחת אחריות. נמשיך לעדכן אתכם!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully