וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאונה בפורדיס: בית המשפט עלול להתחשב בנהג המשאית

עו"ד שחף היימן, מאמר אורח

28.8.2016 / 8:10

התאונה בפורדיס שאירעה לאחרונה בה משאית נכנסה לצומת באור אדום והרגה שלוש מנוסעות הרכב, הציפה שוב את אחת מהרעות המסוכנות בכבישי ישראל – אי ציות לרמזורים. הפתרון מורכב מהגברה משמעותית של האכיפה על עבירות מסכנות חיים והחמרת הענישה, אבל זה לא מספיק

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התאונה בפורדיס/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחינה מעמיקה של צילום התאונה המחרידה שאירעה בצומת פורדיס, מלמדת כי הרכב הפרטי נכנס לצומת במהירות, וסביר להניח כי ללא מתן תשומת לב לאפשרות כי רכב אחר יחצה אותו באור אדום. מצער מאוד, וקשה מנשוא למשפחה, אך ניתן להעיר כי לו נהג הרכב הפרטי היה בוחן את פני הצומת בטרם המשיך בנסיעה, קיים סיכוי כי התאונה היתה נמנעת. כמובן שחלקה הארי של האשמה בתאונה מוטלת על נהג המשאית העבריין, שפורסם כי נהג תחת השפעת הירואין. אך במידה ומייצגו יטען כי חלה על נהג הרכב הפרטי אחריות תורמת, בית המשפט לא ישלול את רלוונטיות הטיעון ועשוי להתחשב בו, לבטח כאשר יידון בתשלום הפיצויים.

אילוסטרציה: מצלמת תנועה, מאי 2015. ראובן קסטרו
אילוסטרציה: מצלמת תנועה, מאי 2015/ראובן קסטרו
בית המשפט ייבחן לעומק את נסיבות התאונה, תוך בירור עומק שדה הראייה של הצדדים

הקלף שיישלף הוא פסק דינו של בית המשפט העליון - (הלכת חנחן ומכלף) שקבע כי קיימת חובה לצפות שנהג אחר ייכנס לצומת על אף שאין לו זכות קדימה, קרי כניסה לצומת של נהג בניגוד לאור הירוק הוא הינה בגדר "צפיות סבירה". בפסק הדין נכתב באופן מפורש ואינו משתמע כי זכות קדימה בצומת אין פירוש הדבר שיש לנהג את הזכות המוחלטת להיכנס לצומת, אלא עליו לוודא שהדרך פנויה ואין סכנה בהתקלות ברכב אחר המצוי בצומת או הנכנס לתוכו באותו זמן. מובן שלא בכל תאונה יימצא כי הנהג שחצה את הצומת באור ירוק, אשם במידה כזו או אחרת, אם בכלל. בית המשפט ייבחן לעומק את נסיבות התאונה, תוך בירור עומק שדה הראייה של הצדדים, כמות הנתיבים וכו'.

וכך, אם בית המשפט ימצא כי הנהג נושא באחריות תורמת לתאונה, משמעות הדבר כי מדובר על עבירת תנועה. חד וחלק. תקנה 65 לתקנות התעבורה התשכ"א 1961 קובעת כי "לא ייכנס נוהג רכב לצומת או למפגש מסילת ברזל אלא אם ביכלתו לעבור ולהמשיך בנסיעתו ללא הפרעה, גם אם תמרור הכוונה (רמזור) מתיר כניסה לצומת או למפגש כאמור". כך למעשה המטרה של התקנה, בין היתר, מניעת תאונות בצומת. עיון בפסיקה מלמד כי בתי המשפט מייחסים לעיתים אחריות משמעותית ביותר לנהגים שלא מנעו את התאונה בצומת, לעיתים בשיעור של 40%.

הכותב הוא שותף במשרדו של עו"ד אסף ורשה

עוד בוואלה! רכב:
גרם לתאונה עם הג'יפ היוקרתי וטען לטעות בזיהוי
המדריך למבוטח במקרה של תאונת דרכים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully