וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ב.מ.וו 330e במבחן: חשמלית ושמה תשוקה

5.1.2017 / 8:33

אין כמו ב.מ.וו 3 מחושמלת, כדי לנער את התדמית האפרורית של מכוניות היברידיות; ואם היא גם עולה 100,000 שקלים פחות מאחיותיה שורפות הדלק, מה יעמוד בדרכה לפנקס ההזמנות?

ב.מ.וו 330 היברידית במבחן דרכים. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
בוקר חדש זורח על העולם/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

לרגע מתוק הרשיתי לעצמי להרגיש כמו מנכ"ל היוצא ממשרדו המפואר ברחוב המסגר, לאחר יום של הצלחות עסקיות. בחניון המתינה לי המכונית החדשה שקיבלתי הבוקר, ב.מ.וו 330e היברידית פלאג-אין, האמורה לשלב הנאת נהיגה עם חיסכון אנרגטי. 14 קילומטרים מפרידים בין המשרד לביתי ברמת השרון, מרחק אותו אני אמור לעבור על כוח החשמל בלבד.

לחיצה על מתג START הפעילה שפע נוריות בלוחות המחוונים אך לא השמיעה צליל, חוץ מאוושה חרישית של מיזוג האוויר. גלשתי בדממה אל מחוץ לחניון, והצצתי במד הטעינה; וואו, רק 69% טעינה במצבר הליתיום-איון! זה קצת גבולי, אבל צריך להביא אותי הביתה בלי לשרוף טיפת בנזין – בטח עם טווח נסיעה מוצהר של עד 40 קילומטרים על מצבר מלא. הנהיגה במצב MAX eDrive מוזרה מאוד; כדי לשמור את הרכב 100% חשמלי עלייך להיות רגוע עם דוושת הגז, וליהנות מנסיעה שקטה לחלוטין. 100% חשמל ו-0% זיהום אוויר אינם אומרים שאתה צריך להשתבלל באיטיות מתסכלת, כי המנוע החשמלי מספק 88 כ"ס ורמה נאותה של זריזות עירונית, עד 120 קמ"ש.

נסעתי ח?ר?ש בדרך נמיר עד עזריאלי, עליתי על איילון ושמרתי על מהירות יציבה של 60-80 קמ"ש. צניחתו התלולה של מד הטעינה הדאיגה אותי, אבל נהיגה היפר-חסכונית הביאה אותי על טיפות החשמל האחרונות לרחוב הראשונים ברמת השרון. לא שמעתי מתי הניעה מערכת ניהול האנרגיה את מנוע הבנזין אבל לפתע, ראיתי את מחוג הסל"ד מתרומם. 12 קילומטרים על 69% מצבר, ברוכים הבאים לעולם המציאות.

עוד בנושא:
דלק מוטורס הכריזה על מותג BMW החשמלי בישראל
כל מה שאנחנו יודעים על ב.מ.וו סדרה 5 החדשה

ב.מ.וו 330 היברידית במבחן דרכים. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
במצב נסיעה חשמלי מחכה מחוג הסל"ד על RAEDY, עד להתנעה אוטומטית של מנוע הבנזין. מידע רב על רמת החיסכון מוצג בבהירות/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

טיפוגרפיה בווארית

ב.מ.וו סדרה-שלוש היא אייקון מוטורי בן עשרות שנים, סמל קלאסי לביצועים ספורטיביים בחבילה משפחתית. האות הנכספת בסדרה 3 היא M, עם 430 כ"ס ו-4.1 שניות מאפס למאה; אני נכסף ל-M3 אבל על ירכתי רכב המבחן מתנוססת e מעוגלת, המצביעה על חיסכון ירוק ותקינות פוליטית. יצאנו לבחון אם שומרת ה-330e על ערכי המותג של ב.מ.וו, וכיצד מסתדרים ביחד הנאת נהיגה וחיסכון בדלק?

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

טכנולוגיה ומיצוב

לפני שנצלול לנבכי הטכנולוגיה, הרשו לי להרגיע אתכם; עם או בלי חשמל, ה-330e היא ב.מ.וו כהלכתה. מבחינה חיצונית היא כמעט זהה לאחיותיה שורפות הבנזין והסולר, היא קלילה וזריזה, מענגת מאוד בכבישים הרריים. מי שעדיין חושש כי העידן ההיברידי יעקר את הנאת הנהיגה, יכול להירגע – מצאנו חשמלית השומרת על תשוקת הנהיגה ויודעת להשחיז צמיגים, גם עם 200 קילוגרם בטריות בתא המטען!

330e פותחת את העידן ההיברידי של ב.מ.וו בישראל, אבל היא לא לבד; i3 כל-חשמלית תצטרף במהרה כמו גם i8 ספורטיבית מאוד, ו-X5 אופנתית. מתחת למכסה המנוע של 330e רוחש מנוע הבנזין 2.0 ליטר טווין-טורבו של ה-320i, בעל הספק של 184 כ"ס. ב-330e מותקן גם מנוע חשמלי 88 כ"ס, בין יחידת הבנזין ותיבת 8-ההילוכים. ההספק המשולב של שני המנועים מגיע ל-252 כ"ס, בדיוק כמו הספקה של 330 רגילה, שורפת בנזין. למרות הזהות בנתוני ההספק, גרסת הבנזין מהירה יותר במאוץ ל-100 קמ"ש, 5.8 שניות לעומת 6.1 בהיברידית. פער זה נובע מתוספת משקל המצברים והמנוע החשמלי, כמו גם מהמורכבות בשילוב שני המנועים.

ראוי לציין כי בנקודות מסוימות ובעיקר בתאוצות ביניים, ה-330e מאיצה טוב יותר הודות למומנט הזמין של המנוע החשמלי. אהבתי את האינטגרציה של המערכת החשמלית ב-330e; צריך להיות ערני מאוד כדי להרגיש מתי נכנס מנוע הבנזין לפעולה, ומתי הוא כבה מאליו. גם השילוב בין בלימת המנוע החשמלי (ההופך לגנרטור בזמן בלימה) מצוין, ניתן להרגיש בו רק בשנייה האחרונה לקראת עמידה. נהיגה עירונית במצב Save תגרום להתנהלות פחות 'משוחררת' של המכונית, מאחר ופעולת הטעינה מורגשת יותר. תחושות אלה אינן מורגשות במצב אוטומטי רגיל.

ב.מ.וו 330 היברידית במבחן דרכים. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
ב.מ.וו 330 היברידית במבחן דרכים/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

מבט מחשמל

כמי שאמונים על עיצוב מופנם יחסית, אנשי ב.מ.וו בחרו להמעיט בסממנים חיצוניים; הסימן הבולט לעין הוא מכסה שקע כבל הטעינה, ליד דלת הנהג. לשם תחבר את כבל הטעינה הכחול, בבית או במשרד (במחיר הקנייה כלולה עמדת טעינה אחת, ניתן להתקין עמדות נוספות – במחיר של כ-6000 שקלים לעמדה, לא נראה לי שיהיה ביקוש ער לאופציה הזו). לוגו 330e מפוזר בעוד כמה מקומות – על הירכתיים וקורות הגג האחוריות, ליד מוט ההילוכים, זהו. חדי עין יבחינו בטבעת קישוט כחולה במרכז הגלגלים.

תא הנוסעים מעוצב בשפה בימרית קלאסית – מפואר ומפנק, אבל לא מוחצן מדי. הנדסת האנוש מצוינת, בוודאי למי שמורגל במכוניות הבוואריות. אין בלוח המחוונים קשקושים מיותרים או פירוטכניקה המסיטה את תשומת הלב. בגלל המצבר שמתחת לרצפת תא המטען, הצטמק נפח האכסון מ-480 ליטרים ל-370 ליטר; זה לא נורא אם אתה יוצא לצימר גלילי עם זוגתך, פחות טוב אם אתה יוצא עם המשפחה לחופשה ארוכה.

ב.מ.וו 330 היברידית במבחן דרכים. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
ב.מ.וו 330 היברידית במבחן דרכים/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

על האספלט

כפי שהופעת ה-e אינו שונה בהרבה מזו של אחיותיה, כך גם מנהגי הכביש; הב.מ.וו ההיברידית נשארה מהירה ונחרצת, ההיגוי נותר חד ובעל משקל מצוין, כצפוי ממכונית בעלת הנעה אחורית (המשאירה לגלגלים הקדמיים רק את הטיפול בהיגוי, ולא בהורדת עדרי סוסים לאספלט). התוספת הזעומה בזמני התאוצה אינה מוחשית, וגם לא המשקל שנוסף מאחור – למרות שבסופו של דבר, 200 קילוגרם בבגז' דומים להושבת שני נוסעים שמנמנים במושב האחורי.

פחות אהבתי את נוחות הנסיעה; ה-330e נוקשה יחסית, תוצאה של הקשחת המתלים לצורך טיפול במשקל הנוסף. פרמטר נוסף המגביר את קופצנות ה-e הם הצמיגים נמוכי החתך, 255/35R19 ספורטיביים במידה מוגזמת לטעמי. הלקוחות מתעקשים לקבל צמיגים נמוכי חתך, מכיוון שהם נאים יותר לעיין. תרומת צמיג כזה ליציבות הנסיעה שולית ביותר ולעומת זאת הוא פחות נוח, פחות עמיד לפגיעת חפצים ומדרכות, ומחירו גבוה יותר. לזכות ה-330e עומד משקל עצמי לא קטן ובסיס גלגלים ארוך יחסית, כמו גם איכות הייצור המצוינת של המכונית. יוצא שעל המשובשים בכבישי ישראל אתה מיטלטל לא מעט, אבל זה אף פעם לא אגרסיבי בצורה מוגזמת. נוחות הנסיעה הולכת ומשתפרת ככל שאתה נוהג חזק יותר – בנהיגה בינעירונית מהירה מעניקים המתלים פשרה מצוינת בין נוחות ודיוק אבל זה לא מצב נהיגה יום-יומי, עבור הלקוחות הטיפוסיים של 330e.

ב.מ.וו 330 היברידית במבחן דרכים. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
עמדת הטעינה הפרטית תמלא את המצבר תוך כשעתיים. ברחבי הארץ יש גם עמדות טעינה ציבוריות של חברת Gnrgy/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

על חסכונות והוצאות

לא לחינם התחלתי את הכתבה בהתייחסות לביצועי הב.מ.וו ההיברידית, ולאו דווקא לחיסכון באנרגיה; אני חושב שלמרות הדימוי המתקדם, הלקוח הישראלי לא כל כך משתוקק לחסוך כמה ליטרים של בנזין. מר ישראלי ישמח לנופף במחזיק מפתחות 'ירוק' ולהתהדר בחדשנות טכנולוגית, אבל המגנט הגדול של ה-330e הוא מחירה האטרקטיבי - ככל שניתן לומר זאת על תג מחיר של 290,000 שקלים. זה הרבה כסף אבל עדיין, מציאה של ממש עבור סגמנט הפרימיום של ב.מ.וו. מחיר זה נמוך ב-75,000 שקלים ממחיר 330 בנזין מקבילה ובנוסף, בהיברידית יש איבזור עשיר המביא את הפער בין שתי המכוניות, לכמעט 100,000 שקלים.

מספרים אלה מתאפשרים הודות להטבות המס לרוכשי מכוניות היברידיות פלאג אין – הם משלמים רק 20% מס קנייה, לעומת 83% לרוכשי מכוניות רגילות. מס הכנסה כבר שם לב לפער המוקצן הזה, ועל המדוכה כבר עומד צמצום ההטבות במס הקניה. המדובר בתהליך ארוך כך שבמהלך 2017, אפשר עדיין ליהנות ממלוא ההטבה – מה שאיפשר ל'דלק מוטורס' למכור את כל ההיברידיות שלהם, עד חודש מרץ... בנוסף למחיר המוזל ייהנה הרוכש גם מהנחה של כ-1000 שקלים בחודש, מתשלומי שווי ערך. נו, אז שלא נחטוף את ההיברידית?

ועכשיו, בואו נדבר על חיסכון בדלק. 330e חסכונית יותר ממקבילת הבנזין שלה, ב-15% פחות או יותר. שיעור החיסכון תלוי מאוד באופי השימוש; מי שנוסע טווחים קצרים בעיר, יחסוך יותר. מי שנותן בגז על כביש 6 או בערד-סדום, יחסוך פחות. בכל מקרה אין כאן סכומים גדולים, והנתונים האבסולוטיים אינם מדהימים. אני לא יודע איך מגיע היצרן לדבר על נתונים של "עד 50 קילומטרים לליטר", זה ממש מגוחך. בנסיעה עירונית רגועה הצלחתי בקושי לעשות 8-9 קילומטרים לליטר, נסיעה בינעירונית הניבה בין 12 ק"מ לליטר (מהיר ועצבני) לבין 15 ק"מ לליטר (שיוט רגוע ב-100-120 קמ"ש). כך שאין לנו כאן את מלכת החיסכון הירוק אבל יש לנו ב.מ.וו מצוינת שחוסכת קצת דלק, חוסכת שווי שימוש, ומחיר הקנייה שלה מצוין. מספיק טוב.

ב.מ.וו 330 היברידית במבחן דרכים. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
ב.מ.וו 330 היברידית במבחן דרכים/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

להדליק את האור

יצאנו למבחן בחשש עמום שההיברידיו?ת תעקר את הנאת הנהיגה, ושמחנו לגלות שזה לא קרה. ה-330e נשארה ב.מ.וו מענגת מאוד לנהיגה ספורטיבית, ולא איבדה דבר מעידון הנסיעה של אחיותיה צורכות הדלק. יצאנו גם במבחן במטרה לראות כמה חסכונית היא בדלק וגילינו שהיא פחות שתיינית מאחיותיה, אבל לא מצאנו איזו אנרגיה חלופית ובת קיימא; עם או בלי מצברים טעונים היא תחסוך לך בנזין, אבל לא במידה מרעישה.

רמת האבזור של 330e מבוססת על Luxury של 330i המקבילה, הכוללת פנסי LED, חבילת בטיחות Driving Assistant, מושבי ספורט, חלון גג, מושבי עור, כוונון מושבים חשמלי ועוד. יש גם בקרת שיוט אדפטיבית עם שמירת מרחק ועצירה מלאה של הרכב, מערכת להתראת על שטחים מתים, מסך iDrive בגודל 8.8'' נוח מאוד להפעלה, חימום/קירור תא הנוסעים מראש, ותאורת פנים ייחודית בגוון BMW i Blue. פינקו אותנו, למרות שאין ב-330e שמירה אקטיבית על נתיב הנסיעה, רק התראה. גם לא Waze, זה קצת מאכזב.

אבל הלקוחות יודעים לעשות את החשבון; ה-330e עולה קצת יותר מ-320 בעלת 184 כוח סוס, יש לה יתרונות מיסוי שוטפים וגם חיסכון לא קטן בדלק. מסיבה זו נחטפו מאולם התצוגה כל המכוניות הזמינות ואפשר לצפות להמשך מכירות טוב, לפחות כל עוד לא צומצמו הטבות במס קנייה. ואם זה גם יסייע להעמיק את כניסת ההיברידיות העממיות יותר לישראל, גם זו לטובה/

ב.מ.וו 330 היברידית במבחן דרכים. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
ב.מ.וו 330 היברידית במבחן דרכים/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully