וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכיבה ראשונה: דוקאטי סקרמבלר דזרט

27.1.2017 / 13:14

רגע רגע, אז דוקאטי בעצם לקחו את אחד הכלים הכי מדליקים שלהם ועשו אותו אפילו מדליק יותר? היינו חייבים לבדוק את זה

השקה – דוקאטי סקרמבלר דזרט. ראובן סביו, אתר יצרן
הדזרט מקבל גם סכמת צביעת רטרו מדליקה/אתר יצרן, ראובן סביו

זה קרה הרבה יותר מוקדם ממה שתכננתי, פתאום מצאתי את עצמי פותח את המצערת עד הסוף ביציאה מהפניות, מאחר את הבלימות בכניסה אליהן רק כדי לעמוד בקצב של המובילים בקבוצה. הכביש מפותל מאוד עם הפרשי גובה גדולים, ללא שום זכר למעקה בטיחות, חלקו מצופה באדמה ואבנים שגלשו לכביש בעקבות שטפון מהימים האחרונים.

למרות כמה טעויות ברכיבה אני מצליח לצמצם את הפער ומתחיל להרגיש את אותה הרגשת סיפוק וריגוש שמתלווה לרכיבה מהירה על אופנוע. אחרי כחצי שעה של טירוף חושים שרק הלך והתעצם אני רואה שהראשונים עוצרים ונושם לרווחה. אני מתכופף הצידה ומסתכל על צמיגי הסקורפיון ראלי החדשים ומודה למי שהחליט לחבר בין הסקרמבלר דזרט לצמיגים האלו, שבזכותם הגעתי בשלום עד כאן.

תוך כדקה הרוכב המאסף מגיע ו-Beppe Gualini, השועל האפריקני מאיטליה, שלזכותו 65 מרוצי ראלי באפריקה על אופנועים ומחזיק השיא העולמי בתחום זה וכיום מנהל את בית הספר לרכיבה של דוקאטי DRE-Ducati Riding Experience, מסמן לנו לבטל את ה-ABS ונכנס לתוך ערוץ נחל עם גז שלא מבייש זינוק למרוץ מוטוקרוס. סוף סוף אני לא מצטער על הבחירה לבוא לכאן עם קסדה ומגפי מוטוקרוס ונכנס בהתלהבות לתוך הנחל.

צליל האבנים שפוגעות במגן הגחון המעוצב ובממיר הקטליטי שנמצא בהמשכו לא מרתיעים אותי ואני מוצא את עצמי רוכב בעמידה עם מצערת פתוחה, מכוון את האופנוע עם הרגליים והגז בלבד. המומנט הרב שמנוע הטווין 800 סמ"ק מייצר עוזר מאוד לשמור על הקצב בקטעים החוליים ופרט לכמה רגעים של תחושת איבוד אחיזה מהגלגל הקדמי, שנובעים מהצמיגים ומזווית ההיגוי שנוטה יותר לכיוון הכביש, הכל עובר בצורה חלקה ומפתיעה. במהירויות הללו כל הפרש גובה הופך לרמפה וכל מדרגה וסלע הופכים לאיום על שלמות הגלגלים והאופנוע ולמרות זאת, הנחיתות רכות והאופנוע שומר על הכיוון ללא בעיות מיוחדות. לאחר כרבע שעה אני מגיע ראשון ל-Beppe ומאחורי רק עוד רוכב צרפתי אחד. Beppe מתחיל לומר לעצמו בקול רם רצף של קללות באיטלקית על הצרפתי, שגורם לי להחליט שלא לחשוף ברגע זה שגם שפת האם שלי היא איטלקית. מסתבר שהצרפתי לא חיכה באחד מהעיקולים בנחל וכתוצאה מזה כולם הלכו לאיבוד, מבחינתי מה שחשוב זה שאנחנו הרווחנו רבע שעה של רכיבת שטח אמיתית עם דוקאטי סקרמבלר דזרט החדש. ההתחלה של יום הרכיבה לא הייתה יכולה להיות מוצלחת יותר, רכיבה בכביש הררי מפותל בלי מכוניות בתוך קבוצת רוכבים שכל מה שמעניין אותם מסתכם בלרכוב הכי מהר שאפשר וכמה ארוך הווילי שלהם.

מיד לאחר מכן, רכיבת שטח אחרי Peppe, בקצב שלא היה מבייש מרוץ ראלי וכל זה בנוף מדהים ובמזג אוויר קריר במיוחד. מהר מאוד הבנתי לאיזה כיוון דעתי על הסקרמבלר דזרט החדש מתחילה ללכת...

השקה – דוקאטי סקרמבלר דזרט. ראובן סביו, אתר יצרן
חבורת עיתונאים צמאי גז על אופנועים? מתכון מושלם לשישו ושמחו/אתר יצרן, ראובן סביו

קיצור תולדות הסקרמבלר

התחושה היא של אופנוע שאוהב שירכבו עליו חזק ולא מתרגש משום מסלול וקצב רכיבה שתבחר בו.

32,000 הסקרמבלרים שנמכרו מאז שדוקאטי החלו בייצורו לפני כשנתיים מעידים על כך שהקונספט של האופנוע המיוחד הזה הצליח ובגדול. הסקרמבלר משלב בין אופנוע לדרך חיים והוא עושה זאת עם עיצוב מיוחד במינו הלקוח משנות ה-60 ועל הדרך גם מביא אתו את סגנון החיים של השנים המטורפות האלו בארצות הברית, שמסתכם במילה חופש. דגם הדזרט החדש לוקח את הרעיון צעד אחד לכיוון השטח, אל עבר אותם אופנועים שבשנות ה-60 היו עוברים הסבה בכדי להתאים גם לרכיבת שטח וכך להגדיל עוד יותר את תחושת החופש ולפרוץ מעבר לגבולות נוספים. עיצוב הדזרט מכוון בדיוק למטרה זו והתוצאה בהחלט מרשימה ומעניקה לאופנוע מראה מיוחד, שמזכיר מאוד את אופנועי השטח של אותן שנים עם דגש מיוחד על הימאהה XT500 המיתולוגי.

מאז שרכבתי לראשונה על הסקרמבלר Icon 800 ועוד יותר לאחר שרכבתי לא מעט על דגם ה-Sixty2 400 הבנתי שהסקרמבלר הוא אופנוע מהנה מאוד, שימושי ונוח יותר ממרבית אופנועי הכביש, אבל לא בדיוק האופנוע הנכון לרכיבה אגרסיבית. לאחר שעה של רכיבה על הדזרט החדש דעתי בנושא החלה להשתנות. תנוחת הרכיבה הזקופה שמזכירה יותר אופנוע שטח, כידון רחב ושטוח, מתלים נוקשים יחסית לסקרמבלרים האחרים ובעלי מהלך ארוך יותר, שלדה מחוזקת ומזלג אחורי חדש ומאסיבי יותר, ללא ספק מעניקים חווית רכיבה שונה משאר דגמי הסקרמבלר. התחושה היא של אופנוע שאוהב שירכבו עליו חזק ולא מתרגש משום מסלול וקצב רכיבה שתבחר בו.

שלדת הדזרט שונה מאוד משאר דגמי הסקרמבלר ובמקום שהמנוע יהיה חלק נושא עומס בשלדה והמזלג האחורי יתחבר אליו. המנוע עכשיו מחובר לתוך השלדה והמזלג האחורי מתחבר אליה באמצעות שני חלקים חדשים בצידה של השלדה שאליהם מתחברות גם הרגליות. בנוסף לכך התווסף לחלקה העליון של השלדה מוט אופקי בצד של הבולם האחורי, על מנת להגדיל את העמידות שלה ברכיבת שטח אגרסיבית. המזלג הקדמי מתוצרת קאייבה מאפשר כיוון של שיכוך הכיווץ וההחזרה ובעל מהלך של 200 מילימטרים. הבולם האחורי הוא בעל אותו מהלך והוא מחובר למיכל גז חיצוני בכדי לאפשר מעבר של שמן מהבולם למיכל ובחזרה. שיטה זו נפוצה מאוד באופנועי השטח בגלל המהלך הארוך של הבולמים ובכדי לאפשר קירור יעיל יותר של השמן שבו וכדי למנוע שינויים בפעולת השיכוך בגלל שינויים קיצוניים בטמפרטורה של השמן. הכידון החדש עשוי מאלומיניום ובמרכזו גשר חיזוק כמו שהיה נהוג בכידוני השטח של שנות ה-80. תושבות הכידון מאפשרות הגבהה של הכידון ומסייעות להפחית את הזעזועים לידיים. מרווח הגחון גדל ל-238 מילימטרים, בכדי לאפשר רכיבה בטוחה בשטח וזה הושג בעזרת מהלך המתלים הגדול, מבנה השלדה והמזלג האחורי. כדי למנוע מגובה המושב להגיע לגובה של אופנועי האדוונצ'ר ולעזור גם לרוכבים לא גבוהים במיוחד להגיע לקרקע בבטחה עם הרגליים, למרות שגובה המושב עלה ל-860/840 מ''מ בהתאם למושב, מבנה המושב החדש הוא עגול יותר בחלקו הקדמי ובזכות כך ניתן לנצל טוב יותר את אורך הרגלים.

כדי לרכב בשטח צריך קוביות על הצמיגים ובשביל להשכיב בכביש צריך צמיגים חלקים, מה עושים? פונים לפירלי ומבקשים מהם צמיג ייעודי לסקרמבלר דזרט. כך נולד צמיג חדש בשם סקורפיון ראלי העשוי מתרכובת גומי רכה יחסית ובעל מבנה קוביות מיוחד שבעזרתו הסקרמבלר מצליח להעביר תחושת בטחון גבוהה מאוד בכביש וגם בשטח הוא מעניק אחיזה טובה כל עוד לא מורידים את האופנוע נמוך מידי. רוב הזמן רכבנו עם לחץ אוויר של 1.9 באר בצמיגים ורק לפני אחד מקטעי הכביש המאתגרים יותר, דאגו לנפח לנו את הצמיגים ללחץ של 2.2 באר. אכן, תחושת ההיגוי והחלפת הכיוון בין הפניות הפכה להיות עוד יותר טבעית ומדויקת, גם כאשר מתעקשים לבלום או להאיץ תוך כדי כניסה ויציאה מהפניות.

ברכיבה בשטח ההמלצה היא לא לרדת מתחת ל-1.6 בר בגלל החתך הנמוך של הצמיגים שעלול לגרום לנזק לחישוקים בהתקלות עם סלעים. הצמיגים מורכבים על חישוקי 19 אינץ' מלפנים ו-17 מאחור, עם שפיצים עבים במיוחד וחישוקים בצבע זהב נוצץ שיוצרים אפקט ויזואלי מרשים מאוד.

המנוע עומד כעת בתקן יורו 4 ולמרות זאת ההספק המוצהר לא השתנה ועומד על 75 כ''ס ב-8,250 סל''ד, תחושת הכוח באופנוע נובעת יותר מהמשיכה החזקה והאחידה שהמנוע מייצר בכל טווח הסל''ד. בתחום השיפורים אנשי דוקאטי דאגו להציג גם את האגזוז המשופר מתוצרת טרמיניוני שלטענתם מעלה עוד קצת את ההספק למרות היותו בעל תקינת כביש ועוד שלל מגנים וחלקי קוסמטיקה שיעשו את הדזרט עוד יותר יפה ומיוחד. על כל האופנועים שעליהם רכבנו הורכבו רגליות מכורסמות מאלומיניום בכדי לאפשר אחיזה טובה יותר של המגפיים ברכיבה בעמידה.

מערכת הפליטה כוללת שני צינורות שנעים יחדיו מהמנוע אל הממיר הקטליטי החבוי מתחת לאופנוע ואז מתפצלים שוב לשני מפלטים קצרים. מבנה זה מייצר אשליה שהצינורות מהמנוע מחוברים ישירות למפלטים באופן שמזכיר מאוד מערכת פליטה פתוחה לחלוטין, כמו זו של האופנועים לפני עידן השמירה על הסביבה. למרות הממיר הקטליטי ותקן יורו 4, צליל הפליטה נעים מאוד מבלי להיות רועש ולא מעט פעמים שחקתי עם ידית הגז רק בכדי לשמוע אותו שוב.

השקה – דוקאטי סקרמבלר דזרט. ראובן סביו, אתר יצרן
מרגיש פה הרבה יותר טוב מדו שימושיים גדולים ממנו/אתר יצרן, ראובן סביו

יחי החופש!

דוקאטי סקרמבלר דזרט חולק עם שאר דגמי הסקרמבלר את העיצוב, הסטייל ודרך החיים שהאופנוע משדר, אך בנוסף לכך הדזרט מרחיב בהרבה את מעטפת הביצועים ולא רק בשטח. האופנוע החדש מאפשר רכיבה אגרסיבית יותר בכביש בזכות תנוחת רכיבה התקפית יחד עם שלדה ומזלג קדמי קשיחים יותר.

בשטח הוא מפתיע לטובה ומהר מאוד הוא גרם לי להרגיש בטוח ואפשר לי לפתוח גז במסלולים, שעם מרבית האדוונצ'רים הגדולים הייתי נכנס אליהם בחשש. שוב פעם דוקאטי הצליחו להמציא קטגוריית אופנועים חדשה כפי שעשו עם המונסטר, המולטיסטרדה והסקרמבלר הרגיל. הפעם הם המציאו אופנוע שבכבישים הנכונים הוא מתנהג כמו אופנוע סופרמוטו גדול ומושך אותך לרכב חזק, ברכיבה רגועה יכול לשייט בסל''ד נמוך בהילוכים הגבוהים וגם לקחת בנוחות רוכב נוסף וכאשר הכביש נגמר הוא גם ייקח אותך לתוך השטח מבלי לגרום לך להתאמץ יותר מידי ולתת לך להרגיש שאתה מתעלל בו. לפי דעתי זהו האופנוע המעניין והיפה ביותר בסדרת הסקרמבלר ואם מוסיפים את הריגושים שהוא מעניק לך ברכיבה, מקבלים אופנוע שעשוי לגרום לרוכבים רבים לחשוב על כיוונים חדשים.

מחברת ליגל יבואנית דוקאטי לישראל נמסר לוואלה! רכב כי הדזרט צפוי להגיע במרץ-אפריל ומחירו יהיה 87 אלף שקלים.


על הצד הטכני – דוקאטי סקרמבלר דזרט
מנוע: 4 פעימות, 2 צילינדרים אורכי
נפח: 803 סמ"ק
קירור: אוויר ושמן
הספק: 75 כ"ס 8250 סל''ד
מומנט: 6.9 קג''מ 7750 סל''ד
הצתה: אלקטרונית/דיגיטלית
מערכת הזנה: הזרקת דלק
הילוכים: 6

גובה מושב: 860-840 מ"מ
בסיס גלגלים: 1505 מ''מ
משקל יבש: 191 ק"ג
קיבולת מיכל דלק: 13.5ליטר
שלדה: ברזל

מתלה קדמי: מזלג הפוך קאייבה 46 מ''מ מתכוונן מלא
בולם אחורי: מונושוק קאייבה עם מיכל גז חיצוני ביוון עומס קפיץ ושיכוך החזרה

בלם קדמי: דיסק יחיד 330 מ"מ קליפר רדיאלי 4 בוכנות ABS
בלם אחורי: דיסק 245 מ"מ ABS
צמיג קדמי: 120/70-19
צמיג אחורי: 170/60-17

עוד באותו נושא:
ארוך טווח - דוקאטי סקרמבלר
מסע אופנועים לרגל 90 שנים לדוקאטי
סקרמבלר במהדורת אינדיפנדנט מוגבלת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully